پلاس وی
2 سال پیش / خواندن دقیقه

تحقیقات ضدرقابتی علیه اپل؛ این‌بار در ایتالیا

تحقیقات ضدرقابتی علیه اپل؛ این‌بار در ایتالیا

سازمان نظارت بر رقابت ایتالیا درمورد اقدامات ناعادلانه‌ی اپل برای حفظ حریم‌خصوصی کاربران در سیستم ردیابی اپلیکیشن این شرکت، ابراز نگرانی کرده است.

اپل درمورد قوانین حفظ حریم‌خصوصی که برای برنامه‌های شخص‌ثالث در پلتفرم موبایلی خود اعمال می‌کند بار دیگر در اروپا با تحقیقات ضدرقابتی مواجه شده است. این مقررات بر توانایی غول فناوری اهل کوپرتینو برای ردیابی کاربران iOS و هدف قراردادن آن‌ها به‌منظور نمایش تبلیغات تأثیر دارد.

سازمان نظارت بر رقابت ایتالیا درمورد احتمال اینکه اپل مزیتی ناعادلانه برای تبلیغات شخص‌ثالث خود ایجاد کند، ابراز نگرانی کرده است. این اقدام مشمول مجوزهای پاپ‌آپ موردنیاز شرکت‌های شخص‌ثالث برای ردیابی کاربران iOS نمی‌شود.

اپل حدود دوسال قبل قابلیت ردیابی اپلیکیشن (ATT) را راه‌اندازی کرد که طی آن برنامه‌های شخص‌ثالث ملزم شدند قبل‌از اقدام به ردیابی کاربران برای نمایش تبلیغات شخصی‌سازی شده، از آن‌ها اجازه بگیرند. این حرکت موردانتقاد برخی شرکت‌ها قرار گرفت و به‌سرعت منجر به مطرح شدن شکایت‌های متعدد علیه سازنده‌ی آیفون شد. بنابراین ایتالیا اولین کشوری نیست که اقداماتی علیه قوانین حریم خصوصی اپل انجام می‌دهد.

سازمان نظارتی ایتالیا موسوم‌به AGCM با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی از آغاز تحقیقات درمورد اپل به‌دلیل سوءاستفاده از موقعیت مسلط به بازار برنامه‌ها خبر داد و گفت این شرکت سیاست‌های حفظ حریم خصوصی محدودتری برای توسعه‌‌دهندگان اپلیکیشن اعمال می‌کند. بدین‌ترتیب سازندگان شخص‌ثالث برنامه‌های iOS احتمالاً درمورد کیفیت و جزئیات داده‌هایی که اپل به آن‌ها دسترسی دارد ازجمله اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی، در تنگنا قرار گرفته‌اند.

AGCM در بیانیه‌ی خود نوشت: «اقدام ما به‌دلیل ویژگی‌های فنی رابط برنامه‌نویسی است که اپل می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. به‌نظر می‌رسد این رابط موسوم‌به SkAdNetwork نسبت‌به Apple Ads Attribution تأثیر کمتری دارد.»

به گفته‌ی سازمان نظارت بر رقابت ایتالیا، رفتار تبعیض‌‌آمیز ادعایی اپل می‌تواند باعث کاهش درآمد تبلیغاتی آگهی‌دهندگان شخص‌ثالث شود و این موضوع به‌نفع واحد تجاری غول فناوری کوپرتینویی خواهد بود.

AGCM می‌گوید نگران است که رفتار اپل انگیزه‌های توسعه‌ی برنامه‌های نوآورنامه را کاهش دهد و موانعی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند که باعث تغییر اکوسیستم موبایلی خواهد شد.

از زمانی‌که اپل برای ردیابی کاربران در برنامه‌های شخص‌ثالث، محدودیت‌هایی در iOS اعمال کرده، به‌نظر می‌رسد این اقدام باعث ارتقای کسب‌وکار تبلیغاتی اپل و افزایش قدرت بازار آن شده است. علاوه‌براین ATT به‌دلیل وارد کردن ضرر ۱۰ میلیارد دلاری به درآمد متا بارها به سرتیتر سایت‌های خبری فناوری تبدیل شده‌ است.

تِک‌کرانچ می‌نویسد، در مارس ۲۰۲۱ یعنی پس‌از راه‌اندازی ATT، یک استارتاپ فرانسوی، اپل را به ریاکاری در حفظ حریم‌خصوصی کاربرانش متهم کرد و به‌همین‌دلیل شکایت خود را درمورد حفاظت از اطلاعات و رقابت به دادگاه ارائه داد اما اقدام مذکور در آن زمان به سرانجام نرسید. البته مقامات فرانسوی اعلام کردند به تحقیقات در مورد اقدامات ضدرقابتی اپل در قابلیت ردیابی اپلیکیشن iOS ادامه خواهند داد.

سازمان نظارت بر رقابت آلمان و لهستان نیز پس‌از راه‌اندازی ATT، تحقیقاتی را درمورد رویکرد جدید اپل آغاز کردند. درحالی‌که سازمان رقابت و بازار بریتانیا نگرانی‌های اساسی را درمورد قدرت سازنده‌ی آیفون مطرح کرد، بررسی گسترده‌تری درمورد اکوسیستم بازار گوشی‌های هوشمند انجام داد و پس‌از آن شکایت‌هایی ازطرف توسعه‌دهندگان مبنی‌بر ناعادلانه‌بودن تحقیقات مرتبط با اپ‌استور مطرح شد.

اقدامات کمیسیون ضدرقابتی اتحادیه‌ی اروپا علیه اپل در سال‌های اخیر بر بازار پخش موسیقی، سیستم پرداخت اپل و شرایط مربوط به پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای متمرکز شده است.


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع