3 سال پیش / خواندن دقیقه

هر آنچه که از استارفیلد میدانیم |آغاز سفر نهایی بشریت

هر آنچه که از استارفیلد میدانیم |آغاز سفر نهایی بشریت

پس از 25 سال شاهد خلق اولین جهان اورجینال استودیوی «بتزدا» (Bethesda) به رهبری «تاد هاوارد» هستیم. شخصی که معتقد است با «استارفیلد» Starfield سرانجام توانسته تا با استفاده از پیشرفت تکنولوژی و ظهور سخت‌افزارهای قدرتمند نسل نهم، بر تن رویاهای خود به عنوان یک بازی‌ساز خبره، جامه عمل بپوشاند. برخلاف دو فرانچایز مشهور بتزدا، یعنی Elder Scrolls و Fallout این بار IP جدید استودیو در فضایی ریئلستیک واقع در قرن 24 میلادی دنبال خواهد شد. عنوانی که اولین بار در سال 2018 معرفی شد و حالا پس از چهار سال شاهد اولین نمایش گیم‌پلی آن در شوکیس ایکس باکس بودیم و قصد داریم تا در این آیتم اطلاعات تکمیلی پیرامون آن را با هم مرور کنیم.

آغاز سفر نهایی بشریت

برای خلق بستر روایی استارفیلد، توجه ویژه‌ای به واقع‌گرایی شده است. برای دست‌یابی به این مهم، تیم سازنده در اوایل کار، دست به ابداع جدیدی در زمینه زیباشناسی می‌زند که به طور عمده ستینگ و بخش هنری استارفیلد را تحت تاثیر قرار داده. کانسپت‌ای که بتزدا آن را «ناسا-پانک» می‌خواند یک برداشت واقع‌بینانه از سفرهای فضایی انسان در آینده است. در واقع استارفیلد، خطی از فناوری فضایی کنونی که ترسیم شده را به آینده تعمیم می‌دهد تا بیشتر از باقی آثار سای-فای باورپذیر و قابل درک باشد. در تمام مراحل تولید، تیم سازنده به خوبی این مفهوم را مد نظر قرار داده است. تاد هاوارد برای الهام گرفتن از پروژه‌های فضایی و تحقیق، در طول ساخت استارفیلد از اسپیس‌ایکس بازدید داشته و احتمالا هلیوم 3 (سوخت حدسی برای هم‌جوشی هسته‌ای) به عنوان ایزوتوپی برای سوخت سفینه‌های فضایی در استارفیلد استفاده خواهد شد. به همین دلیل سفینه به نمایش در آمده در تریلرها، آینده‌نگرانه ولی قابل تشخیص و باورپذیر است و تکنولوژی ظاهری آن شبیه به عنوانی چون Mass Effect عجیب و غریب و دور از انتظار نیست.

با اینکه اطلاعات زیادی از بخش روایی استارفیلد در دسترس نیست، اما تاد هاوارد آن را همچون «اسکایریم در فضا» توصیف می‌کند. داستان بازی حول سفر غایی بشریت برای کشف ناشناخته‌ها می‌چرخد. تلاش گروه‌هایی از انسان‌های کاوشگر که در راس آن‌ها Constellation حضور دارد. برای اینکه حس کاوش و ماجراجویی بیش از پیش در بازیکنان تحریک شود، عنوان علمی تخیلی بتزدا بیشتر از 100 سیستم ستاره‌ای و 1000 سیاره قابل کاوش خواهد داشت؛ ولی بازی به شما اجازه فرود آمدن از فضا روی سطح سیاره به صورت یک پارچه را نمی‌دهد و باید برای ورود به هر سیاره کات‌سین کوتاهی را تماشا کرد. با اینکه برای دسترسی به چنین عظمتی از تولید محتوای اتفاقی توسط هوش مصنوعی استفاده شده است، اما تاد هاوارد اطمینان می‌دهد که رویکرد بازی محدود به این ارائه نیست و حجم عظیمی از محتوای دست‌ساز در بازی وجود دارد. در حقیقت استارفیلد بیشترین محتوای دست‌ساز در تاریخ بازی‌های بتزدا را خواهد داشت.

علاوه بر طراحی‌های محیطی که افزایش حجم قابل توجهی داشته‌اند، خط اصلی داستان بازی هم حدود 20 درصد از اسکایریم و فال‌اوت 4 بیشتر خواهد بود. بدین معنا که حتی اگر محتوای چند صد ساعتی جانبی را نادیده بگیرید و تنها به دنبال داستان اصلی باشید، بین 30 تا 40 ساعت زمان خود را باید صرف تجربه خط کوئست اصلی استارفیلد کنید.

استارفیلد با استفاده از موتور به‌روزرسانی شده بازی‌سازی بتزدا Creation Engine 2 توسعه یافته است. تکنولوژی که اجازه داده تا 4 شهر بزرگ از جمله «آتلانتیس جدید» در بازی حضور داشته باشند. نیو آتلانتیس به عنوان پایتخت مستعمرات متحده، بزرگ‌ترین شهر ساخته شده در بازی‌های بتزدا خواهد بود. در این شهر می‌توان به کارهای مختلفی مشغول شد که یکی از آن‌ها ارتباط با NPCهاست. برای استارفیلد بیش از 150 هزار خط دیالوگ در نظر گرفته شده تا ارتباط‌ها به نحو احسن انجام شود. این مقدار تقریبا دو برابر گفت‌وگوهای اسکایریم است. برخلاف فال‌اوت 4 اما این بار شخصیت اصلی صامت خواهد بود و دیالوگ‌ها به صورت اول شخص رد و بدل می‌شود. تاد هاوارد قول داده تا بهترین سیستم گفت‌وگو در تاریخ بازی‌های بتزدا را در استارفیلد شاهد باشیم. موضوعی که در فال‌اوت 4 به آن انتقادات زیادی وارد بود.

نقش آفرینی جدید بتزدا، در کنار المان‌های کلاسیک ژانر، به دلیل روایت در آینده تمرکز خاصی را بر سفینه‌های فضایی دارد. سفینه‌ای که می‌توان آن را به دلخواه شخصی‌سازی کرد و در نبردهای بین ستاره‌ای که برداشتی منحصر به فرد با نیم نگاهی به FTL و MechWarrior است، شرکت کرد و حتی به باقی کشتی‌های فضایی دست‌برد زد.

همچنان بخش ساخت کارکتر نقش مهمی در بازی جدید بتزدا خواهد داشت. بخشی که از نظر ظاهری منعطف‌تر از ساخته‌های پیشین آن‌هاست و از نظر سطح‌بندی و انتخاب پیشینه، مهارت‌هایی را شامل می‌شود که تجربه چندین و چند ساله استودیو برای ساخت آن به کار رفته. به رسم گذشته بتزدا، یاران همراه در بازی حضور دارند و یکی از آن‌ها Vasco ربات همکار شما خواهد بود. با اینکه تعداد همراهان انگشت‌شمار است، اما نقش پررنگ‌تری نسبت به همراهان اسکایریم و فال‌اوت 4 خواهند داشت. برای مثال آن‌ها نسبت به وقایع و محیط اطراف با دیالوگ‌هایی واکنش نشان می‌دهند.

برای تکمیل حضور فرمول‌های موفق بتزدا در استارفیلد، سیستم کرفتینگ با وجود انتخاب‌های بسیاری حضور دارد. می‌توان با جمع‌آوری منابع، به ساخت وسایل مورد نیاز دست زد و اسلحه را تا ریزترین جزئیات شخصی‌سازی کرد. ماژول‌هایی که با تغییرشان اکشن‌های بازی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچون دیگر ساخته‌های بتزدا، می‌توان استارفیلد را با دو دوربین اول یا سوم شخص تجربه کرد و با توجه به نمایش‌ها، به نظر می‌رسد سطح اکشن‌ها همچون فال‌اوت 4 قابل رقابت با برخی شوترهای روز باشد. هر چند حالا ویژگی‌های جدیدی چون استفاده از جت‌پک و مبارزه در جاذبه صفر، تجربه‌ای متفاوت را خلق خواهد کرد.

استارفیلد را می‌توان ترکیبی از ایده‌های بدیع نوظهور و سیستم‌های مقبول قبل دانست. اثری که سعی دارد تا تعریف جدیدی در سبک علمی تخیلی داشته باشد و احتمالا ساب‌ژانری را به نام خود به ثبت برساند. با این که بتزدا در سال‌های اخیر آن استودیوی تراز اول همیشگی نبوده، ولی شاهکارهای نسل هفتم آن‌ها باعث می‌شود تا همچنان برای ساخته جدیدشان هیجان‌زده باشیم. مخصوصا که حالا با یک جهان اورجینال طرف هستیم که ادعا می‌شود آفرینش آن برای سال‌ها رویای خالقان‌اش بوده است.




شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع