اگر نگوییم بازی GTA V بهترین عنوان نسل هفتم کنسولها است، قطعا میتوانیم از آن به عنوان یکی از بهترین عناوین کنسولهای پلیاستیشن ۳ و Xbox 360 نام ببریم. عنوانی که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و علارقم محدودیت سختافزاری کنسولهای نسل هفتم، موفق بود تا یکی از بهترین آثار عرضه شده را روانه بازار کند. عنوانی که علاوه بر توجه به بخش بصری و جزیئات این بخش، در باقی بخشها هم حرف های زیادی برای گفتن داشت و در آن زمان موارد زیادی را به عنوان استاندارد بازیسازی وارد صنعت ویدیو گیم کرد و در زمینه فروش هم رکورد های فراوانی را جا به جا کرد. با این اوصاف و عرضه کنسولهای نسل هشتمی ایکسباکس وان و پلیاستیشن ۴، شرکت راکاستار تصمیم گرفت تا یکبار دیگر عنوان GTV V را برای این کنسولها عرضه کند.
دومین نسخه از GTA V همراه با پیشرفتهای فراوانی بود. از جمله آنها میتوان به بهبود وضعیت بخشبصری، اضافه شدن دوربین اول شخص و افزایش تعداد بازیکنان در بخش چند نفره اشاره کرد. تغییرات این نسخه به قدری زیاد بود که به راحتی طرفداران این عنوان را راضی کرد تا دوباره به تجربه آن بپردازند و از تغییرات جدید لذت ببرند. حال با ورود به نسل نهم کنسولها شرکت راکاستار قبل از عرضه نسخه ششم GTA یکبار دیگر تصمیم گرفته تا برای سومین بار عنوان GTA V را برای کنسولهای نسل نهمی عرضه کند. عنوانی که اینبار باز هم تغییرات و پیشرفتهایی را با خود به همراه داشتهاست و در ادامه سعی داریم به بررسی آنها بپردازیم و به این سوال که آیا عنوان GTA V همچنان بعد از گذشت هشت سال از عرضه خود، میتواند یک عنوان سرگرم کننده باشد، پاسخ خواهیم داد.
با توجه به آن که نسخه نسل نهمی GTA V نه به عنوان یک ریمستر محسوب میشود و نه دارای تغییرات خاصی در بخشهای داستان و گیمپلی است، سعی کردم در این مطلب تنها نگاهی گذرا به این بخشها داشته باشم و بیشتر به سراغ بررسی تغییرات جدید و بررسی بهبود های بخش بصری این نسخه بروم. در خصوص داستان و گیمپلی GTA V میتوان گفت با آن که مدت زمان زیادی از عرضه نسخه اول این عنوان گذشته است، اما همچنان این بخشها دارای جذابیت جادویی سری GTA هستند و با گذر هشت سال از عرضه این عنوان همچنان میتوان درگیر بخش داستانی بازی شد و یا در شهر لوس سانتوس به جرم و جنایت پرداخت. در عمل با تجربه دوباره GTA V بیشتر از گذشته میتوان به ارزش کار راکاستار پی برد. مواردی مانند هوشمصنوعی، لولدیزاین، طراحی بخشهای رانندگی، بخشهای شوتینگ و فعالیتهای موجود در بخشهای اپن ورلد بازی، همچنان مواردی هستند که در کمتر عنوان جهان بازی در سال ۲۰۲۲ میتوان آنها را پیدا کرد و همین موضوع به خودی خود نشان از کیفیت بالای کار راکاستار را میدهد. البته مواردی هم هستند که تا حدودی گذر زمان در تاثیر گذاری آنها اثر گذاشتهاست. به عنوان مثال بسیاری از شوخیها و مواردی که در طول داستان و یا در گوشه و کنار شهر به آنها اشاره میشود، در عمل مواردی هستند که در سال ۲۰۱۳ به عنوان ترند محسوب میشدند و وجود آنها در سال ۲۰۲۲ خیلی نمیتواند همانند گذشته جالب و یا خندهدار باشد. یا کنترل بازی در بعضی بخشها کمی سفت و سخت به نظر میرسد و با تجربهای که به عنوان مثال عنوان Red Dead Redemption 2 ارائه میداد، کمی فاصله دارد.
اما برویم به سراغ بخشهای اصلی این نسخه، یعنی تغییرات و پیشرفتهای مربوط به بخشهای بصری و آنلاین. از همین ابتدا باید گفت پیشرفتهای این نسخه به هیچ عنوان در حد پیشرفتهای نسخه نسل هشتمی GTA V نیستند و در عمل از این نسخه میتوان به عنوان نسخه بهبود یافته همان عنوان نسل هشتمی GTA V نام برد. در بخش بصری بر روی کنسولهای پلیاستیشن ۵ و ایکسباکس سری ایکس، با سه تنظیمات گرافیکی همراه هستیم.
مد اول با نام Fidelity در دسترس است و در این مد بازی با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 4K اجرا میشود. همچنین در این حالت افکتها، سایهها و دیگر تنظیمات گرافیکی به بهترین شکل ممکن ارائه میشوند و بازی هم از قابلیت ری تریسینگ که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت، بهره میبرد.
مد دوم با نام Performance در دسترس است. در این مد، بازی به صورت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا میشود و دارای رزولوشن پویا 4K است. همچنین بخشهایی مانند افکتها، سایهها و دیگر تنظیمات گرافیکی از کیفیت کمتری نسبت به بخش Fidelity بهره میبرند و در این بخش خبری از ریتریسنگ هم نیست.
و اما مد سوم که با نام Performance Mode RT در دسترس است و با وجود ریتریسینگ و نریخ فریم ۶۰ میتوان حداقل بر روی کاغذ از آن به عنوان جذاب ترین مد موجود نام برد. اما در عمل باید گفت، تنظیمات گرافیکی این بخش و به خصوص تغییرات مربوط به ریتریسینگ آن طور که باید و شاید قابل قبول و یا حتی قابل رویت هم نیستند و باید با ذرهبین به دنبال بهبود های این بخش برویم. همچنین این بخش با رزولوشن پویا در دستری است و در اکثر اوقات رزولوشن 1440p را ارائه میدهد. در زمینه نرخ فریم باید گفت بازی بدون کوچکترین مشکلی در اکثر اوقات با نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود.
با آن که وجود ریتریسینگ را میتوان بر روی بدنه اتومبیلها و یا بازتاب نور در گوشه و کنار لس سانتوس و به خصوص در شب و چراغهای نئون مشاهده کرد، اما باز هم این افکتها همچنان فاصله زیادی با کیفیت کاری راکاستار و یا دیگر عناوین شاخص در این بخشها همانند بازی کنترل و یا سایبرپانک را دارند. حتی عنوان واچ داگز لیژن هم در زمینه استفاده از ری تریسینگ به مراتب کیفیت بهتری را در اختیار مخاطبش قرار میدهد. با این اوصاف اگر به امید ریتریسنگ به سراغ تجربه GTA V بروید تا حدودی ناامید خواهید شد.
یکی دیگر از مواردی که در نسخه جدید دست خودش تغییرات بارزی شدهاست، نورپردازی بازی است. راکاستار برای این نسخه از موتور جدیدی برای پردازش نور استفاده کرده و از همان شروع میتوان متوجه تغییرات در تکتک عناصر محیطی شد. حال به لطف نورپردازی جدید، تکتک اجزای محیط با رنگ و لعاب بیشتری به چشم میخورند و گردش در زیر آفتاب سوزان لس سانتوس و یا پرسه در خیابانهای واین وود به شدت جذابتر از گذشته است. در آخر هم باید به مدت کاهش مدت زمان لودینگ بازی اشاره کنیم که این بار تنها کمتر از ۳۰ ثانیه زمان میبرد تا لودینگ اولیه بازی به صورت کامل انجام شود. برای مقایسه، مدت زمان لودینگ نسخههای نسل هشتمی بیش از دو دقیقه به طول میانجامید. صدای سه بعدی برای کنسولهای نسل نهم و استفاده از ویژگی های کنترلر پلیاستیشن ۵َ، دیگر بهبود های این نسخه هستند که به بهبود تجربه گیمپلی GTA V کمک کردهاند.
از زمان عرضه GTA V از سال ۲۰۱۳ تا به امروز میتوان با قاطعیت کامل گفت که تمرکز اصلی راکاستار به بخش چندنفره این عنوان معطوف شده و در طول این سالها شاهد عرضه دهها آپدیت مختلف برای بخش آنلاین این عنوان بودهایم. از جمله یکی از آخرین آپدیتهای این بخش که به فرانکلین و اتفاقات داستانی بعد از پایان بخش تکنفره اشاره داشت. حال به لطف عرضه نسخه جدید، میتوان گفت تمام این آپدیتها در یک پکیج جمع و جور در اختیار ما قرار میگیرند. به بیانی دیگر، شروع بخش آنلاین در این نسخه بسیار بهتر از گذشته انجام میشود و از همان ابتدا یک منوی مجزا برای انتخاب بخشهای مختلف آنلاین در دسترس است. همچنین اگر بخواهید این بخش را با یک شخصیت جدید شروع کنید، اینبار انتخاب چهار حرفه مختلف از همان اول با مبلغ چهار میلیون دلار در اختیار شما قرار میگیرد تا حداقل شروع این بخش همانند گذشته سخت و دشوار نباشد.
در پایان هم باید به این موضوع اشاره کرد که نسخه جدید GTA V این امکان را به ما میدهد که سیو نسخههای نسل هشتمی را به این نسخه منتقل کنیم.
نتیجهگیری:
سومین نسخه GTA V را نه میتوان یک عنوان ناامید کننده توصیف کرد و نه یک عنوان پیشرفته همانند نسخهای که برای کنسولهای نسل هشتمی عرضه شد. در عمل میتوان گفت این نسخه کاملترین GTA V است که تا به امروز عرضه شده و به لطف قدرت کنسولهای جدید، حال میتوان آن را با نرخ فریم ۶۰ و لودینگهای کمتر تجربه کرد. اما بدون تجربه این عنوان هم، واقعا چیز خاصی را از دست نخواهید داد. هر چند قیمتی که راکاستار برای بازی در نظر گرفته به قدری وسوسه کنندهاست که به راحتی میتواند علاقمندان به این سری را یکبار دیگر برای تجربه آن راضی کند. عنوان GTA V در حال حاظر با قیمت ۱۰ دلار برای کنسول پلیاستیشن ۵ و ۲۰ دلار برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس | اس در دسترس است. نسخههای آنلاین بازی هم به صورت رایگان برای کنسول پلیاستیشن ۵ و با قیمت ۱۰ دلار برای کنسولهای ایکس باکس در دسترس است.
8.5
امتیاز بازیسنتر
نقاط قوت:
گیم پلی جذاب و جادویی سری GTA
هوش مصنوعی، گان پلی، بخشهای رانندگی و سایر المانهای سازنده بازی همچنان با گذشت هشت سال از عرضه، قابل قبول و یا حتی لذت بخش هستند
بهبودهای بخش آنلاین
کاهش بسزای لودینگها
نورپردازی بهتر بازی
نقاط ضعف:
کم رنگ شدن و از بین رفتن اثر تعدادی از شوخی و موضوعاتی که بازی به آن ها اشاره میکند
استفاده از ری تریسینگ ناامید کننده است
پیشرفت های بسیار اندک نسبت به نسخه نسل قبل
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است
User Rating: 3.64 ( 9 votes)