پلاس وی
2 سال پیش / خواندن دقیقه

بررسی بازار گوشی‌های اندروید؛ از خیزش اوپو و ویوو تا سقوط تدریجی سامسونگ و هواوی

بررسی بازار گوشی‌های اندروید؛ از خیزش اوپو و ویوو تا سقوط تدریجی سامسونگ و هواوی

اندروید درحال‌حاضر محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی جهان است که تا این‌لحظه ۲٫۸ میلیارد کاربر فعال دارد. اگرچه برندهای زیادی در فضای اندروید حضور دارند اما به‌نظر می‌رسد انتخاب اکثر مردم جهان، سامسونگ است. آیا این یعنی غول فناوری کره‌ی جنوبی در بازار گوشی‌های اندرویدی بیشترین سهم را دارد؟

اگرچه سامسونگ از نظر درآمد و تعداد کاربران محصولات اندرویدی، پیشرو بازار است، اما اخیراً تغییراتی در سهم سایر شرکت‌های فعال در این بازار ایجاد شده است.

براساس آمارهای جدید، سهم بازار هواوی و سامسونگ از سال‌ها قبل درحال کاهش است و ازطرفی دو شرکت چینی ویوو و اوپو در تلاش هستند سهم خود را افزایش دهند.

سقوط سامسونگ و هواوی

سامسونگ از همان روز‌های اول روی کار آمدن اندروید ازنظر سهم بازار پیشتاز بوده و از آن زمان تاکنون جایگاه خود را همچنان حفظ کرده است. برند کره‌ای در دهه‌ی ۲۰۱۰ با فاصله‌ای ناچیز از اچ‌تی‌سی و سایر رقبای خود پیشی گرفت.

سامسونگ حتی امروزه بیش‌از ۵۰ درصد از سهم کل محصولات اندرویدی عرضه شده به بازار را دراختیار دارد، اما سهم آن درسال گذشته با کاهش همراه بود.

داده‌های AppBrain نشان می‌دهد سهم سامسونگ از محصولات اندرویدی عرضه شده به بازار در ماه فوریه ۳۴٫۶ درصد بوده است، درحالی‌که سهم این شرکت در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۳۵٫۴ درصد بود.

ازطرف دیگر هواوی را داریم که سال گذشته ۶٫۹ درصد از بازار محصولات اندرویدی را به‌خود اختصاص داده بود و این رقم در سال جاری به ۶٫۴ درصد کاهش یافته است.

اوپو و ویوو ۲۲٫۶ درصد از سهم بازار اندروید را دراختیار دارند

در شرایطی‌که سامسونگ درحال ازدست دادن جایگاه خود در بازار محصولات اندرویدی است، برخی برندهای چینی سهم خود را در این حوزه افزایش داده‌اند. براساس گزارش‌های اخیر، شیائومی به‌عنوان دومین سازنده‌ی بزرگ گوشی‌های اندرویدی در فاصله‌ی بین ماه‌های فوریه ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، رشد خوبی را تجربه کرده است. سهم بازار این برند در سال گذشته ۱۴٫۳ درصد بود که امسال به ۱۴٫۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گیزچاینا، سهم بازار شرکت‌های چینی تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی مثل اوپو و ویوو، رشد داشته است. این دو برند درمجموع ۲۲٫۶ درصد از بازار محصولات اندرویدی را دراختیار دارند. به‌طور دقیق‌تر، اوپو ۱۰٫۵ درصد و ویوو ۱۰٫۱ درصد از بازار مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم اوپو و ویوو از بازار گوشی‌های اندروید در فوریه‌ی سال گذشته به‌ترتیب ۹٫۹ درصد و ۹٫۳ درصد بود و این یعنی هردو آن‌ها در فوریه‌ی ۲۰۲۳ به‌ترتیب ۰٫۶ درصد و ۰٫۸ درصد رشد داشته‌اند و سهم ۲۲٫۶ درصدی کلی آن‌ها واقعاً چشم‌گیر است.

داده‌های AppBrain همچنین دیدگاهی درمورد سایر شرکت‌های سازنده‌ی محصولات اندرویدی ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال سهم بازار ریلمی در فوریه‌ی ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۰٫۲ درصد افزایش یافته و سهم موتورولا در این بازه با کاهش ۰٫۴ درصدی مواجه شده است. آمازون نیز در این فهرست دیده می‌شود که البته سهم آن در بازار دستگاه‌های اندرویدی ثابت بوده است.

به‌طور کلی، نکته‌ی مهم درمورد آمار مربوط به سهم شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های اندرویدی این است که اوپو و ویوو درحال گسترش حضور خود در این بازار هستند؛ موضوعی که می‌تواند برای سامسونگ نگران‌کننده باشد.

گوشی‌های سری گلکسی سامسونگ همچنان بر بازار اندروید تسلط دارند

اگرچه اوپو و ویوو در بازار محصولات مقرون‌به‌صرفه عملکرد بسیار خوبی دارند اما سامسونگ در بخش گوشی‌های رده‌بالا همچنان حرف اول را می‌زند.

براساس اطلاعات ارائه‌شده ازطرف AppBrain، سری گلکسی غول فناوری کره‌ی جنوبی همچنان محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی سرتاسر جهان هستند. پرچم‌داران این شرکت تا ماه فوریه ۷٫۴ درصد از سهم بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سامسونگ حتی در بخش گوشی‌های اندرویدی میان‌رده و پایین‌رده حضور پررنگی دارد. به‌عنوان مثال گلکسی A12 یکی از پرفروش‌ترین محصولات اقتصادی این شرکت است که در طبق جدیدترین آمارها ۲٫۱ درصد از کل گوشی‌های اندروید فروخته شده را به‌خود اختصاص داده است.

علاوه‌براین گلکسی A21s سامسونگ با سهم یک درصدی، به‌عنوان دومین دستگاه اندرویدی محبوب این شرکت شناخته می‌شود. ازطرف دیگر گلکسی A10s و گلکسی A32 نیز به‌ترتیب جایگاه سومین و چهارمین محصول محبوب اندرویدی سامسونگ را دراختیار دارند.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع