وی فور یو
یک سال پیش / خواندن دقیقه

خودرو پژو 301 جایگزینی مناسب برای پژو 405 + تصاویر

خودرو پژو 301 جایگزینی مناسب برای پژو 405 + تصاویر

خودرو پژو 405 شیر قدیمی ایران که به سن میانسالی رسیده است کم کم از رده خودروهای پرقدرت خارج شده و جای خود را به پژو 301 خواهد داد. این جانشین مناسب را بهتر بشناسید.

پژو 405 یک خودروی خانوادگی در کلاس سدان های بزرگ می باشد که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد.این شیر پیر صنعت خودرو ایران بعد از پراید پرفروشترین خودرو در ایران بشمار می آید که امسال در صنعت ما 24 ساله شد و همچنان در جمع فرزندانش حضور دارد اما مدت هاست حکمرانی را به خانواده اش (پژو 206 و 207 وپژو 301و ...) واگذار کرده اما نه زخمی شده و نه محکوم به جدایی از جمع شیرها.

پژو سال 1370 با 405 راهی را در ایران آغاز کرد که منجر به کسب حداقل 50 درصد از بازار ایران شد؛ مسیری که با عرضه پژو پارس مستحکم شد و پژو 206 طراوت را به آن اضافه کرد. پژو در این مسیر به غیر از مدل های 405، 206 و 207i تیری را در طول این 24 سال به خشاب ایران خودرو اضافه نکرده و هر آنچه رنگ و بوی پژویی دارد، پروژه های ایرانیزه شده ای مانند روآ، آر دی، وانت جدید کاریا، پژو پارس و... است. 405 شیر ماده ای بود که در کمال تعجب زاد  و ولدش بازار خودرو ایران را متحول کرد. فرزند ایرانی اش، سمند هر چند به سمت استقلال از پژو پیش می رود اما هر چه هست از نطفه 405 متولد شده و تا ابد این آغاز در کارنامه اش می ماند.

اردیبهشت سال گذشته، یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو پس از ملاقات با مسئولان ارشد پژو بعد از حدود 4 سال غیبت، خبر از خروج 405 از سبد محصولات ایران خودرو و جایگزینی آن با محصولی جدید از پژو داد؛ خبری که با تأیید هفته گذشته مبنی بر ورود پژو با محصولات جدید قوت گرفت و 301 به عنوان جانشین 405 بعد از 24 سال کوله بارش را برای نشستن بر تخت پدربزرگ بست تا به ایران بیاید و 405 که مدت هاست از استاندارد یک شیر پیر پا را فراتر گذاشته به تنهایی در تاریخ استراحت کند و به دنیایی برود که پیکان سال 1384 به آن کوچ کرد. 

خود پژویی ها می خواهند 405 خداحافظی کند!

شاید برای شما هم عجیب باشد که خودروساز ایران تصمیم به خداحافظی یک خودرو آن هم به همین سادگی بگیرد. واقعیت نیز اینگونه است چرا که پژویی ها در جدیدترین مذاکرات از ایران خودرو خواسته اند 405 را از خط تولید خارج کند تا 301 جایگزین آن شود. یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده که در قرارداد جدیدشان تأسیس مرکز تحقیق و توسعه مشترک با پژو و سیتروئن نیز لحاظ شده است. شاید تأسیس چنین مرکزی بتواند به توسعه منطقی تر سبد محصولات پژو کمک شایانی کند تا دیگر شیرهای فرانسوی در بازار ایران بیش از سن پیری حکومت نکنند! 

پژو 301

چه زمانی 301 جایگزین 405 می شود؟

 ایران خودرویی ها از پایان سال 94 به عنوان زمان این جایگزینی خبر می دهند اما حقیقت در صنعت خودروسازی ایران معمولاً فاصله زیادی با وعده مسئولان دارد و بر اساس پیش بینی ها با توجه به زمان مورد نیاز برای خاتمه تولید این محصول و تولید انبوه 301 برای تأمین تقاضا در زمانی بهتر از سال 1396 محقق نخواهد شد. لذا می توان با اطمینان امیدوار بود که اگر همه برنامه های ایران خودرو و پژو به خوبی پیش برود، در سال 1396 که چندان هم دور نیست، شیر خسته پژو در 26 سالگی از جهان خودرو خداحافظی کند و 301 زمانی به جانشینی برسد که احتمالاً پژو در جهان به دنبال معرفی نسل جدیدش است! 

به دنیا آمد تا ارزان باشد!

سایت های تولیدی 301 در هیچ یک از محصولات این کمپانی سابقه ندارند و کاملاً مشخص است که پژو روی 301 سرمایه گذاری اقتصادی کرده است تا آن را به کابوس رقبای ارزان قیمتش به خصوص رنو (داچیا) تبدیل کند. مشهودترین این بازارها برای ما ایرانیان کشور ترکیه است؛ جایی که 301 با قیمت حدود 40 هزار لیره در تلاش است تا بازار سدان های اقتصادی را از آن خود کند؛ جایی که رنو لوگان (تندر 90) هر چند نمونه صفرش کمیاب است اما قیمتی در همین حدود دارد و برادر هاچ بکش یعنی ساندرو در نسل جدید با قیمت 41 هزار لیره ای عرضه می شود.

پژو 301

301 در جهان با چه مشخصات فنی عرضه می شود؟

 اکنون سه موتور برای پژو 311 درنظر گرفته شده است. اولین موتور 1٫6 لیتری چهارسیلندر با تکنولوژی VTi است که 115 اسب بخار نیرو تولید می کند. موتور 1٫2 لیتری سه سیلندر با توان 72 اسب بخار و موتور 1٫6 لیتری چهار سیلندر HDi دیزلی با قدرت 92 اسب بخار هم قابل انتخاب می باشند.

وزن 301 نیز مشابه 405 عددی حدود 1.1 تن به صورت خالص را نشان می دهد که با توجه به شباهت با پژو 206 صندوقدار و احتمال بهره گیری از مشخصات فنی مشابه این خودرو می تواند شتابی حدود 12 ثانیه با گیربکس دستی و 13 ثانیه با گیربکس اتوماتیک داشته باشد. مصرف آن نیز با ثبت عددی حدود 7.5 لیتر در سیکل ترکیبی حدود یک لیتر از استاندارد موتور یورو 6 جهانی اش بیشتر خواهد بود.

پژو 301

چه زمانی می آید؟

 از تمام وعده های پژو تاکنون یک دستگاه 301 به ایران رسیده است که هم اکنون در مرکز تحقیقات ایران خودرو به سر می برد. پیش بینی می شود با توجه به آغاز تحقیقات ایران خودرو روی این خودرو حداقل طی 3 ماه نخست سال نخستین خبرها از ورود این محصول به صورت CBU در بازار ایران شنیده شود. واردات کامل 301 احتمالاً قیمت این خودرو را تا مرز 80 میلیون برای مدل اتوماتیک افزایش خواهد داد و برای کسب سهم از بازار از دست رفته پژو، این خودرو در 2 مدل اتوماتیک 4 سرعته و 5 سرعته دستی عرضه خواهد شد تا در بهترین حالت طی مدت زمان 12 ماه خط تولید 301 در ایران خودرو آماده شود و 301 پس از ایرانی سازی بخش هایی مانند تریم داخلی و مشخصات فنی آماده ورود به خطوط تولید شود. 301 با این شرایط در خوشبینانه ترین حالت از سال 95 وارد فاز تولید انبوه می شود و طی یک سال تولید تکلیف خروج 405 از سبد محصولات ایران خودرو را تعیین می کند. در این بین ایران خودرو خانواده پارس را همچنان به تولید خواهد رساند و همزمان با اوج گرفتن تولید 301 ، نسخه فیس لیفت پارس به بازار معرفی می شود تا در کنار محصول لوکس ایران خودرو یعنی دنا خط و نشان جدی برای چینی های مرز 50 میلیون تومان بکشد.

پژو 301

قیمت پژو 301

 قیمت پژو 405 در طرح فروش نقدی کنونی ایران خودرو در مدل GLX عددی حدود 28.6 میلیون تومان است که با توجه به قیمت جهانی 301 ، دستیابی به آن حتی با داخلی سازی فراوان برای ایران خودرو غیرممکن است لذا برای نسخه پایه این خودرو با گیربکس دستی آن هم به صورت تولیدی نمی توان قیمتی کمتر از 40 میلیون تومان را متصور بود. 

پژو 301


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع