اینستاگرام بزرگترین شبکه اجتماعی محتوا محور در ایران است و کسبوکارها شانس زیادی در زمینه فروش محصول و خدمات خود با استفاده از آن دارند! اما چرا نمیتوان در شبکههای اجتماعی دیگر به چنین فروشی از محصولات دست یافت؟ تنها یک دلیل وجود دارد؛ محتوا محور بودن اینستاگرام! احتمالاً شما نیز شنیدهاید که میگویند محتوا پادشاه است و همین مسئله سبب شده تا اینستاگرام به بهترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی محصولات و افزایش فروش تبدیل شود. البته باید در نظر بگیرید که تنها محتوای منسجم و باکیفیت پادشاه است و نمیتوان با تولید محتوای بیکیفیت، انتظار فروش محصولات کسبوکارها را داشت. اولین قدم برای تولید محتوای باکیفیت، داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام است تا بدانید در چه زمانی باید چه محتوایی تولید کنید. داشتن نظم و انسجام در تولید محتوا به شما کمک میکند تا بتوانید دنبالکنندگان خود را افزایش دهید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل استراتژی محتوا در اینستاگرام بپردازیم تا بتوانید کسبوکارتان را با استفاده از اینستاگرام رونق دهید. پیش از دانستن استراتژی محتوا در اینستاگرام ، ابتدا باید با مفهوم استراتژی اینستاگرام آشنا شوید.
استراتژی اینستاگرام چیست؟
برای کسبوکارها انجام هر کار در زمان مشخص و بر اساس برنامهریزی انجام شده اهمیت زیادی دارد. استراتژی دقیقاً همان چیزی است که به کسبوکارها کمک میکند تا بتوانند برای کارهای موردنظر خود برنامهریزی کنند و آن را در زمان مشخصشده انجام دهند. در واقع کسبوکارها با داشتن استراتژی منظم از مدتی قبل میدانند که کارها قرار است در چه زمانی انجام شود. در واقع استراتژی اینستاگرام به معنای برنامهریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیتها در اینستاگرام است.
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام، به معنای داشتن برنامهریزی مشخص برای تولید محتوا در اینستاگرام است. در واقع استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام بخشی از استراتژی اینستاگرام را تشکیل میدهد که به شما در زمینه تولید منظم محتوا در اینستاگرام کمک میکند. کاربران در اینستاگرام به دنبال صفحاتی هستند که بتوانند از آن چیزی یاد بگیرند! بنابراین داشتن محتوای کاربردی و باکیفیت، مهمترین عامل برای داشتن یک صفحه اینستاگرامی موفق برای کسبوکارتان است. با داشتن استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام میتوانید به کاربران خود مطلبی بیاموزید، سوالات آنها را پاسخ دهید، محصولات خود را تبلیغ کنید و در نهایت فروش کسبوکار خود را افزایش دهید.
عناصر اصلی استراتژی محتوا در اینستاگرام
برای داشتن یک استراتژی موفق برای تولید محتوا در اینستاگرام ابتدا باید عناصر اصلی آن را بدانید! در واقع برای موفقیت در مدیریت صفحه اینستاگرام یک کسبوکار، باید عناصر تشکیلدهنده در استراتژی محتوا را شناسایی کنید. چهار مورد کلیدی برای تدوین استراتژی محتوا وجود دارند:
تعیین موضوعات برای تولید محتوا
پیش از آنکه بخواهید محتوایی تولید کنید، باید بدانید پستهای شما چه موضوعاتی دارند؛ در واقع باشد دستهبندی موضوعی برای خودتان مشخص کنید و دنبال موضوعات پرطرفدار باشید. پس از یافتن موضوعات موردنظر، آنها را بر اساس میزان محبوبیت در شبکههای اجتماعی رتبهبندی کنید؛ مثلاً میتوانید از تعداد هشتگهای آن موضوع در شبکههای اجتماعی یا ابزارهای آنالیز اینستاگرام استفاده کنید. برخی از موضوعات طرفداران بیشتری دارند و برخی کمتر! تعداد محتوای تولید شده در زمینه موضوعات پرطرفدارتر، باید نسبت به موضوعات کمطرفدارتر بیشتر باشد. مثلاً اگر در حوزه رستوران و غذا فعالیت میکنید، دستهبندیهای شما میتواند شامل 3 دسته غذاهای ایرانی، غذاهای خارجی و فستفود باشد! اگر طرفداران غذاهای ایرانی بیشتر است، به ازای هر مطلبی که درباره غذاهای خارجی یا فستفود منتشر میکنید باید چند پست اینستاگرام (بستگی به تعداد جستجوها و طرفداران آن حوزه دارد!) در زمینه غذاهای ایرانی منتشر کنید.
اهمیت زمان مناسب انتشار پست در استراتژی محتوا
اینستاگرام برای بسیاری از کاربران تنها یک شبکه اجتماعی برای سرگرمی است! حتی کاربرانی که در اینستاگرام چیزی یاد میگیرند، ممکن است هدفی غیر از وقت گذراندن نداشته باشند. همین مسئله سبب شده است تا کاربران در روزهای مختلف یک هفته و ساعتهای مختلف آن روز فعالیت بیشتری داشته باشند. یکی از عناصر اصلی استراتژی محتوا در اینستاگرام، داشتن برنامه زمانی برای انتشار پستها است! یعنی بدانید در کدام روزها و در چه ساعتی پستهای خود را منتشر کنید تا بیشترین بازخورد را بگیرید. برای شناسایی زمان مناسب انتشار پست در اینستاگرام، بهترین ابزار Instagram insights است که با استفاده از آن میتوانید میزان فعالیت کاربران خود در روزها و ساعتهای مختلف مشاهده کنید. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکردهاید، پیشنهاد میکنیم مطلب تحلیل صفحات اینستاگرام را مطالعه کنید.
پرسونای مشتری و تولید محتوا بر اساس آن
همانطور که مخاطبان کسبوکارهای مختلف فرق دارند، مخاطبان صفحات اینستاگرام نیز متفاوت هستند! شما ابتدا باید مخاطبان خود و ویژگیهای آنها را بشناسید! تولید محتوا در اینستاگرام باید بر اساس ویژگیهای مخاطبان باشد تا نظر آنها را جلب کنید. شناخت مخاطبان اینستاگرام به شما کمک میکند تا در تولید یک تصویر یا ویدئو شخصیت آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال مخاطبان یک صفحه فیلم با مخاطبان یک صفحه مربوط به شرکت طراحی سایت متفاوت هستند؛ مخاطبان صفحه فیلم میتواند از بازه سنی کودکان تا بزرگسالان را شامل شود! حال اگر تعداد مخاطبان بین 15 تا 20 سال شما بیشتر هستند، میتوانید ویدئوهای مربوط به یک انیمیشن را قرار دهید اما اگر مخاطبان شما بازه سنی 25 تا 30 سال هستند، باید ویدئوی فیلمهای مربوط به ژانر بزرگسال قرار دهید تا بتوانید نظر مخاطبان خود را کاملاً جلب کنید.
افزایش تعامل و مشارکت کاربران
افزایش تعامل و مشارکت کاربران تاثیر بسیار زیادی در رشد یک صفحه اینستاگرامی دارد! هنگامی که شما برای تولید محتوا در اینستاگرام تصمیم میگیرد که کدام موضوعات را انتخاب کنید یا در چه روز و ساعتی آن را منتشر کنید، در واقع به دنبال افزایش تعامل و مشارکت کاربران هستید. مشارکت کاربران به معنای لایک کردن پستها، کامنت گذاشتن، ذخیره کردن پست و ارسال آن برای افراد دیگر است. هر چقدر مشارکت یک صفحه بیشتر باشد، سرعت رشد آن صفحه نیز بیشتر است؛ حال اگر صفحه مربوط به یک کسبوکار باشد، مشارکت و تعامل بیشتر کاربران به معنای افزایش فروش محصول و خدمات آن کسبوکار است. برای آنکه راههای افزایش تعامل کاربران را بدانید، از رقیبان خود بنچمارک تهیه کنید! با استفاده از تهیه بنچمارک شما میتوانید عملکرد فعالیتهای مختلف و تاثیر آنها را شناسایی کنید. در صفحه رقیبان، پستهایی وجود دارند که تعداد لایک یا مشاهده ویدئو در آنها بیشتر است. با دیدن صفحه رقیبان خود متوجه میشوید که مخاطبان شما که با مخاطبان رقیب یکی است، چه پستهایی را بیشتر میپسندند و با تولید محتوای نظیر همان پستها میتوانید تعامل صفحه خود را افزایش دهید. یکی از مهمترین انواع پست که تعامل بیشتری برای صفحه شما ایجاد میکند، پاسخگویی به سوالات کاربران در قالب ویدئو است! این نوع پستها به کاربران حس مهم بودن برای شما را القا میکند و همواره سبب میشود تا بازخوردهای خوبی از سمت آنها بگیرید.
یک نکته مهم برای تولید محتوا در اینستاگرام
اگر مدیریت یک کسبوکار را برعهده دارید و میخواهید محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنید، نباید تبلیغات شما در آن پست زیاد باشد! در واقع هنگامی که کاربران محتوای شما را میخوانند، نباید حس کنند با یک محتوای تبلیغاتی مواجه هستند. بهترین حالت برای تبلیغ یک محصول یا خدمات، داشتن 80 درصد محتوای ارزشمند و کاربردی و 20 درصد محتوای تبلیغاتی است. همچنین اگر میخواهید بیشتری 20 درصد محتوای تبلیغاتی شما بیشترین تاثیر را بر روی کاربران داشته باشد، باید 80 درصد دیگر محتوا کاملاً کاربردی و مفید باشد تا کاربران بتوانند از آن پست چیزی یاد بگیرند. همچنین در بخش تبلیغات محتوا به جای آنکه بخواهید از مزیتهای محصول یا خدمات خود بگویید، بهتر است از کاربرد آن برای رفع نیاز کاربران سخن بگویید. بازاریابی اینترنتی امروزه کاملاً بستگی به ارائه اطلاعات ارزشمند به کاربران است و دلیل آن وجود رقیبان زیاد و قدرتمند در حوزههای مختلف است.
نتیجهگیری
تولید محتوا در اینستاگرام نیازمند داشتن یک برنامهریزی معین است! در واقع شما باید بدانید در چند روز آینده چه پستهایی باید تولید و در چه زمانی منتشر شود. تمامی این مسائل را میتوان در مفهوم استراتژی محتوایی (استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام) پیدا کرد. در این مقاله به بررسی کامل این مفهوم پرداختیم تا با استفاده از آن بتوانید به رشد چشمگیر صفحه اینستاگرام خود کمک کنید. اگر سوالی در زمینه استراتژی اینستاگرام دارید، در بخش نظرات اعلام کنید تا بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم.