تاریخچه کونگ فو توآ
یکی از هنرهای رزمی ایرانی کونگ فو توآ نام دارد که از سبک های کونگ فو به شمار می رود و تاکید بسیاری بر سلامت تن و روان دارد. کونگ فو توآ به زبان زاهد پیر به معنای وحدت انسان ها تلقی شده است این ورزش رزمی شامل حرکات بدنساز ، نرمش ها ، حرکات موجی ، تکنیک های دست و پا ، یوگا ، دفاع شخصی ، نفوذ بر اجسام سخت ، تمرینات انفرادی و گروهی و نیروی درون ، مبارزات سنتی آزاد و نیمه آزاد می باشد.
کونگ فو توآ در عین اینکه مثل همه هنرهای رزمی اصیل است و هدفی ورای نیروی بدنی دارد اما هیچ شباهتی به هیچ کدام از آن ها ندارد چراکه حالت خاصی را دارا می باشد که در کلمات نمی گنجد و فقط کسانی آن را درک می کنند که همراهش هستند.
تاریخ بنیان گذاری این ورزش که با بهره گیری از تجربیات استاد ابراهیم میرزایی در زمینه های متنوع رزمی و جنگ های چریکی بوده است، مربوط به سال 1352 می باشد و بعد از سپری کردن مراحل آزمایشی تاسیس دانشکده انشاء تن و روان فعالیت رسمی خود را در باشگاه سرباز یا همان پهلوی سابق آغاز کرد.
این رشته رزمی دارای هفت مایگاه یا بخش می باشد که به جز مایگاه اول که مربوط به فعالیت های بدنی و حرکات فیزیکی می باشد بقیه به جنبه های عرفانی ، علمی و پزشکی در رابطه با تن و روان اشاره دارند.
در کتابی به نام کاراته و ذن اصول اساسی کونگ فوتوآ توسط ابراهیم میرزایی منتشر شده است و در حال حاضر بیش از هزار نفر در ایران و کشورهای مختلفی همچون کانادا، ترکیه، آمریکا، بلژیک، هلند، سوریه، پا کستان، سوئد، آذربایجان، لبنان مشغول به فعالیت در این رشته رزمی می باشند.
ابراهیم میرزایی بعد از اینکه دوره های مختلف رزمی در رشته هایی مثل کاراته ، کونگ فو ، تکواندو و دوره های سخت تکاوری در کنار بزرگترین مربیان ژاپنی، انگلیسی، کره ای و آمریکایی در کشورهای گوناگون سپری کرد و درجاتی چون دان ٧ افتخاری کاراته ، مدرک دکترای تن و روان تا سال ١٣٤٩، دان ٤ تکواندو اقدام به نگارش و نوشتن کتابی با نام کاراته و ذن کرد که در سال ١٣٥١ منتشر شد.در این کتاب به سبک جدید کونگ فو به اسم " توآ" پرداخته شده است و مراحل آزمایشی آن در همان سال در باشگاه سرباز یا همان پهلوی سابق مورد آزمایش قرار گرفته است و با تاسیس دانشکده تن و روان در سال ١٣٥٢ فعالیت رسمی خود را شروع کرده است.
از آنجایی که فیزیک بدنی جوانان ایران در آن زمان با کونگ فو توآ متناسب بود بخاطر همین افرادی که این حرفه را همراهی کردند افتخارات بیشماری در این ورزش نسبت به دیگر ورزش های رزمی بدست آوردند و این اتفاق باعث شد تا کمتر از ٥ سال افراد زیادی به سمت این ورزش گرایش پیدا کنند ولی به دنبال اختلاف میان شاهپور غلامرضا ( مسئول ورزش وقت) و ابراهیم میرزایی، دانشکده انشاء تن و روان به تعطیلی کشیده شد و به این خا طر جمعیت علاقه مند به کونگ فو توآ در سالن های کوچک خصوصی، پارک های تفریحی و سوله های اجاره ای به فعالیت ورزشی خود ادامه دادند.
کونگ فو توآ بعد از انقلاب اسلامی
بعد از پیروزی انقلاب و سرنگونی و انهدام رژیم پهلوی میتوان گفت حدودآ همه سالن های ورزشی باشگاه تاج بلافاصله تحت نظارت و حفاظت و مدیریت همراهان کونگ فو توآ قرار گرفت و بار دیگر فعالیت های ورزشی از سر گرفته شد و تقریبا در مدت دو سال کونگ فو توآ موفق به کسب افتخارات بزرگی شد.
به علت فعالیت های سیاسی ابراهیم میرزایی در سال ١٣٦٠ برای بار دیگر ممنوعیت فعالیت در باشگاه های کونگ فو توآ اعلام شد و تا سال ١٣٧٠ تمام فعالیت ها توسط همراهانش به طور مخفیانه صورت می گرفت اما در همان سال ها با پیگیری های مداوم از سوی همراهان و علاقه مندان این رشته فعالیت کونگ فو توآ به طور رسمی با عنوان " انجمن کونگ فو توآ" تحت نظارت فدراسیون کاراته شروع شد و در اواخر سال ١٣٧١ بود که فدراسیون ووشو ، رزم آوران و کونگ فو شکل گرفت و در سال ١٣٧٨ به اسم فدراسیون ورزش های رزمی تغییر نام داد و تحت عنوان کمیته مستقل کونگ فو توآ در سال ١٣٧٩ فعالیت کرده و برای بار دیگر در سال ١٣٨١ به جرگه سبک های فدراسیون ورزش های رسمی پیوست.
معرفی هفت مایگاه کونگ فو توآ
مایگاه یکم
علم فیزیولوژیکی فعالیت های بدن انسانی
مایگاه دوم
انشاء علوم انسانی
مایگاه سوم
روانشناسی تکنولوژی
مایگاه چهارم
انشاء پزشکی
مایگاه پنجم
فلسفه گرائی یا نگرش تفکرآمیز
مایگاه ششم
روح روان
مایگاه هفتم
جهان مجهولات فراتر از خویشتن
لباس
لباسی که به عنوان پوشش در ورزش رزمی کونگ فو به کار میرود فرقی با لباس کونگ فو تو آ ندارد با توجه به گزارشی که در مجله ی دنیای ورزش در سال ١٣5٣ بیان شده است .ولی در کل لباس این ورزش دارای شرایط به خصوصی است باید اولا بسیار محکم باشد تا زود پاره نگردد ثانیا آزادی بیشتری برای دست و پا داشته باشد تا دست و پا به راحتی بتواند حرکات لازم را انجام دهد.
لباس کونگ فو دارای یک پیراهن و یک شلوار است که پیراهن تمام قسمتهای بدن را میپوشاند از جنس الیاف طبیعی و نخی است تا عرق بدن را جذب خود کند کمر شلوار نیز به گونه ای است که قوس های کمر ستون مهره را وقتی که نیرو یا فشاری به مهره ها وارد آمد حفاظت می کند و در قسمت مچ شلوار عضلات و زرد پی های مچ را محکم نگه می دارد و از صدمه به آنها جلوگیری می کند.
رنگ لباس
لباس کونک فو سیاه است رنگ سیاه از جنبه ی علمی جاذب انرژی است و از هدر رفتن انرژی جلو گیری می کند رنگ سیاه در کونگ فو دارای قداست خاصی است به این معنی که رنگ سیاه در برابر رنگهای دیگر ایستادگی کرده و از نفوذ رنگهای دیگر در خود جلو گیری به عمل می آورد از نظر علمی رنگ سیاه نمی گذارد انرژی بدست آمده از دست برود لذا انرژی را در خود حفظ می کند از خستگی و کوفتگی عضلات و از پیری زود رس بدن هم جلو گیری می کند.
شال بندهای مخصوص کونگ فوتوآ
شال بند سفید
شال سفید نخستین شالبند کونگ فو توآ می باشد که بعنوان آمادگی و ورود به معبد انشأ تن و روان می باشد که در این مرحله پس از طی مراحل خط یک (آناتوآ) ،خط دو(آتادو) خط سه (سوتو ) به شالبند سبز ارتقا می یابد.
شال بند سبز
دومین شالبند رنگی در کونگ فو شالبند سبز ورود به مرحله روییدن در فضای فیزیکی و سپری کردن خط چهار (سامسامائه) به شالبند قهوه ای ارتقا می یابد.
شال بند قهوه ای
سومین شالبند رنگی در کونگ فو شالبند قهو ه ای می باشد یعنی سوختن در کنار نیروهای فیزیکی و خیالی در میادین پیکار و نبرد ؛که پس از سپری کردن خط پنج (مایانه)و کسب موفقیت در این مرحله به شالبند مشکی و عنوان راهدانی دست می یابد .
شال بند مشکی
چهارمین شالبند شال مشکی یعنی گذر از مرز تاریکی ها و نوآوری و ابداع و تکمیل فنون کونگ فو توآ که این مرحله از مراحل سخت و در عین حال جذاب و تکامل راهدانی می باشد که در این مرحله خطوط شش که شامل (کو آنا) و(وست مایانه) و خط هفت (وای مابتو) باید آموخته شود و این مرحله سرآغاز اخذ رتبه های کونگ فو می باشد که از یک شروع وتا رتبه ی چهار بر روی شالبند مشکی به رنگ قرمز مشخص می شود .
پس از موفقیت در رتبه ی چهار مرحله ی راهبانی شروع می شود و تا رتبه ی هفتم ادامه می یابد که این مرحله شامل رتبه ی پنج (آناتوآی قهو ه ای یا کو گوی ما)و رتبه ی شش (دفاع شخصی) و رتبه ی هفت (رکیما یا شمشیر ) اطلاق می شود.پس از این مرحله ، مرحله ی جهانبانی کونگ فو آغاز می شود که به شالبند سرخ منتهی می گردد.
شال بند سرخ
که این مرحله شامل رتبه ی هشت و نه و ده کونگ فو و ارائه ی رساله می باشد .
خط ها
خط یک (آناتوآ)
آناتوآ با 5١٣ فن ،ترکیب عکس العمل سازی و خاصیت های موجی بر رموز هندسی و ضد حرکات جسمی در جهت عالم ذرات است.
خط دو(آتادو)
آتادو شامل ٣١٧ فن، ترکیب و عکس العمل سازی و خاصیتهای خلاف موجی برای برگردان عالم ذرات و فکر و زندگی می باشد.
خط سه (سوتو)
به معنای مرز دانایی و توانایی و خارج شدن از دایره ی بیهودگی عقلی و از بین بردن ترس و وحشت در زندگی به معنای تو و من و طبیعت مربوط به من و توست مجموعه ای از ٨٧٣تکنیک ،ترکیب و عکس العمل سازی است.
خط چهار (سامسامائه )
سامسامائه نهایت قدرت فیزیکی جسم در قالب هندسی با 4١٧٩ فن، ترکیب و عکس العمل سازی با هدف توجه و رسیدگی جسم و روح است.
خط پنج (مایانا)
به معنی نابودی اختلالات و ناهنجاریها و نبرد انسان در مرز پیدا و پنهان و درک اندیشه هاست.
خط شش (کوانه ووست مایانا)
به معنای صفت های نامناسب انسانی ، ناهنجاری های روانی،عدم شناخت پزشکی و ترس و وحشت از وارد شدن به دنیای تفکر آمیز و فلسفه گرایی و اجبار انسان به درک فهم آشکار دنیای نهانی که این نیرو قدرت بر هدف دستیابی به مایگاه توآ سروده دانایی است .
خط هفت (وای ماباتو یا پنجه ی مرگ)
این معنا درکونگ فو توآ از هفت مایگاه دعا به ایجاد کنندگان فکر و قضاوت انسانها به شناخت و بررسی و و ایجاد انسان به بینش ها ودانش ها و ترکیب هاست ٣٣٠١ فن،ترکیب و عکس العمل سازی .پنجه مرگ ساخته ی پروفسور ابراهیم میرزایی،نهایت خشم و غضب انسان و فریاد و طغیان انسان بر ظلم وستم است.
مراسم خون
مراسم خون نام مراسم مخصوصی در کونک فو توآ می باشد که در آن همراهان شایسته ای ،خون خود را برای بزرگداشت احترام به خون شهیدان راه حق و ادامه دادن به راه آنها به روی اوتایمی میریزند.توآکاران اعتقاد دارند چنانچه شخصی برای اوتایمی معبدش خون دهد در واقع برای کشورش جان داده است.
آرم کونگ فو توآ
هلال سرخ بالای مشت نشاندهنده ی فلسفه خون کونگ فو یعنی نبرد تا آخرین قطره خون در راه آزادی و استقلال انسانها مشت در میان دایره ی سیاه ،نشانگر قیام و خیزش از دل تاریکی ها و جهالت و دشمنی ها و همه ی آنچه که نسل امروزی را از خود بیگانه و دور کرده و در بند اسارت زندانی کرده است.مشت نشانه و علامت تجاوز و تعدی نیست بلکه حالت دفاعی دارد که شکل آن کاملا مشخص است.
هلال سفید در پایین مشت نشانگر نژادسفید ایرانی است .کره جهان زیر مشت و نقشه ی ایران در وسط کره به عنوان پایگاه کونگ فو توآ در جهان نمایان شده است .این علامت در سمت چپ قرار میگیرد که مشت سمبل محافظت از قلبی است که تپش آن با فکر و اندیشه همراه است.
ذن در کونگ فوتوآ
یعنی مرز ناشناخته آدمی و رخنه بر برد اندیشه ی آدمی .معنی و مفهموم ذن مشتمل بر اندیشه در دریای تفکر ،طریقه ی تنفس صحیح، و فعالیت جسمی مناسب داشتن به منظور تلاش در راه زندگی و به آرامش و آسودگی و روشن بینی رسیدن است .ذن یعنی برگشت به بهترین و با کیفیت ترین حالات فیزیولوژیک انسان چون اعتقاد داریم که (روح وروان) چیزی جز فیزیولوژی دستگاه عصبی مرکزی نیست.
بر این اساس شخص در راه ذن تلاش می کند که با دستیابی به اصول مخصوص آن به بهترین حالتهای فیزیولوژیک تن خود مراجعه کند.برای انجام هر فن در کونگ فو نیاز به استقرار مخصوصی داریم که بیشترین کارایی را به آن فن میدهد به طور کلی استقرار از پایه های مهم و اساسی در کونگ فو به شمار می رود ،قرار گرفتن پاها از اصول ابتدایی کونگ فو توآ می باشد که برای انجام تکنیک ها باید نهایت دقت را کرد در این مورد باید استقامت و سرعت بالا و نرمش های کافی در این مورد داشت.
بدن انسان دارای رازها و اسراری است و علم و دانش با آن قدرت و ابهت هنوز نتوانسته به ذره ای از آن دریای بیکران دست یازد.در کونگـفو تو آ توانایی جسم و اندیشه به ریشه علمی و عملی به کارگرفته شده است که به زودی به درک این دنیای تن دست خواهیم یافت .در این زمان انسان غربگرا شبیه رود آلوده است اما برای مرگ زمانه و ضد و نقیض های بی پایه و اساس که توانایی حقایق را ربوده مانند اقیانوسی است که تا رودهای آلوده و کثیف که وارد آن می شوند آن را پاک نکند.
در معبد کونگـفو توآ راهبر تلاش می کند تا فکر و ذهن را با سخن روح در ذهن شاگرد جاری کند و انسان را تمام نشدنی ،آزاد و رها و نظم دهنده نشان دهد .پیدا کردن مادر کونگ فو توآ راهنمایی انسانهاست نشانگر عدالت است شناساندن دروغ و گناه به انسان هیجان زده و متعجب است و سرانجام کونگ فو فریاد عقل است ،عقل است که گذر مرز دانایی ها و توانایی هاست در معبد کونگ فو به نهال آدمی بسیار بها داده می شود و چه باغبانی دقیق می گردد زیرا کودکان امروز را آینده سازان نسل فردا می داند و بر تربیت آنها کوشش زیادی میکند تا نونهالان با حقایق فردا آشنا شوند تا سهم خود را در عرصه ی اجتماعی به نحو احسن انجام دهند.