معرفی خودرو جایگزین پژو 405 در ایران
با بیشتر شدن زمزمه های حذف خودروهای آلاینده و کم کیفیت از جمله پژو 405 و پراید طی یکی دو سال آتی، سوالی که ذهن خریداران خودرو را به خود مشغول کرده، این است که چه محصولاتی قرار است جایگزین این خودروهای نسبتا ارزان و مناسب طبقه متوسط جامعه شوند؟ اخیرا مدیرعامل ایران خودروی خراسان با تایید این موضوع که مدیران ارشد این شرکت به دنبال حذف 405 هستند، ادعا کرد که مدل جایگزین از کشور ژاپن معرفی و تولید خواهد شد.
30 سال بی خبری
یکی از برندهای مدنظر ایران خودرو، نیسان داتسون است. نام داتسون شاید برای عده ای ناآشنا و جدید باشد اما قدیمی ترهای دنیای خودرو می دانند که این شرکت تا اواسط دهه 80 میلادی فعال بود و نیسان آن را از رده خارج کرد. با ابن حال از سال 2013، این برند با هدف فعالیت در بازارهای در حال توسعه احیا شد. داتسون از زمانی که نیسان در سال 1934 مدیریت آن را به عهده گرفت تا زمان بسته شدنش در سال 1986، به خاطر تولید مدل معروف Fairlady، مدل 510 و همچنین کوپه 280ZX شناخته می شد.
نیسان در 20 مارچ 2012 اعلام کرد که قصد احیای برند داتسون را دارد. این برند به عنوان یک شرکت سازنده خودروهای ارزان و با هزینه پایین، معرفی و از اندونزی، آفریقای جنوبی، هند و روسیه به عنوان بازارهای احتمالی آن یاد شد. در 15 جولای 2013 نیز، داتسون دوباره به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. اولین مدل داتسون پس از شروع دوباره، مدل GO بود که از اوایل 2014 فروش آن در هند آغاز شد. علاوه بر بازارهای یادشده، داتسون در سال 2015 وارد قزاقستان و در سال 2016 وارد لبنان و بلاروس شد.
مدل موردنظر داتسون برای بازار روسیه On-Do نام داشت که بر اساس لادا گرانتا ساخته شده بود و پس از عرضه در آپریل 2014، به یکی از خودروهای محبوب این کشور تبدیل شد. اما در صورت راه یابی داتسون به ایران، این برند کدام خودروی خود را برای بازار کشورمان آماده می کند؟ داتسون در حال حاضر 4 مدل اصلی دارد که در ادامه، آن ها را به صورت مختصر معرفی می کنیم.
داتسون GO
این خودرو در واقع بر اساس اولین مدل تاریخ داتسون که Dat-Go نام داشت و اوایل قرن بیستم عرضه شد، نام گذاری شده است. این خودرو که در سال 2014 معرفی شد، در حال حاضر در بازارهای هند، آفریقای جنوبی و اندونزی در دسترس است و نسخه استاندارد آن یک هاچ بک 5 در است. این نسخه در 4 سطح تجهیزاتی مختلف عرضه می شود که تمام آن ها از یک موتور 1.2 لیتری و جعبه دنده 5 سرعت بهره می برند.
جدیدترین نسخه این مدل GO+ نام دارد که در واقع یک خودروی MPV (خانوادگی)5 در محسوب می شود و همانند نسخه استاندارد، در 4 سطح تجهیزاتی متنوع در دسترس است. البته این نسخه نیز از لحاظ فنی، تفاوتی با مدل استاندارد ندارد و به همان موتور 1.2 لیتری 67 اسب بخاری با گشتاور 104 نیوتن متر مجهز است. داتسون گفته که هدف آن ها کاهش مصرف سوخت بوده و همین موضوع، دلیل قدرت نه چندان بالای پیشرانه این خودرو است.
البته قدرت پایین مدل GO تنها نقطه ضعف آن نیست بلکه خودرو از لحاظ ایمنی، یک افتضاح تمام عیار است! این خودرو از موسسه جهانی NCAP امتیاز صفر را دریافت کرد و مدیر این موسسه یعنی ماکس مازلی در نامه ای به کارلوس گوسن، مدیر رنونیسان، خواستار این شد که تا زمان بهبود ویژگی های ایمنی خودرو، مدل GO از بازارهایی که در آن حضور دارد جمع شود زیرا این خودرو هنگام آزمایش های ایمنی، کاملا از بین رفته بود! در حال حاضر تنها کاری که برای ایمنی این خودرو انجام شده، اضافه شدن کیسه های هوا برای راننده است.
با این وجود، مدل GO موفق شد در سال 2016، جایزه نه چندان معتبر Value For Money را از موسسه اندونزیایی فراست اند سالیوان دریافت کند و البته از لحاظ فروش هم می توان آن را یک محصول کاملا موفق در بازارهای یادشده دانست.
نسخه عادی Go، پنج هزار و 80 دلار و نسخه + آن، حدود شش هزار دلار در بازار هند قیمت دارد.
داتسون On-Do
نام عجیب این خودرو از دو کلمه ژاپنی گرفته شده است که در ترجمه آن، Do به معنای حرکت و تحرک و On یک حرف اضافه است که کنار گرفتن این دو کنار هم، «اشتیاق به حرکت» را می رساند. این خودرو که در واقع بر اساس مدل روسی لادا گرانتا ساخته شده بود، از آپریل 2014 در بازار روسیه عرضه شد و شرکت AutoVAZ که مدل گرانتا را تولید می کرد، تولید انبوه آن را از جولای 2014 آغاز کرد.
مدل On-Do یک سدان کوچک 4 در است که از ساختار دیفرانسیل جلو و پلتفرم کالینا بهره می برد و نسبت به مدل گرانتا، کمی بزرگ تر است. محصول مخصوص داتسون برای بازار روسیه، از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می برد که قادر به تولید 87 اسب بخار است. این قدرت از طریق یک جعبه دنده 5 سرعت دستی به چرخ ها منتقل می شود. البته آپشن جعبه دنده 4 سرعت اتوماتیک نیز برای مشتریان از سال 2016 در دسترس بوده است. از تجهیزات استاندارد این خودرو می توان به صندلی های حرارتی در جلو و صفحه LCD لمسی چند رسانه ای اشاره کرد. این خودرو با نرخ فعلی روبل روسیه به دلار آمریکا، حدود شش هزار دلار قیمت دارد.
داتسون Mi-Do
این خودرو نیز یکی دیگر از مدل های مخصوص داتسون برای بازار روسیه است که بر اساس لادا کالینا ساخته شده و باز هم شرکت AutoVAZ تولید آن را بر عهده دارد. مدل دیفرانسیل جلوی mi-Do یک هاچ بک 5 در است که به یک موتور 1.6 لیتری مجهز شده است. دو نسخه 82 و 87 اسب بخاری از آن موجود است و مانند مدل پیشین مخصوص داتسون برای روسیه، از یک جعبه دنده استاندارد 5 سرعت دستی و یک جعبه دنده 4 سرعت اتوماتیک بهره می برد.
گشتاور این خودرو 140 نیوتن متر است و صفر تا صد آن 12.2 ثانیه طول می کشد. همچنین حداکثر سرعت آن نیز 173 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. این خودرو از صندلی های حرارتی و صفحه 7 اینچی لمسی بهره می برد. از ویژگی های ایمنی mi-Do می توان به کیسه هوای راننده و ترمز ضد قفل اشاره کرد. شیشه های برقی، مه شکن عقب، چراغ های مه شکن جلو و چرخ های آلیاژی از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. قیمت پایه این خودرو در بازار روسیه و پس از تبدیل ارز، به هشت هزار و 133 دلار می رسد.
داتسون redi-Go
جدیدترین مدل داتسون، برای بازار هند در نظر گرفته شده است و یک هاچ بک 5 در است. این خودرو ابتدا به صورت یک کانسپت در نمایشگاه هند 2014 معرفی و سپس از نسخه تولیدی آن در آپریل 2016 رونمایی شد. داتسون redi-Go از پلتفرم مخصوص CMF-A بهره می برد که محصول مشترک رنو و نیسان است.
از این پلتفرم در دیگر مدلی که به احتمالی قوی راهی ایران خواهد شد یعنی رنو کویید نیز استفاده شده است. مدل داتسون از همان موتور0.8 لیتری کویید بهره می برد و قدرت خروجی آن نیز با 54 اسب بخار و گشتاور 72 نیوتن متر، برابر با محصول رنو است. البته مدل داتسون سبک تر، کوچک تر و همچنین ارزان تر از رنو کوئید است. این خودرو همچنین فضای بار 222 لیتری را ارائه می دهد. قیمت پایه این خودرو با نرخ فعلی روپی هند به دلار آمریکا، سه هزار و 729 دلار است.