توصیه هایی برای زنان شاغل در مدیریت زندگی و همسرداری
برخلاف چند دهه قبل امروزه به دلایل مختلف، زنان بسیاری شاغل هستند. بعد از ازدواج و مادر شدن، مسئولیت بانوان شاغل بیشتر شده و نگرانی های زیادی برای آنها در مورد تربیت فرزند، ایجاد تعادل بین خانه و کار و رفع نیازهای شخصی ایجاد می شود. برقراری تعادل در چنین شرایطی کار آسانی نیست، برخی از مادران شاغل در چنین شرایطی احساس سردرگمی کرده و نمی دانند که چه روش هایی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی انجام دهند. در این بخش از پلاس وی توصیه هایی برای زنان شاغل داریم تا بهتر بتوانند به وظایف مادری و همسری خود در کنار کار و زندگیشان بپردازند.
به خود، شغل و زندگیتان با یک نگاه تازه نگاه کنید
زنان شاغل باید دید خود را تغییر داده و به مسائل طور دیگری بنگرند، آنها باید باورهایی چون زنان نمیتوانند همه چیز را با هم داشته باشند، برای موفقیت در هر زمینهای بایدچیزهایی را فدا کرد،را دور بریزند و در نگرش و دیدگاه خود نسبت به باورهای مرتبط با زنان و مدیریت زمان تغییر ایجاد کنند چرا که چنین باورهایی باعث می شوند که شغل یک مادر به عنوان یک زندگی کاری دشوار و خستهکننده به نظر بیاید.
اختیارات خود در شغلتان را بررسی کنید
برای ارزیابی اختیارات عملی که در شغل خود دارید و تأثیر آنها بر زندگی شخصی، موارد زیر را بررسی کنید. با بررسی این موارد راحت تر می توانید شغل و زندگیتان را با یکدیگر هماهنگ سازید.
تنظیم تایم کاری
بررسی کنید که آیا امکان تنظیم تایم کاری یا ساعات کاری دارید؟ آیا امکان انجام کار از راه دور و یا ایجاد زمانبندی انعطافپذیر دارید؟
تعطیلی و تعطیلات
آیا امکان استفاده از تعطیلات و روزهای تعطیل در زمانهای مورد نیاز دارید؟
حق مرخصی:آیا میتوانید مرخصی بگیرید؟
انعطاف در کاری:آیا امکان داشتن انعطاف در انجام کارها را دارید، مثلاً آیا میتوانید کارها را به ترتیب مشخص شده انجام دهید یا ترتیب آنها را خودتان انتخاب کنید؟
ترکیب کار و زندگی:آیا انتظار میرود که بیش از حد ساعات کاری داشته باشید؟ آیا ساعت کاریتان بر زندگیتان تاثیر منفی می گذارد؟
کار خانه را سخت نگیرید
اغلب افراد انتظارات زیادی از خودشان دارند،راین انتظارات و فشارهای اجتماعی باعث تنش و استرس شده و از لحاظ روانی و جسمی به افراد آسیب می زنند.انجام کارهای خانه و مراقبت از خانواده مهم است، اما نباید به اندازهای باشد که از زمان و انرژی شما زیاد بگیرد و از اهداف و شادی شخصیتان بازداری کند.برای انجام کارهای خانه و مراقبت از خانواده، میتوانید تصمیمهای مبتنی بر اولویتها و بهرهوری بگیرید تا وقت کافی برای استراحت و فعالیتهای شخصیتان داشته باشید و در زندگی احساس رضایت نمایید.
اهداف زندگیتان را شناسایی و اولویتبندی کنید
هدفهای خود را مشخص کنید و برای آنها برنامهریزی منطقی داشته باشید. اهداف شخصی و شغلی معمولاً با یکدیگر تداخل دارند و تعیین اولویتهای صحیح برای آنها میتواند به شما در رسیدن به تعادل مساعد کمک کند.با اولویتبندی اهداف، میتوانید بهتر به آنها برسید و پیشرفت داشته باشید. در مورد اهدافتان و اولویتهایتان با همسرتان گفتگو نمایید تا بتوانید در این راه به یکدیگر کمک کنید.
نگرانیهایتان را در مورد کار با همسرتان به اشتراک بگذارید
ارتباط با همسرتان و به اشتراک گذاری احساسات و مشکلات شغلی و زندگی سبب تحسین و تخلیه احساسات شده و به شما کمک میکند تا با هم به راهحلهای مناسبی برای مسائلتان برسید و روابطتان بهبود یافته و در زندگی مشترک به تعادل برسید. نگه داشتن مشکلات و فشارها در خودتان سبب ایجاد مشکلات روحی و روانی می شود.
دورکاری کنید
اگر امکان دورکاری در شغلتان وجود داشته باشد، میتواند به شما اجازه بدهد تا وقت بیشتری برای کارهای خانه و خانواده داشته باشید و تعادل بهتری در زندگی رقم بزنید.
ورزش کنید
ورزش به عنوان یک عنصر مهم برای حفظ سلامتی و افزایش انرژی بسیار مفید است. انجام فعالیتهای ورزشی به شما کمک میکند تا بهتر با استرس و فشارهای روزمره کنار بیایید و روحیهتان را بالا ببرید.
قبول کمک از دیگران اشتباه نیست
کمک گرفتن از خانواده و دوستان خود سبب مدیریت بهتر کارهای خانه و خانواده شده و ارتباط شما با دیگران را نیز تقویت میکند.با تعیین اولویتها و انجام برنامهریزی مناسب، میتوانید وقت خود را بهتر به مدیریت کارهای خانه و شغل اختصاص دهید و تعادلی بهتر در زندگی خود ایجاد کنید.