وی فور یو
2 سال پیش / خواندن دقیقه

تمام ویژگی ها و روشهای یک مدیر خوب و محبوب

تمام ویژگی ها و روشهای یک مدیر خوب و محبوب

یک رئیس خوب باید بتواند با رفتار و اصول مدیریتی خود روابط بین کارمندان و خود را طوری سازماندهی کند که تمام افراد با انگیزه در راستای اهداف شرکت تلاش کنند.

ویژگی های یک مدیر خوب و موفق چیست ؟

یک مدیر خوب باید بتواند قدرت بالایی در کنترل کردن کارها داشته باشد و در سازماندهی و رهبری کارآمد و حرفه ای عمل کند.آیا با دیگران خوب کار می کنید ؟ آیا شما رهبر هستید؟ اگر این ویژگی ها را دارید، ممکن است مدیر خوبی باشید با این حال، شما فقط به این دو ویژگی نیاز دارید که مدیر خوبی باشید اما این همه چیز نیست و طبق آنچه در این بخش از رازهای موفقیت در پلاس وی خواهیم گفت عواملی در مورد اینکه آیا شما مدیر خوبی خواهید شد یا خیر, وجود دارد.

خبر خوب این است که شما مجبور نیستید فقط بر ویژگی های طبیعی و ذاتی تکیه کنید؛ ایجاد ویژگی هایی که مدیران خوب دارند امکان پذیر است. شما می توانید یک برنامه مدیریت را تکمیل کنید تا برخی از ویژگی های لازم را یاد بگیرید و همچنین می توانید ویژگی های مطلوب زیادی را نیز در خود ایجاد کنید.

مدیر با جذبه

ویژگی هایی شخصیتی یک مدیر خوب و موفق 

زمانی که برای یک کار در مدیریت آماده می شوید، این ویژگی های یک مدیر خوب را مد نظر داشته باشید. مواردی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند خودتان را بهبود ببخشید و تعاملات خود را با دیگران افزایش دهید. ویژگی های شخصیتی مطلوب، یک مدیر را به فردی تبدیل می کند که افراد می توانند دنبال رویش باشند و در ادامه احساس راحتی داشته باشند، ویژگی هایی شامل :

خود انگیزشی

یک مدیر موثر اگر نمی تواند به خودش انگیزه دهد , نمی تواند به دیگران نیز انگیزه دهد. خود انگیزشی، توانایی برای راه انداختن خودتان و پذیرفتن مسئولیت های بعدی خودتان است، که یک ویژگی شخصیتی مهم برای یک مدیر محسوب می شود.

انگیزه در کار

راستی و درستی 

مردم به یک مدیر خوب اعتماد می کنند چون می دانند که او شفافیت و درستی ذاتی دارد. کارگران باید بدانند که برای آن ها مبارزه خواهید کرد و آنچه را که می گویید انجام می دهید و از قوانین پیروی می کنید.

قابل اعتماد بودن

به عنوان یک فرد باید قابل اعتماد باشید. مافوق ها و نیز زیردستان شما باید بدانند که می توانتد روی شما حساب کنند. افراد در این سازمان باید بتوانند به شما تکیه کنند. 

خوش بینی

آیا با امید به آینده نگاه می کنید؟ یک نگرش خوش بینانه می تواند به ایجاد روحیه خوب در کارمندان شما کمک کند. نگرش مثبت شما می تواند الهام بخش دیگران باشد و به آن ها کمک کند احساس خوبی در مورد انجام کارها داشته باشند. 

خوش بینی رئیس

اعتماد 

آیا اعتماد به نفس دارید؟ شما باید بتوانید با اطمینان تصمیم بگیرید و به دیگران نشان دهید که قادر به تصمیم گیری های خوبی هستید. اعتماد شما به دیگران سرایت می کند و می تواند مفید باشد. 

آرامش

به عنوان مدیر نمی توانید زمانی که فشار بر روی شما است استراحت کنید چراکه انجام وظایفتان اهمیت ویژه ای دارند از طرفی اگر توانایی حفظ آرامش خود را نداشته باشید قادر به تسلط برکار و .. نخواهید بود. توانایی حفظ آرامش و انجام آنچه که باید انجام شود برای یک مدیر خوب ضروری است. 

انعطاف پذیری 

میزان مشخصی از انعطاف پذیری توسط یک مدیر مورد نیاز است، چرا که او ممکن است نیاز داشته باشد با شرایط در حال تغییر سازگار شود. با تکنیک هایی که در مطالب قبلی پلاس وی در مورد افزایش انعطاف پذیری گفته ایم، خود را به این توانایی نزدیک کنید.

انعطاف پذیری

ویژگی های شخصی و فردی یک مدیر خوب

زمانی که یک مدیر هستید، برخی از سطوح تجاری شما بسیار مهم است و داشتن علم و آگاهی در زمینه ی کاری تان از شما فردی قوی تر خواهد ساخت پس به مواردی که در ادامه گفته ایم با دقت توجه کنید. 

دانش و آگاهی از حرفه

درباره صنعتی که در آن هستید چه می دانید؟ این به شما در درک صنعتتان کمک می کند تا بتوانید به سوالات پاسخ دهید و کار خود را به شکل موثرتری انجام دهید. کارگران ممکن است به دانش صنعت نیاز نداشته باشند، اما یک مدیر باید داشته باشد. 

تقسیم صحیح کارها 

یک مدیر موفق می داند که بعضی وظایف باید به دیگران محول شود. شما باید بتوانید کارگرانی که خوب عمل می کنند را شناسایی کنید و به آن ها وظایفی دهید که می توانند به موفق شدن پروژه کمک کنند.

اصول مدیریت

سازمان دهی 

باید برای اینکه یک مدیر خوب باشید، بتواید خوب سازمان دهی کنید. پی گیری پروژه ها، کارمندان و تکالیف را طوری انجام دهید که در اولویت آنچه که باید در کسب وکار اتفاق بیفتد قرار دارید. 

مدیریت مالی پایه 

مفاهیم مالی پایه را درک کنید تا بدانید چگونه پول را که بخشی از پروژه است را مدیریت کنید. به خوبی میدانید که یکی از ارکان اصلی مدیریت موفق، کنترل و مدیریت هزینه هاست.

سلسله مراتب تجارت 

باید بدانید که سلسله مراتب چگونه در تجارت شما کار می کند و زنجیره فرماندهی را دنبال می کند. حتما وظایف خود را درک کنید و بدانید به چه کسی گزارش می دهید. همچنین باید بدانید که سازمانتان چگونه بر زیردستان شما تاثیر می گذارد.

تجارت درست

آشنایی با قانون

در حالی که نیازی نیست متخصص قانون باشید، اما باید مفهوم قانونی آزار و اذیت، استخدام مناسب و شیوه های اخراج، محرمانه بودن و چیزهای دیگر را بدانید. آگاهی شما از قانون تاثیر مستقیمی در رفتار و تصمیم گیری هایتان خواهد داشت.

ویژگی های ارتباطی

یک مدیر خوب باید بتواند به طور موثری ارتباط برقرار کند؛ ممکن است از ویژگی های مختلف مرتبط با ارتباط تعجب کنید. مطمئن شوید که این توانایی را دارید و بخشی از تلاش های خود را صرف برقراری ارتباط می کنید.

ارتباط مدیر

دیگر ویژگی های یک مدیر خوب و موفق

در ادامه این بخش از رازهای موفقیت در پلاس وی برخی از ویژگی هایی دیگر که باید برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب و موفق داشته باشید را آورده ایم. 

ارتباط نوشتاری

یاد بگیرید چطور به طور موثری با نوشتن ارتباط برقرار کنید.یک مدیر خوب باید بتواند به صورت حرفه ای و با دستور زبان درست بنویسد و یا خود را در ایمیل و یادداشت ها بیان کند و تشکر کند. 

سخنرانی در جمع

به عنوان مدیر موفق، شما باید بدانید چگونه به صورت عمومی صحبت کنید، کلمات خود را بیان کنید و نظراتتان را، چه در یک مصاحبه، چه در مورد خطاب به کارگران، به اختصار بیان کنید. 

بازخورد سازنده

یاد بگیرید که چطور بازخوردتان را به شیوه ای که برای کارگران و دیگران مفید است، فراهم کنید.

بازخورد رئیس خوب

گوش دادن

یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی، گوش دادن است. دقت کنید که به کارگران، مافوق و مشتریان خود گوش دهید و آن ها را تایید کنید. 

خاص بودن 

هنگامی که دستورالعمل ها را ارائه می دهید، در آنچه که می خواهید، و در نتایج مورد انتظار خاص باشید. دقت کنید که کارمندان شما درک کنند که چه اتفاقی باید بیفتد. 

سازماندهی سخنرانی

سازماندهی و تمرین سخنرانی قبل از ارائه، باید شفاف و مختصر باشد، تا ماجرا به خوبی جریان یابد. فراموش نکنید که هر چقدر سخنران قوی باشید، بازهم باید به این مورد مهم پیش از صحبت در جمع توجه کنید.

سخنرانی رئیس

ویژگی های ارتباطی

ویژگی های شما زمانی که یک مدیر هستید مهم است. باید بدانید چطور روابط بین خود و زیردستانتان را مدیریت کنید و همچنین روابط بین افرادی که تحت کنترل شما کار می کنند را مدیریت کنید ؛ همچنین باید بدانید چگونه روابط با سرپرست را گسترش دهید، و روابط بین افرادی که بالای شما و زیر دست شما در سلسله مراتب قرار دارند را هماهنگ کنید. 

خدمات مشتری

شما ممکن است از کشف کیفیت خدمات مشتری شگفت زده شوید با این حال، اینگونه است. اگر می خواهید مدیر خوبی باشید، باید قادر به ایجاد روابط خوب با مشتریان باشید. یاد بگیرید چطور با مشتریان ارتباط برقرار کنید و مسائل را از دید آن ها ببینید.

میانجی گری

آیا می دانید که چگونه صلح را ایجاد کنید؟ اغلب، یک مدیر خوب باید بتواند بعنوان میانجی گری بین کارگران باشد، مثلا بین یک کارگر و یک مشتری، یا بین یک کارمند و یک کارگر عمل کند. با استفاده از ویژگی های میانجی گری خود، تکنیک های حل اختلافات را یاد بگیرید تا یک مدیر خوب باشید.

رئیس میانجیگر

بازیکن تیم

آیا شما عضوی از تیم هستید؟ اگر می خواهید به عنوان یک مدیر موثر موفق شوید، باید بتوانید به عنوان بخشی از یک تیم عمل کنید.مطمئن شوید که می خواهید با دیگران کار کنید، و این که شما پایان خود را حفظ خواهید کرد.

احترام

اگر قرار است به عنوان مدیر احترام داشته باشید باید به کارکنان خود احترام بگذارید و این کاملا به شما بستگی دارد و بس. 

هم کاری

باید با دیگران و با تیم خود هم کاری کنید. همچنین باید بتوانید با دیگران خوب کار کنید و درک کنید که چطور ایده ها و شخصیت ها را ادغام کنید.

همکاری در شرکت

اهمیت به ارزش دیگران

یک مدیر خوب به کارکنانش کمک می کند تا احساس ارزشمندی بکنند. پیامد ها نشان می دهند که کارمندان خواهان به رسمیت شناختن مدیران خود هستند، و شما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان خود را شناسایی کنید. 

احترام به فرهنگ شرکت 

مدیران خوب، رهبران بزرگی هستند. آن ها ویژگی های منحصر به فرد شرکتشان که ممکن است دیگران اصلا دوست نداشته باشند را دوست بدارند. 

مثبت اندیشی 

مدیرانی که نگرش خوبی در طول روز کاری دارند، در مورد پروژه هایی که باید انجام شوند، شکایتی نمی کنند. آن ها به دنبال راه حل هایی می گردند تا پروژه ها را قبل از موعد به پایان برسانند. طبق نظر گالوپ، 51 درصد از مدیران به طور ذهنی خارج از شغل و شرکت خود هستند.

نگرش مثبت رئیس

تمرکز بالا 

کلید موفقیت کلی؛ قابلیت تمرکز و توانایی تمرکز در یک دوره زمانی طولانی.به طور خاص، آن ها می توانند چندین پروژه را بلافاصله مدیریت کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز در زمان انجام می شود و با مشخصات مشتری (یا شرکت) تکمیل می شود. 

دوری از عدم تمرکز 

آن ها از قلبشان پیروی می کنند ؛ همدلی با کارکنان مهم است. همه دچار کشمکش های شخصی و حرفه ای می شوند که می تواند بر کار آن ها تاثیر بگذارد، شرکت می کنند. بهترین مدیران می دانند که مهربانی برابر با عملکرد است، و قبل از اینکه به کیفیت خروجی کار دست یابند، مسائل را در نطفه خفه می کنند، حتی اگر این به این معنی باشد که بعضی مسایل را خودشان حل کنند. 

بی ریا و صادق بودن 

موقعیت مدیریتی جایی برای کارمند نادرست نیست ؛ بهترین مدیران به تیمشان اطلاعاتی خواهند داد که باید بشنوند، نه آنچه که آن ها می خواهند بشنوند.بعضی اوقات حقیقت دردناک است، اما این تنها راهی است که تیم شما می تواند رشد کند.

مدیر بی ریا

در نظر گرفتن مسئولیت ها

یک مدیر موفق و خوب مسئولیت اهداف خود را برعهده می گیرد و در همان حال، زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود، مسئولیت آن را نیز بر عهده خواهد گرفت. آن ها فرهنگ پاسخگویی را پرورش می دهند تا کارمندان اهمیت مسئولیت اقدامات خود را درک کنند. 

تصمیم گیری موثر 

اگر ناظران نمی توانند برای تیم خود تصمیم گیری کنند، چگونه می توانند انتظار داشته باشند که آن ها را به سمت خط پایان پروژه یا اهداف هدایت کنند؟ حقیقت این است که آن ها نمی توانند به همین دلیل است که بهترین مدیران توانایی تصمیم گیری با داشتن اطلاعات را دارند در مدت زمان کوتاهی تا بهترین نتایج را از تیم خود دریافت کنند. 

به راحتی تحت تاثیر قرار نگرفتن 

آن ها باید از لحاظ عاطفی باهوش باشند، صادق باشند و تیم خود را به همان عملکرد و استانداردهای پاسخگویی که خودشان نگه می دارند، حفظ کنند. 


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع