آشنایی با دو خودروی ام وی ام X33 کراس و KMC X5
روز به روز بر تنوع خودروهای مونتاژی بازار ایران افزوده میشود و هرکدام از شرکتهای خودروساز سعی دارند تا جدیدترین محصولات برند همکار چینی خود را برای مشتریان ایرانی به ارمغان بیاورند. دو خودروساز خصوصی و کرمانی کشورمان یعنی مدیران خودرو و کرمان موتور، محصولات جدیدی را در پاییز 1402 به بازار عرضه کردند که در کلاسهای متفاوتی قرار دارند. هر دو این خودروها نیز نسخههای ارتقا یافته مدلهای قبلی هستند و نمیتوان آنها را کاملا جدید دانست. با این حال در ادامه متن، نگاهی به این دو محصول جدید بازار خودرو ایران خواهیم داشت.
خودروی KMC X5 بزودی توسط کرمان موتور عرضه می شود
یکی از خودروهای جنجالی بازار ایران طی مدت اخیر، کی ام سی X5 است. این خودرو سومین نسل جک S5 به حساب میآید و قرار است تا نقش یک محصول نیمهلوکس را در سبد محصولات کرمان موتور ایفا کند. آنطور که از شواهد عرضه این خودرو پیدا است، کرمان موتور تصمیم دارد تا KMC X5 را به عنوان رقیبی برای کراساوورهای کوچک مونتاژی بازار معرفی کند. بنابراین خودروهایی همچون لاماری ایما و فونیکس تیگو 7 پرو، رقبای KMC X5 خواهند بود.
از کراس اوور جک S5 به KMC X5
یکی از خودروهای محبوب بازار ایران در طول دهه 1390 خورشیدی، جک S5 بود. این خودرو ظاهری همانند هیوندای توسان داشت و از موتور قدرتمندی بهره میبرد. درون کابین آن نیز امکانات مناسبی برای استفاده کاربر تعبیه شده بود. تمامی این موارد در کنار هم، باعث شدند تا جک S5 به محبوبیت برسد. کرمان موتور نیز با عرضه این خودرو به روش اقساطی، محبوبیت جک S5 را دوچندان کرد. به همین دلیل تولید جک S5 بدون تغییر خاصی تا پایان دهه 1390 ادامه یافت. البته در این مدت نسخه دندهای جک S5 به دلیل تقاضای محدود، از خط تولید کرمان موتور کنار گذاشته شد.
خودرویی که اکنون تحت عنوان KMC X5 به بازار ایران عرضه شده است، سومین نسخه جک S5 است.
تغییرات KMC X5 در مقایسه با جک S5
در بخش فنی، تغییرات محدودی مشاهده میشوند. پیشرانه این خودرو همانند نسخه فیسلیفت، از نوع 1.5 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت است. البته به لطف بهینهسازیهای انجام شده، راندمان این پیشرانه اندکی افزایش یافته است. این پیشرانه حداکثر 171 اسببخار قدرت و 280 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. همچنین جعبه دنده شش سرعته دوکلاچه همانند جک S5 فیسلیفت نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد.
طراحی ظاهری این خودرو در مقایسه با نسخه قبلی، تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. عمده تفاوتهای نمای ظاهری در بخش جلو خودرو قابل مشاهده هستند، در حالی که نمای جانبی و پشتی خودرو چندان تغییر نکردهاند. با این حال کابین خودرو به طور کامل متحول شده است و ظاهری همانند خودروهای جدید دارد. به لطف تغییرات کابین، اکنون امکانات بیشتری نیز به این خودرو افزوده شدهاند که از جمله آنها میتوان به کلاستر دیجیتال و نمایشگر بزرگ سیستم چندرسانهای اشاره کرد. این امکانات بدون افزایش قیمت نبوده است، چرا که قیمت KMC X5 حدود 100 میلیون تومان از جک S5 فیسلیفت گرانتر تعیین شده است.
ام وی ام X33 کراس، محصول جدید مدیران خودرو
همانند جک S5، ام وی ام X33 نیز یکی از خودروهای محبوب و پرفروش چینی در بازار ایران بوده است. این خودرو به دلیل ظاهر ماجراجویانه خود که بیشباهت به سوزوکی ویتارا نیست، به سرعت در بازار محبوب شد. تاکنون سه نسل از این خودرو به بازار ایران عرضه شدهاند که با نامهای ام وی ام X33، ام وی ام X33 نیو و ام وی ام X33s شناخته میشوند. مدیران خودرو پس از توقف کوتاهمدت تولید این خودرو، نسل چهارم کراساوور محبوبش را با نام ام وی ام X33 کراس در پاییز 1402 به بازار فرستاد.
برخلاف جک S5، ام وی ام X33 کراس تفاوتهای بنیادین با سه نسل قبلی خود دارد. هر سه نسل قبلی ام وی ام X33، براساس یک پلتفرم بنا شده بودند و از یک موتور بهره میبردند. البته در طول سالها، گیربکسهای مختلفی روی این خودرو مورد استفاده قرار گرفت. با این حال ام وی ام X33 کراس، یک خودرو کاملا متفاوت نسبت به سه نسل قبلی خودش است.
ام وی ام X33 یا ام وی ام X22؟
خودرویی که تحت نام ام وی ام X33 کراس به بازار ایران میرسد، در واقع نسخه 2023 دیگر محصول جدید مدیران خودرو یعنی ام وی ام X22 پرو است. بنابراین ام وی ام X33 کراس از نظر ساختار فنی و بدنه، با ام وی ام X22 پرو مشابه است.
البته برای آنکه این محصول در دید مخاطبین جدید جلوه کند، تغییراتی در آن ایجاد شدهاند. به عنوان مثال چهره این خودرو در بخش جلو و عقب تاحدودی متفاوت و البته زیباتر است. کابین این خودرو نیز کاملا با مدل قبلی تفاوت دارد و حس یک خودرو لوکس را به شما القا میکند. چند آپشن جدید نیز به ام وی ام X33 کراس اضافه شدهاند تا ارزش خرید این خودرو را افزایش دهند.
در بخش فنی شباهت میان ام وی ام X33 کراس و ام وی ام X22 پرو وجود دارد اما این شباهت به برابری کامل ختم نمیشود. پیشرانههای مشترکی روی هر دو خودرو مورد استفاده قرار میگیرند که شامل موتور یک لیتری توربوشارژر و موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی هستند. با این حال در نسخه X33 کراس، راندمان بیشتری از پیشرانهها دریافت میشود. همچنین گیربکسهای مورد استفاده در این خودرو بدون تغییر هستند که شامل جعبه دنده پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT هستند..