از زمان تبدیل شدن توییتر به یک شرکت خصوصی، شاهد تغییرات متعددی در سیاستهای کاری این شبکهی اجتماعی بودهایم که برخی از آنها بحثبرانگیز هستند. اگرچه این اقدامات باعث شده است توییتر همواره در سرتیترهای سایتهای خبری قرار داشته باشد اما تأثیر درخورتوجهی در تجربهی استفاده از این پلتفرم اجتماعی ایجاد نشده است. اکنون توییتر تصمیم گرفته است دسترسی برنامههای غیررسمی که توسعهدهندگان شخصثالث آنها را منتشر کردهاند را مسدود کند.
بار دیگر، توییتر با دنبال کردن روند کاری اخیر خود و بدون اینکه توضیحی در شرایط و قوانین ۵۰۰۰ کلمهای خود ارائه دهد، دسترسی برنامههای شخصثالث را به پلتفرم خود مسدود کرد. برخی برنامههای غیررسمی محبوب توییتر از هفتهی گذشته امکان دسترسی به API این شبکهی اجتماعی را نداشتند. این درحالی است که شرکت مذکور مدعی شده که قوانین API طولانیمدت را اجرا میکند و حالا بهنظر میرسد این ادعا نادرست است، زیرا بهطور خودسرانه دسترسی برنامههای غیررسمی را قطع کرد.
به گزارش PCWorld، درحالیکه احتمال دارد سایر پلتفرمها و ابزارهای کوچکتر بتوانند همچنان به API توییتر دسترسی داشته باشند، اما توسعهدهندگان اکنون نمیتوانند در برنامههای خود تغییری در خدمات این شبکهی اجتماعی اعمال کرده یا ویژگی جدیدی ارائه دهند. این موضوع باعث میشود وبسایت و برنامهی رسمی توییتر، تنها راه مجاز برای دسترسی به توییتهای اصلی باشد. Fenix یکی از برنامههای شخصثالث محبوب توییتر که برای اندروید و iOS منتشر شده است از تاریخ ۱۲ ژانویهی ۲۰۲۳ هیچ توییت جدیدی نمایش نمیدهد.
توییتر سال ۲۰۰۶ بهطور عمومی راهاندازی شد. در آن زمان بیشتر کاربران برای ارسال توییتر از روش پیامکی استفاده میکردند. بههرحال ظهور گوشیهای هوشمند و برنامههای غیررسمی توییتر ازجمله مهمترین ابزارهایی بودند که امکان دسترسی به قابلیتهای جذاب و کاربردی را به کاربران شبکهی اجتماعی مذکور ارائه دادند. بهعنوان مثال، TweetDeck با رابط کاربری پیشرفتهی خود بهعنوان یکی از برنامههای شخصثالث دسکتاپ توییتر شناخته میشود.
بهنظر میرسد استراتژی توییتر این است که کاربران را به استفاده از برنامهها و وبسایت رسمی خود ترغیب کند زیرا در این شرایط میتواند تجربهی کاربری را تحت کنترل خود درآورد و مهمتر اینکه درآمد تبلیغاتی بیشتری داشته باشد. با خصوصی شدن توییتر پساز تصاحب ایلان ماسک، این شرکت دیگر محبور نیست اطلاعات مالی خود را بهطور عمومی اعلام کند. البته تحلیلگران تخمین زدهاند که درآمد این پلتفرم تا ۴۰ درصد کاهش یافته است زیرا برخی از تبلیغدهندگان بهدلیل نگرانی درمورد ثبات و محتوا، توییتر را ترک کردهاند.