احتمالا نام بازی پوکمن گو به گوشتان خورده باشد. این بازی که در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد نقطه شروع آشنایی بسیاری از افراد با تکنولوژی واقعیت افزوده بود. البته این تکنولوژی در دهه ۸۰ ایجاد شد و تا امروز پیشرفتهای درخور توجهی کرده است. فیلترهای اینستاگرام و اسنپ چت نمونههایی از کاربردهای واقعیت افزوده هستند. در این مقاله، درباره این فناوری و برخی از کاربردهایش میگوییم.
واقعیت افزوده چیست؟
واقعیت افزوده (Augmented Reality) را میتوان چیزهای مختلفی نامید، از جمله:
- تکنولوژی؛
- زمینهای پژوهشی؛
- چشماندازی از محاسبات آینده؛
- صنعت تجاری نوظهور؛
- رسانهای جدید و ابتکاری.
واقعیت افزوده نسخهای ارتقایافته از دنیای فیزیکی و واقعی است. این دنیای عجیب به یاری تکنولوژی و با افزودن عناصر بصری، صوتی و سایر محرکهای حسی دیجیتال به دنیای واقعی ایجاد میشود. در این فناوری عناصر مجازی سهبعدی هستند و تعامل کاربر با این عناصر بلادرنگ است.
کاربردهای واقعیت افزوده چیست؟
این روزها، واقعیت افزوده موضوع داغ شرکتهایی است که در زمینه توسعه اپلیکیشنهای همراه و اپلیکیشنهای تجاری فعالیت میکنند. یکی از اهداف واقعیت افزوده پررنگکردن برخی از ویژگیهای خاص دنیای فیزیکی، درک بهتر این ویژگیها و ایجاد ادراکی است که بتوان آن را به دنیای واقعی تعمیم داد.
این فناوری هر روز بیشتر از روز قبل توسعه مییابد و در برنامههای کاربردی متنوعی از جمله اپلیکیشنهای بازاریابی استفاده میشود. استفاده از واقعیت افزوده نقش بسزایی در جذب مشتری و بهبود فرایند خرید دارد، اما نباید فراموش کرد که استفاده از این تکنولوژی فقط به حوزه بازاریابی محدود نمیشود.
یکی از نمونههای جالب استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در اپلیکیشنهای فروش، کاتالوگهایی هستند که با استفاده از این فناوری به مشتری نشان میدهند کالای مدنظرشان در محیطهای مختلف چگونه به نظر میرسد. مثلا هنگام خرید مبلمان، فروشنده دوربین را در اتاق مدنظر شما قرار میدهد و شما به این وسیله میتوانید ببینید که مبلمان مدنظرتان در آن اتاق زیبا خواهد بود یا خیر.
واقعیت افزوده در بخش پزشکی و درمان نیز میتواند نقش بسزایی را ایفا کند. مثلا اپلیکیشنهایی که با حرکت دوربین روی تصویری پزشکی، یک تصویر سهبعدی و دقیق از سیستمهای بدن را به کاربر نمایش میدهند، ابزار بسیار قدرتمندی در زمینه آموزش پزشکی خواهند بود.
برخی از متخصصان معتقدند لوازم الکترونیکی پوشیدنی تحول چشمگیری در واقعیت افزوده ایجاد میکنند. گوشیهای هوشمند یا تبلت بخش کوچکی از چشمانداز کاربر را نمایش میدهند، بنابراین با توسعه لوازمی مثل عینکهای هوشمند و رواج آنها بین کاربران، این ابزارها قادر خواهند بود ارتباط بهتر و کاملتری بین دنیای واقعی و دنیای مجازی برقرار کنند.
فرق واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست؟
واقعیت افزوده از دنیای واقعی استفاده میکند و با افزودن و قراردادن برخی اطلاعات و عناصر مجازی در دنیای واقعی تجربه جدیدی را برای کاربر خلق میکند، بنابراین بهجای جایگزینکردن دنیای واقعی با دنیایی مجازی، دنیای واقعی را با عناصر مجازی تکمیل میکند، آن هم بهگونهای که کاربر تصور میکند دنیای واقعی و عناصر مجازی همزمان در فضای پیش روی او قرار دارند.
در واقعیت مجازی کاربر در دنیایی کاملا مجازی قرار میگیرد که ساخته و پرداخته کامپیوتر است. در این دنیای مجازی، اثری از دنیای واقعی کاربر نیست. این محیط مجازی ممکن است دنیایی انیمیشنی یا تصاویری از دنیای واقعی باشد. کاربر میتواند از طریق نمایشگری ویژه واقعیت مجازی، بالا و پایین و جهتهای مختلف صحنه پیش روی خود را ببیند.
چند نمونه اجراییشده واقعیت افزوده
۱. پپسی مکس
شرکت پپسی با کمک این فناوری در نمایشگر ایستگاههای اتوبوس لندن در دل لندنیها جا باز کرده است. ببری در حال پرسهزدن، شهابسنگی در حال سقوط و موجودی فضایی از عناصری هستند که در این پروژه واقعیت افزوده استفاده شدهاند.
۲. آکورا
شرکت خودروسازی ژاپنی آکورا بهتازگی با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی یک مسابقه زنده اتومبیلرانی برگزار کرد. در این مسابقه، ۴ شرکتکننده سوار بر جدیدترین خودروهای این شرکت با هم رقابت کردند.
در هر دور از رقابت، دوربینهای نصبشده روی کلاه ایمنی رانندگان تصاویر صحنه را در اختیار بیننده قرار میدادند. این کلاهها به تکنولوژی واقعیت افزوده مجهز بودند و زاویه دید ۱۸۰ درجه و تصویری با وضوح بالا را برای بیننده فراهم میکردند. با توجه به اینکه سرعت حرکت تصویر بهعلت سرعت بالای خودرو زیاد بود، برای رندر تصاویر مسابقه یک سیستم کامپیوتری روی صندلی عقب ماشین قرار گرفته بود که به دوربین کلاه راننده وصل میشد.
۳. پروژه ارتش آمریکا
ارتش آمریکا برای افزایش سرعتعمل و هوشیاری سربازان خود، در موقعیتهای خاص از این فناوری کمک گرفته است. این پروژه که واقعیت افزوده تاکتیکی نام گرفته بهکمک عینکی ویژه به سربازان کمک میکند موقعیت دقیق خود و دیگران (دوست و دشمن) را تشخیص بدهند.
این تکنولوژی دیر یا زود جایگزین عینکهای دید در شب خواهد شد. همچنین با فراگیرشدن این تکنولوژی، سربازان دیگر نیازی به حمل سیستمهای GPS دستی برای تشخیص موقعیت نخواهند داشت. چشمیهای ویژهای که در این سیستم استفاده شدهاند بیسیم با تبلتی که به کمر سرباز بسته میشود و با حسگری حرارتی روی تفنگ او ارتباط دارد. زمانی که سرباز تفنگ را لمس کند، محل هدف و اطلاعاتی از قبیل فاصله هدف با سرباز از طریق چشمی نمایش داده میشود.
۴. لورال
تست محصولات آرایشی قبل از خرید یکی از مهمترین دغدغههای خانمهاست. مطمئنا راهی برای تست رنگ محصولات آرایشی از خواستههای اصلی مصرفکنندگان لوازم آرایشی است. شرکت لورال که یکی از تولیدکنندههای بزرگ لوازم آرایشی و بهداشتی است، با طراحی اپلیکیشنی مبتنی بر واقعیت افزوده امکان تست محصولات خود را برای مشتریانش فراهم کرده است
سخن پایانی
واقعیت افزوده میتواند در بسیاری از صنایع و زمینههای مختلف علمی و تجاری استفاده شود. در آیندهای نهچندان دور، واقعیت مجازی در معماری، پزشکی، صنعت گردشگری، سرگرمیهای مختلف و آموزش حضور پررنگ خواهد داشت و راه را برای پیشرفت هرچه بیشتر در این زمینهها هموارتر خواهد کرد.