وی فور یو
2 سال پیش / خواندن دقیقه

تاریخچه عکاسی و انواع آن ؛ از گذشته تا امروز دوربین عکاسی

تاریخچه عکاسی و انواع آن ؛ از گذشته تا امروز دوربین عکاسی

عکاسی از زمان های دور به عنوان یک هنر خاص شناخته می شود و علاقه مندان زیادی دارد، اگر تاریخچه عکس و دوربین را بررسی کنید به نکات خیلی جالبی بر میخورید.

 تاریخچه هنر عکاسی و تغییرات آن از گذشته تا به امروز

عکاسی یا فَرتورنِگاری یا فُتوگِرافی به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است که در سال 1830 میلادی اختراع شد اما ده سال بعد به رسمیت شناخته شد. هنر عکاسی، هنر ثبت لحظات تکرار ناپذیراست که این روزها با پیشرفت تکنولوژی به بزرگ ترین سرگرمی رو به رشد در جهان و صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است.

مطالعه این بخش از پلاس وی به علاقمندان به عکاسی توصیه می شود چرا که در این مقاله به چگونگی خلق و توسعه این علم آمیخته به هنر پرداخته ایم.

عکاسی

تاریک خانه و پیدایش هنر عکاسی

قبل از به وجود آمدن عکاسی مردم با پردازش تصویر روی دیوار و کاغذ آشنا بودند اما در آن زمان چاپ کردن امکان پذیر نبود. یکی از ابزاری که مردم برای پردازش تصاویر از آن استفاده می کردند تاریک خانه بود. نسخه خطی به جای مانده از دانشمندی به نام حسن ایبن در قرن ده نشان می دهد که او در تاریک خانه کار می کرده اما اعتقاد بر این است که تاریک خانه حدود قرن 13 تا 14 اختراع شده است. 

مدت ها طول کشید که تاریک خانه منجر به تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد.  اتاق تاریک یا تاریک خانه عبارت از یک فضای تاریک و بسته به شکل یک جعبه است که در یک طرف آن سوراخ وجود دارد. اتاق تاریک کم کم کوچک شد و به اندازه اتاقک و جعبه درآمد.

نور وقتی از حفره ریز وارد می شود، به دیواره انتهای جعبه که روبه روی سوراخ است، می تابد و تبدیل به یک تصویر بر روی سطح شده و تصویر معکوسی تشکیل می دهد.

در صورت ریز بودن سوراخ اتاقک تصویر پدید آمده وضوح نسبی کمرنگی خواهد داشت. در صورت گشاد بودن سوراخ اتاقک تصویر واضح نخواهد بود. برای اینکه تصویر شفاف باشد، روبه روی روزنه یک عدسی محدب نصب می شود.

امروزه آنچه سبب تفاوت اصول دوربین آنالوگ می شود، آینه و فیلم است که برای ثبت و حفظ تصویر ایجاد شده توسط نور مورد استفاده قرار می گیرد.

باتیستا محقق ایتالیایی در مورد نحوه استفاده از تاریک خانه در اواسط قرن 16مقاله ای ارائه داد. این محقق تصویر مردم خارج از تاریک خانه را بر روی بوم داخل آن تصویر کرد سپس تصویر را کنار کشید و سعی کرد آن را کپی نماید.

آن زمان روند استفاده از تاریک خانه ترسناک به نظر می رسید به همین دلیل باتیستا به جادوگری متهم شد و دستگیر شد و روش کار خود را کنار گذاشت. روشی که محقق ایتالیایی از آن استفاده می کرد بسیار شبیه به روشی است که در قرن 20 در طراحی روتوروسکوپی در صنعت انیمیشن مورد استفاده قرار گرفت.

از قرن هجدهم به بعد تاریک خانه وسیله ای در دست نقاشان برای طراحی صحیح از روی طبیعت بود. تعداد کمی از هنرمندان دوره رنسانس مانند لئوناردو، میکلانژ و... از تاریک خانه به عنوان یک کمک در نقاشی استفاده نمودند و باقی هنرمندان به دلیل ترس از متهم شدن از آن استفاده نمی کردند.

با اینکه امروزه تاریک خانه به نظر بیهوده می رسد اما تاریک خانه منجر به تکامل عکاسی و پیدایش دوربین عکاسی شد و برای نصب فیلم و ثبت دائمی یک تصویر پیشرفت منطقی بود، هم اکنون نیز برخی مردم از تاریک خانه برای دلایل هنری و یا صرفا برای سرگرمی استفاده می کنند و آن را جالب می دانند.

درباره عکاسی

تاریخچه عکاسی و اولین دوربین 

چنانچه در بالا گفتیم در سراسر جهان مفهوم اصلی عکاسی از قرن پنجم وجود داشت اما تا مدت ها پس از اختراع تاریکخانه و پس از آن، دوربین واقعا تصاویری را ثبت نکرد و تصاویر وارونه بودند، تا قرن هفدهم که لنزهای اصلی برای تمرکز نور در این زمان معرفی شدند، دوربین به اندازه ای نبود که قابل حمل باشد.

تاریخچه اولین تصاویر ثابت در عکاسی 

در اواخر دهه 1830 عکاسی، به مفهوم امروزه شروع شد. مخترع فرانسوی به نام ژوزف نیسه فور نیپس نخستین تصویر لیتوگرافی نوری را تولید شد اما در هنگام رونوشت برداری این تصویر از بین رفت اما این مخترع از تلاش دست بر نداشت و توانست عکسی دائمی را خلق کند.

در پی موفقیت ژوزف عکاسان با هر نوع امولسیون کننده و مواد شیمیایی و تکنیک های مختلف تعدادی از آزمایش ها را انجام دادند که سبب رشد عواملی مانند کلیشه چاپ، صفحه حساس عکاسی و صفحات خشک در نیمه اواخر دهه 1800 شد که در توسعه عکاسی مدرن نقش داشتند.

کلیشه ی چاپ

ژوزف به دلیل زمان زیاد نوردهی عکس و مشکلات نگاتیو به دنبال یافتن فرایند بهتری بود، به همین دلیل با لوئی همکاری نمود وبا همکاری لوئی  آزمایش هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته های یوهان هاینریش شولتزدر سال 1816 میلادی انجام دادند که نتیجه آن ایجاد کلیشه چاپ پیش گام فیلم مدرن گشت.

این دو مخترع یک صفحه مسی با نقره پوشانده شده  و قبل از اینکه در معرض نور قرار دهند، در معرض بخار ید قرار دادند، سپس برای ایجاد تصویر صفحه یا کلیشه چاپ اولیه را در معرض نور به مدت 15 دقیقه قرار دادند. 

چاپ عکس

صفحات حساس عکاسی 

کلیشه چاپ بسیار محبوب بود اما سرانجام در اواخر دهه 1850 توسط صفحات امولسیون جایگزین شد. به جای یک پوشش ساده بر روی صفحه تصویر از فرآیند امولسیون کننده به نام فرآیند کلودیون استفاده شد و صفحات حساس یا صفحات مرطوب به وجود آمدند. 

صفحات حساس به دلیل آنکه به دو یا سه ثانیه زمان نوردهی نیاز و  ارزان تر از کلیشه چاپ بودند، برای عکس های صورت که در آن زمان رایج ترین بسیار مناسب بودند. روی صفحات مرطوب بسیاری از عکس های جنگ داخلی نیز تولید شدند.

آمبروتیپ و تاینی تیپ دو نوع از صفحات حساس عکاسی بودند. در آمبروتیپ از یک صفحه شیشه ای  و در تاینی تیپ که بسیار حساس به نور بودند، از یک بشقاب حلبی استفاده می شد.

صفحات خشک

ریچارد مادوکس با ساخت صفحات ژلاتینی خشک که در سرعت و کیفیت برابر با صفحات مرطوب بودند، یک جهش بزرگ دیگر در عکاسی ایجاد نمود. صفحات خشک به عکاسان اجازه آزادی بیشتر در عکاسی را می داد زیرا آنها را در زمان مورد نیازمی توان ساخت و ذخیره نمود.

همچنین این فرآیند برای دوربین های کوچکتری که می توان آنها را در دست گرفت، مجاز بوده و با کاهش زمان نمایش اولین دوربین با یک سرعت مکانیکی شاتر ایجاد شد.

دوربین برای همه

در زمان های گذشته دوربین تنها مختص افراد ثروتمند بود اما جورج ایستمن دوربینی را ارائه نمود که یک لنز کوچک بدون هیچ تنظیمی داشت و برای افراد متوسط جامعه ارزان بود. 

دوربین مجهز ایستمن دارای یک رول انعطاف پذیر بود که به تغییر مداوم صفحات جامد نداشت و قابلیت نگه داری 100 فیلم را داشت. مردم با این دوربین عکس گرفته و برای چاپ فیلم دوربین را به کارخانه می فرستادند تا فیلم چاپ شود. در دهه 1880 جورج ایستمن یک شرکت به نام کودک راه اندازی کرد تا اواخر دهه 1940 که هنوز فیلم 35 میلی متری ارزان نشده بود، اکثر مصرف کنندگان از دوربین ایستمن استفاده می کردند.

اولین دوربین عکاسی

آغاز جنگ

دوربین 35 میلی متری کم کم محبوب شد و هانری کارتیه برسون و دیگرعکاسان برای ثبت تصاویری از زندگی در حدود سال 1930، از دوربین های 35 میلی متری کوچک استفاده کردند. در جنگ جهانی دوم در سال 1939 حالت عکس برداری به تصاویر گرافیکی جنگ و عواقب آن مربوط میشد و ثبت لحظات سرنوشت ساز در جنگ مانند عکس جوئل، بالا بردن پرچم در ایوو جیما و... واقعیت جنگ را به ارمغان آورد و چهره عکاسی را شکل داد.

شگفتی تصاویر آنی

با معرفی دوربین پولاروید مدل 95، محبوبیت دوربین 35 میلی متری کمتر شد. برای پیشرفت فیلم درون دوربین در مدل 95 از یک فرآیند شیمیایی محرمانه در کم تر از یک دقیقه استفاده می شد. 

گرچه این دوربین جدید گران قیمت بود، اما توجه مردم را به دلیل تصاویر لحظه ای جلب نمود. پولارویددر سال 2008، فیلم های مشهور خود را متوقف نمود و به رازهای آن دست یافت. بسیاری از گروه ها مانند پروژه غیر ممکن و لومو گرافی سعی کرده اند که فیلم فوری را با موفقیت محدود احیا نمایند. تکرار کیفی که در یک پولاروید یافت می شود تا سال 2018، دشوار است.

کنترل تصویر پیشرفته

گرچه تصویر دائمی در فرانسه معرفی شد اما ورود کنترل تصویر راحت تر به عکاسی کار ژاپنی ها بوده است. در دهه 1950، آساهی (که بعدها پنتاکس شد)، Asahiflex و دوربین نیکون را معرفی کرد که دوربین نوع SLR بودند.

 دوربین نیکون برای استفاده از لنزهای قابل تعویض و لوازم جانبی دیگر مجاز بودند. دوربین های سبک SLR 30 سال بعد، مورد انتخاب قرار گرفتند.

تصویر پیشرفته

معرفی دوربین های هوشمند

دوربین های فشرده دارای توانایی کنترل تصویر در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 به بازار معرفی شدند. دوربین های خودکار پوینت اند شوت توانایی محاسبه سرعت شاتر، دیافراگم، و تمرکز را داشته و استفاده از آنها برای عکاسان عادی راحت تر بود چرا که سبب می شد عکاسان بر روی ترکیب بندی تمرکز کنند اما متخصصان و آماتور جدی همچنان ترجیح می دادند که با دوربین های SLR کار کرده و از کنترل تصویر لذت برده و تنظیمات خود را انجام دهند.

عصر دیجیتال

سازندگان زیادی در دهه های 1980 و 1990 برای ذخیره کردن تصاویر به صورت الکترونیکی بر روی دوربین ها کار کردند. در دوربین های پوینت اند شوت از رسانه های دیجیتال به جای فیلم استفاده می شد.

اولین دوربین دیجیتال پیشرفته را در سال 1991 شرکت کودک تولید کرد. امروزه ساده ترین دوربین پایه پوینت اند شوت تصاویر با کیفیت بالاتری نسبت به صفحه مفرغی دارند و تولید کنندگان دیگر مانند کنن، نیکون، و ...دوربین های دیجیتالی پیشرفته ارائه می کنند.حتی گوشی های هوشمند نیزعکس چاپی با کیفیت بالا را می توانند بیاندازند.

انواع عکاسی

پس از بررسی دوربین و مرحله ی آغاز و تکامل عکاسی در بخش فرهنگ و هنر پلاس وی به انواع عکاسی خواهیم پرداخت.

دوربین دیجیتال

عکاسی خبری 

یکی از انواع عکاسی است که در آن عکاس عکس هایی را می گیرد که پیام و هدف اصلی این عکس های خبری یا فتوژورنالیسم خبر رسانی است.

عکاسی شب 

یکی از انواع عکاسی است که در آن عکاسان در شب و تاریکی هوا از فضا عکس می گیرند. از دیافراگم های بسته و زمان های نوردهی طولانی در این نوع عکاسی استفاده می شود.

عکاسی ماکرو

در این نوع از عکاسی، عکاسان از نمای نزدیک و بطور معمول از سوژه های کوچک عکس می گیرند.

عکاسی صنعتی

در عکاسی صنعتی که یکی از شاخه های عکاسی است، عکاس از فرایندهای تولید، محصولات، سازمان کار، کارکنان و یا تجهیزات سازمانی به سفارش یک سازمان صنعتی عکسبرداری می کند.

عکاسی صنعتی

انواع سبک های عکاسی

انواع سبک ها در عکاسی را در این قسمت بخوانید:

عکاسی معماری

عکاسی معماری یکی از انواع عکاسی است که در آن از آثار معماری و ساختمان ها عکسبرداری می شود و دو فاکتور زاویه دید و نوع لنزبسیار پراهمیت است زیرا آثار معماری بزرگ بوده و عکاس نمی تواند از آن ها فاصله بگیرد.

عکاسی اجسام بی جان

یکی از سبک های عکاسی است که تصاویر اشیاء محیط پیرامون و بی جان و غیر متحرک را ثبت می کند. هدف اصلی در عکاسی طبیعت بی جان بیان ایده و مفهومی خاص به ساده ترین شکل می باشد. در این سبک که بسیار دشوار است، عکاس باید توانایی نورسنجی دقیق داشته و از ذوق ترکیب بندی بالا برخوردار باشد.

عکاسی حیات وحش

در این نوع عکاسی، عکاسان با استفاده از لنز تله و سه پایه از حیات وحش و حیوانات و جانوران عکس می گیرند.

عکاسی حیات وحش

عکاسی نجومی

یکی دیگر از سبک های عکاسی است که در آن به روش های مختلف و به وسیلهٔ تلسکوپ از ستاره ها و سیارات عکس گرفته می شود. زمان نوردهی این عکس ها چند دقیقه تا چند ساعت است.

عکاسی ورزشی 

یکی از انواع عکاسی است که عکاس با لنزهای قدرتمندی مانند تله و زوم از صحنه های ورزشی و ورزشکاران عکس می گیرد. برای این نوع از عکاسی دوربین باید قابلیت استفادهٔ مکرر از شاتر را داشته باشد.

عکاسی پرتره 

عکاسی پرتره یک عکس ساده نیست و در آن از چهرهٔ انسان عکسبرداری می شود و ویژگی های فردی، افکار، اخلاق مد نظر عکاس قرار می گیرد.

عکاسی از طبیعت

عکاسی طبیعت یکی دیگر از سبک های عکاسی است که در آن بدون اینکه اثر مستقیم یا غیر مستقیمی از حضور انسان وجود داشته باشد، از گیاهان، جانوران، کوه ها یا صخره ها عکس گرفته می شود و در آن  نباید گیاهان پرورش داده شده از سوی انسان، راه ها، حیوانات اهلی یا حیوانات وحشی خارج از محیط زیست وجود داشته باشند.

عکاسی از طبیعت

عکاسی از مناظر

در این نوع عکاسی حضور انسان یا عناصر انسانی اشکالی ندارد و در آن عکاسان با استفاده از  لنز واید، سه پایه از جهان پیرامون و مناظر عکسبرداری می کنند. در این نوع از عکاسی از بسته ترین دیافراگم (11 تا 22)  برای به دست آوردن بیشترین عمق میدان استفاده می شود.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع