هانیه یزدانی
12 ماه پیش / خواندن دقیقه

سونوگرافی بلبرینگ ها!!!!

سونوگرافی بلبرینگ ها!!!!

گریس skf از جمله مرغوب ترین گریس های موجود در بازار است. اما حتی استفاده نادرست از گریس skf می تواند باعث لطمه به بلبرینگ ماشین شما شود. در حالی که تقریبا هر کارخانه در جهان دارای تجهیزات دوار است و تقریباً هر تکنسین تعمیر و نگهداری با پر کردن گریس بلبرینگ آشنا است، بلبرینگ ها هنوز یک دارایی متاسفانه سوء تفاهم هستند. به همین دلیل است که بیش از 80٪ از تمام بلبرینگ ها دچار خرابی زودرس می شوند.

 

هر بلبرینگ با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال در بلبرینگ شیار عمیق skf طراحی آن و بارها و شرایطی که در آن کار می ‌کنند با دیگر مدل های بلبرینگ تفاوت فراوانی دارند. اما یک چیز تقریبا مشترک همه این است که بلبرینگ ها پشتیبان تجهیزات دوار و نیروی محرکه هستند. و این گریس است که به این قطعات حساس و مهم صنعت کمک می‌کند تا به خوبی کار کنند و عمر بیشتری داشته باشند.

 

اشتباهات حتی تکنسین های حرفه ای در روانکاری بلبرینگ ها تولید کنندگان را وادار به ارائه راه حل هایی همچون اولتراسوند (سونوگرافی) کرده است که که با کمک آن می توان از ارتکاب سه اشتباه رایج در هنگام روان کاری بلبرینگ، اجتناب کرد. و اما این سه اشتباه رایج دقیقا چی هستند؟ در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

 

 

سه اشتباه رایج در استفاده از گریس skf

 
  • گریس کردن طبق تاریخ
 

انجام دوباره پر کردن گریس بلبرینگ یک بار در هفته یا یک بار در ماه با توجه به نوع تجهیزات و توصیه آنها ممکن است کار معقولی به نظر برسد. به هر حال، انجام تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در دوره های منظم، مفهمومی سنتی است که از قدیم تا به امروز با ما همراه بوده است. تولید کنندگان بزرگ گریس همچون گریس Skf، هنوز بهترین شیوه ها را بر اساس فواصل زمانی منظم توصیه می کنند تا از حداکثر طول عمر دارایی اطمینان حاصل کنند.

 

اما مشکل اصلی این کار، نادیده گرفتن متغیرها است. ممکن است دو موتور در خارج از جعبه یکسان باشند اما در موقعیت ‌های کاملا متفاوت قرار بگیرند. در حالی که یکی در آب و هوای گرم و مرطوب استفاده شده، دیگری می تواند در آب و هوای سرد و خشک نصب شود. یکی ممکن است در برنامه های بار کم با سرعت بالا استفاده شود در حالی که دیگری در سرعت های پایین اما با شروع و توقف مکرر.

 

بلبرینگ شیار عمیق skf از جمله بلبرینگ هایی است که نیاز به نگهداری زیادی ندارد. با وجود این امر، به روان کاری به به موقع نیاز دارد. بلبرینگ ها فقط به یک دلیل به گریس نیاز دارند. : برای کاهش اصطکاک و تا زمانی که گریس آن سرویس را به خوبی انجام می دهد، نیازی به تعویض آن نیست. با این حال، در اکثر مواقع نتایج فاجعه باری به همراه دارد.

 

پر کردن گریس بلبرینگ فقط به این دلیل که تاریخ به شما گفته است "زمان تمام شده است!" اولین اشتباه است. اصطکاک و میزان گریس را با اولتراسوند را کنترل کنید و بدانید چه زمانی مناسب ترین زمان برای استفاده از گریس Skf جهت انجام فرآیند روان کاری است.

 


سونوگرافی بلبرینگ ها!!!!


  • چرب کردن بیش از اندازه بلبرینگ

 

دومین اشتباهی که همه ما باید از آن اجتناب کنیم این است که گریس بلبرینگ را یا زیاد یا به اندازه کافی اضافه نمی کنیم. تمامی گریس ها اعم از گریس skf، وظیفه کاهش اصطکاک را دارند. افزایش اصطکاک و دما به طور چشمگیری عمر بلبرینگ شما را کوتاه می کند. عدم وجود چربی کافی همان اثر کوتاه کننده عمر را خواهد داشت اما استفاده بیش از حد از گریس نیز نتیجه عکس خواهد داشت.

 


 

چگونه بفهمیم که مقدار مناسبی از گریس اضافه شده است؟ هنگام استفاده از اولتراسوند به صدای بلبرینگ گوش دهید و اصطکاک افت را اندازه بگیرید، زیرا گریس حفره بلبرینگ را پر می کند. با نزدیک شدن سطح دسی بل به خطوط پایه عادی و تثبیت، استفاده از روان کننده به دقت کاهش می یابد. اگر سطح دسی بل کمی شروع به افزایش کند، توقف کنید! روان کاری بلبرینگ به اتمام رسیده است.

 


 
  • تکیه بر داده های ذهنی پایش گذشته بلبرینگ
 

مانند هر شغلی که یک راه درست و یک راه غلط برای انجام کارهای مربوط به آن وجود دارد. گوش دادن ساده به یک بلبرینگ شیار عمیق skf  با دستگاه اولتراسوند که هیچ بازخورد کمی (عددی) نمی دهد، دستور العملی برای فاجعه است. بازخورد شنیداری برای نتیجه گیری مقایسه ای بیش از حد ذهنی است. هیچ دو نفری یکسان نمی شنوند و هیچ راهی برای به یاد آوردن صدای بلبرینگ یک ماه پیش وجود ندارد.

 

اشتباه سوم صرفا به داده های اولتراسوند بستگی دارد، زمانی که داده های دقیق قابل اندازه گیری در دسترس هستند. همیشه از ابزار اولتراسوند با اندازه گیری دسی بل دیجیتال استفاده کنید. بهتر است از دستگاهی استفاده کنید که چندین نشانگر وضعیت ارائه می دهد. اندازه‌گیری‌های دسی‌بل حداکثر و پیک RMS، سطوح آلارم و فواصل روان کاری را نشان می‌دهند، در حالی که Ultrasonic Crest Factor بینشی در مورد وضعیت بلبرینگ در رابطه با روان‌کننده‌ اش ارائه می‌دهد. این فاکتور به شما کمک می کنند بین بلبرینگ هایی که نیاز به گریس کاری دارند و بلبرینگ هایی که نیاز به تعویض دارند تمایز قائل شوید. تماس با کارشناسان دیجی برینگ نیز همیشه کمک کننده است.

 

شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع