اولین چیزی که در تیتراژ پایانی بازی Tiny Tina’s Wonderlands میبینیم پیام سازندگان بازی است درباره اینکه بخش عمده این عنوان در طول دوران همهگیری و با دورکاری اعضای استودیو در خانههایشان ساخته شده است. ظاهرا این مدل کاری جدید در گیرباکس بهتر از شیوههای قبلی جواب داده و اثر نهایی را به یک شوتر لوتر پر سرعت و پر هرج و مرج تبدیل کرده که مبارزات آن در بیشتر اوقات لذت بخش هستند. هرچند برخی ایرادات جزئی و مشکلات فنی مانع از لذت بردن بی وقفه از بازی میشوند.
TTW به عنوان دنباله معنوی مجموعه بوردرلندز از همان ابتدا تکلیف خود را مشخص میکند. نه سبک گرافیکی بازی تفاوتی با سری بوردرلندز دارد و نه مکانیکهای اصلی گیم پلی تفاوت چندانی دارند. تجربه بصری بازی در مقایسه با سری بوردرلندز کمی فانتزیتر و رنگی تر شده است. گیمپلی هم با وجود اضافه شدن جادوها همان تجربه قبلی را به همراه بهبودهایی ارائه میدهد. در واقع اگر به دنبال تجربه یک عنوان کامل جدید و تازه هستید TTW برای شما نیست. اما اگر از نسخههای قبلی بوردرلندز لذت بردید باید بدانید اثر تازه استودیوی گیرباکس با تقویت همان فرمول قبلی و اعمال یکسری اصلاحات، بهترین تجربه شما از دنیای بوردرلندز خواهد بود.
مهمترین ویژگی این مجموعه سلاحهای پرشمار و متنوع آن است. در این نسخه هم حجم بالایی از سلاحهای گرم و سرد در اختیارتان قرار میگیرد که هر یک از آنها حقیقتا ویژگیهای خاص و منحصر به فردی دارند؛ از اسلحه تک تیراندازی که به صورت اتوماتیک شلیک میکند تا تفنگی که به جای گلولههای عادی از آن توپهای آتشین جادویی بیرون میآید. در کنار تعداد زیاد اسلحهها، جادوهای متنوعی هم در اختیارتان قرار میگیرند. استفاده از جادو مهمترین تفاوت این نسخه با بوردرلندزهای قبلی است. جادوها علاوه بر اینکه عامل تمایز این بازی از نسخههای پیشین هستند، از جذابترین مکانیزمهای آن نیز به شمار میروند. ترکیب استفاده همزمان از اسلحهها و جادوها صحنههای شلوغ و جذابی خلق میکند که جذابترین لحظات بازی هستند. درست مثل اسلحهها، جادوها هم تنوع بالایی دارند به طوریکه همیشه پس از کشتن دشمنان به دنبال این هستید که جادوهای جدید را پیدا کرده و امتحان کنید. این تنوع بالا باعث شده با تغییر سلاحها و جادوها سبک بازی کردنتان به کل تغییر کند و سرعت مبارزاتتان بسته به ابزاری که در اختیار دارید تغییر کند. مثلا در یک درگیری ممکن است با ترکیب سلاح اتوماتیک و جادوی گلولههای آتش نبردهای سریعی را تجربه کنید. اما پس از نابود کردن دشمنان و استفاده از آیتمهایی که از آنها بر جای مانده مبارزه بعدیتان کندتر و قدرتیتر شود.
همانطور که اشاره شد مهمترین تفاوت گیم پلی این نسخه با دیگر عناوین سری بوردرلندز وجود جادوها در مبارزات هستند. قرار دادن جادو در کنار سلاحهای گرم ایده اصلی و کلیدی این نسخه است. تنوع این جادوها هم همچون سلاحهای گرم بسیار بالاست و طیف وسیعی از کارکردها را دارند؛ از جادویی که دشمنتان را به یک گوسفند در حال پرواز تبدیل میکند گرفته تا جادویی که باعث میشود با بشکن زدن به دشمن آسیب بزنید. نکته مهم این است که وجود جادوها باعث شدند سرعت اکشن بازی بسیار بالا برود. جذابترین قسمت گیمپلی در TTW زمانی است که هم زمان در حال فشار دادن دکمههای شلیک گلوله و اجرای جادو هستید. در کنار اضافه شدن جادو، ضربات فیزیکی هم در مبارزات نقش پر رنگ تری نسبت به نسخههای پیشین دارند. بازی دارای شش کلاس است و هر کلاس دو توانایی ویژه دارد که برخی از این تواناییها بر روی مبارزات فیزیکی از نزدیک تمرکز دارند. در هر لحظه میتوانید از میان این دو توانایی بسته به سبک بازی کردنتان یکی را فعال کنید. پس از کمی پیش روی در بازی میتوانید کلاس دیگری نیز انتخاب کنید و همزمان از قابلیتهای دو کلاس استفاده کنید. هر یک از کلاسها لیست تواناییهای مخصوص به خود را دارند که با هربار لول آپ شدن میتوانید یکی از آنها را ارتقا دهید. همچنین با لول آپ شدن میتوانید تواناییهای اصلی خود را نیز افزایش دهید؛ تواناییهای مثل افزایش میزان سلامتی، میزان شانس ضربات اساسی، کاهش زمان لازم برای اجرای جادو و … .
تمام ویژگیهایی که به بازی اضافه شدهاند کاملا در جهت افزایش سرعت بازی بوده و به خوبی توانستهاند موفقترین فرمول گیمپلی در مجموعه بوردرلندز را به ارمغان بیاورند. اما متاسفانه مجموعهای از مشکلات کوچک باعث شدهاند نتوانید نهایت لذت را از این فرمول موفق ببرید. این مشکلات را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول مشکلات فنی هستند که احتمالا به مرور با آپدیتهایی برطرف میشوند. اما به هر حال بر اساس تجربهای که از بازی داشتم باید به آنها اشاره کنم. دسته دیگر مشکلات هم بیشتر مربوط به رابط کاربری بازی هستند که بعید است تغییر خاصی در آن رخ دهد. یکی از اعصاب خورد کن ترین مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید غیب شدن بخش توضیح ماموریتها (Quest Log) است. مشکل اساسی دیگر مربوط به زمانهایی است که میخواهید سلاحی که از یکی از دشمنانتان روی زمین افتاده را امتحان کنید. مشکل از جایی شروع میشود که با گرفتن اسلحه روی زمین اسلحهای که در دستتان بوده روی زمین نمیافتد و غیب میشود. دقیقا به همین خاطر چند باری سلاحهای مورد علاقهام را از دست دادم. مشکل دیگر نحوه مدیریت آیتمها در Inventory است. در اینجا با صفحه شلوغ و گیج کنندهای مواجه هستیم که دسته بندی مشخصی ندارد و تقریبا تمام آیتمهایتان در یک صفحه قرار دارند. مسئله دیگر مربوط به نقشه است. بازی شامل مجموعهای از مراحل وسیع میشود که هریک از آنها نقشه خود را دارند. در نهایت هم این محیطها با نقشه دنیای Overworld به یکدیگر متصل میشوند. در بسیاری از محیطها محل ارتباط مسیرها با هم به طور واضح در نقشه مشخص نیستند و درست متوجه نمیشوید مسیری که در حال طی کردنش هستید مسیر درستی است یا نه. کار نکردن دکمهها برای برداشتن آیتمها هم از مشکلاتی بود که بسیار تکرار شد. همانطور که گفتم اغلب این مشکلات احتمالا در آینده برطرف خواهند شد اما وجود این مشکلات قطعا به تجربه کلیتان از بازی آسیب خواهد زد.
یکی از نقاط قوت بازی ماموریتهای آن است. طراحی ماموریتهای بازی به بهترین نحوه انجام شده و در این زمینه فرقی میان ماموریتهای اصلی و فرعی وجود ندارد. برای شروع برخی مراحل بهتر است که لولتان به سطح مشخصی رسیده باشد و اگر با لول پایین قصد آغاز مرحلهای را داشته باشید بازی به شما هشدار میدهد. در این مواقع باید با انجام چند ماموریت جانبی لول آپ کنید. اکثر ماموریتهای جانبی درست مثل ماموریتهای اصلی داستان بامزه و جذابی دارند. به همین خاطر انجامشان میتواند یکی از کارهای لذت بخش در طول بازی باشد. دیالوگهای طنزی که میان شخصیتها رد و بدل میشوند هم به جذابیت هرچه بیشتر ماموریتها کمک کرده است. نکته مهمی که تقریبا در طراحی تمام ماموریتها تا حدودی رعایت شده این است که چالشهای گیم پلی صرفا محدود به نگه داشتن انگشتتان روی دکمه شلیک نیست و همزمان با مبارزه با دشمنان باید در محیط و روی پلتفرمهای مختلف جابجا شوید. هرچند طراحی دشمنان خیلی جذاب و متنوع نیست و تقریبا همهشان به یک شیوه شما را به چالش میکشند اما طراحی مناسب مبارزات باعث جذابیت این بخش شده است. بر خلاف دشمنان بازی که طراحی جالبی ندارند در طول بازی با چند باس فایت جذاب مواجه خواهید شد که برای مبارزه با آنها باید از تمام قابلیتهای خود و محیط استفاده کنید.
بدون شک Tiny Tina’s Wonderlands با بهبودهایی که در گیمپلی داشته موفقترین عنوان استودیوی گیرباس در این سبک است؛ بازیای که با تنوع بالای خود میتواند مدتها سرگرمتان کند. در ابتدای متن اشاره کردم گیم پلی این عنوان صرفا بهبودهایی نسبت به بوردرلندز داشته است. اما این بهبودها بدون شک در بهترین نقطه و به بهترین شیوه ممکن رخ دادهاند. به همین دلیل اگر از طرفداران بوردرلندز هستید قطعا از این بازی لذت میبرید. اگر هم تاکنون نتوانستید با مجموعه بوردرلندز ارتباط برقرار کنید به نظر میرسد Tiny Tina’s Wonderlands لیاقت این را دارد که یکبار به آن فرصت دهید.