هواوی از زمان آغاز تحریمهای آمریکا با افت شدید درآمد مواجه شده و با اینکه مدیران این شرکت از بازگشت به روال معمول خبر میدهند، هواوی با روزهای درخشانش فاصلهی زیادی دارد. در سالهای اخیر، این غول چینی صنعت فناوری بارها روی افزایش بودجهی تحقیقوتوسعه بهعنوان راهکاری برای مقابله با تحریمهای آمریکا و تضمین آیندهی شرکت تأکید کرده است.
خبرگزاری بلومبرگ در نموداری جدید، سرمایهگذاری چشمگیر هواوی روی تحقیقوتوسعه را در کانون توجه قرار داده است. براساس نمودار، در یک سال اخیر آمازون بیشتر از هر شرکت دیگری در دنیا مشغول تحقیقوتوسعه بوده است.
آلفابت (شرکت مادر گوگل)، متا (مالک اینستاگرام و فیسبوک)، اپل و مایکروسافت بهترتیب در رتبههای دوم تا پنجم قرار گرفتهاند. نکتهی مهم حضور هواوی در رتبهی ششم است. آمار نشان میدهد این شرکت در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای تحقیقوتوسعه هزینه کرده است.
بایتدنس (مالک شبکهی اجتماعی تیکتاک) یکی دیگر از برندهای چینی است که میلیاردها دلار به تحقیقوتوسعه اختصاص داده است؛ البته مطابق گفتهی بلومبرگ، آمار بایتدنس به سال ۲۰۲۱ ارتباط دارد. تنسنت (فعال در صنعت بازی) و علیبابا (فعال در حوزهی تجارت الکترونیک) جزو دیگر شرکتهای بزرگ چین هستند که در فهرست برترینها قرار دارند.