اخبار ورزشی
2 سال پیش / خواندن دقیقه

مالک سابق، مدیر فنی امروز، سرمربی آینده: ف. حمیداوی!

مالک سابق، مدیر فنی امروز، سرمربی آینده: ف. حمیداوی!

به گزارش ورزش، مدت زیادی از حضور فرهاد حمیداوی در راس باشگاه شهرخودرو نمی‌گذشت که او به قزوین رفت تا این بار فعالیت خود را به عنوان مدیرفنی شمس آذر آغاز کند و فوتبال ایران برای اولین بار شاهد ورود یک مالک به حوزه فنی باشد.

حالا در شرایطی که شمس آذر در صدر جدول رده‌بندی لیگ آزادگان قرار دارد، حمیداوی در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درباره تجربه‌های دوران مالکیتش صحبت کرد و به این موضوع اشاره کرد که با حضور در حوزه فنی، حس و حال بهتری دارد و قصد ندارد که دوباره وارد مدیریت شود.

حمیداوی در این‌ مصاحبه درباره برخی از حواشی دوران مدیریتش از جمله موضوع رضایتنامه جنجالی یحیی گل‌محمدی و همچنین شایعه سرمربیگری‌اش در شهرخودرو نیز شفاف‌سازی کرد و از مشکلات حاکم در مدیریت در تیم‌های خصوصی نیز پرده برداشت.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* این روزها در شمس آذر حضور دارید که روز گذشته هم یک تساوی برابر شهرداری کسب کردید. 
ما در آستارا به یک مساوی دست پیدا کردیم و همان‌طور که آقای دقیقی اشاره کردند متاسفانه وقت‌کشی در بازی زیاد بود و بازیکنان حریف سرعت بازی را می‌گرفتند و از فرمول ضدفوتبال استفاده کردند و یک امتیاز به دست آوردند. البته آقای بنگر از دوستان خوب من هستند و کار ایشان را قبول داریم اما ایشان هم مدت کمی است که هدایت شهرداری آستارا را بر عهده گرفته و راه دیگری نداشت. ما موقعیت‌های زیادی ایجاد کردیم و بچه‌ها تمام دستورات کادرفنی را اجرا کردند ولی متاسفانه در ضربات آخر کم دقت بودیم. اینکه یک تیمی بیش از ۳۰ فرصت ایجاد می‌کند، بهترین اتفاق است و نشان می‌دهد تمام سیاست‌های تاکتیکی اجرا شده است اما اینکه بازی مساوی شد، از شانس بد ما و اقبال خوب شهرداری آستارا بود. البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود، چرا که به حال سرمربی شهرداری به تازگی تغییر کرده بود و انگیزه ایجاد شده بود و ما انتظار یک بازی بسته را داشتیم و این اتفاق هم رخ داد.

1829437

* در صدر جدول لیگ آزادگان شرایط خوبی دارید و مدعی اول صعود به لیگ برتر هستید. شرایط کلی تیم را چطور می‌بینید؟
به لطف خدا و با مدیریت آقای زندی، مدیرعامل خوب و جوان و باتدبیرمان، اتحاد به معنای واقعی در مجموعه ما و حتی مسئولان شهر و استان حاکم شده است و همین همدلی هم اولین شرط موفقیت است. از طرفی انضباط مالی هم از طرف مالکان تیم حاکم شده است. البته دوست دارم همه فوتبال‌دوستان بدانند که بودجه تیم ما بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد بوده و با این بودجه سعید دقیقی، شهاب زندی و بازیکنان تیم کار بسیار بزرگی را انجام دادند و امروز صدر جدول هستیم اما من مخالف این هستم که لیگ برای ما تمام شده و ما لیگ برتری هستیم و فکر می‌کنم تا بازی آخر باید سعی و تلاش بکنیم تا به این‌ مهم دست پیدا کنیم.

* شما که مالک یک تیم لیگ برتری بودید، اختلاف سطح بین لیگ یک و لیگ برتر را چطور می‌بینید؟
تفاوت خیلی زیاد است و اصلا قابل قیاس نیست. در ابتدا خیلی از اتفاقات برای من غریب بودم و نمی‌توانستم برخی مسائل را باور کنم. در بحث برگزاری مسابقات، نوع زمین‌ها، پوشش صداوسیما و ...، لیگ برتر و لیگ یک دو دنیای متفاوت هستند. سطح فنی مسابقات در لیگ یک در خیلی از بازی‌ها، چیزی کمتر از لیگ برتر ندارد اما از نظر سخت افزار و لجستیکی اصلا قابل مقایسه نیستند. به قول مربی خوب چادرملو اگر یک خارجی بیاید و ببیند فکر می‌کند یک رشته دیگر است.

* از بحث شمس آذر خارج شویم. چه شد که به عنوان یک مالک در فوتبال ایران، تصمیم گرفتید مدیر فنی شوید؟
کار من فنی بود اما ما در مشهد کار صنعتی می‌کردیم و به پیشنهاد استاندار وقت شهرخودرو را گرفتیم و پنج سال در خدمت مردم خوب خراسان بودیم و افتخار داشتیم که به جام باشگاه‌های آسیا رسیدیم اما سپس مشکلاتی رخ داد که دوست ندارم آنها را بازگو کنم و به همین دلیل از مشهد جدا شدم و تصمیم گرفتم به کار فنی که قبلا به آن می‌رسیدم، ادامه بدهم و به پیشنهاد آقای زندی، از هفته پنجم به این تیم اضافه شدم و اتفاقات خوبی رخ داد.

* در واقع شما مدرک مربیگری دارید؟
من خارج از ایران مدرک گرفتم اما در ایران هم در کلاس مربیگری هستم. دوره اول را رد کردم و در دوره دوم هم ثبت نام کردم تا مدرک داخلی را هم بگیرم و دیگر بحث و گفت‌وگویی از این بابت نباشد.

1829438

* اینکه از مالکیت یک باشگاه بزرگ در فوتبال ایران به مدیریت فنی در یک تیم دسته اولی برسید چقدر متفاوت است؟
البته باشگاه شمس آذر هم باشگاه بزرگی است و امیدوارم بزرگی خودش را در سال‌های آینده در لیگ برتر ثابت کند اما به هر حال برای کار فنی باید از یک جایی شروع کرد. من در باشگاه شمس آذر چند دوست خوب دارم؛ از جمله آقای زندی، آقای خواجه‌گیری، آقای دقیقی و آقای چگینی. به واسطه همین دوستان تصمیم گرفتم امسال در شمس آذر باشم تا سال‌های بعد ببینیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. به هر حال کار فنی خیلی سخت‌تر است و دو دنیای متفاوت محسوب می‌شود. البته مدیریت هم کار راحتی نیست؛ به خصوص در ایران و به خصوص در باشگاه‌داری خصوصی. اما کار فنی یک دنیای متفاوت است و عملکرد شما بازی به بازی مشخص می‌شود و با کسب نتایج، بار فنی روشن می‌شود. در واقع آزمایش هفتگی صورت می‌گیرد و همین هم کار را بسیار سخت‌تر از مدیریت می‌کند.

* حضور در پست مدیر فنی چقدر خودتان را راضی می‌کند؟
طبیعتا در کار فنی حالم خیلی بهتر است و اگر این‌طور نبود وارد این حوزه نمی‌شدم و در مدیریت ادامه می‌دادم. من پیش از امسال پیشنهاد مدیریت داشتم اما رد کردم، چون دیگر تمایل به این کار ندارم و دوست دارم از کنار مستطیل سبز به فوتبال ادامه بدهم.

* اصولا مالک‌ها در فوتبال ما، پس از سپری کردن یک دوره سخت، کم کم از فوتبال کنار می‌روند. چه چیزی باعث شد که شما بمانید و در جایگاه متفاوتی ادامه بدهید؟
من از سال ۶۸ فوتبال بازی می‌کنم و در بحث مدیریت، افتخار خدمت در باشگاه نساجی، شاهین بوشهر، نفت آبادان و شهرخودرو خراسان را داشتم و فکر نمی‌کنم هیچوقت قرار باشد از عشق و علاقه من به فوتبال کاسته شود. تا نفسی هست، فوتبال هم هست. فوتبال زندگی ما است.

* زمانی که شهرخودرو را تحویل گرفتید، چه انگیزه‌ای داشتید و آیا توانستید سود کنید؟
فوتبال در ایران به واسطه خیلی از جوانب، سودی ندارد؛ نه برای من و نه برای هیچ مدیریت دیگری در بخش خصوصی و دولتی. همه تیم‌ها زیان‌ده هستند اما انگیزه‌ای که باعث این کار شد، همان عشق و علاقه بود اما همان عشق و علاقه دو چندان است. در هر صورت ما اتفاقات خوبی را در شهرخودرو رقم زدیم اما به دلیل نبود یک‌سری از ابزارها، نشد که بشود. من دوست داشتم شهرخودرو در استان می‌ماند و به کارش ادامه می‌داد اما به صورت جمعی به این نتیجه رسیدند که شهرخودرو نباشد و به همین دلیل باید از استان خراسان جدا می‌شدیم و من دیگر سعادت خدمت به مردم خراسان را نداشتم اما مهم خدمت به فوتبال هست و هر کسی که چیزی می‌داند، باید انتقال بدهد و من هم امسال در استان قزوین سعادت همکاری را داشتم و امیدوارم به بهترین شکل به سرمنزل برسیم.

* حداقل تا جایی که ما می‌دانیم شما توانستید مبالغی را بابت انتقال بازیکنان و سرمربی به پرسپولیس از این باشگاه بگیرید و سررسید قسط برخی از اینها بعد از فروش باشگاه بود؛ این باعث نشد که شما درآمدی داشته باشید؟
خیر. متاسفانه یا خوشبختانه ما از سال دوم تمام درآمد را هزینه خود باشگاه می‌کردیم و اینکه بخشی از این اقساط هم به دوره گروه جدیدی که باشگاه را از ما خریداری کردند رسید، درست است. بخشی از مطالبات ما باقی ماند و همین الان هم آن باشگاه حدود ۱۴ ميليارد تمام از AFC طلبکار است و همه اینها هم متعلق به گروهی است که باشگاه را خریداری کردند. من از روز اول هم با عشق و علاقه وارد این باشگاه شدم و تا روز آخر هم همینطور بود و انتظاری نداشتم. تنها امیدوارم یک روزی شهر خودرو در‌ گوشه‌ای از ایران شروع به فعالیت کند.

1829439

* چه شد که تصمیم گرفتید از حوزه مدیریتی خارج شوید؟
دوست داشتم در حیطه فنی کار کنم و آنجا هم دیگر تیمی برای ادامه فعالیت نبود و تصمیم گرفتم تیم جدیدی را انتخاب کنم که خدا را شکر قسمت شد امسال در خدمت تیم شمس آذر باشم.

* در نهایت توانستید از فروش شهرخودرو سود ببرید؟
به اجبار دوستان من فقط باید در مشهد تیم را می‌فروختم و به همین دلیل به وحدت خراسان فروختیم که تا امروز تنها یک میلیارد تومان از مبلغ را پاس کرده‌اند و ما هم در کمیته اخلاق و هم در قوه قضاییه پیگیر این پول هستیم.

* تا زمان حضور یحیی گل‌محمدی در شهرخودرو، روزهای خوبی را داشتید و پس از آن، مشکلات زیادی گریبانگیر این تیم شدند و روزهای سختی را گذراندید. چه چیزی باعث این فراز و نشیب شد؟
فکر می‌کنم بهترین اتفاق حضور خود آقای گل‌محمدی بود. یحیی عزیز از دوستان خیلی خوب من است و فکر می‌کنم در سال ۹۷، یحیی عزیز فوتبال نوینی را در فوتبال کشور ارائه کرد. در واقع اولین رکن موفقیت شهرخودرو، کادرفنی و در راس آنها یحیی گل‌محمدی و سپس بازیکنان خوب و هواداران خوب ما بودند. من کمترین نقش را داشتم و حتی شاید بتوانم بگویم که هیچ نقشی در این موفقیت نداشتم.

* و دلیل افت تیم چطور؟
صد درصد من مقصر بودم و به همین خاطر دوست ندارم دیگر کار مدیریتی کنم.

* یعنی دیگر قصد ندارید به عنوان یک مالک وارد باشگاه جدیدی بشوید؟
نه. می‌خواهم فقط در حوزه فنی ادامه بدهم.

1559637

* با توجه به سابقه شما در فوتبال، در دوره‌هایی این بحث وجود داشت که شما سرمربی شهر خودرو شوید. این موضوع چقدر صحت داشت؟
همیشه در حد حاشیه و شایعه بود و هیچوقت این مسئله مطرح نبود. من به قدری حرفه‌ای عمل کرده بودم که به خودم اجازه نمی‌دادم در کار  مربیان دخالت کنم و در هر دوره‌ای هم که مربی نداشتیم، فقط به جذب مربی فکر کردم. ما در چند دوره در پنج سال، باید مربی انتخاب می‌کردیم و هیچوقت در هیئت مدیره و کمیته فنی اسم خودم نبود و به این موضوع فکر نمی‌کردم.

* پیش آمده بود که سرمربیان شهرخودرو از شما مشورت فنی بگیرند؟
هیچوقت اینطور نبوده است. البته اگر عزیزی سوال می‌کرد، در حد توان کمک می‌کردم اما همه عزیزان توانمند بودند و به مقدار کافی با علم و دانش و به روز بودند و عالی عمل کردند. همه مربیانی که آنجا کار کردند، جوان‌هایی بودند که کسی شهامت دادن تیم به آنها را نداشت اما از نظر من این توانمندی در آنها بود که خدا را شکر با گذشت زمان اثبات هم شد و الان در لیگ برتر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

* با شرایط حاکم بر فوتبال ما، تقریبا آینده مدیران مشخص است. شما روز اولی که شهرخودرو را تحویل گرفتید، چه برنامه‌ای در ذهن داشتید؟ آیا می‌دانستید سرنوشت شما هم مثل سایر مدیران رقم می‌خورد؟
اگر بخواهم از خودم دفاع کنم باید بگویم ما بیلان خیلی خوبی داشتیم. اینکه بعد از سال دوم، خود باشگاه هزینه باشگاه را دربیاورد، اتفاق خیلی خوبی است اما به هر حال زیرساخت‌های اشتباهی هم در فوتبال ما است. برای مثال باشگاه‌ها همچنان در حق پخش تلویزیونی متضرر هستند و تا آن زمان در بحث تبلیغات محیطی نظم وجود نداشت و قراردادها شفاف نبود. در روز اول هم به ما گفتند موضوع حق پخش حل می‌شود و وعده و وعیدهایی از مسئولان وقت بود و ما هم بر همین اساس تیم را تحویل گرفتیم اما هیچکدام اتفاق نیفتاد و تنهای تنها بودیم. تمام باشگاه‌های خصوصی محکوم به تنهایی هستند و خودشان باید کارها را انجام بدهند. فکر می‌کنم در بحث رفاه اجتماعی باشگاه‌ها خیلی موثر هستند و بنابراین باید نگاه‌ها تغییر کند و رسیدگی شود. برای مثال همه باشگاه‌های ما در زیرساخت مشکل دارند و همه می‌دانند ما در‌ پنج سال، یک زمین تمرین نداشتیم. البته این مشکل فقط برای استان خراسان نیست و تیم‌های شهرستانی مجبور هستند که به تهران بیایند.

* به دور از حوزه مدیریت، حالا که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در حال فروش هستند، پیش آمده که ذهن خودتان بیزینس پلن‌هایی طراحی کنید؟
من فکر می‌کنم اگر ساختارها به طور کلی تغییر کند، می‌توان برای این دو باشگاه هم اتفاقات خوبی رقم زد و با نگاهی متفاوت وارد عمل شد اما با این زیرساخت‌ها و مشکلات حاکم در فوتبال، همچنان باید با این مشکلات دست و پنجه نرم کنیم.

* یکی از جنجالی‌ترین موضوعات دوران حضور شما در شهرخودرو، موضوع انتقال یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس بود. شما ۶ میلیارد از این باشگاه گرفتید که رقم بالایی محسوب می‌شد. این رقم و بند جنجالی قرارداد پیشنهاد شما بود یا پرسپولیس؟
این موضوع مربوط به گذشته است اما قرارداد ما ۶ تومان بود که حقوقی‌های دو باشگاه این قرارداد را تنظیم کردند اما به واسطه اینکه آنها نمی‌توانستند به صورت نقد این مبلغ را پرداخت کنند، خودشان پیشنهاد آن بند را دادند و تا سه سال هم پرداخت نکردند و این مبلغ به ۱۲ تومان رسید و باز هم پرداخت نشد. در دوره آقای رسول‌پناه خلف وعده کردند و بعد آقای سمیعی گفتند که ما گریبانگیر مشکلات زیادی هستیم و در دوران آقای صدری هم این اتفاق نیفتاد و در نهایت آقای درویش این کار را کرد. البته این پرونده در سه سال، به شکایت دیگری بابت تاخیر در پرداخت رسیده بود اما این شکایت هم به گروهی که باشگاه را خریداری کردند برمی‌گردد.

1829435

* رقم قرارداد شما با یحیی گل‌محمدی چقدر بود؟
فکر می‌کنم سالانه حدود دو میلیارد.

* شما همچنان با یحیی گل‌محمدی در ارتباط هستید؟
همچنان یحیی عزیز را مثل برادرم دوست دارم.

* حالا که کار فنی می‌کنید، می‌توانیم سوال کنیم که درباره غیبت ایشان در بین گزینه‌های هدایت تیم ملی چیست؟
فکر می‌کنم که جای دو سه نفر در آن لیست خالی بود. من با آن لیست بلند مشکل دارم و فکر می‌کنم برخی اسامی نباید می‌بود و برخی اسامی هم نبود. این کار، یک بازی اسم و فامیل بود. شان تیم ملی این نبود و از طرفی درست نبود ما اسم کسانی را بیاوریم که سوخت شوند. خدا را شکر کسانی که باهوش‌تر بودند، روز اول کناره‌گیری کردند. در هر صورت اگر قرار است گزینه داخلی انتخاب شود، از نظر من یحیی گل‌محمدی و امیر قلعه‌نویی بهترین گزینه‌ها هستند.

* در زمانی که شما بابت مبلغ رضایتنامه گل‌محمدی به پرسپولیس فشار می‌آوردید، این مباحث مطرح می‌شد که شما استقلالی هستید و دلیل این فشارها هم همین است.
این سوال، سوال خوبی است. هر کسی با یک عشقی فوتبال را آغاز می‌کند و ادامه می‌دهد و عشق دوران جوانی و نوجوانی ما با استقلال شروع شد و با استقلال ادامه پیدا کرد اما اینطور نبود که به خاطر استقلالی بودنم آن کارها را انجام بدهم. فوتبال حرفه‌ای این است که در هر باشگاهی که هستی، کاملا در خدمت آن باشی‌. من در شهرخودرو مدیریت می‌کردم و وظیفه داشتم این کار را انجام بدهم، امروز در شمس آذر وظایفم را انجام می‌دهم و در هر باشگاه دیگری هم که باشم، با تمام وجود برای آن باشگاه کار می‌کنم.

* سقف فعالیت خودتان در حوزه فنی را کجا می‌بینید؟
به هر حال هر کسی دوست دارد به بالاترین درجه ممکن برسد و فکر می‌کنم اگر یک آدمی هر روز تلاش کند که به روز باشد، حتما موفق می‌شود.

* و با این حساب چه زمانی قصد دارید وارد سرمربیگری شوید؟
با اولین پیشنهاد خوب. من همین امسال هم پیشنهاداتی داشتم؛ یکی نفت آبادان پیش از آقای تاوارس و دو پیشنهاد هم از دو تیم لیگ یکی ولی به شمس آذر تعهد داشتم و دوست داشتم تا پایان مسیر در این تیم باشم.

شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع