چند روز پیش با کسی اتفاقی در مترو همکلام شدم که به دنبال موقعیت شغلی برای دایرکتوری اینستاگرام بود. کمی که با او صحبت کردم، متوجه شدم اطلاعاتی در این زمینه ندارد و فکر میکند ادمین پاسخگویی تنها وظیفه دارد که به دایرکتهای اینستاگرام جواب دهد! البته تا حدودی هم راست میگفت اما بنظرم قضیه به همین سادگیها هم نیست!
برای دایرکتر شدن نیاز است مثل هر شغل دیگری مهارتهایی داشته باشید، دایرکت ادمین را بشناسید و روانشناسی و جامعهشناسی بدانید، زیرا دایرکت تنها راه ارتباطی مستقیم با مخاطبان یک پیج است و مستقیماً روی آمار تعامل پیج تأثیرگذار خواهد بود. با این مقاله همراه باشید تا اگر شما هم بهعنوان کارفرما یا کارجو، به دنبال استخدام ادمین پاسخگویی به دایرکت، بیشتر با آن آشنا شوید.
به چه کسی میگویند دایرکتر اینستاگرام؟
وقتی شما به قصد خرید وارد یک فروشگاه میشوید، اگر فروشنده به استقبال شما بیاید، از شما در مورد کالای مورد نیازتان سوال بپرسد و در یک کلام شما را تحویل بگیرد، به احتمال 90% برای خرید دوباره به آن مغازه خواهید رفت، اما اگر همچنان سرش در موبایلش باشد و اگر سوالی بکنید، جوابتان را ندهد، یا بیتوجه جواب دهد، مطمئناً کمی بهتان برمیخورد.
فروشگاه مجازی هم به همینصورت است! شما باید ارتباط خود را با فالوورهایتان حفظ کنید، البته به شیوه مجازی! فرقی هم نمیکند پیج فروش محصول داشته باشید یا فقط روزمرگیهایتان را به اشتراک میگذارید. منظورم هم از شیوه مجازی، پاسخگویی کامنت، دایرکت، استوریها و… است.
حالا این قضیه برای کسانی که هنوز فالوور زیادی ندارند، آسانتر خواهد بود و شاید خودشان بتوانند زمان کافی برای انجام این کار در نظر بگیرند، اما وقتی تعداد فالوورها از یک حدی گذشته باشد، کار سختتر میشود و دیگر زمان کافی برای پاسخگویی بهموقع را ندارید!
درواقع شما باید بدانید که فروش محصول، ارائه خدمات و… در دنیای مجازی، در گروِ جلبِ اعتماد افراد است که لازمه آن برقراری ارتباط با آنهاست! مهمتر از آن، این است که شما باید این ارتباط را حفظ کنید. اینجاست که باید به دنبال استخدام پاسخگوی کامنت یا دایرکتر اینستا باشید.
استخدام ادمین دایرکت به این دلیل است که یک نفر در کنار جواب دادن به دایرکتها، بهصورت منظم و با ارسال پیامها و بنرهای تبلیغاتی به فالوورها، محصولات و خدمات یک کسبوکار را تبلیغ کند. این یعنی دایرکتر باید حوصله کافی برای پاسخ دادن به سوالات فالوورها در مورد خدمات، محصولات و… را داشته باشد و بهصورت 24 ساعته در حال چک کردن پیامهای دریافتشده باشد و پیغامی را بدون پاسخ نگذارد.
خب! تا اینجا شاید فکر کنید که اوکی، پس میشود بهعنوان شغل دوم روی این مورد حساب کرد! بله، کاملاً درست است، خیلی از افراد بهصورت پاره وقت این کار را میکنند، اما بنظرم بهتر است زود قضاوت نکنید و سریع تصمیم نگیرید! ادامه مطلب را بخوانید تا بیشتر از این شغل دستگیرتان شود.
دایرکتر اینستاگرام چه خصوصیتهایی باید داشته باشد؟
دقت کردید که پشت ویترین مغازهها معمولاً آگهیهایی هست که نوشته: «به یک فروشنده با روابط عمومی بالا نیازمندیم:»، دایرکتر اینستاگرام هم باید روابط عمومی بالایی داشته باشد و خیلی خوب بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، چرا؟
فرض کنید برای خرید به یک پیج دایرکت میدهید، انتظار چه نوع برخوردی را دارید؟ قبول دارید که نوع برخورد کسی که پاسخ شما را میدهد، خیلی در میزان اعتماد شما موثر است؟
بنده خودم بهعنوان یک خریدار، اصلاً دوست ندارم فرض کنم که با یک ربات در حال صحبت کردن هستم! پس باید کاری کنید که مخاطب احساس مهم بودن کند و تصور نکند که با یک نوار ضبطشده طرف است. به مثالهای زیر دقت کنید:
+ سلام وقتتون بخیر، میتونم قیمت این محصول رو بدونم؟
_ سلام، 200
یا
+ سلام وقتتون بخیر، میتونم قیمت این محصول رو بدونم؟
_ سلام، خیلی ممنونم، وقت شما هم بخیر، 200 هزار تومان، البته قابل شما رو نداره.
حالا خودتان قضاوت کنید، کدام به شما حس بهتری میدهد؟ اگر تخصصی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، استخدام دایرکتر تنها باید با این هدف باشد که به صورت مجزا، برای کاربران وقت بگذارد و به سوالاتشان پاسخ دهد؛ چه بهتر که این وسط، مخاطب را به خرید هم تشویق کند.
به طور خلاصه، باید بگوییم که وظیفه اصلی دایرکتر یا ادمین پاسخگویی دایرکت، این است که با برقراری ارتباط با مخاطبان، آنها را برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک کسبوکار تشویق کند و مشتریان آن کسبوکار را افزایش بدهد.
علاوهبر این مورد، بهتر است کمی تا قسمتی هم به قواعد نگارش فارسی مسلط باشید و در کنار آن، امکانات و ویژگیهای اینستاگرام را هم بدانید تا به بهترین نحو، وظیفهتان را انجام بدهید. بهطور کلی خصوصیات یک دایرکتر اینستاگرام به موارد زیر خلاصه میشود:
- ایدهپرداز، نوآور و خلاق باشد،
- صبور باشد، حوصله و زمان کافی صرف کارش بکند،
- نویسنده خوبی باشد،
- منظم، دقیق و با برنامهریزی کار کند،
- مسئولیتپذیر باشد و کارها را پشت گوش نیندازد،
- تایپیست ماهری باشد تا در کمترین زمان، حجم زیادی از دایرکتها را پاسخ دهد،
- به کار کردن با دیگر شبکههای اجتماعی مثل تلگرام هم مسلط باشد،
- و…
حتی اگر شما وظیفهتان پاسخگویی به دایرکت اینستاگرام باشد، باید مهارت این کار را بلد باشید و آموزشهای لازم را ببینید. بهترین راه برای ادمین شدن این است که در یک دوره آموزشی شرکت کنید و از طریق همان دوره وارد بازار کار شوید.
ادمین پاسخگویی دایرکت درآمد خوبی دارد؟
درآمد دایرکتر اینستاگرام کاملاً بستگی به انتظارات کارفرما دارد. اگر کارفرما از شما بخواهد ادمین پاسخگوی کامنت باشید، پست و استوری تبلیغاتی منتشر کنید و… قطعاً هزینه بیشتری هم باید پرداخت کند. اینکه خیلی از کارفرماها به دنبال استخدام دایرکتر اینستاگرام با کمترین هزینه هستند، کاملاً بی انصافی است. درست است که اکثر دایرکترها بهصورت دورکاری کار میکنند، اما هر کسبوکاری قوانین مربوط به خودش را دارد! اگر نظر من را بپرسید، دایرکتر زمان زیادی را باید صرف کارش کند تا به نتیجه برسد، پس باید درآمد خوبی هم داشته باشد.
با این حال هستند شرکتهایی که شرط و شروط خاصی را برای پرداخت حقوق دایرکتر میگذارند، مثلا اینکه از شما اسکرینشات تمام پیامها یا بنرهای تبلیغاتی که ارسال کردهاید را میخواهند و یا حتی بعضی شرکتها میگویند تنها درصورتی حقوق به شما تعلق میگیرد که پیامهای ارسال شده، توسط مخاطب دیده شده باشد یا به اصطلاح seen بخورد.
استخدام ادمین پاسخگویی دایرکت اینستاگرام
اگر تا اینجای مقاله پیش آمدید و بهدنبال استخدام دایرکتر هستید و یا میخواهید دایرکتر شوید، بهتر است به سراغ پلتفرمهای آنلاین بروید که برای به اشتراک گذاشتن نمونه کارهای دایرکترها، ادمینها و… درست شدهاند. چرا؟ زیرا این پلتفرمها بستری را فراهم کردهاند که هم کارجو نمونه کارهای خود را به اشتراک میگذارد و هم کارفرما از نزدیک به مهارتهای او پی میبرد و راحتتر شخص موردنظرش را انتخاب میکند.
برای دایرکتر شدن مثل هر کار دیگری، باید مهارتهای اولیه برای ورود به بازار کار را بدانید، در این صورت است که هم حقوق بیشتری دریافت میکنید و هم میتوانید بهعنوان شغل دوم روی آن حساب کنید. فقط کافیست یادگیری را اولویت روزانهتان بگذارید و در صورت لزوم از افراد متخصص و مارکترها که رفتار مشتری را میشناسند کمک بگیرید.