هدف از ارائه یک کار جاهطلبانه در چیست؟ اصلا این واژه به چه منظور به یک بازی تعلق می گیرد؟ شاید عمده دلیل این صفت بر این است که وقتی یک تیم بازیساز دور هم گرد آمده و ایدهای را ارائه میدهند که مدتهاست به خاموشی فرو رفته و مسیر موجود در دنیای بازیهای ویدئویی یعنی سرگرمی به فراموشی سپرده شده است. در همین راستا ایده شکل گرفته در ذهن نیم سازنده و این حس سرگرمی روی کاغذ میآید که در متن و بهخصوص برای مخاطبین کهنهکار یک حرکت جاهطلبانه قلمداد میشود که قرار است فراتر از یک سرگرمی را ارائه دهد. بازی Severed Steel یکی از همین موارد است که توسط تیم Greylock Studio توسعه یافته است که قرار است این معنی را نقد کرده و ما را به حد سرگرمی بینهایت برساند، پس با بازیسنتر باشید تا بررسی کنیم و ببینیم به این مهم دست پیدا کرده است یا که نه!
عنوان Severed Steel از آن دسته از بازیها است که چندین ژانر را در یک بازی گنجانده است. البته این امر در عناوین روز یک اتفاق طبیعی است اما خالی از لطف نیست که بگوییم Severed Steel با ترکیب سبکهای مختلف اثری متفاوت را خلق کرده است. بازی مذکور یک عنوان در سبک اول شخص/اکشن/ تیراندازیِ Run And Gun است که با به کارگیری عناصر سایبرپانکی و ترکیب آن با المانهای آهسته کردن زمان و حرکات پارکور، آشی پخته است که خیلی سخت میتوان کسی را پیدا کرد که از طعم آن لذت نبرد. اما نکته قابل توجه در این است که با این که این آش نمک و ادویهی به میزانی دارد اما متاسفانه بیش از حد پخته شده و کمی تهدیگ آن وا رفته است.
با توجه به مطالب فوق و نحوه سبکی که بازی ارائه میدهد، میشه به این نتیجه رسید که با یک اثر متفاوت در هر زمینهای روبرو هستیم یا حداقل از نظر گیمپلی با یک عنوان سرگرم کننده روبرو هستیم. اولین نکتهای که باید به آن اشاره کنیم این است که بازی داستان آنچنان خفنی ندارد و شاید بهتر است بگوییم که بازی کلا داستان ندارد و با این که تیم سازنده سعی کرده با قرار دادن عکسهای متحرک به صورت صامت داستان را با نشان دادن شخصیت اصلی نمایش دهد اما به خوبی میتوان فهمید که رسالت بازی بیشتر از داستان روی گیمپلی تمرکز داشته است. شخصیت اصلی ما دختری است که یک دست خود را به خاطر آزمایشات مختلف از دست داده است و حال عصبانی است و برگشته تا تمام سیستم را نابود کند. دست قطع شده شخصیت اول این کمک را به ما کرده تا یک اسلحه سنگین به دست خود ببندد و شلیکهای سنگین را به کمک آن اسلحه به انجام برساند.
همانطور که اشاره کردیم Severed Steel حتی درون مایههای یک اثر Run and Gun را نیز دارد و همین موضوع نشان میدهد که سرعت در کنار دقت حرف اول را در این بازی میزند. درواقع در میان آتش و هیجان و خشم و گلولهای که در وسط میدان نبرد به واسطه انفجار بمب و تخریب وسایل رخ میدهد، دقت را هم باید چاشنی کار خود بکنید تا بازی را از دست ندهید. با این حساب اجازه بدهید تا شرح مختصری از وقایع یک مرحله از بازی را بیان کنم تا بیشتر به شرایط موجود در بازی آگاه شویم.
به این شکل تصور کنید که «یک اسلحه نیمه اتوماتیک در دست راست و یک موشک انداز روی دست چپ خود دارید و در حالی که محیط را به مدت محدودی آهسته کردید روی لبه دیوار در حال دویدن هستید و در مقابل سیل عظیمی از دشمنان که در گوشه کنار محیط روبرویی در حال تیراندازی به شما هستید و شما هم به همان شکل دارید به سمت آنها تیراندازی میکنید و انگشتتان مدام روی ماشه است، این در حالی است که زمین و زمان به خاطر ترکشهای گلولهها و انفجار بمبها دارد متلاشی میشود و دشمنان تیر خورد هرکدام به سمتی پرت میشوند و شما در همین حال که روی دیوار تا انتها در حال حرکت هستید، همچنان انگشت روی ماشه دارید و شلیک و انفجار ادامه دارد و در نهایت وقتی روی زمین میایستید، و همه چیز به حالت عادی بازمیگردد، شاهد محیطی هستیم که تخریب شده و دشمنانی که یک به یک روی زمین افتادهاند و تنها شما که فاتح میدان هستید روی سن حضور دارید»
شرح حال وقایع پیش آمده به قدری سریع است که تا در صحنه حضور نداشته باشید از هیجان و آدرنالین به وجود آمده تجسمی نخواهید داشت. سرعت چاشنی کار در گیمپلی است و اگر هم کمی بیدقتی داشته باشید، بازی شما را مجازات نخواهد کرد. سیستم گانپلی بازی به شکلی است که نیازی به نگهداری اسلحه به تعداد زیاد ندارید و شخصیت اصلی فقط یک اسلحه با خود حمل میکند. نیازی به جعبه مهمات نیست و همه چیز در آن واحد شکل میگیرد و به این صورت که هر اسلحهای در محیط روی زمین میافتد یا در جایی وجود دارد در لحظه از آن شما خواهد بود. اگر بخواهم واضحتر این صحنه را بازگو کنم باید بگویم که اسلحه شما به هنگامی که گلوله آن تمام میشود به کناریی پرت میشود و بازی سریع نزدیکترین اسلحه در محیط را برای شما می رساند یا شخصیت اصلی آن را برمیدارد. پس تنها نکتهای که مخاطب باید به آن توجه کند در این است که خودش را به نزدیکترین اسلحهای که روی زمین افتاده است برساند تا به هنگامی که گلولههایش تمام شد در در مضیقه نباشد.
بازی همچنان سورپرایز دارد و همانطور که گفتیم انجام حرکات پارکور روی در و دیوار به کمک گیپلی آمده است. حرکت روی دیوار یا پرش از یک ارتفاع به سطحی دیگر در کنار تیراندازی لحظات لذت بخشی به بازی اضافه کرده است که در این میان امکان مبارزات تن به تن نیز وجود دارد. بازی این امکان را ایجاد کرده تا در صورتی که بدون گلوله و اسلحه در محیط تنها ماندید، بتوانید در اولین فرصت و با مشت و لگد به سراغ دشمنانتان بروید. یا حتی از زیر یک میز لیز بخورید و در همین حین دشمن بخت برگشته را لگدمال کنید.
تمامی مواردی که به آن اشاره کردیم در جایگاه و به نوبت خود مثبت هستند و به بازی جذابیت خاصی بخشیدهاند اما متاسفانه بازی با اندک ایراداتی که از خود نشان میدهد باعث شده تا کیفیت نهایی کار پایین بیاید. برای مثال یکی از مهمترین نکات منفی این است که بازی به مرور وارد یک چرخه تکرار میشود و تنوع مراحل از بین میرود. این حس تکرار به دو حالت مخاطب را درگیر میکند. در حالت اول ماموریتهای تکراری است که انجام میدهیم. بیشتر نصف مراحل بازی در رسیدن به یک هدف و منهدم کردن آن خلاصه میشود. با این که تیم سازنده سعی کرده است تا با طراحی تنوع بخشیدن به طراحی مراحل از ایجاد حس تکرار در بازی جلوگیری کنند اما در نهایت انجام یک کار مشابه در طول چند مرحله واقعا به چشم میآید و به مرور بهخصوص در یک سوم انتهایی بازی از کشش میافتد. در حالت دوم سبک گرافیک بصری بازی است که از نظر دیداری حس تکراری بودن مراحل را به مخاطب الگا میکند. با این که نوع رنگبندی و فضایی در که در محیطهای بازی وجود دارد و البته اتمسفر سایبرپانکی خوبی که بازی ایجاد کرده است اما در نهایت نوع رنگبندی و استایلی که بازی در طول مراحل به مخاطب نشان میدهد، تصویری تکراری و معمولا یک دست را به مخاطب ارائه میدهد که همین امر هم تا حدودی توی ذوق میزند.
با وجود این که تیم سازنده سع یکرده است تا تنوع قابل توجهی در بین دشمنان ایجاد کند اما به دلیل سرعت بالای بازی حقیقتا فرق آنچنان زیادی ین یک دشمن معمولی و یا کمی قدرتمندتر دیده نمیشود. مگر در برخی مواقع که غولآخرهایی در بین مراحل وجود دارند که تنوع جالبی به بازی می»خشند و البته مبارزه با آنها واقعا لذت بخش است، این در صورتی است که به خاطر فیزیک نرم و تخریب بالایی که در بازی وجود دارد، این مبارزات واقعا جذاب درآمده است. تقریبا اکثر مکانها و وسایل موجود در بازی امکان تخریب را دارد و همین موضوع به مبارزات تنوع خاصی بخشیده است.
نتیجهگیری:
سرگرمی هدف اصلی یک بازی ویدئویی است و رسالت هر بازیسازی در همین است که مخاطب خودش را تا سرحد جنون سرگرم کند. Severed Steel با وجود کمبودهایی که دارد توانسته است به رسالت دنیای سرگرمی پایند باشد و اگر به دنبال یک اثر جذاب و متفاوت کننده هستید پس حتما Severed Steel را امتحان کنید.
7
امتیاز بازی
نقاط قوت:
گیملی سرعتی و جذاب
جلوه های بصری زیبا وسایبرپانکی
فیزیک و تخریبپذیری که به گیمپلی کمک میکند
نقاط ضعف:
نبود داستان
تکراری شدن مراحل و ماموریتها
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS5 بررسی شده است