هنگامی که یک پست در اینستاگرام منتشر میکنید، اولین چیزی که نظر شما را جلب میکند، چیست؟ لایک اینستاگرام دقیقاً همان چیزی است که به محض انتشار یک پست در بخش نوتیفیکیشن شما ظاهر میشود. جالب است بدانید تعداد لایک یکی از مهمترین معیارهای سنجش تعامل یک صفحه به شمار میشود؛ یعنی اگر تعداد لایک یک پست شما زیاد باشد، میگویید کاربران با آن پست تعامل زیادی داشتهاند! البته معیارهای دیگری هم برای تعامل وجود دارد اما مهمترین مسئله همین لایک اینستاگرام است. جالب است.
در حال حاضر فیسبوک علاوه بر شبکه اجتماعی خود، اینستاگرام را هم خریده و در سال ۲۰۱۹ تغییرات بسیار گستردهای بر روی اینستاگرام اعمال کرده است. خبرهای جدید از حذف تعداد لایک اینستاگرام و فیسبوک اطلاع میدهد! به طوری که احتمالاً تا چند ماه آینده دیگر شما نمیتوانید تعداد کل لایکهای پست اینستاگرام خود را ببینید. البته این تغییرات به صورت منطقهای اعمال میشود و قرار نیست لایکهای تمام افراد در یک زمان مشخص حذف شود؛ این خبری است که فیسبوک هم تایید کرده و گفته به زودی مراحل آزمایشی آن را آغاز میکند.
البته مورد که چرا فیسبوک به صورت منطقهای تغییرات موردنظر را اعمال میکند، شامل سیاستهای فیسبوک است! در حال حاضر اینستاگرام حذف لایکها را از اکانت کاربران استرالیا شروع کرده است و بدون شک، در آیندهای بسیار نزدیک شامل تمام کاربران میشود. در این مقاله قصد داریم بیشتر به این خبر بپردازیم تا از تغییرات اخیر اینستاگرام اطلاع پیدا کنید.
حذف لایک اینستاگرام در آیندهای بسیار نزدیک!
همانطور که گفتیم لایک اینستاگرام به زودی حذف میشود اما به این معنی نیست که نمیتوانید ببینید چه کسانی پستهای شما را لایک میکنند. جالب است بدانید بسیاری از بازاریابان اینستاگرام در دنیا احساس میکنند که در حال از دست دادن اعتبار هستند اما این مورد کاملاً به نفع کاربران است! زیرا صفحات اینستاگرام به جای آن که دنبال لایک باشند، دنبال افزایش کیفیت پستها میروند تا بتوانند تعامل بیشتری در پست دریافت کنند. در ادامه میخواهیم نظر برخی از بازاریابان حوزه دیجیتال را در مورد حذف لایک اینستاگرام بدانیم، موافق هستید؟ اگر پاسخ مثبت است، در این بخش همراه ما باشید:
Larry Kim بنیانگذار آژانس تبلیغات WordStream میگوید:
حذف لایکهای اینستاگرام در آینده باعث خلاقتر شدن کمپینهای تبلیغاتی میشود! در حال حاضر کمپینهای تبلیغاتی ممکن است لایک اینستاگرام زیادی داشته باشند اما مسئله مهم این است که بازدهی یک کمپین را نمیتوان تنها با تعداد لایک سنجید! نتیجه این اقدام فیسبوک میتواند برای آینده تبلیغات و افزایش تعامل کاربران با کمپینهای تبلیغاتی که در نهایت منجر به افزایش بازدهی کمپینها برای کسبوکارها میشود، بهتر است. البته این اقدام ممکن است باعث سختتر شدن عملکرد ابزارهایی نظیر Buzzsumo شود و نتوانیم بدانیم کاربران کدام پستها را بیشتر دوست دارند و من از حذف لایک اینستاگرام ناراحتم!
برخی از کاربران هم با حذف تعداد لایک اینستاگرام مخالف هستند و مانند Larry Kim از حذف آن ناراحت هستند.
Rachel Strella مدیر بخش سوشالمدیای Strella میگوید:
“کارشناسان حوزه دیجیتال برای افراد فعال در حوزه دیجیتال به سایر افراد بسیار مهم است! تعداد فالوور و لایک اینستاگرام برای صفحات مربوط به کسبوکارها اهمیت زیادی دارد و حذف آن برای چنین افرادی مشکلساز خواهد بود. با این وجود افرادی وجود دارند که از لایک و فالوور فیک استفاده میکنند و رقابت از طریق لایک را سخت میکند. من فکر میکند حذف لایک اینستاگرام منجر به سنجش سایر معیارها میشود و این بسیار عالی است! زیرا صفحات سعی میکنند تا نظر کاربران را تنها با افزایش کیفیت محتوا بسنجند و کمتر به سراغ راههای تقلبی بروند. من این مسئله را که کسبوکارها مجبور به تولید محتوای باکیفیت هستند را مفید میدانم تا کمبود محتوای ارزشمند در فضای اینستاگرام جبران شود.”
از ابتدای ظهور اینستاگرام، محتوا اهمیت زیادی برای مدیران آن داشت و تنها چیزی که در الگوریتم اینستاگرام تغییر نکرده است، محتوای ارزشمند بوده است. در آینده ممکن است الگوریتمهای اینستاگرام باز هم تغییر کند و بسیاری از صفحات اجتماعی شگفتزده شوند! بنابراین حتماً باید محتوای ارزشمند و مفید برای کاربران تولید کنید تا اگر الگوریتمهای اینستاگرام تغییر کرد، صفحه شما از صفحه رقیبانتان مفیدتر باشد.
Lilach Bullock بنیانگذار شرکت بازارایابی محتوا است و میگوید:
“من فکر میکنم بسیاری از بازاریابان حوزه دیجیتال فهمیدهاند که لایک ارزش چندان زیادی ندارد! معیارهای موفقیت پستهای اینستاگرام باید بر اساس تعداد کلیک، کامنتها، سوالات کاربران و در نهایت نرخ تبدیل کاربر به مشتری سنجیده شود. من فکر میکنم حدف لایک اینستاگرام و فیسبوک اهمیت زیادی برای کاربران ندارد و اگر به سراغ شبکههای اجتماعی دیگر بروند، دلیل دیگری دارد.”
در یک مصاحبه مدیر فیسبوک اعلام کرده است که حذف لایک اینستاگرام بد نیست و ما تنها به دنبال راحتی کاربران هستیم! در واقع تمام تغییرات اینستاگرام به دلیل تمرکز اینستاگرام بر روی راحتی کاربران و ارزشمندتر شدن این شبکه اجتماعی است. فیسبوک در ادامه میگوید:
“ما نمیخواهیم اینستاگرام صرفاً یک محیط رقابتی برای کسبوکارها و حتی کاربران باشد؛ بلکه میخواهیم مردم از این شبکه انرژی بگیرند، با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند و در نهایت اینستاگرام همان چیزی باشد که کاربران آن را دوست دارند. حتی من احتمال میدهم اگر در آزمایشهای اینستاگرام مسئله راحتی کاربران محقق نشود، این کار گستردهتر نخواهد شد و لایک اینستاگرام حذف نمیشود. در واقع ما میخواهیم کاربران را بیشتر در اینستاگرام نگه داریم و این مسئله باید به گونهای باشد که برای کاربران مفید باشد و موجب آزار روحی آنها نشود.”
به گفته برخی کارشناسان، حذف لایک اینستاگرام منجر به افزایش سلامت روحی و روانی کاربران میشود!
استفاده از شبکههای اجتماعی مسئله بسیار مهمی برای کاربران است و نمیتوان سلامت روحی و روانی کاربران را نادیده گرفت! برخی از کارشناسان در مورد اهمیت حذف لایک اینستاگرام و تاثیر آن بر روی سلامت روحی کاربران سخن میگویند!
Lucy Rendler-Kaplan بنیانگذار شرکت بازاریابی Arkay میگوید:
“هر کاری که در اینستاگرام انجام میشود، برای این است که این شبکه اجتماعی بسیار بزرگ برای تمام کاربران امن باشد! در حال حاضر بسیاری از کاربران به دلیل پایین بودن تعداد لایک صفحه خودشان در مقایسه با صفحات بزرگتر، عزت نفس پایینی دارند. این مسئله ربطی به شخصیت کاربران ندارد و تقریباً تمام کاربران با هر جنسیت و سنی با این مشکل مواجه میشوند! تا کنون پیرمردها و نوجوانان زیادی را دیدهام که به علت پایین بودن تعداد لایک اینستاگرام پست خود را حذف کردهاند. با وجود آن که هنوز در مورد تاثیر مثبت حذف لایک اینستاگرام مطمئن نیستم، اما با آن موافقم! این کار برای کاربران عادی مفید خواهد بود و موجب افزایش سلامت روحی آنها میشود.”
Nathan Mendenhall مدیر بخش دیجیتال مارکتینگ میگوید:
“حذف لایک اینستاگرام یک تلاش بسیار ارزشمند از طرف تیم فیسبوک و اینستاگرام است تا بتوانند موجب افزایش سلامت روحی و روانی در بخش استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی شوند! از طرفی هر چقدر این مسئله بیشتر اتفاق بیفتد و تجربه کاربر از استفاده اینستاگرام خوب باشد، کاربران بیشتری به سراغ این شبکه اجتماعی میآیند و این مسئله به نفع فیسبوک و اینستاگرام است. همچنین حذف لایک اینستاگرام رقابت را تا حد زیادی از اینستاگرام حذف میکند و کسبوکار بیشتر از آن که روی بازاریابی خود کار کنند، روی بهبود سایت و محصولات خود تمرکز میکنند.”
واکنش افراد فعال در حوزه بازاریابی شبکههای اجتماعی مثبت است اما هنوز هم به تاثیرات آن اطمینان ندارند! حتی فیسبوک و اینستاگرام هم گفتهاند که اگر در آزمایشهای مختلف متوجه شویم که این مورد قرار نیست ما را به هدفمان که راحتی کاربران است نرساند، گسترش آن را کنسل میکنیم.
فیسبوک هم لایکها را از دید کاربران پنهان میکند!
علاوه بر اینستاگرام، فیسبوک هم در حال حذف لایکها از دید کاربران است. البته اگر شما دوستان مشتری دارید که پستهای یکدیگر را لایک میکنند، میتوانید آنها را ببینید اما مجموع تعداد لایکها قابل دیدن نیستند. حذف لایک اینستاگرام و فیسبوک در یک بازه زمانی شروع به آزمایش شده است و تا آیندهای نزدیک، در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش، بر روی اکانت تمام کاربران اعمال میشود. به تصویر زیر دقت کنید:
در تصویر سمت چپ مجموع تعداد لایکها را میبینید اما در تصویر سمت راست، تنها دوستان خود را که پست موردنظر را لایک کردهاند را میبینید. بر اساس گزارشها اولین موقعیتی که این تغییرات بر روی آنها اعمال شده است، استرالیا است؛ به عبارت دیگر در حال حاضر کاربران استرالیا قادر به دیدن تعداد لایک پستهای فیسبوک نیستند. با حذف لایک اعتبار بسیاری از صفحاتی که موفقیت خود را در تعداد لایک پستها میدانند، کمترمیشود. البته در اینستاگرام هم صفحات زیادی هستند که موفقیت خود را در زیاد بودن تعداد لایکها میدانند اما باید نظر داشته باشید که سیاست فیسبوک که مدیریت اینستاگرام را هم برعهده دارد، رفاه کاربران است!
در حال حاضر اینستاگرام هم آزمایشهای خود را بر روی اکانت برخی کاربران از مناطق کانادا، استرالیا، ایرلند، برزیل، ایتالیا، ژاپن و نیوزلند شروع کرده است و در حال بررسی نتایج آن بر روی رفاه و راحتی کاربران است! هنوز هیچ خبری رسمیای از اینستاگرام منتشر نشده است تا بدانیم نتایج آن چقدر مثبت بوده است. در حقیقت فیسبوک و اینستاگرام معتقد هستند که با حذف تعداد لایک، رقابت بر سر لایک اینستاگرام و فیسبوک کمتر میشود و اثرات منفی آن بر روی کاربران را هم کاهش میدهد.
البته باید بگوییم که حذف تعداد لایک اینستاگرام و فیسبوک به این معنی نیست که شما نمیتوانید ببینید که چه کسانی پست موردنظر را لایک کردهاند! بلکه شما فقط قادر به دیدن مجموع لایکها نیستید. به عنوان مثال اگر پستی در اینستاگرام منتشر کردهاید و میخواهید ببینید کدام دوستان شما آن را لایک کردهاند، بدون هیچ مشکلی میتوانید این کار را انجام دهید. به تصویر زیر دقت کنید:
در این تصویر شما میتوانید با کلیک بر روی Others، به راحتی لیست افرادی که پست موردنظر شما را لایک کردهاند، ببینید. این لیست به همراه تعداد لایک اینستاگرام، در نسخه وب آن وجود دارد و اگر از اپلیکیش آن استفاده نمیکنید، به راحتی میتوانید از نسخه وب اینستاگرام برای دیدن افرادی که شما را لایک کردهاند استفاده کنید. این لیست یک ایده مناسب برای سنجش میزان محبوبیت یک پست است اما تا مدتی دیگر، نمیتوانید تعداد دقیق لایکها را بدانید. بنابراین در حال حاضر بسیار سخت است که بگوییم اینستاگرام چگونه میخواهد تاثیر آن را با وجود فعال بودن تعداد لایک اینستاگرام در نسخه وب، بررسی کند. باید صبر کنیم تا ببینیم اینستاگرام و فیسبوک از چنین آزمایشهایی چه نتیجهای میگیرند که در صورت مثبت بودن نتیجه، شاهد حذف لایک اینستاگرام و فیسبوک هستیم. البته تعداد بسیار زیادی از کاربران (اکثریت کاربران) از اپلیکیشن اینستاگرام استفاده میکنند و این مسئله یک دلیل خوب برای آن است که بگوییم کاربران نسخه وب اینستاگرام تاثیر زیادی در نتایج آزمایش نخواهند داشت.
در نهایت، نتایج این آزمایش باید جالب باشد!
بسیاری از تحلیلگران و افراد اینفلوئنسر که در مناطق مورد آزمایش بودهاند، میگویند که تاثیر آن منفی است! زیرا در حال حاضر نمیدانند که پستهایشان چقدر لایک میخورد و چقدر توانستهاند در میان کاربران محبوب باشند. با این وجود باید صبر کنیم و ببینیم که فیسبوک و اینستاگرام چه تصمیمی در مورد نتایج آزمایش میگیرند.
نتیجهگیری
اینستاگرام و فیسبوک به دنبال حذف عدد نمایشی برای مجموع لایکها هستند. در این مقاله به بررسی این تغییر و نظر سایر متخصصان و فعالان حوزه شبکههای اجتماعی پرداختیم اما مسئله این است که باید صبر کنیم تا ببینیم این دو شبکه اجتماعی چه تصمیمی برای لایک اینستاگرام و فیسبوک میگیرند!
اکنون شما بگویید! به نظر شما لایک اینستاگرام و فیسبوک حذف میشود و آیا حذف آن مفید خواهد بود؟ نظر خود را از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.