همهی ما وقتی تصمیم میگیریم فیلمی را برای تماشا پیدا کنیم، موضوعات بیپایانی را از نظر میگذرانیم و سعی میکنیم دربارهی ژانر فیلم یا سریالی که میخواهیم تماشا کنیم، تصمیم بگیریم. ژانری که انتخاب میکنیم بستگی دارد به حال و هوای ما، روزی که داشتهایم و حتی گاهی اوقات به کاری که روزانه روی آن کار میکنیم.
از لحاظ لغوی، ژانر اصطلاحی است برای دستهبندی آثار ادبی یا سایر اشکال هنر یا سرگرمی اعم از نوشتاری یا گفتاری، شنیداری یا بصری، بر اساس مجموعهای از معیارهای مربوط به سبک. قدمت این اصطلاح به ادبیات یونان باستان برمیگردد، اما حتی امروز هم معمولاً سادهترین و کاربردیترین راه برای دستهبندی سبکهای مختلف داستان و محتوا برای نویسندگان، هنرمندان و فیلمسازان همین اعلام ژانر است. امروزه بسیاری از مردم از این عبارت استفاده میکنند بدون اینکه تعریفی دقیق از آن بدانند.
در واقع ژانر در سینما، فیلمها و مجموعههای تلوزیونی را بر اساس شباهت عناصر روایی یا واکنش احساسی که برمیانگیزند دستهبندی میکنند. میتوان گفت ژانر فیلم مجموعهای از عناصر و کلیشههاست که به مخاطب قبل از تماشای فیلم و کارگردان قبل از ساخت آن کمک میکند بداند با چه چیزی طرف خواهد بود.
با این وجود باید این نکته را هم در نظر گرفت که امروزه نمیتوان برای فیلمها، همانطور که در روزهای گذشته سینما معمول بود، ژانری مطلق در نظر گرفت. اکثر محتوای تولیدشده در چند دهه اخیر ترکیبی از چند ژانر هستند و از قوانین تئوری ژانر فیلم برای تولید داستانهای جدید، منحصر به فرد و متفاوت استفاده میکنند.
۱. اکشن (Action)
- تروپها و انتظارات: مرز کاملا روشن بین خوب و بد، مبارزات و درگیریهای شدید و زیاد
- نمونههای معروف: جیمز باند (James Bond)، فرنچایز سریع و خشن (The Fast and The Furious franchise)
از اولین ژانرهای سینما، ژانر اکشن است که ماهیت آن پیوند نزدیکی با روایتهای کلاسیک دارد که در آن درگیری و مبارزه حرف اول را میزنند. این ژانر از همان ابتدا هم محبوبیت زیادی بین مخاطبان داشته است.
مشخصهی فیلمهای اکشن زد و خورد، انفجار، اسلحه، ورزشهای رزمی و حرکات آکروباتیک است. عملیات نجات به دنبال یک تهدید یا سانحه در فیلمهای اکشن بسیار معمول است و این عملیات میتواند در مقیاسهای مختلف اتفاق بیفتد، از نجات گروگان یا گروگانها گرفته تا نجات جهان. حرکات بازیگران و حتی دوربین در فیلمهای این ژانر معمولا انفجاری و با سرعت بالا است. اما اوج سرعت و هستهی اصلی هیجان داستان فیلم را معمولا حول صحنههایی مانند تعقیب و گریز با اتومبیل میتوان دید و همین صحنهها هستند که سختترین قسمت کار تولید را شکل میدهند.
فیلمهای ژانر اکشن معمولاً یک قهرمان و یک شرور مشخص دارند و یکی از بهترین نمونههای تکامل سفر قهرمان و روایتهای قهرمان کلاسیک در برابر شرور داستان در سینما را در این ژانر میتوان یافت.
۲. ماجراجویی (Adventure)
- تروپها و انتظارات: شخصیتهایی مانند کاشفان، مردم بومی و حتی دزدان دریایی نقش اصلی داستان را برعهده دارند. معمولاً شامل فرهنگهای باستانی، نقشههای پنهان، طلا و تله هستند. معمولاً لازم است کاراکترها هم به هوش و هم به قدرت بدنیشان تکیه کنند.
- نمونههای معروف: فرنچایز ایندیانا جونز (Indiana Jones franchise)، فرنچایز دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean franchise)، وقت ماجراجویی (Adventure Time)
هر چند که نمونههای موفقی در ادبیات هم میتوان یافت، ولی واقعیت این است که ژانر ماجراجویی برای سینما ساخته شده است تا مخاطب را همانطور که به صندلیهای خود میخکوب کرده، به تماشای نقاط دورافتادهی جهان و طبیعت بکر ببرد. این ژانر حول میل طبیعی ما به «جستجوی بیشتر» ساخته شده است: شناخت بیشتر، هیجان بیشتر و گاهی حتی گنج بیشتر.
فیلمهای ماجراجویی معمولاً بر اساس یک جستجو ساخته میشوند و عموما در سرزمینهای دور یا طبیعت ناشناخته رخ میدهند. بسیاری از این داستانها ممکن است چند قسمتی باشند. در این صورت در طی چند فیلم هر بار یا گروهی مشابه را در جستجوی ماجرایی جدید میبینیم یا ماجرایی مشابه را با گروهی جدید تجربه خواهیم کرد. در سالهای اخیر حتی برای خیلی از فیلمهای کلاسیک ماجراجویی هم دنبالههایی ساخته شده است.
۳. کمدی (Comedy)
- تروپها و انتظارات: داستانی سبک و سرگرمکننده که اغلب با داستانی عاشقانه ادغام میشود.
- نمونههای معروف: پادوی گلف (Caddyshack)، ساقدوشها (Bridesmaids)، آشنایی با مادر (How I Met Your Mother)
همه عاشق خنده هستند. به همین دلیل هم ژانر کمدی از همان ابتدای سینما همیشه ژانری محبوب، سرگرمکننده و مبتکر بوده است. بعضی از بزرگترین نامهای صنعت سینما، مانند چارلی چاپلین، از پیشگامان ژانر کمدی بودند که توانستند با یافتن راههای جدید و منحصر به فرد برای خنداندن مخاطبان، نام خود را جاودانه کنند.
مشخصهی بارز فیلمهای کمدی صحنههای خندهدارند و مخاطرات و اتفاقات نگرانکننده معمولاً بسیار کمرنگ هستند. این ژانر یکی از منعطفترین ژانرها بوده است و امروزه میتوان ریشههای آن را که به بافت سینما و بسیاری از ژانرهای دیگر آن راه یافته است، دید. رویکرد ژانر کمدی میتواند به تاریکی و نحوه برخورد با مرگ و حتی زندگی هم متفاوت باشند.
هنر گرما بخشیدن به قلب مردم و نشاندن لبخند بر لبان بیننده هرگز کهنه نخواهد شد و نمیتوان با صفتی جز حقیقتاً قدرتمند این ژانر را توصیف کرد.
۴. جنایی/ گانگستری (Crime / Gangster)
- تروپها و انتظارات: معمولا صحنههای دادگاه، درگیری مسلحانه، خشونت و زد و خوردهای بیرحمانه در این ژانر فیلم زیاد دیده میشود. بسته به دیدگاه سازنده، جرم نشان داده شده و تاریخ ساخت فیلم، قانون در فیلمهای جنایی میتواند خوب یا بد نشان داده شود.
- نمونههای معروف: گانگستر آمریکایی (American Gangster)، اگر سنگ از آسمان ببارد (Hell or High Water) هفت (seven)
دلیل اینکه فیلمهای جنایی از شرق تا غرب – از سهگانهی شانگهای تا کالیفرنیا – بر جهان سینما حکمرانی میکنند، این است که دو خواستهی بزرگ مخاطبان را که هرگز در واقعیت مایل به تجربهی آن نیستند، برآورده میسازد: تمایل به تجربهی دنیایی مملو از جرم و جنایت که اکثر آنها در زندگی واقعی از آن اجتناب میکنند، و دیگری میل به تجربهی فرار از آن جهان بدون تجربهی واقعی هیچیک از تبعات مصدومکننده و یا حتی کشندهی اینگونه ماجراها. جذابیت فیلمهای جنایی، حال بر هر نوع جرمی که میخواهند متمرکز باشد، از کشمکش ترسی تقریباً جهانی و قوی از جرم و جنایت با جذابیت به همان اندازه قوی دنیای جنایتکاران برای مردم نشات گرفته است.
اوباش، سارقان بانک، قاتلان زنجیرهای، کارآگاهان، کلانترها و مارموران اف. بی. آی معمولاً شخصیتهای اصلی این سبک فیلمها هستند. فیلمهای جنایی میتوانند طرح داستانی کلی با زاویه دید دانای کل داشته باشند یا ماجرا صرفاً از دید قهرمان داستان نشان داده شود.
۵. درام (Drama)
- تروپها و انتظارات: شخصیتهای فیلم درام معمولا درگیر زندگی و مشکلات روزمرهی خود هستند. در نتیجه شما میتوانید خانواده، دوستان و همکاران خود را در این شخصیتها ببینید. این فیلمها معمولا در خانه یا محل کار یا هر مکانی که گروهی از افراد به صورت روزانه و اجباری با هم در تعاملند، فیلمبرداری میشوند.
- نمونههای معروف: مردم عادی (Ordinary People)، پدر و مادری (Parenthood)، منچستر کنار دریا (Manchester By The Sea)
این فیلمها داستانهایی از رویدادهای واقعی هستند که به طور منظم در زندگی روزمره رخ میدهند. تمرکز فیلمهای درام معمولا بر شخصیتها و چگونگی رفتار و تغییرات آنها در طول زمان است. بسیار مرسوم است که درام با ژانرهای دیگر ترکیب شود زیرا بیشتر فیلمها و سریالهای تلویزیونی برای درگیر نگه داشتن مخاطب، به داستانهای شخصیت محور تکیه میکنند.
۶. فانتزی (Fantasy)
- تروپها و انتظارات: این نوع فیلمها و سریالها معمولاً میتوان جادو، نوعی پادشاهی و سیستم سلطنتی، موجودات افسانهای انساننما مانند الفها، اورکها و کوتولهها و جادوگران و اشیای جادویی را دید.
- نمونههای معروف: ارباب حلقهها (Lord of the Rings)، سرگذشت نارنیا (The Chronicles of Narnia)، بازی تاج و تخت (Game of Thrones)
در فیلمهای فانتزی، قهرمان اغلب سفری رو به کمال (سفر قهرمان) را تجربه میکند و در این راه نیازمند کمک نیروهای قدرتمند غیبی و فوق بشری خواهد بود. نویسندگان این ژانر فیلم برای ارائهی داستان خود ملزم به ساخت دنیایی با قوانین عجیب و غریب و خیالی هستند که به تناسب داستان هرچیزی، هرچقدر دور از ذهن در دنیای واقعی، در آن ممکن است. فرشهای پرنده، شمشیرها و طلسمهای جادویی، اژدها، و آثار یا اشیاء مذهبی باستانی و… همگی از عناصر رایج هستند. در نتیجه این فیلمها یا در زمانی اتفاق میافتند که جادو در زمین وجود داشته، یا در سرزمینی کاملا جادویی و ساختگی رخ میدهند.
شخصیتهای اصلی در نمونههای کلاسیک داستانهای فانتزی به طور معمول شاهزادهها یا شاهدختها هستند. با وجود پدیدههای عجیب و غریب، انحرافات فیزیکی و شخصیتهای خیالی و گاهی حتی شخصیتهای نمادین که نشاندهندهی ارواح الهی یا شیطانی هستند، فیلمهای فانتزی اغلب با فیلمهای ماوراءطبیعی همپوشانی دارند. این داستانها که اغلب از اسطوره یا افسانه الهام گرفته شدهاند و با ماجراجویی یا درام ترکیب میشوند، ما را مملو از حس شگفتانگیز هیبت میکنند.
۷. حماسی تاریخی (Historical Epic)
- تروپها و انتظارات: فیلمهای این ژانر در دورههای تاریخی روایت میشوند و اغلب بر اساس داستانهای واقعی هستند، اما تمرکز آنها بر جنبههای سرگرمکنندهی داستان است و با استفاده از آهنگ و موسیقی جنبهی حماسی داستان را پررنگتر میکنند.
- نمونههای معروف:(Braveheart)، گلادیاتور (Gladiator)، لینکلن (Lincoln)، وایکینگها (Vikings)
تاریخ مکانی عالی برای استخراج ایده است. فیلمهای حماسی-تاریخی اغلب از شخصیتی اسطورهای افسانهای برگرفته از حماسهای خیالی (رمان یا شعر) یا قهرمانی واقعی از رویدادی تاریخی استفاده میکنند و با افزودن صحنههای فوقالعاده، لباسهای فاخر و موسیقی حماسی داستانی باعظمت و نفسگیر را خلق میکنند. در حقیقت این داستانها ماجراهای ادامهدار قهرمان(ها) را دنبال میکنند که در بستر رویدادهای بزرگ تاریخی ارائه میشوند.
بازآفرینی این حماسهها پرهزینه و زمانبر است، زیرا به تنظیمات دقیق و وسیع، فیلمبرداری در صحنه، تولید پوششهای دقیق مربوط به دورهی مورد نظر، اکشنهای هیجانی در مقیاس عظیم و گروههای بزرگ بازیگران نیاز دارند. فیلمهای بیوگرافی (زندگینامهای) هم اغلب نسخههای کمتر تجملی از فیلم حماسی هستند.
حماسهها اغلب تاریخ را بازنویسی میکنند و در این راه ممکن است با اضافه کردن صحنههای سرگرمکننده ساختگی، جریانهای دینی بزرگنمایی شده، جزئیات و شخصیتهای بدون منبع موثق، داستانهای رویایی عاشقانه، تغییر در اتفاقات سیاسی و داستانهای جانبی ساختگی اصالت آن را از بین ببرند. اکثر اوقات دقت در تعریف این وقایع قربانی سرگرم کردن مخاطبان یا اهداف ایدئولوژیک میشود.
۸. وحشت (Horror)
- تروپها و انتظارات: خانه های خالی از سکنه، اسلشرها، زامبی ها، موجودات شیطانی حرکات ناگهانی. ژانر وحشت بر همهی اینها تکیه کرده و با ترکیباشان با داستانها و عناصر نمادین وحشت در فرهنگهای مختلف، راهی برای وحشتزده کردن شما پیدا میکند.
- نمونههای معروف: کابوس در خیابان الم (Nightmare on Elm Street)، نزول (The Descent)، درخشش(The Shining)
با وجود این که ژانر وحشت به عنوان یکی از جدیدترین ژانرهای سینمایی معرفی شده است، عناصر وحشت سالهاست که زیر بنای سینمای کلاسیک بوده و قدمت آن به اولین و شاید وحشتناکترین روزهای فیلمسازی بازمیگردد. نمونههایی مانند «رستاخیز یک جسد» از سال ۱۸۹۸ تخیل مخاطبانی را که تشنهی سرگرمیهای غمانگیز و ترسناک بودند، تسخیر کردند. با توجه به سابقهی ادبیات کلاسیک ترسناک، فرنچایزهای معروف ترسناک مانند دراکولا و فرانکنشتاین هم برای دههها در سینما حکمرانی کردهاند.
تمرکز اصلی سریالها و فیلمهای این ژانر بر خلق هیولاها، ارواح، ، موجودات غولپیکر و ناقصالخلقه است که باعث ترشح آدرنالین تماشاگرانی میشود که عاشق صحنههای خونین و ترسناک و هیولاهای عجیب هستند. ژانر وحشت همواره از تکنولوژیهای پیشرفته در جهت بازسازی داستانهای کلاسیک قدیمی استفاده کرده است. همین مطلب هم باعث ظهور ژانرهای ترسناک جدیدتر شامل زامبیها، فیلمها و دفترچههای نفرینشده قدیمی و عروسکهای جنزده است. در سالهای اخیر حتی بسیاری از فیلمهای پساآخرالزمانی هم با نمایش ویروسها و اتفاقاتی که باعث پایان دنیای ما میشوند، با ژانر وحشت ترکیب شدهاند. در کل وحشت از دهه ۱۹۷۰ تا دوران مدرن جایگاه خود را به عنوان یکی از پذیرفتهشدهترین ژانرها با مخاطبین بیشمار پیدا کرده است.
۹. موزیکال (Musical)
- تروپها و انتظارات: صحنههای رقص با تعداد زیادی رقصنده، آوازهای بینظیر.
- نمونههای معروف: لالا لند (La La Land)، بینوایان (Les Miserables)، برترین شومن (The Greatest Showman)
در فیلمهای موزیکال داستان و موسیقی در هم تنیده میشوند و معمولا داستان از طریق آواز و موسیقی که شخصیتها میخوانند روایت میشود. گاهی حتی رشد شخصیت یا داستانهای گذشته شخصیتها هم از طریق آواز نشان داده میشود. اکثر این فیلمها با آواز و رقص هم همراه هستند.
این ژانر درواقع نمونهی مدرن تئاترهای موزیکال بعد از ظهور فیلمهای صدادار است. بزرگترین تفاوت بین فیلمها و تئاترهای موزیکال، استفاده از مناظر صحنههای مجلل و فیلمبرداری در مکانهایی است که عملاً در صحنههای تئاتر غیرممکن است. ولی این ژانر فیلم معمولاً حاوی عناصری هم هستند که یادآور تئاترند. به عنوان مثال شخصیتهای فیلم معمولاً در هنگام آواز خواندن مستقیم به دوربین نگاه میکنند، طوری که گویی درحال اجرای زنده برای مخاطبان حاضرند.
فیلمهای موزیکال با توجه به داستان، با ژانرهای دیگر ترکیب میشوند. این فیلمها میتوانند درام، کمدی، ترسناک یا هر ژانر دیگری باشند. اما اگر شخصیتهای آوازخوان دارند، در درجهی اول موزیکال هستند.
۱۰. عاشقانه (Romance)
- تروپها و انتظارات: دیدارهای عاشقانه و شیرین، صحنههای جدایی غمانگیز، دوستانی که سعی در جوش دادن و یا خراب کردن رابطه دارند.
- نمونههای معروف: گتسبی بزرگ (The Great Gatsby)، پولدارک (Poldark)، وقتی که هری سالی را دید (When Harry Met Sally)
تمرکز این ژانر بر داستان عاشقانه بین زوج اصلی فیلم است. این فیلمها عشق و جستجو برای رسیدن به آن را محور اصلی داستان قرار داده و از موانع و سختیهای این راه میگویند؛ بهعنوان مثال مشکلات مالی، بیماریهای جسمی، تفاوتهای نژادی و اجتماعی و مخالفتهای خانوادگی که تهدیدی برای به نتیجه رسیدن روابط و دستیابی به عشق است. البته داستان فیلمهای عاشقانه میتواند دربارهی تنشهای روزمره، خیانت و همهی مشکلات بعد از ازدواج هم باشد.
فیلمهای عاشقانه به عنوان عواملی برای فرار بینندگان از زندگی روزمره و خیالپردازی آنها عمل میکنند، بهویژه اگر زوج اصلی داستان در نهایت بر مشکلات خود غلبه کنند، عشق خود را اعلام کنند و زندگی خود را «تا ابد با خوشحالی» ادامه دهند.
۱۱. علمی-تخیلی (Science Fiction)
- تروپها و انتظارات: بیگانگان، سفینههای فضایی، سفر در زمان و فناوری. این ژانر بر جامعهی ما و مشکلاتش متمرکز است و به ما میگوید چگونه برای جلوگیری از بحرانی شدن آنها در آینده، مدیریتشان کنیم.
- نمونههای معروف: ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey)، گمشده در فضا (Lost in Space)، عطش مبارزه (hunger games)
جایگاه انسان در جهان همیشه موضوعی مهیج بوده که اغلب از طریق ژانر علمی-تخیلی مورد بررسی قرار میگیرد.
ژانر علمی-تخیلی یکی از عمیقترین و تأملبرانگیزترین ژانرهای کلاسیک است که قدمت آن به دوران سینمای صامت باز میگردد. برخی از اولین فیلمهای تاریخ سینما بر شیفتگی انسان نسبت به فضای بیرونی و ناشناختههای علمی جهان متمرکز شدهاند. ژانر علمی-تخیلی در طول تاریخ سینما پیوسته قوی باقی مانده است و طرفداران زیادی هم داشته، زیرا سینما و تلوزیون همواره یکی از محبوبترین رسانهها برای نمایش پیشرفتهای فنی و علمی بشر و همچنین وسیلهای برای شناخت مفاهیم عالیتری مانند اشکال حیات بیگانه، هوش مصنوعی و جایگاه بشر در جهان آینده است.
داستانهای علمی-تخیلی در واقع قرار است نوری به جهان بتاباند و آن را آنطور که ما پیشبینی میکنیم میتواند در آینده باشد، به ما نشان دهد. این ژانر ما را به ماجراجوییهایی در آینده نزدیک و دور میبرد.
۱۲. تریلر، دلهرهآور (Thriller)
- تروپها و انتظارات: هیجان، خطر، موقعیتهای دلهرهآور. اما مهمتر از همه داستانی پر رمز و راز
- نمونههای معروف: زندانیان (Prisoners)، سکوت برهها (Silence of the Lambs)، سرگیجه (Vertigo)
فیلمهای این ژانر انواعی از فیلمها هستند که به ایجاد حس هیجان شدید، تعلیق، عدم اطمینان، اضطراب، و تنش اعصابخردکن معروف هستند.
اگر بخواهیم ژانر تریلر را دقیقاً تعریف کنیم، تریلر واقعی فیلمی است که بیوقفه تنها یک هدف را دنبال کند: ایجاد حس هیجان و معلق نگه داشتن تماشاگران در لبهی صخره در حالی که داستان به اوج میرود. تنش معمولاً زمانی به وجود میآید که شخصیت یا شخصیتهای اصلی در جریان راز یا موقعیتی خطرناک قرار میگیرند، یا مأموریت خطرناکی به آنها سپرده میشود که فرار از آن غیرممکن به نظر میرسد. زندگی شخصیت یا شخصیتهای اصلی داستان به واسطه قرار گرفتن در این موقعیتها تهدید میشود و باید هرطور شده از این معرکه جان سالم به در ببرند. معمولاً طرح داستانهای ژانر تریلر یا شامل شخصیتهایی است که با یکدیگر یا با نیروهای بیرونی در کشمکش قرار میگیرند و یا این تهدیدها انتزاعی و درونی است.
۱۳. جنگی (War)
- تروپها و انتظارات: نبرد و جنگ برای آزادی و آنچه در این راه فدا میشود، معرفی افسانهها و قهرمانان دورانهای مختلف تاریخی. فداکاری مهمترین نکته در این ژانر است.
- نمونههای معروف: نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، دانکرک (Dunkirk)، اقیانوس آرام (The Pacific)
ظرفیت خشونتی که بشر میتواند داشته باشد، با وجود جنگهای بیشماری که در تاریخ اتفاق افتاده برای همه شناخته شده است. اما ما دنیای مدرن امروز را مدیون فداکاریهای مردان و زنان در طول قرنها و در همین جنگها هستیم. فیلمهای جنگی دربارهی اسرا، مردان حاضر در خط مقدم، تانکها و هواپیماها هستند. این فیلمها داستان افرادی را میگویند که برای رسیدن به هدف مشترک، اختلافات را کنار گذاشته و جان خود را فدا میکنند.
۱۴. وسترن (Western)
- تروپها و انتظارات: گاوچرانهای هفتتیرکش، تیمهایی که در مقابل هم قرار میگیرند و مسافرانی که صحراها را با اسب طی میکنند.
- نمونههای معروف: نابخشوده (Unforgiven)، ۳:۱۰ به یوما (۳:۱۰ to Yuma)، موجه (Justified)
فیلمهای وسترن جزء اصلی هالیوود اولیه بودند اما در طول زمان تکامل یافتهاند. وسترن را میتوان از نظر فنی زیرمجموعهای از ژانر فیلم اکشن در نظر گرفت، اما به دلیل محبوبیت و ویژگیهای خاصش از همان ابتدا به عنوان ژانری جداگانه شناخته شد.
از بسیاری جهات، ژانر وسترن تا حد زیادی روایت کلاسیک خود هالیوود است که خود را از شهری تازه تاسیس در کالیفرنیا بالا کشید و به پیشگام صنعت سینمای مدرن تبدیل شد. در نتیجه میتوان گفت این ژانر فیلم، ژانر اصلی تعریفکنندهی صنعت فیلم آمریکا و تعریفی نوستالژیک از روزهای اولیهی مرزهای گسترده و رامنشدهی آمریکا (مرز بین تمدن و بیابان) است.
درست است که وسترن یکی از قدیمیترین و ماندگارترین ژانرهای سینمای آمریکاییست، اما محبوبیت آن بعد از دوران اوجش در ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰در طول دههها کاهش پیدا کرد تا این که دوباره در دهه ۹۰ احیا شد.
- آیا نئو نوآر میتواند ژانر منتخب آیندهی سینما باشد؟
در دهههای تخیر و با تکامل هنر سینما، ژانرهای بیشتری به وجود آمدند، زیرا فیلمسازان برای خلق آثار جدید و خلاقانه به سمت براندازی و ترکیب ژانرهای کلاسیک حرکت کردند. درنتیجه مفاهیمی مانند «عاشقانه-کمدی» (rom-com) ظاهر شدند که عناصر سنتی فیلمهای ژانر عاشقانه و کمدی را با هم ترکیب میکرد. در همین راستا ژانرهای جدیدتر و خاصتری مانند «فیلم جادهای» و «ژانر فاجعه» در کنار ژانرهای ترکیبی مانند «رفیق پلیس» و «وسترن علمی-تخیلی» ظاهر شدند.