دلایل خرابی دینام خودرو و عواملی که در این خرابی تاثیر دارند
یکی از مشکلات رایج برقی خودروها ، خرابی یا سوختن دینام است که با خراب شدن آن پس از زمان کوتاهی خودرو از حرکت می ایستد زیرا کار دینام تامین برق خودرو است و ادامه حرکت مستلزم رسیدن برق به قسمت های مختلف موتور می باشد.در این بخش از پلاس وی شما را با علت های مختلف خرابی دینام آشنا می کنیم.
علت اصلی خرابی دینام خودرو چیست؟
خرابی دینام خودرو به چه علت هایی است؟
برخی مواقع ما با مشکلاتی مانند روشن شدن چراغ روی داشبورد ، کم نور شدن چراغ های جلو ، لرزیدن آمپرها ، صدای غرغر زیر کاپوت و به مشام رسیدن بوی بد در ماشین رو برو می شویم که همه این علائم به علت خرابی دینام و وجود مشکلی در آن است که اگر به آن ها بی توجهی کنیم، ممکن است باعث بروز مشکلاتی جدی، از استارت نزدن گرفته تا از کار افتادن کامل خودرو شود.
دینام دستگاه نسبتاً ساده ای است که از چند بخش کوچک تشکیل شده است اما نقشی حیاتی ایفا می کند و وظیفه آن شارژ باطری و تامین برق خودرو است.بیشتر خرابی دینام به علت سوختن دیود و یا سیم پیچی آرمیچر و یا استاتورمی باشد .
بررسی دلایل خرابی دینام خودرو
عوامل زیادی در خرابی یا سوختن دینام تاثیر می گذارند که این عوامل عبارتند از :
گرمی هوا موجب بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور می شود، همچنین استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها موجب کاهش سرعت خودرو و کاهش دور موتور می شود ، در نتیجه قدرت تولید برق دینام پایین می آید.
وسایل برقی که با حداکثر ظرفیت خود کارمی کنند موجب می شوند ذخیره برق باطری به مصرف برسد و این کمبود برق با دینام جبران گردد.
هنگامی که دور موتور پایین می آید دینام نمی تواند به طور دائم باطری را شارژ کند و برق وسایل توسط دینام تامین می گردد ، در نتیجه بر دینام فشار زیادی وارد می شود که این فشار در طولانی مدت موجب سوختن دینام می شود.
عوامل موثر در خرابی دینام خودرو
چند پیشنهاد برای پیشگیری از خرابی دینام خودرو
استفاده از باطری هایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل 65 آمپر) هستند.
قرار دادن دور فن کولر در پایین ترین درجه
بازدید مرتب وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام
خودداری از روشن کردن چراغ ها در زمان های غیر ضرور
فشار دادان پدال گازو بالا بردن دور موتور تا حدود 2000 دور در دقیقه در مدت زمان توقف طولانی.