رباخواری در اسلام و بدترین شغل دنیا
بدترین شغل در اسلام چیست؟
بدترین شغل های دنیا در یک جمله شغلی است که به واسطه ی انجام ان مردم را از هرچه دارند محروم سازد.
کسب هایی هستند که بنابر آموزه های دینی نه تنها به آنها توصیه نمی شود بلکه بدترین کسب ها بوده و عامل خود را به شقاوت مبتلا می کنند.
ربا و رباخواری بشدت در دین اسلام نهی شده و تا جایی این عمل مذموم است که بنابر روایتی از حضرت رسول (ص) خدای عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:«هر کس ربا بخورد خداوند عز و جل به اندازه ربایی که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالی به دست آورد، خدای تعالی هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانی که قیراطی (کمترین مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند.»
حدیث درمورد ربا از زبان امامان و پیامبر
امام صادق علیه السلام :
دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ سَبْعینَ زِنْیَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فی بَیْتِ اللّه الْحَرامِ؛
یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه خدا.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبا وَمُؤکِلَهُ وَکاتِبَهُ وَشاهِدَیْهِ؛
خدای عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.
امام باقر علیه السلام :
نَّما حَرَّمَ اللّه عَزَّوَجَلَّ الرِّبا لِئَلاّ یَذْهَبَ الْمَعْروفُ؛
خدای عزوجل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود.
حدیث رسول اکرم و امامان در مورد ربا خواری
حدیث امام صادق در رابطه با رباخوار
امام صادق (ع) می فرمایند:«رباخوار از دنیا نرود، تا آن که شیطان دیوانه اش کند».
همچنین می فرمایند:«یک درهم ربا، نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در کعبه خانه محترم خدا».
امیر المومنین علی (ع) فرموده اند:«هر کس ربا بخورد خداوند پر کند شکم او را از آتش جهنم به قدر آنچه که خورده و اگر به دست بیاورد از مال ربا ثروتی و از آن در راه خدا انفاق کند خداوند قبول نفرماید چیزی از عبادات و اعمال خیری را که می کند و او همیشه در لعنت خدا و فرشتگان می باشد.»
حضرت رسول (ص) در مذمت ربا و رباخواری می فرمایند:« بدترین کسب ها، کسب ربا است.»
همچنین، امام جعفر صادق (ع) فرموده اند:«هنگامی که خداوند اراده هلاکت قومی را کند، ربا در میان آنها ظاهر می گردد».
منابع:
من لایحتضر الفقیه
وسائل الشیعه
مستدرک الوسائل