خیلی از شرکت های تجاری و بازرگانی و کارخانه های تولید کالاهای مختلف برای معرفی سابقه، نوع فعالیت و محصولاتشان از روش های تبلیغاتی مختلف که یکی از آنها چاپ کاتالوگ در زمینه های مختلف می باشد، استفاده می کنند تا بتوانند تمامی خدمات و محصولاتشان را با تمام جزئیات به مردم معرفی کنند.
کاتالوگ و یا بروشور شامل چندین صفحه کاغذ می باشد که می توان نوع فعالیت و محصولات را به صورت تشریحی و یا فهرست وار همراه با گنجاندن عکس به مخاطبین معرفی و ارائه کند تا مردم بتوانند اطلاعات خوبی را در مورد نحوه فعالیت شرکت و یا کارخانه مورد نظر پیدا کنند.
نحوه طراحی و چاپ کاتالوگ
کاتالوگ تعدادی از برگه های متصل به هم می باشد که تعدد آنها باعث شده است که آنها به یک دفترچه و یا کتابچه معرفی خدمات و یا معرفی محصولات لقب بگیرد.
در واقع می توان گفت کاتالوگ و یا بروشور که زیاد هم با هم تفاوتی ندارند یک دفترچه راهنما از شرکت و یا یک کارخانه می باشند که می توان ارتباط خوبی بین تولیدکننده و مصرف کننده ایجاد کنند و به سوالات ذهن مصرف کنندگان پاسخ بدهند.
خیلی از افراد به جای استفاده از مقدار زیادی تراکت و یا پخش آگهی های بازرگانی و تیزر های تبلیغاتی، اقدام به طراحی و چاپ کاتالوگ می کنند تا از این طریق هم هزینه کمتری بپردازند و هم بتوانند همه اطلاعات لازم و کافی را در مورد فعالیت خود با تشریح همه جزئیات در اختیار مصرف کننده قرار بدهند.
قواعد طراحی کاتالوگ مناسب
برای رسیدن به هدف مورد نظر از طریق چاپ کاتالوگ باید طراحی کاتالوگ را به افراد کاربلد و خبره سپرد تا بتوانند با چینش مناسب و صفحه آرایی زیبا خوانندگان را ترغیب به مطالعه آن کنند.
برای یک طراحی موفق باید از عکس های با کیفیت و مناسبی برای چاپ کاتالوگ بهره برد، بسیاری از عکس ها را وقتی در اینترنت و یا تلفن های همراه می بینیم به نظر می رسد که کیفیت عالی دارند اما وقتی بر روی صفحه می آیند از کیفیت رنگ آنها کاسته می شود به همین دلیل طراحان حرفه ای با استفاده از نرم افزارهای جدید روز کیفیت رنگ این تصاویر را در هنگام چاپ کاتالوگ ارتقا می بخشند.
طراحان باید به سایز متن، نوع فونت و رنگ هایی که برای سرتیتر و تیترهای داخلی کاتالوگ استفاده می کنند دقت داشته باشند.
نوع کاغذ و پس زمینه کاتالوگ هم می تواند در میزان جذابیت کاتالوگ موثر باشد، همچنین باید نوع طراحی کاتالوگ و نگارش کلمات با سن مخاطبین که می تواند افراد جوان و یا میان سالان باشند، متناسب باشد.
روش های چاپ کاتالوگ
طراحان باید همزمان با طراحی و صفحه آرایی اطلاعات داخل کاتالوگ ها و بروشورها به روش چاپ آنها هم فکر کنند تا بتوانند طراحی و جایگذاری مناسبی از اطلاعات داشته باشند.
بسیاری از تولیدکندگان ایرانی از روش افست برای چاپ کاتالوگ استفاده می کنند، در این روش صفحات متصل به هم کاتالوگ دارای اندازه ها و طول و عرض مساوی و یا مختلف می باشند، کیفیت چاپ کاتالوگ در این روش بسیار زیاد می باشد و برای چاپ های با تیراژ بالا استفاده می گردد.
روش دیگر چاپ کاتالوگ به صورت فوری یا دیجیتال می باشد و مختص تولیدکنندگانی است که محصولات و خدماتشان طی زمان های کوتاهی در حال تغییر است و نمی توانند هزینه زیادی برای چاپ کاتالوگ بدهند به همین دلیل به تیراژ کم کاتالوگ کفایت می کنند.
چاپ افست برای کسانی مناسب است که زمان زیادی برای منتظر ماندن دارند و تیراژ بالایی را مد نظر دارند و همچنین کیفیت چاپ کاتالوگ هم برایشان مهم است، اما روش دیجیتال برای کسانی که به تیراژ کم سفارش چاپ داده اند و زمان کافی هم ندارند مناسب می باشد.
در چاپ کاتالوگ عموما ضخامت جلد از ضخامت صفحات میانی کاتالوگ بیشتر می باشد، کاغذ استفاده شده در بیشتر کاتالوگ ها گلاسه است که ضخامت میان جلد و صفحات میانی با یکدیگر متفاوت می باشد، بیشتر کاتالوگ ها دارای تعداد صفحات هشت تا دوازده صفحه و برخی هم بیشتر می باشند.
طراحی و چاپ کاتالوگ وابسته به سلیقه مشتری است به همین دلیل نوع طراحی و انتخاب صفحات هم به نظر مشتری برمی گردد.
چاپ بروشور
در هنگام چاپ بروشور و یا چاپ کاتالوگ باید به هدفمان توجه کنیم که این هدف برای بازاریابی، تبلیغات و معرفی محصولات و یا ایجاد اعتماد در بین مصرف کنندگان می باشد و متناسب با آن مطالب و عکس ها را انتخاب کنیم.
تفاوت میان بروشور و کاتالوگ در این است که در کاتالوگ اطلاعات با توضیحات بیشتر ذکر می شود اما در بروشور اطلاعات به صورت فهرست وار و خلاصه چاپ می گردد.
بروشور برگه هایی تاخورده است که وقتی بازش می کنیم عموما همان برگه هایA4 و A5می باشند که در آن مقداری اطلاعات از یک فعالیت به خصوص به صورت جزئی ذکر شده است.
تعداد لت های بروشور ها به نظر مشتری و میزان اطلاعاتی که قرار است در آن درج شود، بستگی دارد، عموما بروشور ها جزء جدایی ناپذیر شرکت های تجاری می باشند که هر فردی وقت و حوصله مطالعه آنها را پیدا می کند و به همین دلیل روش تبلیغاتی مناسبی است.
برای یک بروشور خوب بعد از رعایت اصول طراحی از نظر نوع عکس و نگارش متون باید به تعداد تاخوردگی های بروشور که به آن لت هم می گویند فکر کنیم که بیشتر وابسته به مقدار متن می باشد.
برای طراحی و چاپ کاتالوگ مناسب باید به کیفیت طراحی، نوع کاغذ، رنگ های استفاده شده، روکش های به کار برده شده دقت داشت.
کاتالوگ ها در زمینه های مختلفی هنری، علمی، فروش و معرفی محصولات چاپ می گردد و هر کدام از این زمینه ها نیاز به فونت و رنگ های خاصی دارند که به سابقه کار طراحان کاتالوگ برمی گردد.
بهتر است طراحی و چاپ کاتالوگ را به موسسه ای بسپاریم که نمونه کارهایش را دیده باشیم و با توجه به اطلاعاتی که ما در اختیارش قرار می دهیم علاوه بر قیمت مناسب بتواند ضمن مشاوره مناسب در مورد کاتالوگ، نسبت به دوام و ماندگاری و همچنین جذابیت آن هم خدماتی ارائه کند.