رنگ خاص ژیان اسپورت و زیبا
ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی را از آن خود کرد. حتی در سال 1958 مدل جدیدی بنام صحرا با دو انجین – یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو – ساخته شد. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع – زرد و قرمز و غیره – هم اضافه شدند. داشبورد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و موتوری که با آب سرد میشد.
تاریخچه و معرفی شرکت سایپا ( مونتاژگر ژیان در ایران) : در سال 1337 به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژ در کشور شکل گرفت… اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای در سال 1342 از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت .
از تقاضاهای پذیرفته شده در ان زمان می توان به شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) نام برد. شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال 1344 در زمینی به مساحت 240 هزار متر و زیر بنای 20 هزار متر و با سرمایه اولیه 160 میلیون ریال توسط(( آلفرد آیسه)) تاسیس شد…
با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال 1345 به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد ، تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید(سالن بدنه و رنگ فعلی) تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت علامت به همراه کلمه saipc که ماخذ ان فرانسوی بود و همچنین تقاضای ثبت کلمه ژیان از جمله اقداماتی بود که تا سال 1347 یعنی زمان بهره برداری از شرکت صورت گرفت.
اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال (از 1347 تا 1350) تعداد 1035 دستگاه تولید گردید ، سپس اتومبیل ژیان ازین شرکت به بازار عرضه و در سال 1355 طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو رنو 5 هم به تولیدات شرکت افزوده شد.