با گذشت حدود ۹ ماه از عرضه بازی فورتزا هورایزون ۵، حال نوبت به عرضه اولین DLC بازی رسیده است. تیم پلیگراند یکبار دیگر به سراغ مسابقات Hot Wheels رفته تا یکی از محبوبترین DLCهای شماره سوم را اینبار برای شماره پنجم هورایزون در دسترس علاقمندان قرار دهد. بسته الحاقی جدید هر چند از همه لحاظ نسبت به شماره سوم پیشرفت کرده، اما نبود نبوغ و خلاقیتی که تیم پلیگراند برای DLCهای قبلی به خرج داده بود از همان شروع به شدت احساس میشود.
اینبار برای تجربه مسابقات هات ویلز به آسمانهای مکزیک که میزبان نسخه اصلی بود سفر میکنیم. همانند شماره اصلی، اینبار هم سناریویی ساده با مضمون «تبدیل شدن به قهرمان مسابقات هاتویلز» برای بازی در نظر گرفته شده که در عمل بهانهای برای شروع این بخش باشد. البته این بخش روایت ساده بدون اشکال هم نیست. حتما اگر شماره اصلی را تجربه کرده باشید، میدانید که در طول بازی شخصیتهایی وجود دارند که در خصوص ویژگی اتومبیلها و شرایط کلی مسابقات به شما توضیح میدهند و اطلاعات مختصر و مفیدی را در خصوص تاریخچه اتومبیلها و یا کشور مکزیک در اختیار ما قرار میدهند. حال در سرزمین خیالی هاتویلز و اتومبیلهایی که بر اساس مدلهای اسباب بازی ساخته شدهاند، وجود این بخشها تا حدودی آزار دهنده و بدون استفاده است به خصوص که شخصیتها با جدیت کامل در خصوص آنها صحبت میکنند. به عنوان مثال چه کسی اهمیت میدهد که اتومبیلهای اسباب بازی هات ویلز دارای چه تاریخچهای هستند و یا با چند اسب بخار در بازی وجود دارند و اصلا چرا این قدر باید توسط شخصیتهای راوی جدی گرفته شوند؟
بازی با همان مسابقه اولش وسعت پهناور نقشه هات ویلز را به نمایش میگذارد. نقشهای که از چهار بخش مختلف تشکیل شده، به اندازه نیمی از مکزیک وسعت دارد و هر بخش نقشه در عمل همانند فصلی متفاوت عمل میکند. بخشهای غربی شامل سرزمینهای پوشیده از برف میشوند و در بخش شرقی هم با سرزمینی خشک و بیابانی طرف هستیم. در کل میتوان وجود این بخشهای مختلف را به عنوان اولین نکته مثبت هات ویلز نام برد. در حالی که در دو شماره اخیر هورایزون، برای تجربه مسابقات در فصلهای مختلف مجبور بودیم تا به مدت یک هفته برای تغییر فصل صبر کنیم، در هات ویلز به نحوی چهار فصل در قالب بخشهای مختلف نقشه در اختیار ما قرار میگیرند. مسابقات هم در طول تجربه هات ویلز به خوبی در تمام نقاط نقشه پخش شدهاند و هیچ کدام از جادهها بدون استفاده قرار نخواهند گرفت.
محیط خیالی هات ویلز به خوبی فرصت مناسبی را به استودیو پلیگراند داده تا دست به خلاقیت بزند و مسیر های متفاوت و جذابی را خلق کنند. در قسمتهای برفی، در دل یک کوه به رانندگی خواهیم پرداخت که مواد مذاب در دل آن در حال جوشیدن است و یا در بخشهای شمالی نقشه شاهد وجود آبشار هایی عظیمی هستیم که از هر نقطه از نقشه قابل رویت هستند. ۹ اتومبیل مختلف در کلاسهای مختلف از اتومبیلهای ساخته شده توسط هاتویلز در طول تجربه دی ال سی هورایزون در دسترس ما قرار میگیرند. هر چند تعداد این اتومبیلها زیاد نیست، اما در خصوص قدرت و کلاس بندی از تنوع خوبی برخوردار هستند. از جمله این اتومبیلها میتوان به مدل ۲۰۱۸ شورلت COPO کامارو و یا اتومبیل بون شیکر مدل ۲۰۱۱ اشاره کرد. همچنین میتوان بازی را با استفاده از اتومبیلهای معمولی هم تجربه کرد.
یکی دیگر از تغییراتی که در هات ولیز در نظر گرفته شده، سیستم پیشرفت است که کاملا متفاوت نسبت به شماره اصلی عمل میکند. در حالی که شماره چهارم و پنجم هورایزون بیشتر سعی کرده بودند تا عنوانی در دسترس برای تمام پلیر ها باشند و پیشروی در بازی به امری به شدت ساده تبدیل شده بود، اما هات ویلز همانند نامه عاشقانهای است که برای طرفداران قدیمی سری نوشته شده و در عمل سعی دارد تا بازیکن را برای پیشروی در مسابقات به چالش بکشد. سیستم کلی پیشروی در بازی بر پایه جمعآوری امتیاز برای آزادسازی مسابقات و کلاس خودرو های جدید بنا شده است. این امتیازات هم در شروع با پیروزی در مسابقات، شرکت در اکتیویتی های بازی و یا جمعآوری آیتم های داخل نقشه به دست میآیند. اما هر چه در بازی پیشرفت کنیم، جمعآوری امتیازات هم سختتر میشود. به عنوان مثال امتیازاتی برای پیروزی در مسابقات در درجههای سختی بالا در نظر گرفته شده یا حتی امتیازاتی هم برای ثبت رکورد clean در تمام ۱۸ ترک جدید در بازی وجود دارد. عواملی که در شماره های اصلی وجود نداشتند و در عمل در نسخه اصلی هورایزون و به خصوص شماره چهارم پاداش خاصی برای اول شدن در مسابقات و یا تجربه بازی بر روی درجه سختی بالاتر به غیر از پول بیشتر وجود نداشت. در کل از این موارد میتوان به عنوان نکات مثبت هات ویلز نام برد و قطعا ارزش تکرار بازی را چندین برابر افزایش میدهد.
مسابقات و اکتیویتی های هات ویلز همانند نسخی اصلی در سطح نقشه پخش شدهاند. در کنار مسابقات همیشگی که در ۱۸ پیست مختلف بازی در جریان هستند، دوربینهای ثبت سرعت، بخشهای مربوط به دریفت، بخش مربوط به شغلها و … در هات ویلز هم با تعداد کمتری در سطح نقشه دسترس هستند.
بخش آنلاین هات ویلز از دو بخش تشکیل شدهاست. مسابقات هورایزون اپن و مسابقات هورایزون تورکه در اولی در مقابل دیگر پلیر ها به رقابت خواهید پرداخت و در دومی با همکاری پلیر ها با هوش مصنوعی رقابت خواهید کرد. در خصوص هورایزون تور توضیح خاصی نیاز نیست و از همان سیستم شماره اصلی بهره میبرد. اما بخش هورایزون اپن دست خوش تغییراتی نسبت به زمان عرضه هورایزون ۵ شده و حال شاهد وجود قوانین و پنالتیهایی برای این بخش هستیم که کمک به سزایی در سهولت تجربه بخش آنلاین کردهاست. به عنوان مثال در این بخش در خصوص تخلف رانندگان، سرعت آنها کم شده و یا در خصوص وقوع تصادف عمدی، بازی به صورت خودکار رانندگان را به حالت گوست تبدیل میکند تا جریان مسابقه بدون اشکال دنبال شود.
آدرنالین و سرعت بخشهای جدانشدنی هات ولیز به شمار میروند. چه زمانی که از اتومبیلهای اسباببازی آنها استفاده کنید و یا چه زمانی که مشغول تجربه نسخه ویدیوگیمی آن در عنوان فورتزا هورایزون باشید. در این شماره به لطف چند قابلیت جدید در پیستهای مسابقه، این آدرنالین و حس سرعت به اوج خودش رسیده و بخشهایی همانند قسمتهای آهن ربایی و یا افزونههای سرعت باعث ایجاد شرایط جذابی در بازی شدهاند. به کمک قسمتهای آهنربایی میتوان به صورت کامل جاذبه را کنار گذاشت و در حالتی که اتومبیل ما با زاویه ۹۰ درجه نسبت به سطح زمین در حال حرکت است، در شرایطی خاص آن را کنترل کرد و افزونههای سرعتی هم باعث دستیابی به بیشترین میزان سرعت خواهد شد که در نسخه اصلی میسر نبود. بدین صورت به راحتی میتوان در هر مسابقه سرعتی بالغ بر ۲۰۰ مایل بر ساعت را برای خودرو های کلاسهای ضعیف تر هم حتی تجربه کرد.
یکی از مشکلات شماره پنجم به خصوص در نسخه PC باگها، مشکلات بخش آنلاین و مشکلات تکنیکی در زمان عرضه بودند که با گذر زمان بر طرف شدند. حال هات ویلز عرضه شده و همچنان میتوان مشکلات و باگهایی را در بخشهای مختلف بازی پیدا کرد. یکی از مشکلات بر میگردد به سیستم لول آپ بخش آنلاین و مسابقات هورایزون اپن که میتواند با انجام تنها سه مسابقه لول شما را دهها لول افزایش دهد. یا یکی دیگر از مشکلات به در دسترس نبودن DLC بازی در بعضی از مواقع بر میگردد که شما را مجبور به اجرا دوباره بازی یا حتی نصبت دوباره DLC میکند. البته انتظار میرود این مشکلات به زودی توسط پلی گراند برطرف شوند.
با گذر از تمام بخشهای خوب هات ویلز و بعد از تجربه کل مسابقات آن که به حدودا ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد، به بخش آزار دهنده ماجرا میرسیم و آن هم کمرنگ شدن حس نبوغ و خلاقیت برای ساخت این DLC جدید است. تمام شمارههای عرضه شده هورایزون بدون استثنا با هر بسته الحاقی بخش یا قابلیت جدیدی را برای اولین بار به سری اضافه کرده بودند. به عنوان مثال شماره اول میزبان مسابقات رالی بود. در شماره دوم طوفان و شرایط متفاوت آب و هوایی در اختیار مخاطب قرار گرفت. شماره سوم میزبان مسابقات هات ویلز بود و در نهایت در شماره چهارم هم سرزمین و اتومبیلهای لگویی به عنوان بسته الحاقی منتشر شدند. اما در شماره پنجم تنها شاهد نسخه بزرگتر همان هات ویلز شماره سوم هستیم و دیگر خبری از قابلیت یا بخش جدیدی در این نسخه نیست. با این حال همچنان نمیتوان از کیفیت و لذت بالای هات ویلز چشم پوشی کرد و قطعا این DLC تجربهای جداب برای علاقمندان به ژانر آرکید و سرعت دیوانهوار است.
8
امتیاز بازی
نقاط قوت:
طراحی خوب نقشه با وسعت فراوان
تغییرات مثبت سیستم پیشرفت
مسابقات جذاب هات ویلز
نقاط ضعف:
وجود باگ
کم رنگ شدن خلاقیت همیشگی استودیو پلی گراند ۱۰
بخش های توضیح در خصوص اتومبیل های هات ویلز توسط شخصیت های داخل بازی
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم Xbox Series X بررسی شده است