ایرنا: هر ساله با نزدیک شدن به مرداد ماه یعنی پس از ثبت نام دانش آموزان در مدارس، دغدغه تهیه لباس فرم برای دانش آموزان نیز یکی از مسائلی است که خانواده ها با آن درگیر هستند.
تعیین لباس فرم دانش آموزان با الگوی مشخص هر مدرسه، رویدادی است که هر سال تکرار می شود اما امسال شرایط جامعه و به دنبال آن نظام آموزشی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن متفاوت با سال های گذشته است.
مدارس و مراکز آموزشی از اسفند ماه سال 98 تا 27 اردیبهشت ماه سال 99 به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش ها به صورت مجازی تداوم داشت. همچنین احتمال می رود که سال آینده نیز همین رویه ادامه داشته باشد.
آموزش و پرورش اعلام کرده که حضور دانش آموزان در مدارس را منوط به تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا دانسته است و به همین منظور سه سناریو برای مناطق قرمز (آموزش مجازی)، زرد (آموزش مجازی و حضوری) و سفید (آموزش حضوری) در نظر گرفته است که نشان دهنده حضور محدود دانش آموزان در مدارس است.
والدین در چنین شرایطی باید هزینه های بسیاری هم برای تهیه ابزار هوشمند ارتباطی مانند گوشی تلفن همراه، تبلت و غیره برای دسترسی فرزندان خود به آموزش مجازی نیز متحمل شوند.
همچنین از این نکته نیز نمی توان غافل شد که شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده ها را در چند ماه گذشته داغدار و بی سرپرست کرده و بیکاری بسیاری از مشاغل را نیز به همراه داشته است. این موارد و همچنین افزایش سالانه قیمت کالاها موجب نگرانی بسیاری از خانواده ها برای تهیه لباس فرم فرزندان شده است.
بر این اساس؛ انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در پاسخ به نامه اداره کل آموزش و پرورش یکی از استان ها در مورد لباس فرم دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده پاسخ داد:با توجه به درخواست اولیا در مورد مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تعطیلی چندماهه مدارس حق اختیار و تمایل در استفاده از لباس فرم سال تحصیلی گذشته برای والدین رعایت شود.
همچنین در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است:در صورت قابل استفاده بودن لباس های فرم سال گذشته دانش آموزان برای سال تحصیلی پیش رو، ترتیبی اتخاذ شود تا مدیران مدارس وفق بند 12 از شرح وظیفه شورای مدرسه مندرج در ماده 10 آیین نامه اجرایی مدارس در خصوص تصمیم گیری برای لباس فرم دانش آموزان و توجه همه جانبه به شرایط اقتصادی و مالی خانواده ها برای سال تحصیلی پیش رو، از تحمیل خرید و تهیه لباس فرم جدید به اولیا خودداری کنند و حق اختیار و تمایل در استفاده از لباس فرم سال تحصیلی گذشته برای والدین رعایت شود.
تهیه لباس فرم دانش آموزان در اختیار والدین است
زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره اجبار برخی مدارس در تهیه لباس فرم دانش آموزان اظهار داشت:در تهیه لباس فرم برای دانش آموزان اجباری وجود ندارد و این موضوع به طور کامل در اختیار والدین است.
وی افزود:والدین برای تهیه لباس فرم دانش آموزان می توانند اطلاعات لازم درخصوص رنگ بندی و انواع مدل را از مدرسه کسب کرده و نسبت به تهیه این لباس ها اقدام کنند.
هیچ الزامی برای تغییر هر ساله لباس فرم دانش آموزان وجود ندارد
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره هماهنگ نبودن لباس های فرم دانش آموزان با رنگ انتخابی مدرسه برای لباس های فرم توضیح داد:هیچ منعی ندارد که دانش آموزی بخواهد با لباس فرم سال گذشته خود در مدرسه حضور پیدا کند که با رنگ انتخابی لباس از سوی مدرسه متفاوت باشد.
مظفر افزود:آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش برای لباس فرم شرایطی را مشخص کرده است که باید رنگ و فرم این لباس ها مناسب با سیاست های آموزش و پرورش باشد و دانش آموزان با هر لباس فرمی در این چهارچوب می توانند در مدارس حاضر شوند.
به گفته وی، بر اساس آیین نامه اجرایی آموزش و پرورش باید در طراحی و رنگ بندی لباس فرم دانش آموزان سادگی، آراستگی و عفاف و حجاب رعایت شود، این مشخصات کلی است و هیچ الزامی برای تغییر هر ساله لباس فرم دانش آموزان وجود ندارد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد:تغییر رنگ لباس فرم دانش آموزان بر اساس سلیقه مدارس برخلاف آیین نامه های اجرایی آموزش و پرورش است.
اخذ هزینه برای لباس فرم غیرقانونی است
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اخذ هزینه از والدین برای تهیه لباس فرم دانش آموزان غیرقانونی است، گفت:اگر والدین با چنین مواردی مواجه شدند، می توانند شکایت خود را به اطلاع آموزش و پرورش استان، منطقه و ستاد برسانند.
مظفر ادامه داد:والدین برای ثبت شکایات خود باید به سامانه shekayat.medu.ir مراجعه کنند و در این سامانه به سه شیوه لینک ثبت شکایت، لینک گزارش های مردمی و نظارت همگانی بر فرآیند ثبت نام، شکایات خود از مدارس را ثبت کنند.
وی عنوان کرد:کارشناسان آموزش و پرورش مشکلات افراد در حوزه گزارش های مردمی را هر روز پیگیری می کند، در حوزه گزارش های مردمی هویت فرد شکایت کننده مشخص نیست. از این رو، نمی توان فرد را از نتیجه پیگیری مشخص کرد اما کارشناسان روزانه در جهت رفع این مشکلات تلاش می کنند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:همچنین گزارشات ثبت شده از تخلفات مدارس در لینک ثبت شکایات در استان، منطقه و ستاد طی 7 تا 10 روز پیگیری می شود.
انتهای پیام/م