پلاس وی
یک سال پیش / خواندن دقیقه

بازیگران درباره مخالفت با واگذاری صدای خود به هوش مصنوعی صحبت می‌کنند

بازیگران درباره مخالفت با واگذاری صدای خود به هوش مصنوعی صحبت می‌کنند

به گزارش تک‌اسپات، پیشرفت خیره‌کننده‌ی هوش مصنوعی مولد طی ماه‌های گذشته که ممکن است برای شرکت‌های بزرگی که به دنبال کسب درآمد‌ هستند، هیجان‌انگیز باشد، باعث به‌وجود آمدن هراس بین افکار عمومی شده است. نگرانی مردم این است که چگونه تکنولوژی بر طیف وسیعی از مشاغل تاثیر خواهد گذاشت.

از وکلا گرفته تا برنامه‌نویس‌ها، گرافیست‌ها و حتی معلم‌ها، بالقوه در معرض تهدید هستند. یکی از صنایعی که در مورد هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کند، صدا‌پیشگان هستند که از بسیاری از آن‌ها خواسته شده تا حق استفاده از صدای خود را واگذار کرده تا شرکت‌ها از تولید دیجیتالی آن‌ها استفاده کنند، تکنیکی که می‌تواند جایگزین خود بازیگر‌ها شود.

توانایی تولید صدای بازیگران، اجازه‌ی ساخت نمایش‌ و فیلم‌هایی را می‌دهد که سال‌های گذشته ممکن نبود. برای مثال، جیمز ارل جونز اجازه‌ی باز‌سازی مصنوعی صدای دارث ویدر، نقشی که ۴۵ سال پیش بازی کرده بود را داد. در سریال جدید اوبی وان کنوبی، صدای او، همانند صدای‌اش در سال ۱۹۷۷ ساخته شد. کارگردان، جوزف کوشینسکی، گفته که صدای آیسمن، به دلیل شرایط سلامتی بازیگر، وال کیلمر، برای وضوح، در فیلم تاپ‌گان: ماوریک، به صورت دیجیتالی تغییر‌ یافته است.

البته استفاده از هوش مصنوعی در صنعت صدا، جنبه‌ی مثبت کمتری دارد. به گفته‌ی مادربورد، هم‌اکنون بازیگران بیشتری تحت تعهدات قراردادی هستند تا حق استفاده از صدای خود را حتی بدون دستمزد، واگذار کنند. این نشریه اشاره می‌کند که امروزه بسیاری از شرکت‌ها، پیشنهاد خدمات شبیه‌سازی صدا، تولید و ترکیب را به قیمت ۳۰ دلار در ماه می‌دهند. بعضی از وب‌سایت‌ها این خدمات را از طریق بارگذاری فایل‌ صدای ضبط شده انجام می‌دهند و امکان ساخت صدای جدید با هوش‌مصنوعی را بدون رضایت مالک، میسر می‌کنند.

فریدا وولف که صدا‌گذاری بازی‌هایی از جمله اپکس لجندز را در کارنامه دارد، می‌گوید: «توسعه‌دهندگان بازی، استودیو‌های انیمیشن‌سازی و شاید مشتریان تبلیغات می‌توانند از طریق انتقال صدای من به هوش‌ مصنوعی، اجرا‌هایی بسازند که نه تنها بابت آن غرامتی پرداخت نکرده‌اند، بلکه برای‌شان مهم هم نخواهد بود که آژانس من از آن اطلاع داشته باشد.»

تیم فریدلندر، رئیس و مؤسس انجمن ملی صدا‌پیشگان (NAVA)، می‌گوید که امروزه عقد قرارداد‌هایی که به تهیه‌کنندگان اجازه می‌دهد تا صدای بازیگران را ترکیب کنند، بسیار رایج شده است و گاهی بازیگران متوجه نمی‌شوند که این شروط به قرارداد آن‌ها اضافه شده است. بعضی از اوقات به کسانی که اعتراض دارند گفته می‌شود که بدون موافقت با این شرایط، استخدام نخواهند شد.

در‌حالی‌ که بعید است ستاره‌های هالیوود زیر بار چنین توافقی بروند تا صدا‌های آن‌ها به صورت دیجیتالی ساخته ‌شود؛ آن‌هایی که سعی در ورود به این کسب و کار را دارند و به صورت تمام وقت کار می‌کنند تا امرار معاشی داشته باشند، از این قضیه رنج می‌برند. فریدلندر گفت: «این مشاغل، همان چیز‌هایی هستند که برای ترکیب صدا، ابتدا گم شده و به بخش بزرگی از این صنعت، صدمه خواهند زد.»

تکنولوژی تولید صدا همیشه در حال رشد و پیشرفت است. ابزار هوش مصنوعی صوتی مایکروسافت با نام Vall-E می‌تواند تنها با شنیدن یک نمونه‌ی سه ثانیه‌ای از صدای شخص آن را با لحن و صدای خود شخص و به شکل بی‌نقصی تکرار کند. مانند جعل عمیق‌ها (Deepfakes)، نگرانی‌ای در مورد پتانسیل استفاده‌ی نابجا از این ابزار‌ها وجود دارد؛ از جمله جعل هویت سیاست‌مداران یا فریب مردم به این که دارند با خانواده و دوستان خود یا مقامات صحبت می‌کنند و اطلاعات حساسی را تحویل می‌دهند.

سونگ وون چو، صداپیشه‌ی بازی و انیمیشن که از نام ProZD استفاده می‌کند، حرف دل هنرمندان را این‌گونه بیان کرد: «من کاملا با این موضوع مخالف هستم. صدای ساخته شده با هوش مصنوعی، روح و خود‌انگیختگی اجرای واقعی را ندارد.» او اضافه کرد: «من تنها این امید را دارم که ترکیب صدا‌ها به طور کامل از بین برود؛ اما حداقل، به بازیگران این انتخاب داده شود تا با استفاده از آن‌ها موافقت نکنند.»


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع