ایرنا:تحول در حملو نقل جادهای جنوب کشور با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، رفع گلوگاه ترافیکی کریدور آزادراهی شمال- جنوب با افتتاح آزادراه منجیل- رودبار، توسعه ترانزیت بین المللی با آزادراههای مراغه- هشترود و ایجاد کوتاهترین مسیر آزادراهی از پایتخت به مرز بازرگان با افتتاح آزادراه تبریز- صوفیان در سال جاری، کارنامه زرینی برای توسعه شبکه آزادراهی در سال جاری خواهد بود.
از بین این پروژهها، آزادراه شیراز- اصفهان که زمان افتتاح آن 20 مهرماه امسال با حضور رییس جمهوری تعیین شده است، 212 کیلومتر آزادراه در یک مرحله به افتتاح خواهد رسید که سبب کاهش مصرف سالیانه 100 میلیون لیتر سوخت معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور میشود.
این آزادراه به طول 212 کیلومتر از محدوده «ایزدخواست» شروع میشود، جزو طولانیترین پروژههای آزادراهی است و با افتتاح آن 135 کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاه میشود و 2.5 ساعت از زمان سیر کاسته خواهد شد. قرار است ابتدا 6 قطعه نخست به طول 212 کیلومتر به بهرهبرداری برسد و با برنامهریزی انجام شده در مدت هفت ماه آینده عملیات اجرایی قطعه هفتم آن نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل میشود.
درحال حاضر خطکشیهای کل مسیر 212 کیلومتری آزادراه انجام شده است، مبلمانهای جادهای مسیر نصب شده و برای نخستین بار «طولانیترین بهرهبرداری» از یک مسیر آزادراهی در کشور با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی موجود انجام میشود.
بهرهبرداری از این آزادراه یک تحول حملو نقلی در جنوب کشور به ویژه استانهای هرمزگان و بوشهر نیز به حساب میآید که در آینده بهمنظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.
تکمیل اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان که در سال 1389 آغاز شد، در مهرماه سال 1400 به پیشرفت 85 درصدی رسیده بود، پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم هم اکنون آماده افتتاح است و مسیر فعلی را تا 2 ساعت کوتاهتر میکند. ارزش روز این پروژه بیش از 25 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان 485 کیلومتر و مدت زمان سفر نیز 5.5 تا 6 ساعت به طول میانجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر 135 کیلومتر کوتاهتر میشود.
انتهای پیام/م