ارزیابیهای مشترک سازمان غیرانتفاعی GameIS مستقر در تلآویو و شرکت چندملیتی بریتانیایی Deloitte درباره توسعه صنعت بازیهای دیجیتالی در اسرائیل طی ۵ سال گذشته نشان میدهد که این کشور در حال تبدیل شدن به یک مدعی جدی در موضوع توسعه بازیهای ویدیویی در سطح جهان است.
بر اساس گزارش این دو موسسه، درآمد اسرائیل از صنعت بازیهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۸.۶ میلیارد دلار رسیده که با درآمد ۱ میلیاردی سال ۲۰۱۶ فاصله زیادی دارد؛ تغییری که نشان دهنده رشد متوسط سالانه ۵۴ درصدی این صنعت و رشد ۷۶۰ درصدی طی پنج سال است.
توسعه سریع بازیهای دیجیتالی در اسرائیل همچنین باعث شده که نرخ اشتغال در این صنعت به طور قابل توجهی افزایش یابد؛ به گونهای که تنها در سال گذشته میلادی ۱۴ هزار نفر در ۱۹۰ شرکت فعال در صنعت بازیهای رایانهای اسرائیل مشغول به کار بودند.
پیش از این در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۴۰۰۰ کارمند در این صنعت فعالیت داشتند که رشدی ۲۵۰ درصدی در جذب نیرو را در یک دوره ۵ ساله نشان میدهد.
بخش بزرگی از بازیهای ایجاد شده توسط توسعهدهندگان اسرائیلی را، بازیهای موبایلی در دستۀ «کژوال» تشکیل میدهند؛ بازیهایی با قوانین ساده که تولید و عرضه آنها نیز با هزینههای کمی ممکن است.
این امیدواری وجود دارد که با حمایتهای دولت اسرائیل از این صنعت (مانند آنچه دولتها در کشورهایی همچون کانادا و لهستان انجام دادهاند) همچنین حمایتهای دانشگاهی از این صنعت، هم از هزینههای تجاری و مالیاتهای وضع شده بر آن کاسته شود و هم برنامههای تحقیق و توسعۀ گستردهای برای کمک به پیشرفت توسعه دهندگان این بازیها به اجرا گذاشته شود.
در حال حاضر مدارس طراحی و ارتباطات بصری همچون Tiltanو دانشکده مهندسی، طراحی و هنر Shenkar از این صنعت حمایت میکنند و به توسعه دهندگان اسرائیلی کمک میکنند تا مهارتهای خود را تقویت کنند.
توسعه دهندگان بازیها در این کشور همچنین به دنبال راههایی هستند تا بتوانند تولید بازیهای تاثیرگذار را تقویت کنند و به سمت تولید بیشتر بازیهای «هارد کور» بروند.