گرافیکها برای تکمیل عملکرد خود علاوهبر مشخصات سختافزاری باید نرمافزار خوشساختی داشته باشند. درایورها به فعالکردن ویژگیهای مختلف در سختافزار مرتبط خود، کاهش هزینههای اضافه و سایر موارد کمک میکنند. در این زمینه مثالی واضح وجود دارد؛ جاییکه درایورهای گرافیکهای سری Arc اینتل عملکرد بازیها را در APIهای قدیمیتر، تا ۸۰ درصد بهبود میدهند. علاوهبراین عملکرد بازیهای جدیدی مثل NFS Unbound نیز با این درایورها تا دوبرابر بهتر شده است. ازطرف دیگر، درایورهای گرافیکهای AMD عملکرد DirectX 11 و OpenGL را بهمیزان درخورتوجهی بهبود میدهند.
شان پلتیه، مدیر ارشد انویدیا اخیراً آمار بسیار جالبی را درمورد درایورهای جدید این شرکت بهاشتراک گذاشته است. او نشان داد که شرکت متبوعش ازنظر انتشار درایورها با گواهی WHQL چقدر از اینتل و AMD جلوتر است. Neowin مینویسد، این اعداد مربوط به سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بوده و به گفتهی انویدیا میزان انتشار درایورهای WHQL آن در سال گذشته، تا پنجبرابر بیشتر از AMD بوده است. البته طبق آمار منتشر شده، میزان انتشار این درایورها ازطرف انویدیا در سال جاری نسبت به AMD فقط سهبرابر بیشتر بوده است.
مایکروسافت گواهی WHQL یا Widnows Hardware Quality Labs را برای اطمینان از سازگاری این بستهها با ویندوز ارائه داده است. این نوع درایورها قابلیت توزیع ازطریق بهروزرسانیهای ویندوز را دارند.
جدا از امضای WHQL، آمار انویدیا همچنین حاوی ارقام مربوط به تعداد بازیهای بهینهشده است؛ جاییکه این شرکت ادعا میکند موفق شده است تا دوبرابر درایورهای بازی بیشتری نسبتبه AMD Radeon منتشر کند. درهمینحال، بهنظر میرسد اینتل در سال جاری عملکرد بسیار خوبی داشته است و منطقی بهنظر میرسد که تیم آبی بهسختی تلاش کند تا در بازار گرافیک به رقیبی جدی برای انویدیا و AMD تبدیل شود.