وی فور یو
یک سال پیش / خواندن دقیقه

دانش آموزان ایرانی چند ساعت درس می خوانند؟

دانش آموزان ایرانی چند ساعت درس می خوانند؟

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش آمار درس خواندن دانش آموزان ایرانی را اعلام کرد.

میزان درس خواندن دانش آموزان ایرانی

ایران آنلاین:در حالی که دانش آموزان در ایران حدود 13 هزار و 900 ساعت درس می گذرانند این عدد در جهان کمتر از 9 هزار ساعت است.

این آماریست که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است. با مطرح شدن این گزارش منتقدان تعلیم و تربیت دوباره موضوع بررسی نظام آموزش و پرورش را مطرح کردند.

مخالفان نظام آموزشی بر این باورند که حجم بالای کتاب های درسی، عدم جذابیت محیط مدرسه و کلاس، شروع کلاس درس صبح زود، آموزش در فضای پراسترس و نبود آموزش برای مهارت های زندگی در مدارس کشور موجب شده تا دانش آموزان علاقه چندانی به حضور در کلاس درس نداشته باشند و البته همه این عوامل دست به دست هم داده تا زنگ آخر مدرسه یکی از پرطرفدار ترین زنگ ها در مدارس باشد.

دانش آموزان به جای لذت بردن از دوران تحصیل و یادگیری مهارت های زندگی ناچارند برای گرفتن مدرک تحصیلی کتاب های درسی را فقط حفظ کنند. موضوعی که مهدی بهلولی فعال صنفی معلمان هم به آن اشاره می کند و با انتقاد از نظام آموزشی کشور به «ایران» می گوید:کلاس های درس برای دانش آموزان ما اصلاً جذابیت ندارند.

دانش آموزان در این کلاس ها به معلمان می گویند که این مطالب کارآیی برای زندگی شخصیشان ندارد.این درحالیست که دانش آموزان در دیگر کشورها مفاهیم آموزشی را بسیار دقیق یاد می گیرند آنها زنگ شنا، سینما، محیط زیست، تئاتر، موسیقی و کلاس کتابخانه و آزمایشگاه دارند وقتی در مدرسه می خواهند مفاهیم جامعه مدنی و شهروندی را یاد بگیرند کار عملی انجام می دهند. اما دانش آموزان ما در مدارس هیچ کدام از این امکانات را ندارند هر چه هست در کلاس درس اتفاق می افتد و همین موضوع موجب شده تا دانش آموز از مدرسه فراری باشد.

او به مدارس محیط زیست اشاره می کند و می گوید:برخی از مدارس غیرانتفاعی مثل محیط زیست اقداماتی برای مهارت آموزی دانش آموزان دارند البته سبک مدارس غیر دولتی با دولتی ها بسیار متفاوت است اما چقدر از دانش آموزان توان مالی دارند که در این مدارس باشند.

بهلولی به حفظ کردن کتاب های درسی اشاره می کند و می گوید:سالهای سال است که درباره حفظ شدن کتاب های درسی می گوییم اما واقعاً آیا آموزش و پرورش اقدام مثبتی در جهت حل این مشکل داشته است؟حفظ کردن کتاب ها موجب رقابت های ناسالم بین دانش آموزان شده است در کنار این مقررات بسیار زیاد در مدارس موجب شده تا دانش آموزان در همان ساعت هایی که در مدرسه هستند استرس داشته باشند. شاید بارزترین مسأله ای که موجب ایجاد استرس و اضطراب در بین دانش آموزان می شود امتحانات نهایی سنگین در دوره دبیرستان و همچنین پشت سر گذاشتن سد کنکور باشد.

با این حال آنطور که مسئولان آموزش و پرورش می گویند اصلاح ساختار آموزش و پرورش حمایت مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی را می خواهد موضوعی که علی الهیار ترکمن به آن اشاره می کند و می گوید:شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و دیگر نهادها بر آموزش و پرورش نظارت دارند. البته شروع کار و اعمال برخی اصلاحات برعهده ماست اما حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم می خواهیم.

ما با توزیع نامتعادل منابع در آموزش و پرورش نیز مواجهیم. نسبت توزیع معلم به دانش آموز در مناطق مختلف نامتوازن است، در برخی مناطق یک به 43 است. یکجا یک به پنج است و مدارسی با یک دانش آموز هم داریم. موضوعی که البته اسفندیار چهاربند مدیر سابق وزارت آموزش و پرورش هم به آن اشاره می کند و به «ایران» می گوید:« نظام های آموزشی باید به نیارهای مختلف افراد پاسخ دهد این نیازهای در حوزه اقتصاد است. بخش دیگر هم فرهنگ عمومی و مهارت های شهروندی افراد است.ما دو نهاد اصلی برای تصمیم گیری در نظام آموزشی داریم مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی باید در این زمینه تصمیم گیری کنند. این وظیفه وزارت آموزش و پرورش نیست. شورای عالی آموزش و پرورش، شورای انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نهادهایی هستند که ساختارها را تصویب می کنند و آموزش و پرورش اجرا می کند.»

انتهای پیام/م


هر آنچه میخواهید در اینجا بخوانید
شاید از نوشته‌های زیر خوشتان بیاید
نظر خود را درباره این پست بنویسید ...

منوی سریع