هر کاربری در اینستاگرام به یک یا چند موضوع خاص علاقه خیلی زیادی دارد ممکن است چندین صفحه مربوط به آن موضوعات را دنبال کرده باشد! این مسئله باعث شده تا اینستاگرام قابلیت بسیار خوبی را به شبکه اجتماعی خود اضافه کند و این قابلیت، دنبال کردن هشتگهای اینستاگرام است. بسیاری از کاربران برای دیدن پستهای مربوط به یک موضوع خاص وارد بخش جستجوی هشتگها میشوند و از این طریق تمام پستهای مربوط به هشتگ موردعلاقه خود را میبینند؛ اگر شما در اینستاگرام یک هشتگ خاص مانند #دریا را جستجو کنید، پستهای مربوط به صفحات عمومی (صفحاتی که Private نیستند) که در آن هشتگ دریا قرار گرفته باشد را به شما نمایش میدهد. البته تنها پستهای مربوط به صفحاتی که خصوصی (Private) نباشند به شما نمایش داده میشوند. فرض کنید یک صفحه پرایوت است و یک عکس با #دریا منتشر کرده باشد، اگر شما آن صفحه را فالو نکرده باشید، پست آن صفحه در آن هشتگ نمایش داده نمیشود. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور میتوانید هشتگهای موردنظر خود را دنبال کنید و تمام پستهای آن را ببینید. اگر آماده هستید، در ادامه مقاله ما را همراهی کنید!
فالو کردن هشتگ در اینستاگرام
اگر میخواهید پستها و استوریهای مربوط به یک هشتگ خاص را ببینید، ابتدا باید از طریق هشتگ محبوب موضوع موردنظر خود را دنبال کنید. برای فالو کردن هشتگ در اینستاگرام باید وارد صفحه آن هشتگ شوید؛ برای این کار، دو راهحل وجود دارد:
- از طریق پستی که آن هشتگ را استفاده کرده است، بر روی آن هشتگ کلیک کنید تا وارد صفحه هشتگ موردنظر شوید.
- از طریق بخش Explore اینستاگرام وارد تب Tags شوید و هشتگ موردنظر خود را جستجو کنید. اکنون وارد صفحه موردنظر خود شوید تا پستها و استوریهای آن هشتگ را ببینید.
اکنون که وارد صفحه هشتگ موردنظرتان شدهاید، در بالای همین صفحه گزینهای به نام Follow وجود دارد که با کلیک بر روی آن، این هشتگ به بخش هشتگهای فالو شده در پروفایل اضافه میشود.
از الان به بعد تمام پستها و استوریهای جدید آن هشتگ در صفحه اول (Feed) اینستاگرام نمایش داده میشوند
چگونه هشتگهای فالوشده را آنفالو کنیم؟
بسیاری از کاربران پس از فالو کردن هشتگ در اینستاگرام، به دلایل مختلفی نظیر زیاد بودن پستهای جدید آن هشتگ قصد آنفالو کردن آن هشتگ را دارند. برای این کار کافی است وارد پروفایل اینستاگرام خود شوید؛ سپس در بخش فالوینگها وارد بخش Hashtags شوید و آن هشتگ را آنفالو کنید. همچنین میتوانید با ورود به صفحه هر هشتگ (همان بخشی که هشتگ موردنظرتان را فالو کردهاید) گزینه Unfallow را ببینید و با کلیک بر روی آن، هشتگ دنبالشده را آنفالو کنید.
هشتگهای فالوشده چگونه در صفحه فید اینستاگرام ظاهر میشوند؟
به عنوان یک کاربر اینستاگرام، حتماً تعداد از کاربران را دنبال کردهاید و پستهای آنها را در صفحه اول اینستاگرام خود دیدهاید! پستهای کاربران به همراه نام کاربری آنها در صفحه اول نمایش داده میشوند و میتوانید تعداد لایکها و حتی کامنتهای آن پست را ببینید.
نمایش پست هشتگها کمی با نمایش پست کاربران متفاوت است! اگر یک هشتگ را دنبال کرده باشید، تنها برخی از پستهای آن هشتگ توسط اینستاگرام به شما نمایش داده میشوند. بر اساس الگوریتمهای اینستاگرام پستهایی که ممکن است شما به آنها علاقه داشته باشید، در صفحه اول اینستاگرام به شما نمایش داده میشوند؛ زیرا اگر اینستاگرام بخواهد تمام پستهای هشتگ محبوبتان را به شما نمایش دهد، روزانه هزاران پست در صفحه اول اینستاگرامتان دیده میشود که تنها باعث آزار شما میشود. به همین دلیل اینستاگرام بر اساس فعالیتهایتان در این شبکه اجتماعی، فقط تعداد محدودی از پستهای مربوط به هشتگ دنبال شده را بر اساس پستهای موردعلاقهتان را به شما نمایش میدهد.
اگر یک هشتگ خاص را دنبال کرده باشید، اینستاگرام در هنگام نمایش پستهای آن هشتگ به جای نام کاربری فردی که آن پست را منتشر کرده است، نام هشتگ دنبالشده را به شما نمایش میدهد:
در تصویر بالا کاربر هشتگ #SMMW18 را دنبال کرده است و اینستاگرام پستی از این هشتگ را به این کاربر نمایش میدهد. به جای نام کاربری، نام هشتگ نمایش داده شده است و البته نام کاربری فردی که این تصویر را به اشتراک گذاشته، در زیر همین هشتگ دیده میشود.
جالب است بدانید اینستاگرام هنگام نمایش استوریهای مربوط به هشتگی آن را فالو کردهاید هم به جای نمایش نام کاربری، نام آن هشتگ را به شما نمایش میدهد؛ از طرفی به جای نمایش استوریها به صورت تکی، تمام استوریهایی که بخاطر دنبال کردن این هشتگ به شما نمایش داده میشوند را در یک استوری جمعآوری کرده و به شما نشان میدهد:
در تصویر بالا استوریهای مربوط به هشتگ #SMMW18 دیده میشود که اگر آن استوری را باز کنید، تمام استوریهایی که کاربران با این هشتگ به اشتراک گذاشتهاند به شما نمایش داده میشود؛ با این کار صدها استوری در پروفایل شما دیده نمیشود و باعث آزار شما نخواهد شد. به راحتی میتوانید استوریهای این هشتگ را ببینید؛ مسئله مهم دیگر این است که در بخش استوریها هم شما به جای نام کاربری، آن هشتگ را میبینید و نام کاربری فردی که آن استوری را به اشتراک گذاشته را میتوانید در زیر هشتگ ببینید:
یک نکته مهم! در هر هشتگی که شما آن را دنبال میکنید، پستهای جذاب زیادی وجود دارند که شما آنها را دوست دارید؛ از طرفی پستهایی هم وجود دارند که شما علاقهای به دیدن آنها ندارید! با لایک کردن و درج کامنت زیر پستهایی از هشتگ دنبالشده که به آنها علاقه دارید، اینستاگرام متوجه میشود که شما طرفدار کدام پستها هستید و در صفحه اول اینستاگرام، تصاویری مانند همان پستهایی که شما لایک کردهاید را به شما نمایش میدهد. بنابراین اگر هشتگی را دنبال میکنید، فقط پستهایی را لایک کنید که به آنها علاقه دارید و اگر به پستی علاقه ندارید، آن را لایک نکنید؛ زیرا اینستاگرام پستهای دیگری مانند همین پستها به شما نمایش میدهد و اگر به آنها علاقهای نداشته باشید، اذیت میشوید. همچنین اگر به پستی علاقه ندارید، کافی است بر روی سه نقطه در بالا و سمت راست آن پست کلیک کنید و گزینه Don’t Show for this hashtag را انتخاب کنید تا دیگر پستهایی مانند آن را در صفحه فید اینستاگرام خود نبینید.
توجه داشته باشید که برخی از هشتگها علاوه بر اینکه معنی خاصی دارند، ممکن است نام برند یا حتی اصطلاح خاصی باشند که در اینستاگرام استفاده میشوند! مثلاً اگر شما به حیوانات علاقه دارید، ممکن است هشتگ goat را دنبال کنید و انتظار داشته باشید که تنها تصاویر مربوط به این حیوان نمایش داده شوند! اما واقعیت این است که اگر این هشتگ را در اینستاگرام جستجو کنید، بسیاری از ورزشکاران از کلمه goat (خلاصهشده اصطلاح greatest of all time) استفاده میکنند و اگر این هشتگ را دنبال کرده باشید بسیاری از پستهای مربوط به ورزشکاران در صفحه فید شما نمایش داده میشوند. البته این مشکل به راحتی پس از چند روز رفع میشود؛ تنها کافی است در پستهای نامرتبط با هشتگ دنبالشده، بر روی سه نقطه کلیک کنید و گزینه Don’t Show for this hashtag که در بخش قبلی توضیح دادیم را انتخاب کنید. به مرور زمان اینستاگرام متوجه میشود که هدف شما از فالور کردن هشتگ در اینستاگرام چیست و تنها پستهای موردنظرتان را به شما نمایش میدهد. با گذشت چند روز از دنبال کردن هشتگ و پنهان کردن محتوای غیرمرتبط، به راحتی میتوانید محتوای موردنظر خود را در بخش فید اینستاگرام مشاهده کنید و فالو کردن هشتگ در اینستاگرام لذت ببرید.
کدام هشتگها برای افزایش مشتری کسبوکارمان مفید هستند؟
اینستاگرام کاربران بسیار زیادی دارد و همین مسئله باعث شده تا مخاطبان هدف هر کسبوکاری در آن وجود داشته باشد. اگر در اینستاگرام فعالیت میکنید، حتماً صفحات مختلف زیادی را دیدهاید که مربوط به شرکتها یا کسبوکارهای کوچک و بزرگی هستند. مثلاً اگر علاقه زیادی به خرید لباس دارید، حتماً چندین صفحه مربوط به فروشگاه لباس را دنبال کردهاید و بخشی از خرید خود را از طریق این صفحات انجام میدهید. به نظرتان چند نفر مانند شما از این صفحات خرید میکنند؟ تعداد زیادی از کاربران هستند که به صورت آنلاین محصول موردنظر خود را خریداری میکنند و در کمتر از یک هفته آن محصول را تحویل میگیرند. در واقع این کسبوکارها از اینستاگرام برای معرفی محصولات یا خدمات خود استفاده میکنند و جالب است بدانید بسیاری از آنها درآمدهای خود را تا چندین برابر افزایش دادهاند. اگر بخواهیم از هشتگها برای رشد کسبوکارمان استفاده کنیم، چندین نوع هشتگ به شما کمک زیادی میکنند! در ادامه با ما همراه باشید تا 5 نوع از هشتگهایی که به توسعه کسبوکارها کمک میکنند را بررسی کنیم:
هشتگ برند شخصی خود را دنبال کنید!
بسیاری از کسبوکارها هشتگ مربوط به برند شخصی خود را دارند؛ در واقع هر پستی با این هشتگ منتشر میشود، مربوط به برند شما است. بسیاری از این پستها شما را تگ میکنند اما برخی پستها ممکن است شما تگ نشوید اما با استفاده از هشتگها میتوانید این پستها را ببینید. اگر برند شما شناختهشده باشد، حتماً یک هشتگ اختصاصی برای برند خود دارید و اگر آن را جستجو کنید، پستهای زیادی را میبینید که مرتبط با هشتگ شما هستند. مثلاً اگر هشتگ #nike را در اینستاگرام جستجو کنید، میلیونها پست میبینید و دلیل آن، استفاده میلیونها کاربر از محصولات این کمپانی است. حال اگر هشتگ یک کسبوکار تازهکار را جستجو کنید، تعداد بسیار کمی پست مرتبط با آن را میبینید که اکثر آنها هم پستهای منتشرشده در صفحه آن کسبوکار است. البته نباید نگران باشید، زیرا به مرور زمان تعداد پستهای هشتگ اختصاصی کسبوکارتان افزایش پیدا میکند. برای تشویق کاربران به اشتراکگذاری پستها با هشتگ اختصاصی خود، هشتگ اختصاصی خودتان را دنبال کنید و هنگام اشتراکگذاری پست مرتبط با آن هشتگ توسط کاربران، آن را از طریق استوری به کاربران صفحه خود هم نمایش دهید. این کار کاربران را تشویق به اشتراکگذاری پستهایی با هشتگ اختصاصی کسبوکارتان میکند و به راحتی میتوانید میزان تعامل کاربران را متحول کنید. کاربران گاهی پستهای بسیار خوبی به اشتراک میگذارند و این موارد ایدههای بسیار خوبی در زمینه تولید محتوای برای آن صفحه به شما میدهد؛ مثلاً کاربران نظراشان را در مورد فعالیتهای شما در قالب یک پست یا استوری به اشتراک میگذارند و به راحتی میتوانید از نظر کاربران برای تولید محتوای استوری یا پستهای صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید. در این مورد حتی میتوانید آموزش فالو کردن هشتگ در اینستاگرام را برای هشتگ اختصاصی خود به کاربران یاد بدهید؛ مثلاً هشتگ خود را در استوری قرار دهید و از کاربران بخواهید با ورود به این صفحه، هشتگ اختصاصی برندتان را دنبال کنند!
هشتگ مربوط به رویدادهای مختلف را دنبال کنید!
در حوزه فعالیتی هر کسبوکاری رویدادهایی وجود دارد که در زمینه تولید محتوای صفحه اینستاگرامتان کمک زیادی به شما میکند. این رویدادها میتواند کمک زیادی به افزایش تعامل کاربران با صفحه شما کند؛ مثلاً میتوانید در مورد این رویدادها با کاربران بحث کنید یا با اشتراکگذاری یک پست در مورد آن رویداد، از کاربران بخواهید نظر خودشان را از طریق کامنت به شما بگویند. برخی از این رویدادها که در افزایش تعامل کاربران مفیدند، عبارتند از:
- کنفرانسها یا همایشهای مربوط به حوزه فعالیتی کسبوکارتان
- رویدادهای زنده مربوط به محل فعالیت کسبوکارها محلی نظیر کنسرت، مسابقه ورزشی یا جشن
- رویدادهای داوطلبانه و خیریهای
- رویدادهای موردعلاقه کاربران که با کسبوکارتان مرتبط است؛ مثلاً اگر در زمینه فروش تلسکوپ فعالیت میکنید، میتوانید از رویداد ماه گرفتگی برای افزایش تعامل کاربران یا حتی تولید محتوا استفاده کنید.
با استفاده از این 4 ایده، به راحتی میتوانید پستهای خوبی تولید کنید و تعامل صفحه خود را افزایش دهید.
استفاده از تاپیکهای پرمخاطب که با کسبوکارتان مرتبط است!
در هر حوزه فعالیتی، تاپیکهایی وجود دارند که کاربران تعامل خوبی با آن برقرار میکنند؛ مثلاً اگر در زمینه فروش آنلاین غذای رستورانها فعالیت میکنید، میتوانید هشتگهای مربوط به بهترین رستورانها را دنبال کنید و از آن برای تولید محتوای خود ایده بگیرید. در صفحات اینستاگرام مربوط به کسبوکارها، گاهی محتوایی دیده میشود که این محتوا ارتباط مستقیمی با آن کسبوکار ندارند اما کاربران آن صفحه تعامل بسیار خوبی با چنین پستهایی برقرار میکنند. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید پستهای صفحه خود را با استفاده از آن هشتگها بالا بیاورید و کاربران بیشتری را به صفحه خود جذب کنید.
هشتگ مربوط به مسابقات یا کمپینهای خود را دنبال کنید!
در مورد مسابقه اینستاگرامی چیزی شنیدهاید یا در این شبکه پستهای مربوط به مسابقات را دیدهاید؟ مسابقه اینستاگرامی، مسابقاتی هستند که با استفاده از آن میتوانید تعامل کاربران را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. یکی از روشهای انتشار پستهای مربوط به مسابقه که کمک زیادی به رشد صفحه شما میکند، استفاده از هشتگ اختصاصی برای مسابقه خود است که البته باید توجه داشته باشید این هشتگ توسط کاربران دیگر استفاده نشده باشد یا در صورت استفاده، مربوط به تاریخهای گذشته باشد. زیرا اگر در هنگام برگزاری مسابقه کاربرانی پستهای غیرمرتبط با مسابقه اینستاگرامی شما منتشر کنند، روند مسابقه کمی به مشکل میخورد! اگر با مسابقه اینستاگرامی آشنا نیستید، پیشنهاد میکنم مقاله برگزاری مسابقه اینستاگرامی را بخوانید.
پیدا کردن هشتگهایی برای تولید محتوای سرگرمکننده و جذاب
هدف اصلی کاربران برای استفاده از اینستاگرام سرگرمی و گذراندن وقت است! با وجود آن که اینستاگرام کمک زیادی به رشد کسبوکارها میکند، اما واقعیت چیزی است که گفتیم؛ در واقع کاربران هر خریدی از صفحه اینستاگرام شما انجام میدهند، در هنگام وقت گذراندن اوقات فراغتشان است. سعی کنید به دنبال کردن تاپیکها و هشتگهایی در اینستاگرام بپردازید که با استفاده از آن بتوانید نظر کاربران را جلب کنید. همیشه به دنبال تولید محتوا برای معرفی محصولات و خدمات خود نباشید و سعی کنید پستهای جذابی برای کاربران تولید کنید.
چگونه با استفاده از هشتگها مخاطبان هدف کسبوکارمان را پیدا کنیم؟
مهمترین هدف کسبوکارها برای استفاده از اینستاگرام پیدا کردن مخاطبان هدف است! مخاطبان هدف افرادی هستند که به محصولات یا خدمات کسبوکارها نیاز دارند. با قابلیت جدید اینستاگرام، تمام کاربران میتوانند هشتگ موردنظر خود را فالو کنند و به این صورت پستهای این هشتگ را ببینند. در گذشته اگر کاربری به خرید یک محصول یا خدمات خاصی نیاز داشت، احتمالاً پس از جستجو صفحات مختلف به سراغ هشتگهای مربوط به حوزه موردنظر خود میرفت. امروزه با توجه به الگوریتمهای اینستاگرام استفاده از هشتگهای اینستاگرام کمی هوشمندانه شده است و معمولاً پستهای مرتبط با هشتگ استفاده شده به کاربران نمایش داده میشود.
با استفاده از هشتگهای مرتبط با محصولات یا خدمات خود به راحتی میتوانید مشتریان جدیدی جذب کنید و محصول یا خدمات خود را به آنها بفروشید. هر چقدر استفاده از هشتگها به صورت هدفمندانهتر باشد، مخاطبان هدف بیشتری جذب میشوند و هر چقدر مخاطبان هدف بیشتر باشند شانس افزایش مشتری و در نهایت فروش بیشتر میشود. مثلاً فرض کنید یک کسبوکار محلی دارید که تنها در یک ناحیه جغرافیایی نظیر شهر تهران فعالیت میکنید! با استفاده از هشتگ تهران به راحتی میتوانید مخاطبان بیشتری جذب کنید. همچنین با استفاده از هشتگهای هدفمندتر میتوانید مخاطبان هدف زیادی را به سمت کسبوکارتان جذب کنید.
نتیجهگیری
هشتگ اینستاگرام یک قابلیت بسیار عالی است که کاربران با استفاده از آن میتوانند پستهای صفحات مختلف را به صورت یکجا ببینند. جدیداً در قابلیتهای اخیر اینستاگرام، امکان فالو کردن هشتگ در اینستاگرام فراهم شده است و به راحتی میتوانید پستهای مربوط به هشتگ محبوب خود را دنبال کنید.
اکنون شما بگویید! اگر مدیریت یک صفحه اینستاگرامی را برعهده دارید و به هشتگهای مختلفی علاقه دارید، به نظرتان دنبال کردن هشتگها توسط شما به عنوان یک کاربر در افزایش فروش آن کسبوکار تاثیرگذار است؟ در بخش نظرات از تجربیات خود به ما و سایر کاربران بگویید.