2 سال پیش / خواندن دقیقه

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

در خدمت تون هستیم اینبار با نقد فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست در 30nema . تا انتها همرا ما باشید .

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

فیلم Spider-Man: No Way Home که دنباله‌ی مستقیمی بر دو فیلم قبلی مرد عنکبوتی یعنی Spiderman: Homecoming و Spider-man: Far From Home محسوب می‌شود، در حالی رنگ اکران به خود می‌بیند که مخاطبین ریز و درشت فیلم به شدت برای تماشای چنین فیلمی لحظه‌شماری می‌کردند؛ اثری که توانسته یکی از آرزوهای کمیک‌بازها یعنی مطرح کردن بحث شیرین مالتی‌ورس را روی کار بیاورد. سوال اینجاست آیا جان واتس (John Watts) کارگردان این فیلم توانسته به درستی این پروژه را به ثمر برساند یا خیر.

هشدار!نقد فیلم اسپایدرمن: راهی به خانه نیست حاوی اسپویل است و بخش‌های مهمی از داستان را لو می‌دهد.

مطالب مشابه :

زمانی‌که برای اولین بار فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست معرفی شد چندان تشنه‌ی تماشایش نبودیم. زمانی تماشای این فیلم تبدیل شده بود به یک دغدغه‌ی ذهنی که به دلیل درز اطلاعاتی (بخوانید یک مدل تبلیغاتی!) بو برده بودیم که قرار است تمامی اسپایدرمن‌ها و طبیعتا تمامی دشمنان مرد عنکبوتی از دیرباز تا کنون در این فیلم حضور داشته باشند. ضمنِ هیجان‌زده شدن، دغدغه‌هایمان این شده بود که همه چیز خوب از آب در بیاید. با این حال اگر ریزبینانه‌تر به این اثر نگاه کنیم یک سری ایراداتی را می‌بینیم. انتشار نسخه با کیفیت و بلوری فیلم Spiderman: No Way Home بهانه‌ای شده برای نقد این فیلم سینمایی پر انتظار و نگاهی بر نقطه ضعف‌هایش.

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
ویلم دفو و ایفای نقش استادانه‌اش در نقش گرین گابلین
همان‌طور که گفته شد داستان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست ادامه‌ی مستقیمی است بر داستان فیلم قبلی؛ یعنی درست نقطه‌ای که میستریو (Mysterio) با یک دستی زدنش در واپسین لحظات فیلم توانسته کاری کند تا مرد عنکبوتی مقصر تمام و کمال داستان به نظر برسد. حال پیتر پارکر که نمی‌تواند با تبعات این اتفاق کنار بیاید از دکتر استرنج کمک می‌گیرد تا با استفاده از یک طلسم جادویی، مجدد به همان زندگی نسبتا شیرین قبلی‌اش برگردد! دقیقا از اینجاست که فیلم مرد عنکبوتی وارد جریان اصلی داستانی خود می‌شود؛ یعنی بروز یک چالش عظیم و فرا خوانده شدن دشمنان مرد عنکبوتی در سری فیلم‌های قبلی. اولین نقطه ضعف داستان در این مورد می‌توان دانسته شود که پیتر پارکری که تام هالند نقشش را ایفا کرده، از لحاظ عقلی همچنان مثل یک بچه کم سن و سال می‌ماند. جدا از طنزِ خاص و تقریبا دل‌نشینی که فیلم‌های مرد عنکبوتیِ تام هالند دارند، احمقانه و بچه‌گانه رفتار کردن پیتر پارکرِ تام هالند کمی تعجب‌برانگیز است. در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست پیتر پارکرِ تام هالند دو مرتبه مرتکب اشتباهی هولناک می‌شود که تقاصش را نیز در همان تایم لاین پس می‌دهد. با این وجود، اگر از خیرِ دو اشتباهِ مرد عنکبوتی بگذریم، عملکرد دکتر استرنج نیز جای تعجب دارد که چطور خیلی راحت به خواسته‌ی پیتر پارکر تن می‌دهد. همین رفتار عجیب و نسنجیده‌ی دکتر استرنج فرصتی مهیا کرده برای ایده‌پردازی. شاید کاراکتری که بندیکت کامبربچ نقشش را در فیلم جدید مرد عنکبوتی بازی کرده همان دکتر استرنجی نیست که قبلا می‌شناختیم!

مطالب مشابه :

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست اثر به شدت قدرتمندی از حیث تولید به خصوص بهره‌برداری از جلوه‌های ویژه و کامپیوتری است

تصور می‌کردیم که شخصیت منفی محبوب و مشهور مارول یعنی مفیستو (Mephisto) در سریال وانداویژن به دنیای سینمایی مارول ورود می‌کند اما حدس و گمان‌هایمان به بیراهه رفت. با این‌که در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست هم خبری از مفیستو نیست اما انگیزه‌‌ی عجیب دکتر استرنج برای دستکاری دنیاها باعث شده تا دوباره مشکوک شویم که نکند دکتر استرنجِ داخل فیلم در واقع موجودی دیگر یا همان مفیستو است اما در کالبدِ دکتر استرنج؟ چراکه در کمیک‌های مختلفی مثل One More Day نیز شاهد مواجه شدن پیتر با مفیستو بودیم. برای فهم این‌که آیا حدس‌مان درباره دکتر استرنج درست بوده یا خیر باید تا اکران فیلم Doctor Strange 2 صبر کنیم. اگر تئوری هویتِ یک موجود مخوف دیگر در وجودِ دکتر استرنج درست نباشد، ورودِ راحت دکتر استرنج به جریان فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست یک اشتباه محرز در فیلم‌نامه‌نویسی‌ست که انگیزه‌ی شخصیت را به درستی نمی‌چیند؛ شخصیتی که به شدت محتاطانه در دنیای سینمایی مارول تا به امروز رفتار کرده و برای هر حرکتی، حساب و کتاب مخصوص به خود را دارد.


نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست
عظمت استفاده از جلوه‌های ویژه را می‌توان در این رویارویی مشاهده کرد

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست اثر به شدت قدرتمندی از حیث تولید به خصوص بهره‌برداری از جلوه‌های ویژه و کامپیوتری است. برای اثبات عظمت فیلم از لحاظ بصری و گرافیکی، کافی‌ست صحنه‌های مبارزه‌ها به خصوص مواجه شدن مرد عنکبوتی با دکتر استرنج در بعد آینه‌ای را به دیگران نشان دهید. با این‌که فیلم پر شده از صحنه‌های پر رنگ و لعاب، در بخش بازیگری نیز بازیگرها سنگ تمام می‌گذارند. از پیتر پارکرها (!) بگیرید تا تک تک دشمنان، همگی آن حسی که می‌خواهیم را به ما منتقل می‌کنند. ویلم دفویِ دوست‌داشتنی را نیز در فیلم می‌بینیم که چهره‌ی جدیدی از شخصیت نورمن آزبورن را به ما نشان می‌دهد؛ چهره‌ای که در سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی سم ریمی ندیده بودیم. با این‌که سن و سالی از ویلم دفو گذشته اما همچنان استادانه جلوی دوربین بازی می‌کند. آلفرد مولینا نیز در نقش دکتر آتو اکتاویوس مثل هم‌قطار خود بازی بی‌نظیری از خودش به یادگار می‌گذارد. صحنه‌های نابی نیز بین دکتر آتو و مرد عنکبوتیِ تام هالند و همچنین مرد عنکبوتیِ توبی مگوایر شکل می‌گیرد که واقعا تماشایی است. حرف از اسپایدرمن‌ها شد و باید به حضور سه مرد عنکبوتی برای اولین بار در تاریخ فیلم‌های سینمایی مارولی اشاره کنیم. با این‌که اندرو گارفیلد و توبی مگوایر در حد و اندازه‌ی تام هالند مدت زمان زیادی جلوی دوربین نیستند، اما همان صحنه‌هایی که در فیلم حضور دارند هم لحظات مفرح و به شدت جذابی است که شاید هر مخاطبِ عاشق و دل‌باخته‌ی مرد عنکبوتی برای تماشایش تا به این تاریخ لحظه‌شماری می‌کرده. در میان لیستِ بازیگری قدرتمند فیلم، شاید بتوان از بازیگری که قدرتمندانه ظاهر نشد، زندایا در نقش MJ را یاد کنیم. MJ شخصیت‌پردازی به نسبت قابل قبولی در فیلم‌های تام هالند دارد و با عملکرد ام جی در فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، شخصیت به مرز پختگی و تکامل می‌رسد. با این اوصاف زمانی که باید عشقِ میان مرد عنکبوتیِ تام هالند و ام جی موجب تحریک احساسات مخاطب شود، این اتفاق تقریبا نمی‌افتد. عشقی که دو ورژنِ قبلیِ پیتر پارکر نسبت به معشوقه‌شان داشته‌اند به مراتب احساسی‌تر، رئال‌تر و صد البته ماندگارتر از آب در آمده بود. در هر صورت اگر از این موارد جزئی فاکتور بگیریم، تماشای فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست جذابیت به شدت بالایی دارد و از ابتدا تا انتهای فیلم سرگرم خواهید شد.

فیلم Spider-Man: No Way Home اثر خوش‌ساخت و خوش رنگ و لعابی است که تقریبا همه چیزش به جاست و با ریتمی مناسب قصه‌ سرراستش را تعریف می‌کند. با این‌که موتور محرکه‌ و شروع جریان اصلی داستان جای بحث دارد، سنگ بنا برای فیلم دکتر استرنج ۲ کاملا فراهم شده و برای تماشایش لحظه‌شماری می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

توضیح پایان داستان و جزئیات فیلم Spider-Man: No Way Home

نکاتی از داستان مولتی‌ورس عنکبوتی


جزئیات فیلم Spider-Man: No Way Home در واقع بسیار زیاد هستند، اما برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری داشته و به درک بهتر داستان کمک می‌کنند. به همین دلیل نیز قصد داریم تا در این مطلب موارد مهم را پیدا کرده و پایان این اثر سینمایی را بررسی کنیم.

شاید حدود یک سال پیش بود که اولین اطلاعات از فیلم Spider-Man: No Way Home لو رفت و شایعه‌های مختلفی درباره آن منتشر شدند. حال جالب است که در این اطلاعات آمده بود که در این فیلم، ما باید شاهد حضور ابرشرورهای قدیمی از جهان‌های دو سری اسپایدرمن قبلی باشیم. مانند دکتر اختاپوس (Doc Oc) با بازی آلفرد مولینا (Alfred Molina)، گرین گابلین (Green Goblin) با بازی ویلم دفو (Willem Dafoe) و حتی جیمی فاکس در نقش الکترو (Electro). با این وجود جزئیات مربوط به این شایعه خیلی سریع رسما توسط خود بازیگران تایید شد و فهمیدیم که مسئله مولتی‌ورس در این اثر سینمایی کاملا صحیح بوده و جهان‌های قدیمی با خط زمانی اصلی MCU مرتبط می‌شوند.

اما یک نکته بسیار بزرگ درباره این خبر باقی می‌ماند که آن هم درباره حضور دو مرد عنکبوتی قبلی با بازی توبی مگوایر (Tobey Maguire) و اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) بود. به نحوی که بسیاری از طرفداران این مورد را کاملا اجتناب‌ناپذیر خوانده و اظهار داشتند که حتما No Way Home وقتی که ابرشرورهای دو جهان قبلی را به MCU می‌آورد، پس حتما دو مرد عنکبوتی قبلی هم در آن حاضر می‌شوند.

به هر حال بازیگران دو مرد عنکبوتی قبلی و بخصوص اندرو گارفیلد در مصاحبه‌های رسمی خود عملا چندین بار اظهار کرده بودند که هرگز در No Way Home نیستند! اما حال دیگر فیلم اکران شده و لحظه ورود دو پیتر پارکر قدیمی در مقابل ند (Ned) و ام جی (MJ) را می‌توان یکی از باشکوه‌ترین و مهم‌ترین صحنه‌های تاریخ فیلم‌های ابرقهرمانی دانست؛ جایی که سه نسل متفاوت به هم رسیدند و همه چیز طبق خواسته طرفداران به پیش رفت تا به اوج هیجان برسند!

با این وجود جدای از جذابیت‌های حضور سه اسپایدرمن محبوب از سه دوره و سری متفاوت، جزئیات فیلم Spider-Man: No Way Home به حدی زیاد است که شاید با چند بار دیدن فیلم هم متوجه برخی از آن‌ها نشوید. به همین منظور، در ادامه قصد داریم تا جزئیات و به اصطلاح ایستراگ‌های مهم این اثر سینمایی را با دقت زیر ذره‌بین ببریم تا متوجه اشاره‌های مختلف آن شده و در مجموع داستان را بهتر بفهمید.

جزئیات و اشاره‌های فیلم Spider-Man: No Way Home

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

تو فقط یک بچه‌ای!

در یکی از جزئیات فیلم Spider-Man: No Way Home هنگامی که پیتر پارکر با بازی تام هالند (Tom Holland) به سمت ام جی می‌رود تا او را از میان جمعیت بردارد، یکی از مردم هنگامی که صدای پیتر را می‌شنود، به او می‌گوید که «تو فقط یک بچه‌ای؟». این جمله را پیش‌تر در فیلم معروف Spider-Man 2، زمانی که اسپایدرمن با بازی توبی مگوایر جلوی قطار را گرفت شنیده بودیم.

در آن زمان کلاه پیتر از روی سر او برداشته شده بود و مردم داخل قطار او را دیدند، اما هنگامی که بدن نیمه جان او را به داخل قطار آوردند تا کمی استراحت کند، یکی از مردم از نوجوان بودن پیتر تعجب کرد و جمله مشابهی را گفت. چنان که پیداست، این جمله یکی از مواردی است که پیتر پارکر در بسیاری از خط‌های زمانی مختلف همیشه می‌شنود!

اجرای موزیکال راجرز

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

اگر سریال Hawkeye را دیده باشید، قاعدتا می‌دانید که در روزهای نزدیک به جشن کریسمس، یک اجرای موزیکال به نام راجرز (Rogers) در نیویرک تدارک دیده شده بود تا مردم یاد نبرد انتقام‌جویان در این شهر (فیلم Avengers 2012) را گرامی بدارند. با این وجود، داستان فیلم Spider-Man: No Way Home در تابستان روایت می‌شود؛ زمانی که تبلیغات اجرای موزیکال راجرز در شهر منتشر می‌شد!


بیلبورد مختص به این اجرا که نسخه کامل آن در سریال Hawkeye دیده شد را می‌توانید در قالب جزئیات پشت سر بازیگران در فیلم Spider-Man: No Way Home زمانی که پیتر و ام جی از دست هلی‌کوپتر‌ها فرار می‌کنند ببینید.

دپارتمان کنترل خسارات خوب نیک فیوری را می‌شناسند!نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست


دپارتمان کنترل خسارات که با نام DODC هم شناخته می‌شوند، در فیلم‌های قبلی دنیای سینمایی مارول هم معرفی شده بودند و کار آن‌ها، رفع خسارت‌های وارد شده به شهرها هنگام مبارزات بزرگ انتقام‌جویان است. با این وجود، زمانی که از پیتر درباره قتل میستریو (Mysterio) سوال می‌شود، آن‌ها ادعا می‌کنند که ظاهرا نیک فیوری مدت‌هاست که از سیاره زمین خارج شده است!

این یعنی DODC حتی از پیتر که خود یک انتقام‌جو است بیشتر اطلاعات مخفیانه دارند و حتی از حضور اسکرال‌ها روی زمین مطلع هستند.

دردویل نتفلیکس، اینبار در MCU!

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

در یکی از صحنه‌های فیلم متوجه شدیم که دلیل آزاد شدن پیتر حداقل به صورت موقت، یک وکیل بسیار حرفه‌ای و باهوش به نام مت مورداک است؛ یا همان دردویل (Daredevil)! این در حالی است که ما پیش‌تر دردویل را در سریال مختص به او در شبکه استریم نتفلیکس دیده بودیم و هرگز حضور او در دنیای سینمایی مارول تایید نشده بود.

اما حال طبق اظهارات وینسنت دن آفریو (Vincent D’Onofrio) بازیگر نقش کینگ پین (King Pin) در هر دو سریال نتفلیکس و Hawkeye، ظاهرا مت مورداک حاضر در جزئیات فیلم Spider-Man: No Way Home دقیقا همان شخصیت قبلی است!

زندان پنج ضلعی استرنج

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

وقتی که پیتر چند بار هنگام خواندن طلسم توسط استرنج وسط کار او پریده و می‌گوید که ام جی، ند، عمه می و .. باید درباره هویت او بدانند، او دقیقا ۵ بار طلسم استرنج را بهم می‌زند. به همین دلیل هم وقتی که استرنج طلسم را می‌بندد و آن را به نحوی کنسل می‌کند، می‌بینیم که زندان واقعیت کوچک در نظر گرفته شده برای آن ۵ ضلع دارد.

این در حالی است که حتی خود استرنج بعد از بستن طلسم فکر می‌کند که ۶ بار طلسم دستکاری شده، اما اگر بشمرید، پیتر فقط ۵ بار در آن دخالت می‌کند.

چنگال‌‌های اختاپوس و سازگاری با تکنولوژی نانو

هنگام مبارزه پیتر پارکر با دکتر آتو اکتیویس، او بخشی از لباس اسپایدرمن را پاره می‌کند. این کار باعث می‌شود تا نانوبات‌های لباس پیتر به چنگال دکتر بچسبند و رنگ آن را هم قرمز کنند! با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است که چطور تکنولوژی نانو پیشرفته زره آیرون اسپایدر با چنگال‌های دکتر اختاپوس سازگار شد؟

اگر به خاطر داشته باشید، در فیلم Spider-Man نورمن آزبورن (Norman Osborn) روی تکنولوژی نانو مقاله‌های بسیاری نوشته بود که پیتر پارکر توبی مگوایر هم آن‌ها را مو به مو مطالعه کرده بود. حال در فیلم دوم، تکنولوژی آزبورن (و شرکت آزکورپ) در اختیار دکتر اکتیویس قرار داده شده بود، به همین دلیل نیز او چنگال‌های خود را با تکنولوژی نانو طراحی کرده بود.

حس اسپایدی پیتر پارکر ربطی به روح و ذهن او ندارد!

در یکی از جزئیات مهم فیلم Spider-Man: No Way Home زمانی که پیتر از دست استرنج فرار می‌کند تا جلوی کشته شدن ابرشرورها در جهان خانه‌شان را بگیرد، استرنج روح او را از بدنش خارج می‌کند؛ درست مانند همان کاری که انشنت وان (Ancient One) با بروس بنر (Bruce Banner) و خود استرنج انجام داده بود. اما نکته قابل توجه اینجاست که بدن پیتر حتی بدون روح او هم در مقابل حرکات استرنج مقاومت می‌کرد!

این مورد نشان می‌دهد که ظاهرا بدن پیتر پارکر به دلیل قدرت‌هایی که از آن عنکبوت رادیواکتیو به دست آورده، حتی توان این را دارد تا بدون روح و با کنترل ذهن هم واکنش نشان دهد!

اینجا هم جادوگر دارید؟

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

هنگامی که اندرو گارفیلد پیش ند و ام جی می‌رود، یکی از جمله‌های جالبی که می‌گوید این است که «اینجا هم جادوگر دارید؟». این یعنی در جهان اسپایدرمن شگفت‌انگیز با بازی اندرو گارفیلد هم جادوگرانی وجود دارند که این پیتر پارکر از حضور آن‌ها مطلع است. به همین دلیل وقتی که ند درباره جادو با او حرف می‌زند، پیتر می‌گوید پس شما اینجا هم جادوگر دارید؟!

درد کمر پیتر

اگر به خاطر داشته باشید، پیتر پارکر توبی مگوایر در فیلم قدیمی Spider-Man 2 به کارگردانی سم ریمی، چندبار وقتی که تارهای او قطع می‌شدند، محکم زمین می‌خورد و حتی یکبار به حدی پشتش درد گرفت که دیگر نتوانست کمر راست کند! حال این اتفاق یک اشاره مستقیم از جزئیات فیلم Spider-Man: No Way Home را دارد؛ آن هم جایی که در مبارزه نهایی بین مردان عنکبوتی و ابرشرورها، ظاهرا اسپایدرمن توبی مگوایر برای گرم کردن خود ابتدا پشتش را به میله می‌زند تا دردش کمتر شود!

او به پیتر پارکر اندرو گارفیلد می‌گوید که این کمر درد برای تاب خوردن‌های زیاد از ساختمان‌هاست، اما می‌دانیم که چندین و چند بار زمین خوردن او قطعا در این درد تاثیرگذار بوده است.

تو شگفت‌انگیزی، تو، شگفت‌انگیزی!

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

در یک صحنه هنگامی که مردهای عنکبوتی درباره دشمنانی که با آن‌ها مبارزه کرده بودند حرف می‌زنند، اسپایدرمن تام هالند می‌گوید که در فضا با ثانوس مبارزه کرده و توبی مگوایر نیز به شکست دادن یک موجود فضایی که همان ونوم است اشاره می‌کند. اما اندرو گارفیلد؟ او می‌گوید که کارش در مقایسه با دو اسپایدرمن دیگر کمی مسخره است. به همین خاطر اسپایدرمن توبی مگوایر به او می‌گوید که این حرف اصلا درست نیست و تو شگفت‌انگیز هستی!

این نه تنها بالاخره به اسپایدرمن اندرو گارفیلد همان اعتباری که نیاز داشت را می‌دهد، بلکه یک اشاره مستقیم به اسم فیلم‌های او نیز هست؛ The Amazing Spider-Man.

کار تیمی

یکی از ویژگی‌های دو اسپایدرمن قبلی دنیای سینمایی مارول این است که آن‌ها اکثرا در مبارزات خود تنها بوده‌اند و عملا چیزی از همکاری نمی‌دانند! این در حالی است که اسپایدرمن تام هالند پیش‌تر با اونجرز کار کرده و وقتی اسم آن‌ها را می‌گوید، توبی مگوایر و اندرو گارفیلد هیچ اطلاعی از انتقام‌جویان ندارند!

اما از آنجا که پیتر پارکر تام هالند در جریان جنگ‌های بزرگ Infinity War و Endgame بوده، با کار تیمی خوب آشنایی دارد و حتی در یک صحنه هنگامی که هر سه آن‌ها به سمت ابرشرورها می‌روند، با یک تار هر دو آن‌ها را به سمت یک مکان می‌کشاند تا در یک سکانس، سه نفری مقابل الکترو، سندمن و لیزارد قرار بگیرند.

اسپایدرمن شگفت‌انگیز ام جی را نجات می‌دهد


مرد عنکبوتی با بازی اندرو گارفیلد در آخرین فیلم خود که The Amazing Spider-Man 2 بود، در آخرین صحنه مبارزه با الکترو و گرین گابلین، نتوانست جلوی افتادن گوئن استیسی (Gwen Stacy)، معشوقه خود را بگیرد. او به جای اینکه خودش را به گوئن برساند، در واقع یک تار عنکبوت برای نجات او فرستاد؛ کاری که نهایتا باعث شکسته شدن گردن استیسی شد.

با این حال وقتی که بعدا در جزئیات داستانی فیلم Spider-Man: No Way Home می‌بینیم، پیتر پارکر اندرو درباره از دست دادن گوئن حرف می‌زد، به نحوی که ظاهرا هرگز نتوانسته فکر این جریان را از ذهن خود بیرون کند. او حتما درباره اینکه می‌توانست اگر به جای تار، خودش به سمت گوئن برود فکر کرده و به همین دلیل نیز وقتی که ام جی در No Way Home پایین می‌افتد، اینبار او خودش می‌رود. صحنه نجات ام جی توسط پیتر پارکر شگفت‌انگیز، و گریه کوتاه او بعد از به سلامت رساندن معشوقه یک پیتر پارکر دیگر، یکی از بهترین‌ و غم‌انگیزترین‌هایی است که در تاریخ فیلم‌های سینمایی سبک ابرقهرمانی وجود دارد.

پیتر قولش را شکست


در صحنه خداحافظی پیتر با ند و ام جی، او به آن‌ها گفت که برای جلوگیری از حضور دیگر ابرشرورها و افرادی که می‌دانند پیتر پارکر کیست، استرنج مجبور است تا یک طلسم دیگر برای فراموشی همیشگی نام پیتر پارکر را اعمال کند تا مشکل حل شود.

با این وجود خواندن این طلسم، باعث می‌شود تا ام جی و ند هم نام پیتر پارکر را برای همیشه فراموش کنند، در نتیجه دیگر او را نمی‌شناسند. این کار به حدی برای پیتر و همچنین دوستانش تلخ است که ند و ام جی از او می‌خواهند تا قول بدهد بعد از طلسم، حتما آن‌ها را پیدا کرده و همه چیز را توضیح بدهد. این در حالی است که وقتی پیتر ام جی را پیدا می‌کند، به محض دیدن زخم روی سرش، تصمیم می‌گیرد تا دوستان خوبش را از ماجراهای ابرقهرمانی خود دور نگه دارد تا بیشتر از این آسیب نبینند!

این اتفاق و تصمیم پیتر را حتی تنها‌تر می‌کند، اما این زندگی واقعی مرد عنکبوتی است.

چطور ابرشرورها وارد داستان شدند؟

نقد فیلم Spider-Man: No Way Home – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

حال که به ایستراگ‌ها و جزئیات مختلف فیلم Spider-Man: No Way Home پرداختیم، نوبت به به آن رسیده تا به چند سوال مهمی که درباره این اثر سینمایی وجود دارند پاسخ بدهیم. اول از همه هم با ابرشرورهای داستان شروع می‌کنیم؛ آن‌ها از کجا آمدند؟

در واقع وقتی که پیتر طلسم اصلی استرنج را خراب کرد، در آخر گفت که «هرکس من را به نام پیتر پارکر می‌شناسد باید همچنان بداند و باشد». این کار نه‌تنها برای بار پنجم طلسم را پیچیده و متزلزل کرد، بلکه هرکس در جهان‌های موازی که پیتر پارکر را می‌شناختند به جهان MCU آورد! این کار در حال عملی شدن بود و در واقع همه داشتند به دنیای اسپایدرمن تام هالند می‌آمدند، اما استرنج زود جلوی این اتفاق را گرفت و به همین دلیل، تنها ابرشرورها و مرد عنکبوتی‌های دو جهان در آن ماندند.

ابرشرورها و قهرمانان بعد از داستان کجا می‌روند؟


دومین سوال حتی از مورد اول هم مهم‌تر است! چراکه تصمیم پیتر پارکر تام هالند، باعث تا به تعداد ابرشرورهای حاضر، شاخه‌های جدیدی در خط زمانی جهان‌های دو سری اسپایدرمن قبلی به وجود بیاید. بدین ترتیب، هر ابرشرور زنده مانده، خود به جهانی بازمی‌گردد که پیش از لحظه مرگ تغییر عقیده داده و حال زندگی متفاوتی را در پیش می‌گیرد.

گرین گابلین به لحظه مرگش بازگشته و زنده می‌ماند، دکتر اختاپوس احتمالا دوباره برای نجات شهر خودش را همراه با ماشینی که ساخته بود فدا می‌کند (یا شاید هم با کمک پیتر زنده بماند)، الکترو دیگر پیتر پارکر اندرو گارفیلد را نمی‌زند، سندمن نیز به تاریخ ناشناخته‌ای که بود بازگشته و اینبار دیگر به خاک تبدیل نمی‌شود. به هر حال بعد از خوب شدن این ابرشرورها، آن‌ها به زمان‌های مختلفی بازمی‌گردند، در نتیجه منطقی نیست که همگی به یک جهان مربوط به خود بروند؛ بلکه هرکدام به یک خط زمانی جدید می‌روند، جایی که اینبار به جای شرارت، خوب خواهند بود.

درباره دو اسپایدرمن توبی مگوایر و اندرو گارفیلد هم باید گفت که آن‌ها دقیقا به همان زمانی می‌روند که از آن آمده‌اند. این یعنی توبی به همان جهانی می‌رود که در آن نورمن آزبورن، هری آزبورن، سندمن و دکتر اکتیویس همگی کشته شده‌اند. اندرو گارفیلد هم به جهانی می‌رود که راینو را شکست داده و الکترو دیگر وجود ندارد. در واقع آن‌ها به همان آینده‌ای می‌روند که در آن بودند، نه زمانی متفاوت.

زندگی پیتر پارکر پس از پایان No Way Home چطور خواهد بود؟


در جزئیات صحنه پایانی فیلم Spider-Man: No Way Home پیتر تنهاست؛ خیلی تنها! اما هنوز هم مرد عنکبوتی است و به مردم شهر خود کمک می‌کند. او وارد خانه‌ای می‌شود تا یک زندگی کاملا مستقل را شروع کند. با این حال، می‌بینیم که او حتی دیگر از زره آیرون اسپایدر و لباس قبلی خود هم استفاده نمی‌کند و به یک اسپایدرمن کلاسیک تبدیل می‌شود؛ کسی که خودش لباسی ساده را دوخته و بی‌سیم پلیس را گوش می‌کند تا از وضعیت خلاف در شهر مطلع شود.

او در سکانس آخر که ظاهرا در زمان کریسمس و دوره‌ای نزدیک به اتفاقات سریال Hawkeye است، داخل شهر با لباس تازه‌ای که ساخته تاب خورده و سراغ خلافکاران می‌رود. رشد شخصیت پیتر پارکر در این چند دقیقه آخر به خوبی دیده می‌شود و ظاهرا او حتی دیگر عضوی از انتقام‌جویان نیست! بلکه مانند دو اسپایدرمن قبلی، تنها به خودش تکیه کرده و بدون تونی استارک و تکنولوژی پیشرفته او هم از پس کارهایش بر می‌آید. در واقع هدف سه فیلم Spider-Man در دنیای سینمایی مارول همین بود؛ که پیتر پارکر جدید بداند برای پذیرفتن هویت مرد عنکبوتی، بار مسئولیت بزرگی را باید به دوش بکشد.

بیشتر بخوانید:



شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع