روشهایی برای داشتن محیط کاری شاد و شاد بودن در آنجا
کارکنانی که از کار خود احساس رضایت و خوشبختی دارند، بیش از سایر افراد از کاری که انجام میدهند لذت میبرند. هر کارمندی در حرفه خود این فرصت را دارد تا محلی شاد را برای خود و همکارانش ایجاد کند. با استفاده از تاکتیکهای مختلف، هم به صورت فردی و هم تیمی، هر فردی میتواند تغییرات کوچکی ایجاد کند تا لذت خود از کارش را افزایش دهد. در این قسمت از پلاس وی ما توضیح داده ایم که چرا ایجاد شادی در محل کار مهم است و ایدههایی را برای ایجاد محیط کاری شاد معرفی خواهیم کرد.
چرا داشتن یک محل کار شاد، مهم است؟
کارمندان خوشحال؛ معمولا از همکاران ناراضی خود، بهره وری بالاتری دارند. از آنجا که آنها از بودن در محل کار خود لذت میبرند، از سایر کارمندان کمتر غیبت میکنند، در کار خود مشکلات کمتری دارند و در انجام وظایف خود کمتر خطا میکنند. این افراد در محیط کاری شاد میتوانند موقعیت مالی خوبی کسب کنند و حتی پس انداز هم داشته باشند.
ایدههایی برای ایجاد یک محل کار شاد
به منظور ایجاد یک محل کار شاد میتوانید روشهای زیادی را در پیش بگیرید. برخی از این ایدهها عبارتند از:
1. در فعالیتهای تیمی شرکت کنید
بهترین راه برای ایجاد اعتماد و ارتباط تیمی، مستقیم هدف قرار دادن و توسعه این مهارت هاست. بسیاری از شرکتها فعالیتهای تیم سازی را به منظور تقویت روابط مهم و ایجاد وحدت به عنوان یک اولویت منظم در نظر میگیرند. اگر میخواهید چند گزینه برای تیم خود پیشنهاد دهید، مسابقه و چالش را در دفتر کار در نظر بگیرید.
همچنین میتوانید برای حفظ برقراری ارتباط، گروهی را در برنامههای پیام رسان تشکیل دهید.
2. با همکاران خود تعامل داشته باشید
لازم نیست در ساعت کاری با صحبت، همکارتان را از کارش عقب بیندازید از طرفی در کوتاه ترین زمانهای ممکن برای تعامل با هر کدام از آنها آماده باشید، به عنوان مثال هر روز هنگام ورود به محل کار با همکاران خود سلام و احوال پرسی و قبل از رفتن به خانه، خداحافظی کنید. این تعاملات کوچک باید باعث ایجاد ارتباط بین شما و همکارانتان، ایجاد روابط دوستی و گاها فراتر از محل کار شود.
3. قدردانی کنید
به این فکر کنید که وقتی به دلیل سخت کوشی شناخته و معروف میشوید چه احساس خوبی دارید، بنابراین از همکارانی که به خوبی کارشان را انجام میدهند تا جایی که ممکن است تقدیر و تشکر کنید. مطمئن باشید که اگر شما این کار را کنید دیگران نیز از شما الگو میگیرند. کار دیگری که میتوانید انجام دهید آن است که با همکاری سرپرست خود یک برنامه تشویق رسمی تدارک ببینید و همه همکارانتان را دعوت کنید.
تحقیقات نشان میدهند که این گونه کارکنان بازخورد مثبت دارند و احتمالا در آینده کمک حال شما خواهند بود.
4. روزتان را بدون تکنولوژی آغاز کنید
اگر برای بیدار شدن گوشی هوشمند خود را سر ساعت تنظیم میکنید. بعد از خاموش کردن زنگ گوشی، آن را از خودتان دور کنید. برای آغاز روزی خوب و پر انرژی صبح را با 30 دقیقه دوری از تکنولوژی آغاز کنید و در زمان صبحانه خوردن، ایمیلهای خودتان را چک نکنید.
5. در محیط کار مدیتیشن کنید
در محیط کار زمان کوتاهی را برای مدیتیشن کردن اختصاص دهید. در این زمان ذهن خود را آزاد بگذارید تا بتوانید به راحتی بسیاری از مشکلات را حل کنید.
6. به خواب خود اهمیت دهید
برای اینکه بتوانید در محیط کار موفق عمل کنید و شاد و سرزنده باشید، به خوابتان اهمیت دهید. شبها به قدر کافی و بین 7_8 ساعت بخوابید تا بتوانید با انرژی بیشتری کارهای خود را انجام دهید.
7. به نوشتن موضوعات مختلف بپردازید
برای اینکه همیشه شاد و سرزنده باشید، زمانی را برای کتاب خواندن صرف کنید و همیشه یک دفترچه به همراه داشته باشید و هر روز کمی از افکارتان را بنویسید تا بتوانید احساس خود را بروز دهید.
8. ارزش خود را درک کنید
معمولا کارکنانی که میفهمند چگونه کارشان به پیشبرد هدف شرکت کمک میکند، بیشتر از آن لذت میبرند. اگر مطمئن نیستید که چگونه کار شما به شرکت کمک میکند با سرپرست تان صحبت کنید. هنگامی که ارزش خود در کار را درک کردید، آن را نوشته و در محیط کار جلوی چشمانتان بچسبانید تا برایتان یادآوری شود.
9. تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنید
تا جایی که میتوانید زندگی کاری و خانوادگی خود را مجزا نگه دارید. وقتی در محل کار خود هستید پروژهها و روابط تان را با همکاران و مشتریان در اولویت قرار دهید. وقتی در خانه هستید، بر خانواده، دوستان و لذت بردن از سرگرمیهای خود تمرکز کنید. پرورش و توجه به کار و زندگی به شما کمک میکند تا لذت بیشتری از هر دو ببرید.
10. در دورههای سلامتی شرکت کنید
بسیاری از شرکتها برای کاهش استرس کارکنان و افزایش رفاه عمومی، فعالیتهایی را مربوط به سلامتی در محل کار آغاز میکنند. اگر شرکت شما برنامههای سلامتی مانند کلاس یوگا، عضویت در باشگاه یا ساعت مدیتیشن ارائه میدهد از آنها استفاده کنید. چنانچه نیاز به یک برنامه سلامتی رسمی در محل کار خود دیدید در مورد اجرای یک برنامه با سرپرست خود صحبت کنید و پیشنهادش را بدهید.
11. با کارمندانی که دیدگاه مثبتی دارند، تعامل داشته باشید
بعضی از افراد به طور طبیعی دیدگاه مثبت تری نسبت به دیگران دارند بنابراین تا جایی که میتوانید وقت خود را با همکاران مثبت و شاد بگذرانید زیرا تعامل با آنها باعث میشود تا احساس شادی و لذت شما افزایش یابد. اگر هم مجبور هستید با افرادی که دیدگاهشان منفی است کار کنید، یک روحیه دوستانه و خوشحال داشته باشید تا علاوه بر حفظ خوشحالی خود؛ به مرور زمان همکارتان را هم به همین کار تشویق کنید.
12. تفریح کنید
بعد از یک روز سخت کاری، کمی تفریح کنید تا میزان اضطراب و استرس شما کاهش یابد.
13. یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید، بنویسید
کارهایی که باید انجام دهید را لیست کنید اما اگر نتوانستید کاری را به پایان برسانید خود را سرزنش نکنید و انرژی خودتان را برای روز بعد هم نگه دارید.
14. آخر هفته را به خانواده اختصاص دهید
بین کار و زندگی شخصی خودتان حد و مرزی به وجود بیاورید و آخر هفته را به خانواده و تفریح اختصاص دهید زیرا داشتن زندگی شخصی شاد باعث میشود که در محیط کار هم شاد باشید.
15. از استقلال خود استفاده کنید
افرادی که حین انجام کار حس استقلال داشته باشند و فضا در اختیار آنها قرار بگیرد، حس بهتری به نتیجه کار دارند. از مزایای استقلال در کار برای نوآوری و ایجاد ایدههای جدید استفاده کنید. اگر احساس کردید که نیاز به استقلال بیشتری دارید، میتوانید با سرپرست خود صحبت کنید و در مورد راههای ارتقای استقلال، از او سؤال کنید.
16. گاهی از دفتر کاری خود بیرون بروید
تغییر مناظر میتواند بر خلاقیت و بهره وری معجزه کند. مرتب بیرون آمدن از دفتر کار را عادت خود قرار دهید. اگر مجبورید در محل کار خود کار کنید و اجازه خروج ندارید سعی کنید برای ناهار یا استراحت روزانه از میز کار بیرون و خارج شوید. یک الی دو ساعت را در فضای مشترک اداری سپری کنید. اگر متوجه شدین که تغییر مکان باعث افزایش کارایی شما میشود گاهی اوقات در مورد کار از راه دور با مدیر خود صحبت کنید.
17. از امتیازات استفاده کنید
برخی از شرکتها مزایایی را برای کارمندان خود اعم از مرخصی استحقاقی، میان وعدههای اداری و وعدههای غذایی و تشویقی برای رفت و آمد در اختیار کارکنان قرار میدهند. سعی کنید در صورت ارائه چنین امتیازاتی از آنها استفاده کنید. در غیر این صورت اگر فکر میکنید این مزایا به نفع شما و همکارانتان است و در شرکت شما وجود ندارد، آن را به سرپرست خود پیشنهاد دهید تا ببینید آیا میتواند اجرا کند یا خیر.
18. در دورههای پیشرفت مهارت خود شرکت کنید
پیشرفت حرفهای یکی از بهترین راهها برای رشد رسمی مهارتهای شماست. علاوه بر این، شرکت در سمینارها و کارگاههای توسعه حرفهای باعث میشود تا سرپرستتان متوجه شود که چقدر در کار خود جدی هستید. شما همچنین باید در منزل نیز حرفه خود را توسعه دهید و هر رویداد خارجی که شرکت برای آن هزینه میکند را در نظر بگیرید. چنانچه شرکت شما هیچ فرصت رسمی توسعه مهارتها را ارائه نمی دهد با سرپرست خود در مورد علاقه تان راجع به رویدادهای خاص صحبت کنید.
19. اعتماد و شفافیت را پرورش دهید
در حالی که فرهنگ اعتماد و شفافیت شرکتی غالبا وظیفه مدیریت است اما شما نیز میتوانید با اعتماد به همکاران خود و بیان نیازها و نگرانی هایتان سهم خود را برای حفظ آن انجام دهید. جلسات منظمی را با سرپرست خود برگزار کنید تا هر گونه مشکل کاری را برطرف نمایید.
20. روال خود را تنظیم کنید
به طور منظم فرایندها و رویههای خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا روشهایی وجود دارد که بتوانید گردش کار خود را بهبود ببخشید. اقتباس از برنامههای روزمره این مزیت را دارد تا بتوانید روتین منحصر به فرد و جالبی ایجاد کنید بنابراین قبل از شروع کار با رایانه، حتما پنج دقیقه وقت بگذارید و مدیتیشن کنید یا به آهنگ مورد علاقه تان گوش دهید تا حال و هوای یک روز کاری خود را لذت بخش کنید.
21. چیدمان دلخواه تان را اجرا کنید
محل کار خود را به فضایی راحت و انگیزشی تبدیل کنید. دکوراسیون را عوض کنید زیرا در غیر این صورت باعث دلسردی و افسردگی خواهد شد. تصاویر خانواده و دوستان خود را روی میز کارتان قرار دهید. اگر اجازه دارید، میتوانید صندلی خود را به مکانی دنج ببرید و حتی یک جفت دمپایی نیز زیر میز خود داشته باشید. اگر اهل قهوه یا چای هستید نیز میتوانید با قرار دادن یک قهوه جوش و چای ساز لذت و بهره وری خود را افزایش دهید.
همچنین به خاطر داشته باشید که آشفتگی باعث استرس میشود بنابراین از آن به دور باشید و قبل از شروع کار خود محیط کارتان را پاکسازی کنید تا احساس اضطراب را از بین ببرید.
22. تحرک داشته باشید
در حالی که برخی از مشاغل فیزیکی هستند، بسیاری از آنها نیز نشستن روی صندلی پشت صفحه کامپیوتر از الزاماتشان است. اگر به واسطه شغل خود تحرک کمی دارید، سعی کنید حداقل هر ساعت یکبار، از جای خود بلند شده و حرکت کنید. این تکنیک پومودورو نامیده میشود و این گونه است که بین هر 25 دقیقه کار کردن، 5 دقیقه استراحت کنید. با این کار گردش خون و ضربان قلبتان را تقویت خواهید کرد همچنین به شما اجازه میدهد تا با همکاران خود، خوش و بش کرده و روحیه خود را افزایش دهید.
23. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید
در مطالب قبلی بخش سبک زندگی پلاس وی به این مورد مهم بسیار اشاره شد و با آثار منفی آن آشنا شدید. مطمئنا شما میخواهید در محل کار خود بهترین باشید اما سعی کنید وقت خود را صرف مقایسه کردن نکنید. در عوض روی مسیر شغلی خود تمرکز کرده و ایدههای خلاقانه خود را برای رسیدن به اهداف کاری دنبال کنید.
24. هیدراته بمانید
دهیدراته شدن باعث خشک شدن بدن، خستگی و سرگیجه میشود بنابراین برای حفظ بدنی سالم و ذهنی شاد و تمرکز، در طول روز کاری نوشیدن آب را فراموش نکنید.
25. از انجام چند کار به طور همزمان خودداری کنید
چند وظیفه بودن باعث کاهش بهره وری شده و استرس به همراه خواهد داشت. محققان دریافته اند چند وظیفگی باعث میشود تا 40 درصد کاهش بهره وری داشته باشید بنابراین به جای تلاش برای انجام همزمان دو کار، ذهن آگاهی را تمرین کنید. هر بار روی یک چیز تمرکز کنید تا کارهایتان را به موقع به پایان برسانید. با اتمام آنها استرس کمتری خواهید داشت.