در این مقاله به انواع دسته بندی کلمات کلیدی و روش های تحقیق آن اشاره شده است.
ارتباط کلمه کلیدی و سئو
یکی از مهمترین مفاهیمی که در یک دوره بازاریابی دیجیتال تاکید بسیاری روی آن می شود، مبحث Keyword Research است. برای داشتن درک درستی از کلمة کلیدی لازم است ابتدا مروری بر تعریف فرایند سئو داشته باشیم.
سئو مجموعه ی فرایندها و اقداماتی است که در داخل و خارج از سایت خود انجام می دهیم تا در نتیجه صفحات سایت، برای برخی عبارات، جایگاه بهتری را در نتایج جستجوی مخاطبان گوگل به دست آورند.
انواع دسته بندی کلمات کلیدی:
- دسته ای که قصد داریم هر چه سریع تر در این کلمات به جایگاه بالاتر نتایج گوگل برسیم.
- دسته ای که در این کلمات رقبای جدی داریم.
- دسته ای که تصمیم می گیریم در زمان مناسب به این کلمات بپردازیم.
روش Linear یا خطی
در این مدل از پیشنهادات گوگل یا Google suggestion که براساس رفتار قبلی مخاطب انجام می شود، استفاده می کنیم. به این صورت که کلمة مورد نظر را در قسمت سرچ گوگل وارد می کنیم و همزمان لیستی از کلمات باز می شود که معمولاً تا حدود 10 عبارت را نشان می دهد. همچنین با انتخاب هرکدام از این عبارات پیشنهادی، عبارات مرتبط دیگری نیز دیده خواهد شد.
روش Semi Linear
در این مسیر ابتدا کلماتی نوشته شده است که به آن کلمات پایه یا Foundational keyword گفته می شود که با استفاده از ابزارهای موجود نسبت به غنی سازی آن اقدام می کنیم. در این روش، این سوال مطرح است که چگونه می توان به جستجوهای مرتبط با عبارات مشابه عبارت انتخابی خود، دست پیدا کرد.
Google suggestion
در مورد لیست پیشنهادی گوگل در روش خطی در همین مقاله صحبت کردیم.
LSI
مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است. مفهومی است که موتورهای جستجو از آن برای کشف ارتباط بین کلمات استفاده می کنند. این عبارت به معنی فهرست بندی معنایی نهفته در کلمات و تشخیص درست کلمات است.
Google trends
در این ابزار می توان یک کلمه یا عبارت را از نظر تواتر یعنی میزان کاهش و افزایش جستجو در یک مقیاس صفر تا صدی بررسی کرد. گوگل ترندز این امکان را دارد که بتوان اطلاعات یک یا چند عبارت را به طور هم زمان از نظر محل جغرافیایی، بازة زمانی و طبقه بندی مشاهده کرد.
Keyword Research Tool
یکی از ابزارهای نسبتاً خوب برای بررسی کلمات کلیدی است. به دلیل قابلیت های خوب و هماهنگی پنل رایگانش با زبان فارسی، استفاده از این برنامه پیشنهاد می شود.
Kw finder
ابزاری که دارای نسخة رایگان و غیر رایگان است. در نسخة غیررایگان KW Finder محدودیتی وجود ندارد اما در نسخة رایگانش محدودیت بررسی سه عبارت در روز و نمایش اطلاعات پنجاه عبارت در هر جستجو وجود دارد.
درباره دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال
Ahrefs Keyword Explorer
ahrefs Keyword Explorer یکی از بهترین برنامه ها برای Keyword Research است. از ویژگی های خوب آن می توان به پیشنهاد عبارات کلیدی مشابه براساس Phrase Match، Same Terms و مانند آن اشاره کرد.
ماز Moz
از Moz هم می توانید برای بررسی عبارات کلیدی استفاده کنید. حجم جستجوی نمایش داده شده در آن مانند دیگر ابزارها دقیق نیست و کاربردش بیشتر برای استفاده از پیشنهاد عبارات مشابه و مقایسه عبارات مختلف با یکدیگر است. از ویژگی های خوب Moz نمایش اعتبار دامنه DA, Domain Authority و اعتبار صفحه PA, Page Authority است. DA و PA در پایین آدرس URL هر صفحه مشخص می شود.
Alexa Mangools Ahrefs
با استفاده از این ابزار می توانیم عملکرد رقبا را در کلمات ورودی سایت آن ها ببینیم. اطلاعاتی که برای تحلیل رقبا مورد نیاز است در نسخة پولی Alexa در دسترس است.
SEMrush
SEMRUSH از ابزارهای خوب بررسی عبارات کلیدی است. در بخش Keyword Magic Tool آن، اطلاعاتی در رابطه با عبارت های مشابه، حجم جستجو، حجم جستجوی جهانی، هزینه تبلیغات کلیکی CPC گوگل، سختی Difficulty عبارت کلیدی و مانند آن در اختیار شما قرار داده می شود.
روش Matrix
علاوه بر Linear و Semi-Linear، روش ماتریس Matrix هم از روش های خوب برای تحلیل و پیداکردن عبارت های کلیدی است. روش ماتریس مناسب برای فروشگاه های اینترنتی است.
مراحل استفاده از روش ماتریس به صورت زیر است:
- ابتدا یک فایل اکسل ایجاد کنید.
- در ستون دوم، عناوین یا دسته بندی های مهم را درج کنید.
- در ستون سوم، برند محصولات را درج کنید.
- در ستون چهارم، کلمات 18+ کسب و کار را درج کنید. (کلمات 18+ کلماتی هستند که افراد فعال در هر حوزه روی آن حساسیت دارند و با مشاهده معمولاً روی آن کلیک می کنند.)
- در ستون اول، کلمات مهم را درج کنید. معمولاً، پیش کلمات فروشگاه ها، کلماتی مانند خرید، بهترین، ارزان ترین و مانند آن است.
روش A.method
روش A.Method مانند روش های Linear، Semi-Linear و ماتریس Matrix یکی از روش های تعیین عبارات کلیدی وب سایت است. این روش کمک می کند تا با روشی که قابلیت اعتبار، استناد و ویرایش داشته باشد عبارات کلیدی را مشخص کنیم و در صورت نیاز به آن رجوع و دلایل اشتباه را پیدا کرده و بتوانیم اشتباهات را ویرایش کنیم.
در روش های Linear، Semi-Linear و ماتریس Matrix صاحب کسب و کار در زمینة سئو دانش دارد و با استفاده از این روش ها به مشخص کردن عبارات کلیدی می پردازد. اما در روش A.Method صاحب کسب و کار در زمینة سئو دانشی ندارد و برای مشخص کردن عبارات کلیدی خود از یک سئوکار کمک می گیرد.
این روش به طور مفصل در بهترین دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال تدریس شده است. حتماً برای داشتن دانش و اطلاعات کافی لازم است منابع درست را مطالعه کنیم و زمان کافی را برای کسب تجربه در این زمینه صرف کنیم.
در این مقاله سعی کردیم توضیحات کاملی را از انواع روش ها و ابزار های مورد نیاز برای رسیدن به کلمات کلیدی مناسب بیان کنیم.