کاهش قیمت خودرو
ایسنا: در جلسه اخیر انجمن قطعه سازان با وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای رفع مشکلات این صنعت از جمله تعیین تکلیف خودروهای ناقص موجود در کف کارخانه ها، پرداخت باقیمانده تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان و همچنین پرداختن به موضوع مطالبات قطعه سازان از شرکت رنوپارس برگزار شد؛ قرار شده است که از محل دریافت حدود 1,500 میلیارد تومان طلب رنوپارس از خودروسازان، مطالبات قطعه سازان نیز پرداخت و 450 میلیارد تومان بستانکاری به حساب قطعه سازان منظور شود.
در این رابطه فرهاد به نیا - سخنگوی انجمن قطعه سازان اظهار کرد:از موضوعات مهم جلسه اخیر ما با وزیر صمت، درخواست رسیدگی به پرداخت 7,000 میلیارد تومان باقیمانده از وام 11 هزار میلیارد تومانی 24 درصدی بود که پس از پرداخت 4,000 میلیارد تومان اولیه آن در پایان سال گذشته، تیراژ تولید هر دو خودروساز بالا رفت اما در سال 98، بانک مرکزی علیرغم دستور و تاکید هیأت دولت، از پرداخت مبلغ ریالی باقیمانده این تسهیلات خودداری کرد. با توجه به اینکه بانک مرکزی خواسته تا باقی تسهیلات به صورت ارزی و با نرخ زمان بازپرداخت به قطعه سازان تعلق گیرد که البته قابل پذیرش برای قطعه سازان نیست؛ لذا اکنون به پیشنهاد وزیر صنعت قرار است تا قطعه سازان درخواست ارزی خود را به بانک مرکزی ارائه کرده و تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کنند اما در مورد بازپرداخت آن مجدداً در هیأت دولت جلسه ای برگزار خواهد شد تا در رابطه با بازپرداخت به نرخ زمان پرداخت تسهیلات، موافقت صورت گیرد؛ اما اگر به هر دلیلی موافقت ها انجام نشود، قطعه سازان می توانند نرخ ارز بازپرداختی را روی قیمت تمام شده محصول خود لحاظ کنند.
عدم تحویل برخی قطعات به خودروسازان، عمدی است
به نیا ادامه داد:در حال حاضر مهمترین مشکل صنعت خودروی کشور، موضوع 190 هزار دستگاه (حدود 110 هزار دستگاه خودرو در شرکت سایپا و حدود 70 الی 80 هزار دستگاه خودرو در شرکت ایران خودرو) خودروی باقیمانده در کف کارخانه دو خودروساز بزرگ کشور است که عمده علت آن مشکل در تأمین قطعات الکترونیکی است. ما در بیانیه های قبلی خود درخواست کرده ایم که نهادهای بازرسی و نظارتی وارد شده و علت دپو شدن خودروها را مشخص کنند؛ چراکه از نظر انجمن قطعه سازان علت آن "سهوی" نبوده و قطعات به صورت عمدی تأمین نشده اند که باعث شده خودرو در کف کارخانه خودروسازان ناقص مانده و به موقع به بازار عرضه نشود.
وی با تاکید بر اینکه چنانچه این 190 هزار دستگاه خودروی ناقص مانده در کارخانه ها وارد بازار شوند؛ مزیت های زیادی را به دنبال خواهد داشت، گفت:مهمترین نتیجه آن بازگشت نقدینگی به صنعت خودروسازی و قطعه سازی خواهد بود. ارزش این خودروها در حدود 10 هزار میلیارد تومان است که اگر 60 درصد آن را هم مشتری برای تحویل خودروی خود پرداخت کند؛ در حدود 6,000 میلیارد تومان وارد بدنه خودروسازی و قطعه سازی می شود که به دنبال آن رونق تولید محقق خواهد شد.
سخنگوی انجمن قطعه سازان افزود:این موضوع همچنین باعث خواهد شد تا دلالانی که تعداد زیادی خودرو خریداری کرده و منتظر افزایش قیمت ها هستند، از بابت کاهش قیمت ها نگران شده و خودروهای خود را به بازار عرضه کنند. بنابراین در واقع حدود 300 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می شود که قطع به یقین میزان تقاضا را کاهش داده و به تعادل خواهد رساند که باعث کاهش قیمت ها در بازار خواهد شد.
وی اظهار کرد:علاوه بر این با توجه به عدم نارضایتی مردم از تحویل نگرفتن خودروهای ثبت نامی خود، در کسب رضایت شان بسیار مؤثر خواهد شد ضمن اینکه هرچه تیراژ خودروهای تولیدی قابل تحویل به مشتری بیشتر شود، تراز ناخالص ملی کشور بالا خواهد رفت.
انتهای پیام/م