حقایق جالبی درباره کشتی تایتانیک که شاید تاکنون نمیدانستید
تایتانیک داستان هیجان انگیزی است که در انتها با غم به اتمام رسید اما به نظر شما این کشتی معروف چه راز هایی دارد که بسیاری از ما از آن باخبر نیستیم؟ در این قسمت از گوناگون پلاس وی قصد داریم حقایق جالبی را در مورد کشتی تایتانیک به شما معرفی کنیم.
- کشتی تایتانیک توسط کمپانی به نام خط ستاره سفید ساخته شد و در 31 مارس سال 1912 آماده روی اقیانوس قرار گرفته بود. ساخت آن حدود سه سال در ایرلند شمالی به طول انجامید.
- این کشتی هرگز یک کشتی معمولی نبود و جذاب ترین و لوکس ترین کشتی ساخته شده در زمان خودش محسوب می شد. همچنین بزرگترین کشتی آن زمان بود که 28 متر پهنا، 53 متر ارتفاع و 269 متر طول داشت. یعنی 3 برابر یک زمین فوتبال بود.
- کشتی تایتانیک در 10 آوریل سال 1912، اولین سفر طولانی خودش را انجام داد. یعنی از انگلستان به آمریکا رفت.
- لقب های بسیار مختلفی برای تایتانیک تعیین شده بود که یکی از آن ها PMS بود که مخفف کلمه "کشتی بخار ارسال نامه های شاهنشاهی" بود. این کشتی حدوداً 3500 نامه، پکیج بسته و سند را در هر سفر با خودش همراه می کرد.
- این کشتی حدود 2200 نفر مسافر داشت که 900 نفر آن فقط خدمه بودند. مسافران شامل کسانی بودند که می خواستند به تعطیلات بروند. افراد جوان و همچنین افرادی که امید به شروع زندگی جدید در آمریکا داشتند، داخل این کشتی قرار می گرفتند.
- جایگاه افراد در کشتی تایتانیک بستگی به این داشت که چه کسی هستند و چقدر پول پرداخت می کنند. قسمت فرست کلاس یا سطح اول مخصوص ثروتمندترین افراد بود که در بالاترین قسمت کشتی قرار می گرفت. این افراد معمولاً در اتاق های خصوصی بزرگ می خوابیدند، غذا های خوشمزه می خوردند، امکانات زیادی مثل کافه، استخر، زمین بازی، آرایشگاه، اتاق مطالعه و اتاق انتظار داشتند.
- سطح دوم مخصوص افرادی بود که خیلی ثروتمند نبودند اما خیلی فقیر هم محسوب نمی شدند. اتاق های آن ها دو الی چهار تخت خواب و یک مبلمان همراه با امکانات معمولی مانند میز و آینه داشت. آن ها می توانستند فضای بیرون را هم ببینند و از آن لذت ببرند. کتابخانه و اتاق غذاخوری هم در اختیار شان بود.
- امکانات مربوط به سطح سوم بسیار ساده تر بود اما نسبت به کسانی که روی قایق ها قرار می گرفتند، بهتر بود. سطح سوم معمولاً در کف کشتی قرار می گرفتند. اتاق های تک نفره همراه با یک میز و آینه داشتند. سه بار در روز به آن ها غذا می دادند اما نکته بد ماجرا این بود که 700 نفر مسافری که در این طبقه بودند باید از یک حمام استفاده می کردند.
- کشتی تایتانیک با سه عدد موتور زغالی که داشت، توانسته بود در طی 4 روز مسیر طولانی را در اقیانوس اطلس طی کند اما حرکت کردن این کشتی اصلا کار راحتی نبود. هر روز باید 175 نفر آتش نشان مراقب 600 تن زغال بودند که وزن همه آن ها برابر با 100 عدد فیل بود.
- تایتانیک همچنین به کشتی رویا ها هم معروف است، زیرا امن ترین کشتی در زمان خودش محسوب می شد. برای این که اطمینان حاصل کنند که این کشتی به هیچ وجه غرق نمی شود، 16 بخش جداگانه برای قسمت بدنه کشتی در نظر گرفته بودند که اگر 2 یا 3 قسمت آسیب ببیند و آب وارد آن شود، کشتی باز هم زمان داشته باشد که خودش را نجات دهد بنابراین همه چیز در امنیت کامل نظر می رسید تا این که قبل از نیمه شب روز پنجم در دمای منجمد کننده اقیانوس اطلس شمالی، کشتی با کوه یخ در تاریکی برخورد کرد.
- فاصله آن ها آنقدر نزدیک شده بود که نتوانستند جهت کشتی را تغییر دهند و با کناره کوه یخی برخورد کردند که همین باعث ایجاد سوراخ در حداقل چهار بخش از بدنه کشتی شد.
- کاپیتان کشتی تایتانیک به نام ادوارد جان اسمیت و خدماتش می دانستند که این خرابی به معنای بحران است و تا چند ساعت دیگر کشتی تایتانیک غرق خواهد شد و سپس به کشتی های اطراف و مسافران خبر دادند تا قایق های نجات را آماده کنند.
- یک مشکل بسیار بزرگ وجود داشت. تایتانیک فقط 20 عدد قایق را با خود همراه کرده بود که تنها نصف مردم کشتی روی آن جای می گرفتند. چیزی که وضعیت را بدتر می کرد، این بود که نصف قایق باید خالی می ماند و وضعیت آنقدر خطرناک شده بود که بسیاری از مردم از روی کشتی به داخل قایق ها می پریدند تا خودشان را نجات دهند.
- اول قسمت جلوی کشتی وارد آب شد و نیمه دیگر را با خودش به داخل آب کشید و در نهایت تایتانیک غرق شد.
- تقریباً ساعت 2 نصف شب کشتی به دو نیم تقسیم شد و کسانی که توانسته بودند سوار قایق شوند، روی آب های منجمد سرگردان بودند.
- اکثر مسافران که در دمای منفی دو درجه سانتیگراد داخل آب افتاده بودند، به دلیل سرمای زیاد در عرض 15 دقیقه جان دادند اما بعضی دیگر با قرار گرفتن روی سطوح از بقایای کشتی، توانستند بیشتر دوام بیاورند و زنده بمانند.
- اولین کشتی که به سیگنال خطر کشتی تایتانیک پاسخ داد، RMS Carpathia بود اما با این که به سرعت اقدام کرده بود، نتوانسته بود تا ساعت سه و نیم صبح به آن جا برسد. یعنی یک ساعت بعد از این که کشتی تایتانیک غرق شده بود.
- این کشتی بعد از این که به محل مورد نظر رسید، قایق را روی آب انداخت . به طور کل 705 نفر از این ماجرا جان سالم به در بردند و همه آن ها در امنیت کامل به آمریکا رفتند.
- قسمت بد ماجرا این جا بود که بیش از 1500 نفر در کشتی تایتانیک جان خود را از دست دادند و اکثر آن ها دیگر دیده نشدند و اثری از جنازه شان هم نبود.
- چند روز بعد کشتی های دیگر به سراغ کشف و شهود این کشتی غرق شده رفتند و توانستند 300 بدن بی جان را از آب بیرون بکشند که بعضی از این جنازه ها در دریا دفن شده بودند.
- با وجود تلاش های زیادی که برای پیدا کردن کشتی تایتانیک انجام دادند اما تایتانیک تا هفتاد سال از دید جهان پنهان باقی مانده بود تا این که در سال 1985 دوباره آن را دیدند و این اتفاق زمانی رخ داد که یک دانشمند در حوزه دریا به نام دکتر رابرت بالارد قصد داشت یک سفر در عمق دریا داشته باشد و یک ربات دریایی هم همراهش بود تا این که کشتی تایتانیک را در کف دریا مشاهده کردند که در 60 کیلومتری ساحل کانادا قرار گرفته بود.
- از آن زمان به بعد شروع به تحقیق روی کشتی تایتانیک کردند و بیش از 6 هزار جسم بی جان و با ارزش از آن بیرون آوردند که امروز تبدیل به یکی از موزه های بزرگ در جهان شده است و در آن جواهرات ، عطر، بشقاب، لباس، مبلمان ، منوی ناهار و همه چیزهایی که در کشتی تایتانیک بود، در این موزه قرار گرفته است.
- کسی که بیشترین طول عمر را در بین همه مسافران کشتی تایتانیک داشته است، فردی به نام "میلوینا دین" بود که نود و هفت سال عمر کرد. زمانی که داخل کشتی بود ، یک نوجوان بود. مادر و برادرش او را وارد قایق کردند و او هم زنده ماند تا اینکه در سال 2009 ماجرا را تعریف کرد و در همان زمان از دنیا رفت.
- مستندات و فیلم های زیادی در مورد تایتانیک ساخته شده است که اولین فیلم آن یک فیلم سایلنت به نام نجات از تایتانیک بود که یک ماه بعد از این واقعه ساخته شد اما مشهورترین آن در هالیوود در سال 1997 ساخته شده است که یکی از پرطرفدار ترین فیلم های تاریخ سینما محسوب می شود.
شرایط کسانی که در کشتی تایتانیک زنده ماندند
کسانی که در کشتی تایتانیک زنده ماندند، معمولا شرایط زیر را داشتند:
خانم ها و بچه ها
خانم ها و بچه ها اجازه داشتند که سوار قایق های تایتانیک شوند. البته در این بین بعضی از مردان تقلب می کردند و وارد قایق شدند.
ثروتمندان
مسافران سطح یک در این کشتی افراد خوش شانسی بودند که برای آن ها روی قایق ها فضا در نظر گرفته بودند و اتاق آنها نزدیک ترین قسمت به قسمت قایق ها بود و به همین دلیل بسیاری از افراد فقیر که در طبقه پایین کشتی بودند، نتوانستند خودشان را به قایق ها برسانند.
پیروی کردن از دستورات
اگر آن ها در سریع ترین زمان ممکن می توانستند خودشان را به قایق ها برسانند و معطل نمی کردند، احتمالاً زنده می ماندند. در غیر این صورت فرصت سوار شدن به قایق از آن ها گرفته می شد.
شجاع بودن
بسیاری از افراد از ترک کشتی به این بزرگی و سوار شدن روی قایق های کوچک ترس زیادی داشتند. بعضی دیگر هم نمی خواستند خانواده و دوستانشان را از دست بدهند و روی کشتی می ماندند. سوار شدن به قایق هم شجاعت مورد نیاز خودش را طلب می کرد.
کسانی که هل می دادند
در نهایت کسانی که جمعیت را هل می دادند تا خودشان را به گونه ای وارد قایق کنند، ممکن بود بتوانند جان خود را نجات دهند.
کسانی که استقامت داشتند
بعضی از افرادی که زنده مانده بودند، سعی کرده بودند که نیم ساعت داخل آب های منجمد دوام بیاورند و هر طور که شده بود، خودشان را بیدار نگه می داشتند تا زنده بمانند.