همشهری : نوسان نرخ دلار، کاهش عرضه خودرو با توقف طرح های فروش فوری خودروسازان و انتظارات تورمی زمینه افزایش 3 تا چندصد میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نسبت به 2 هفته گذشته را فراهم کرد.
سیر صعودی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچنان ادامه دارد. این شوک از چند هفته پیش با نوسان نرخ ارز آغاز شده است. روند افزایش قیمت خودرو از هفته گذشته شتاب گرفته و موجب شده قیمت پراید 111 که تا هفته گذشته در محدوده 138 تا 140 میلیون تومان بود، به بیش از 142 میلیون تومان و نرخ پژو 206 تیپ 2 فول با افزایش 5 میلیون تومانی به 230 میلیون تومان افزایش یافت.
دلایل رشد قیمت
نوسان نرخ ارز، افزایش تیراژ دپوی خودروهای ناقص دپوشده در کف کارخانه های خودروسازی به 140 هزار دستگاه، متاثر از قطعی برق و کمبود قطعات، توقف طرح های فروش فوق العاده خودروسازان به دلیل الزام آنها به تحویل خودروهای ثبت نامی قبلی، جو روانی ناشی از بازگشت انتظارات تورمی به بازار خودرو، زمینه رشد قیمت خودرو را فراهم کرده است. از هفته گذشته مالکان خودروهای پرتیراژ و کارکرده داخلی و خودروهای وارداتی قیمت فروش این خودروها را افزایش داده اند. این افزایش قیمت در برخی انواع خودروهای پرتقاضای داخلی مانند خانواده پرایدها و برخی انواع پژو 206 نسبت به سایر محصولات خودروسازان بیشتر بوده است. این افزایش قیمت ها و عبور نرخ دلار از کانال 25 هزار تومان به همراه تداوم ممنوعیت واردات موجب شده تا به دلیل عبور قیمت اغلب خودروهای خارجی صفرکیلومتر مدل های 2017 از مرز 2 میلیارد تومان، تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده خارجی مدل های 2015 افزایش یابد؛ چراکه افت قدرت خرید برخی از خریداران خودروهای خارجی زمینه داغ ترشدن بازار خودروهای کارکرده و مدل پایین وارداتی را فراهم کرده است.
قطع برق، متهم تازه گرانی خودرو
درحالی که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان از توقف طرح های فروش فوق العاده خودروسازان به دلیل الزام آنها به انجام تعهدات پیش فروش های قبلی و تأثیر آن بر کاهش عرضه خودرو خبر داده، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت:قطعی های مکرر برق تأثیرات بسیار منفی در صنعت خودروسازی و قطعه سازی گذاشته و زنجیره تامین را با مشکل مواجه کرده است. بیگلو افزود:از یک سو به دلیل مدت زمان زیاد قطعی برق، تولید قطعه کاهش یافت و از سوی دیگر باعث شد تا تمام دستگاه های الکترونیک و بردها بسوزد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه سازی وارد شود. به گفته او، این روند باعث شد تعداد خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد و اکنون تعداد خودروهای تولید شده مانند قبل است، اما این خودروها ناقص تولید می شود. بیگلو افزود:قطعی برق باعث شده تولید قطعات به شدت دچار مشکل شود و اگرچه اکنون خودروسازان تولید روزانه مانند قبل را دارند، اما این خودروها را نمی توانند تجاری کنند؛ چراکه نقص قطعه داشته و بیشتر خودروهای ساخته شده در کف پارکینگ ها می ماند و باید فکری به حال جبران این خسارت کرد تا بتوانیم تولید و عرضه به بازار را افزایش داده و شاهد گرانی مجدد خودرو نباشیم.
کاهش شدید عرضه، عامل گرانی خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفت وگو با همشهری، علت اصلی افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را کاهش شدید عرضه و کمبود این خودروها در بازار دانست و گفت:کمبود عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و عبور نرخ دلار از مرز 25 هزار تومان موجب افزایش تقاضای تورمی و کمبود خودرو در بازار شده است.
سعید موتمنی با بیان این که اکنون در کف بازار نسبت به تقاضای موجود خودرو کم است، افزود:این شرایط موجب شده تا کسانی که خودرو در اختیار دارند نیز در فضای مجازی یا کف بازار قیمت های بالایی را برای آن پیشنهاد دهند، زیرا تقاضای کاذب خرید خودرو با عبور نرخ دلار از مرز 25 هزارتومان افزایش یافته است. او با بیان این که اکنون بازار خودرو در رکود کامل به سر می برد و مشتری چندانی برای خرید خودرو مراجعه نمی کند، گفت:با وجود این، قیمت ها به دلیل کمبود خودرو در بازار افزایش یافته و خودروسازان حتی خودروهای مصرفی مورد نیاز بازار را نیز تامین نمی کنند. موتمنی با بیان اینکه قبلا با ورود دلار به کانال 22 هزار تومان و رشد عرضه خودروهای پارکینگی این امکان وجود داشت که خودروسازان بازار خودرو را مدیریت کنند، اما با کاهش عرضه بازار را به نحوی مدیریت کردند تا قیمت خودرو نریزد. او افزود:تا زمانی که انحصار در عرضه خودرو وجود دارد، نمی توان انتظار مدیریت بازار خودرو را داشت.
قیمت سازی روزانه قیمت خودرو با نرخ دلار
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اکنون شرایط بازار خودرو به گونه ای شده که نمایشگاه داران معامله ای ندارند و کسانی که خودرو در اختیار دارند نیز بنا بر نرخ ارز و به روز آن را قیمت گذاری می کنند، گفت:اگر متقاضی در بازار باشد نیز برای خرید یک خودرو داخلی باید 3 تا 4 روز وقت بگذارد اما میزان افزایش قیمت در خودروهایی مانند پراید111یا پژو405 که تولید آنها متوقف شده، نسبت به سایر محصولات خودروسازان داخلی بیشتر است، اما متأسفانه شاهد افزایش قیمت در انواع تیبا، پراید و پژو هستیم. موتمنی افزود:از سوی دیگر عرضه محدود خودرو با سند در رهن توسط خودروسازان موجب شده تا متقاضیان خرید خودرو اقبال چندانی به تامین خودرو مورد نیاز خود به این شیوه نداشته باشند. او همچنین از افزایش قیمت خودروهای وارداتی به خصوص انواع کارکرده این خودروها خبر داد و گفت:با گذشت 2 تا 3سال از ممنوعیت واردات و کاهش شدید عرضه، بازار این خودروها نیز داغ تر شده و افزایش نرخ دلار نیز موجب رشد قیمت این خودروها شده است به نحوی که قیمت سانتافه مدل 2018 به 2میلیارد و 400میلیون و مدل 2017صفرکیلومتر این خودرو به 2میلیارد و 200میلیون تومان رسیده است. قبلا نیز با ورود دلار به کانال 26هزار تومان، قیمت این خودرو تا 2میلیارد و 400میلیون تومان نیز افزایش یافت. موتمنی در مورد چشم انداز بازار خودرو گفت:باید منتظر ماند تا دولت جدید فکری برای بازار خودرو بکند. اگر بتوانند با رشد تیراژ، مدیریت عرضه خودرو با صدور اجازه واردات خودروهای صفرکیلومتر و دست دوم و ارزان قیمت از حاشیه خلیج فارس، میزان عرضه خودرو را افزایش دهند، می توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت. او افزود:علت اصلی بالابودن قیمت خودرو، کمبود است. هر تولیدکننده ای به دنبال افزایش سود خود بوده و با این روند نمی دانم خودروسازان چه میزان خودرو به بازار عرضه می کنند، اما در کف بازار اگر متقاضی خرید مثلا پژو پارس یا تیبا باشید، باید 2 تا 3روز وقت بگذارید. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت:اکنون عرضه خودرو در بازار تهران بسیار کم شده و اکثر خودروهای موجود در بازار نیز خودروهای پلاک شهرستان است که به دلیل ضعیف بودن بازار به تهران منتقل و با گذشت چند روز فروخته می شود.
خودرو گران تر شد
مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری، بیانگر افزایش 3 تا بیش از 20 میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای پرتقاضای داخلی نسبت به 2 هفته گذشته است. به نحوی که دیروز در بازار محصولات سایپا، قیمت قیمت پراید 131 با افزایش 15 درصدی نسبت به هفته گذشته به 124 میلیون و 500 هزار تومان رسید و نرخ پراید 111 هاچ بک از 142 میلیون تومان گذشت.
همچنین قیمت پراید 151 پلاس مدل سال 1399 به 154 میلیون، تیبا صندوقدار SX مدل 1400 و تیبا هاچ بک EX مدل 1399 به حدود 140 میلیون، چانگان CS35 مدل 1399 به 490 میلیون، ساینا EX دنده ای مدل 1400 به 150 میلیون، سیتروئن C3 مدل 1400 به 890 میلیون، کوییک دنده ای R مدل 1400 به 164 میلیون، کیا سراتو 2000 به 845 میلیون، ساینا پلاس دنده ای به 170 میلیون، ساینا اس دنده ای به 168 میلیون، کوییک اتوماتیک پلاس به 228 میلیون و شاهین به 375 میلیون تومان رسید.
در بازار محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو206تیپ 2 فول به 230 میلیون، پژو 206تیپ 2 معمولی به 220 میلیون، سمندLX به 225 میلیون، سمندEF7 به 260 میلیون، سمندEF7 دوگانه سوز به 280 میلیون، سمند سورن ELX به 255 میلیون، دنا تیپ 1 به 299 میلیون، دنا پلاس تیپ 1 به 355 میلیون، دنا پلاس دنده ای توربو به 410 میلیون، دنا پلاس اتوماتیک توربو به 470 میلیون، پژو GLX 405 به 215 میلیون، پژو GLX 405 دوگانه سوز به 220 میلیون، پژو SLX 405 به 245 میلیون، پژو پارس به 255 میلیون، پژو پارس دوگانه سوز و پژو پارس LX به 285 میلیون، پژو پارس اتوماتیک به 370 میلیون، پژو 207 دنده ای به 311 میلیون، پژو 207 اتوماتیک پانوراما به 400 میلیون، پژو 207 اتوماتیک به 395 میلیون، پژو 207 صندوقدار به 390 میلیون، پژو 207 سقف شیشه ای به 330 میلیون، پژو 206 تیپ 5 به 275 میلیون، پژو 206 صندوقدار به 288 میلیون، پژو 2008 به 915 میلیون، پژو 508 به یک میلیارد و 230میلیون، رانا LX به 220 میلیون، دانگ فنگ H30 به 370 میلیون، رنو تندر90 E2 به 345 میلیون، رنو تندر پلاس دنده ای به360 میلیون ، رنو تندر پلاس اتوماتیک به 460 میلیون و هایما اس 5 توربو به 465 میلیون، رنو کپچر به 865 میلیون، سوزوکی ویتارا اتومات به یک میلیارد و 50 میلیون، سمند سورن پلاس به 295 میلیون، رانا پلاس به 230 میلیون و هایما اس 7 توربو پلاس به 745 میلیون تومان افزایش یافت.