آموزش بازی گروهی خانوادگی چشمک
بازی ها به خودی خود دارای بار فرهنگی خاصی هستند که ، چه در گذشته و چه در حال حاضر جنبه پر کردن اوقات فراغت افراد را داشته و دارند. اگرچه امروزه پیشرفت تکنولوژی و افزایش وسایل ارتباط جمعی، ورزش های نوپا و بازی های رایانه ای باعث شده است که دورهمی ها دیگر رنگ و بوی قدیم را نداشته باشد اما هنوز هم که هنوز است یک سری از بازی های قدیمی که ریشه در سنت های دیرینه مردم ایران دارد در برخی از نسل ها دیده می شود.
با آشنایی درباره بازی های قدیمی و سنتی نه تنها می توان تاریخ و سنت های کشور را به نسل های بعدی و جدید منتقل کرد بلکه می توان آنها را مانعی برای اعتیاد به تکنولوژی قرارداد. بخش سرگرمی پلاس وی در نظر دارد با نگاهی اجمالی به معرفی یکی از بازی های قدیمی به نام بازی چشمک پرداخته و به دنبال آن نماد هایی همچون درک مفهومی رقابت سالم، احترام متقابل، کار گروهی، دستیابی به مهارت پذیرش شکست، تلاش جسمی و فکری را در بین افراد تقویت کند.
آشنایی با بازی چشمک
بازی جذابی که در این بخش به شما پیشنهاد می کنیم بازی هیجان انگیز و بسیار مفرح چشمک است که می توانید با همراهی دوستان و اعضای خانواده خود انجام داده و یک تفریح سالم و شادی را تجربه کنید. سعی کنید خیلی خود را درگیر جزئیات بازی نکنید تا دلخوری پیش نیاید و سعی کنید در لحظه فقط لذت ببرید. روال این بازی به این صورت هست که تعداد افرادی که در آن شرکت می کنند 4 الی 10 نفر می باشد.
وسایل مورد نیاز برای بازی چشمک:
وسایل مورد نیازی که در این بازی مد نظر می باشد:1- مداد یا خودکار و 2- به تعداد افراد شرکت کننده کاغذ یا کارت
اصول کلی و قوانین بازی چشمک:
این بازی قوانین سفت و سختی ندارد و با اجرای یک دستورالعمل ساده می توانید آنرا انجام دهید و لحظاتی به یاد ماندنی در کنار دوستان و عزیزان خود را به ثبت برسانید.
1- نشستن به صورت دایره وار:
روی یکی از کاغذ ها واژه چشمک را نوشته و بقیه آنها را خالی بگذارید یا حتی می توانید از کارت استفاده کرده و یکی از آنها مثلاً جوکر را به عنوان چشمک معرفی کنید و بعد افراد باید به صورت دایره وار به طوری که هر کسی مسلط به دیدن چشم های دیگر افراد باشد بنشینند. مطمئن شوید که مکان نشستن شما راحت است یا نه؟ چراکه قرار است مدت زمان زیادی به حالت نشسته بمانید پس چنانچه نیاز به راحتی بیشتری دارید زیر خود یک بالش بگذارید تا اذیت نشوید.
2- پخش کارت ها به اعضا:
در این مرحله یک نفر را به عنوان مدیر خود با توافق اعضا انتخاب کرده و مدیریت و پخش کارت ها را به ایشان محول کنید. حتی، تا کردن کارت ها را نیز بر عهده او بگذارید تا همگی به طور یکسان تا شده و تفاوتی با هم نداشته باشند. مدیر همان اول باید کاغذی که روی آن چشمک نوشته شده است و یا کارتی که به عنوان چشمک انتخاب شده است را به اعضای شرکت کننده نشان دهد تا آنها بدانند زمانی که کارت مذکور در اختیار هر یک از اعضا که قرار گرفت آن شخص چشمک زننده می باشد.
پس از قاطی شدن کارت ها توسط مدیر، کارت ها وسط دایره ای که تشکیل شده است قرار می گیرد تا هر کسی حتی مدیر به طور تصادفی یک کارت انتخاب کند. اما شرکت کنندگان باید بدون این که بغل دستی شان کارت آن ها را ببینند، از کارت خود مطلع شده و پس از اینکه محتوای کارت خود را دیدند آن را از همه مخفی کنند.
3- به گفت و گو بپردازید:
پس از پخش کارت ها نوبت به شروع یک گفت و گوی سبک جهت به هم زدن تمرکز شرکت کننده ها می رسد، تا فردی که قرار است چشمک بزند راحت تر بتواند گروه را مدیریت کرده و همه را از چشمک خود مطلع کند. بین گفتگوی خود می توانید در مورد برنامه های آخر هفته صحبت کنید و یا حتی می توانید از لهجه های مختلف برای خنداندن اعضا استفاده نمایید.
4- برقرار کردن ارتباط چشمی:
حتما باید همه ارتباط چشمی با یکدیگر برقرار کنند چرا که چشمک زننده تلاش می کند با چشمک زدن شما را آگاه کرده و بُکُشد، از طرفی بایستی توجه بسیار زیادی به آنچه همه با چهره خود انجام می دهند داشته باشید تا بتوانید در تشخیص چشمک زننده دقیق تر عمل کنید.
5- به محض دیدن چشمک ، بمیرید!:
چنانچه فرد چشمک زننده به شما چشمک زد این بدین معنی است که شما "کشته شده اید". بنابراین پس از چشمک، برای این که چشمک زننده را لو ندهید چند ثانیه منتظر بمانید و سپس اعلام کنید " من مُردم! " و بعد کارت خود را به طوری که دیگران نتوانند ببینند وسط حلقه شرکت کننده ها قرار بدهید. شما حتی پس از مرگ باید داخل بازی بمانید به چشم های شرکت کنندگان خیره شوید تا تشخیص فرد چشمک زننده سخت باشد. جالب است بدانید که اواسط بازی خود فرد چشمک زننده هم باید خود را به مردن بزند تا دیگران نتوانند او را شناسایی کنند. چنانچه شخصی بدون دلیل و بدون اینکه فرد چشمک زننده به او چشمک زده باشد ادعای مُردن بکند آن فرد بازنده محسوب شده و فرد چشمک زننده به راحتی می تواند او را لو بدهد. در این بازی خلاقیت نقش بسزایی در جذابیت بازی دارد به عنوان مثال شما می توانید با یک حالت خاص و گرفتن قلب و گلوی خود به زمین بیفتید و مُردن خود را نشان دهید. توجه داشته باشید که اگر فورا بمیرید رمز و راز بازی را فاش کرده و باعث می شوید که فرد چشمک زننده لو برود.
6- مچ گیری چشمک زننده و متهم کردن او:
چنانچه در طول بازی یکی از شرکت کنندگان مچ فرد چشمک زننده را بگیرد، با گفتن جمله هایی مانند "دیدم دیدم" یا "متهم می کنم" باید اعلام کند که کارت چشمک دست کدام یک از اعضا است. بدین صورت بازنده بازی فرد چشمک زننده میشود اما چنانچه آن شخص به اشتباه حدس بزند پس بازنده خود او محسوب می شود. در صورتی که چشمک زننده به تمام افراد چشمک بزند جز یک نفر، فردی که تا پایان بازی باقی مانده است می تواند چشمک زننده را متهم کرده و حدس خود را عنوان کند. اما اگر او نیز اشتباه کرد خودش بازنده است و در نهایت فرد بازنده توسط اعضا مجازات خواهد شد.
جالب ترین ایده ها برای مجازات شخص بازنده:
مجازاتی که در این بازی برای بازنده ها مد نظر می باشد نسبت به جنسیت بازیکنان متفاوت است اما تعدادی از مجازات هایی که رایج است عبارتند از:
- کتک زدن دسته جمعی (مثل نیشگون گرفتن فرد بازنده توسط هر شرکت کننده)
- قلقلک دادن دسته جمعی
- خوردن لیوان آب شور یا تند
- بوییدن جوراب بد بو
- جوجه فنگ کردن
- خوراندن پیاز خام به بازنده
- جشن پتو (کتک زدن فرد بازنده زیر پتو توسط شرکت کننده ها)
- غلتیدن
- کلاغ پر
- چرخیدن سریع به دور خود
تبصره های مهم برای بازی چشمک:
- همه قرعه ها حتماً باید به طور یکسان و بدون هیچ علامت خاصی باشند تا از سایر گروه ها متمایز دیده نشود.
- هیچ بازیکنی حق ندارد در مورد قرعه خود و یا دادن نشانی با بغل دستی اش صحبت کند.
- هر بازیکنی که هنگام شروع بازی اقدام به برداشتن بیش از یک قرعه بکند بازنده بازی محسوب می شود و باید مجازات شود.
- هر بازیکنی که چشمک دست او باشد موظف است که مجازات بازنده بازی را تعیین کند به غیر از زمانیکه مدیر خود بازنده شود پس در این صورت مجازات مدیر را کسی که چشمک در دستش بوده تعیین می کند.
- حتماً باید به نوبت و بر خلاف جهت عقربه های ساعت مدیر بازی تغییر کند تا عدالت برقرار شود و قرعه ها فقط توسط مدیر به مرکز دایره ریخته می شود.
- چنانچه چشمک دست مدیر باشد و همینطور بازنده بازی نیز شود مجازات او توسط مدیر بعدی باید تعیین گردد.