زهره وطن خواه اولین راننده خانم در مسابقات اتومبیل رانی
زهره وطن خواه به عنوان نخستین راننده زن در تاریخ اتومبیلرانی ایران فرمول جدیدی در زندگی برای خود ساخته بود و توانست با همان فرمول، توانمندی های زن ایرانی را در جهان ثابت کند. برای رسیدن به دوردست ها، پیچ و خم های جاده مسابقات، درسی بزرگ بود تا بداند چگونه به سرعت از کنار مشکلات زندگی عبور کند.
زهره وطن خواه این بانوی تهرانی متولد 56 است. خودش می گوید از همان کودکی حتی در نوع انتخاب اسباب بازی هایش هم با دخترهای هم سن و سالش فرق داشت.به جای عروسک بیشتر به دنبال توپ، تفنگ و ماشین بود. با همین علایق برای اولین بار در 13 سالگی پشت فرمان ماشین پدرش نشست.
ده سال بعد پس از گرفتن مدرک مهندسی الکترونیک احساس کرد باید به جستجوی رویای کودکی اش بپردازد و به گونه ای دیگر هیجانات درونی اش را تخلیه کند.
خودش می گوید:ابتدا به ورزش پاراگلایدر روی آوردم و با این ورزش هیجاناتم به اوج رسید البته در کنار آن باشگاه تیراندازی کلت بادی رفته و سوارکاری هم می کردم.
در آن زمان دلمشغولی هایم این ورزش های سرشار از هیجان بود تا این که در سال 81 به عضویت فدراسیون اتومبیلرانی درآمدم و از آن به بعد مسیر زندگی ام عوض شد.
او همان سال عنوان قهرمانی مسابقات اسلالوم کشور را به دست آورد و تا سال 87 در مسابقات مختلف اسلالوم، کارتینگ و ریس (سرعت) در حضور راننده های مرد بارها عنوان قهرمانی را به دست آورد.
اما بزرگ ترین افتخار زهره وطن خواه در سال 87 رقم خورد زمانی که او به عنوان اولین بانوی تاریخ اتومبیلرانی ایران به همراه افسانه احمدی (نقشه خوان) راهی مسابقات جهانی 2008 رالی WRC در ترکیه شد.
او در آن مسابقات در کلاس A7 مقام چهارم را کسب کرد و قبل از برگزاری مسابقات جهانی هم در ماه آوریل همان سال همراه سه تیم از ایران که همگی مرد بودند در مسابقات قهرمانی اروپاERC ، در کلاس بانوان مقام سوم را کسب کرد.
این قهرمان رالی می افزاید:تاکنون 6 مرتبه در مسابقات ریس(سرعت) به عنوان تنها شرکت کننده زن در کلاس 1400 GT، شرکت کرده ام و همه رقیبانم مرد بوده اند 5 بار اول و یک بار هم مقام دوم را به دست آورده ام. تمایل زیادی به محک زدن توانایی ام در مسابقات کارتینگ داشتم اما تا سال 82 هیچ زنی شرکت نکرده بود. وقتی این موضوع را با رئیس فدراسیون در میان گذاشتم ابتدا تصور می کرد بعد از چند روز خسته می شوم و پی کار را نمی گیرم اما بعد از چند هفته تمریناتم را به طور جدی شروع کردم و با پشتکار تمرین می کردم تا بتوانم کمبودها را جبران کنم حتی بیشتر از مردان هم کار می کردم که در مسابقات کشوری باز هم تنها شرکت کننده زن بودم و خدا را شکر می کنم که مقام سوم را در کارنامه موفقیت هایم به ثبت رساندم.
بیش از 14 سال است که وطن خواه یک اتومبیلران حرفه ای در رقابت ها به شمار می رود. با افت و خیزهایی که داشته هنوز مورد اطمینان ترین دختر ایرانی جاده های مسابقه ای است.
البته او در این سال ها رقابتی هم با لاله صدیق دیگر چهره مطرح عرصه اتومبیلرانی داشته است، رقابتی که گفته می شود رسانه ها بیشترین نقش را در شکل گیری آن داشته اند. با این حال قابل کتمان نیست که زهره و لاله ارتباط خوبی با هم ندارند.
زهره وطن خواه یکی دیگر از چهره های بین المللی ورزش بانوان ایران است که به عنوان نخستین راننده زن رقابت های جهانی رالی هم شناخته می شود.