بی ام و i530 از 1997 تا هم اکنون
در آلمان سال هاست که میان خودروسازان مشهور باواریایی رقابتی دیرینه موج می زند. مرسدس بنز و بی ام و از سال ها پیش در تلاش هستند تا با ارائه خودروهایی مطابق با همه نیازهای یک راننده رضایت مشتریان را جلب کنند و لذت رانندگی را هرچه بیشتر برای راننده و سرنشین ها فراهم کنند.
ازاین رو در سال 1997 سری 5 بی ام و که مدل های جدید اتاق E12 بودند، برای رقابت با بنز اتاق W114 وارد بازار شدند. تا بار دیگر این دو غول آلمانی روبروی هم قرار گیرند. در میان مدل های سری 5 مدل بی ام و530i مدلی بود که این رقابت را به سختی به چالش می کشید. فروش بی ام و 530i از مدل های دیگر سری 5 بیشتر بود، زیرا از همان ابتدا تاکنون بی ام و در طراحی بی ام و530i طوری عمل کرده که حتی ریزترین ایرادها نیز در آن پیدا نیست.
علاوه بر این باقدرت موتور و امکاناتی که در آن تعبیه می شد، علاوه بر یک رانندگی آرام، تجربه یک رانندگی خشن و فوق اسپرت را با حالت های مختلف رانندگی خود در اختیار رانندگان قرار می داد. ازاین رو بی ام و530i هم در میان جوانان و هم در میان افراد میان سال و خانواده های پرجمعیت طرفداران بسیاری دارد. در ادامه قصد داریم سال ها زندگی این شاهکار سری 5 را از تولید آن تا روزهای کنونی بررسی کنیم.
بی ام و530i از سال 1997-1981
اولین بار در سال 1997 بی ام و530i با پلتفرمی کاملاً متفاوت وارد بازار شد. این مدل از بی ام و نسبت به مدل های قبلی در طراحی ظاهری خود تغییراتی داشت. ازجمله این تغییرات می توان به متحول شدن فرم چراغ های جلو، فرم کاپوت و طراحی قسمت داشبورد در اتاق جدید این مدل اشاره کرد. هرچند در این سال ها طراحی بی ام و هنوز به نوعی کلاسیک محسوب می شد، اما در زمان خود بسیار پرطرفدار بود.
اولین سری از بی ام و 530i با موتور 2.9 لیتری وارد بازار شد. مشخصات فنی که آن زمان بی ام و برای خودروهای خود به کار میبرد، موتور های 6 سیلندر و سیستم حرکت دیفرانسیل عقب بود. این موتورها توانایی تولید 178 اسب بخار نیرو و 251 نیوتون متر گشتاور را داشتند.
بی ام و530i 1988-1995
از سال 1981 تا1988 تولید مدل530i برای ایجاد تغییرات بیشتر در تعلیق قرار گرفت. پس از آن بی ام و با حضوری قویتر و ظاهری آیرودینامیکتر برای خودروهای خود از جمله بی ام و530i وارد بازار شد. در این مدل جدید آینهها فرم آیرودینامیکتر و چرخها مدل مدرنتری به خود گرفتند. علاوهبراین در بخش تکنولوژی در سال 1993 بی ام و از ایربگها، سیستم تعلیق جدید و سیستمABS و کنترل پایداری دینامیکی بهره میبرد. ایمنی بیشتری که این مدل داشت باعث شد تا در این بازه زمانی نیز خرید و فروش بی ام و530i در میان تمام اقشار اروپا آمار بالایی داشته باشد.
بی ام و530i 2000-2003
در این بازه زمانی باز هم بی ام و با تحول زیادی در طراحی ظاهری و خارجی برای مدل جدید بی ام و 530i طرفداران خود را غافلگیر کرد. طراحی چراغهای جلو جدید، پیشرفتهای چشمگیر در اجزاء و امکانات داخلی خودرو، موتورهای تقویت شده و بسیاری از تغییرات دیگر بازهم فروش بی ام و 530i را در بازار جهانی تحت تاثیر قرار داد. در این نسل بی ام و بیشتر بر روی تکنولوژیهای داخلی خودرو و ارتقاء آنها تمرکز کرد.
بی ام و530i 2003-2007
در این نسل بی ام و 530i و با تکنولوژیهای بسیار به روزتر و ظاهری مدرنتر همراه شد. شاسی بلندتر و گستردهتر برای سرنشینان فضای بیشتری را تأمین میکرد. سیستمهای جدیدی مانند iDrive، تثبیت کنندهARS، کروز کنترل فعالACC، کنترل پارک از راه دورPDC و یک سیستم قدرتمند پخش رانندگی با نسل جدید این خودرو را بسیار جذابتر کرده بود. علاوه بر این موتور V8 4.4لیتری این نسل توانایی تولید 325 اسب بخار نیرو را داشت و این نیرو با یک گیربکس 6 سرعته به چرخها منتقل میشد.
بی ام و530i 2007-2009
در این نسل چراغ های خودرو از نو طراحی شدند و جلوپنجره نیز بهبودهایی در طراحی پیداکرده اند. علاوه به را این تغییرات مهمی مانند استفاده از نسل دوم سیستم iDrive، گیربکس جدید مشابه با x5، ترمزهای جدید باقابلیت تبدیل و استفاده از انرژی ترمز، نمایشگر هدآپ، دید در شب، کروز کنترل فعال، سیستم نگه داری در بین خطوط و.. در نسل جدید بی ام و 530i رخ داد. همه این به روزرسانی ها سبب شد که فروش بی ام و 530i شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کند.