شرکتهای مختلف در CES ۲۰۲۳ نوآوریهایی را بهنمایش گذاشتند که میتوانند کاربران را بیشتر در فضای واقعیت مجازی غرق کنند.
متاورس، اساساً به جوامع سهبعدی گفته میشود که افراد میتوانند در آن با یکدیگر ملاقات کنند، کارهای خود را انجام دهند یا بازی کنند. این حوزه یکی از موضوعاتی بود که در رویداد CES امسال لاسوگاس، مورد توجه بسیاری از شرکتها قرار گرفت.
HTC هدست واقعیت مجازی پیشرفتهای را معرفی کرد که هدف آن، رقابت با رهبر بازار یعنی متا است. علاوهبراین تعداد زیادی از شرکتها و استارتاپهای دیگر، عینکهای واقعیت افزوده و فناوریهای حسی جدیدی به نمایش گذاشتند که به کاربران کمک میکنند در محیطهای مجازی احساسات مختلف و حتی بو را تجربه کنند.
OVR در میان محصولات مختلف حوزهی واقعیت مجازی که در CES ۲۰۲۳ معرفی شدند، هدستی بهنمایش گذاشت که به یک کارتریج با هشت رایحهی اصلی مجهز است و میتواند برای ایجاد رایحههای مختلف، این هشت آیتم را با هم ترکیب کند. این دستگاه اواخر سال جاری دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت و صرفاً یک محصول نمایشی نیست.
نسخهی قبلی فناوری OVR که بیشتر برای بازاریابی عطرها و محصولات زیبایی مورداستفاده قرار میگرفت، با عینکهای واقعیت مجازی ادغام شده است. این تکنولوژی به کاربران اجازه میدهد آیتمهای مختلف از گلهای رز گرفته تا گل ختمی روی آتش را بو کنند.
OVR میگوید تصمیم دارد به مردم کمک کند آرامش داشته باشند و محصول خود را بههمراه یک اپلیکیشن ارائه خواهد داد.
آرون ویسنیوسکی، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران OVR در بیانیهای گفت:
البته موارد استفادهی همهجانبه از بو و طعم، هنوز وجود ندارد. کارشناسان میگویند حتی فناوریهای واقعیت مجازی کنونی، در ابتدای مسیر توسعهی خود قرار دارند و قیمت آنها برای اکثر مصرفکنندگان بسیار بالا است.
برخی آمارها نشان میدهند علاقهی کاربران به متاورس درحال کاهش است. براساس اعلام NPD Group، فروش هدستهای واقعیت مجازی که برای بازی مورد استفاده قرار میگیرند در سال گذشته دو درصد کاهش یافته است و این مورد برای شرکتهایی که روی پذیرش گستردهی فناوری مذکور سرمایهگذاری میکنند، ناامیدکننده است.
بااینحال، برخی از بزرگان فناوری ازجمله مایکروسافت و متا، میلیاردها دلار در حوزهی واقعیت مجازی سرمایهگذاری میکنند و بسیاری دیگر برای تصاحب سهمی از بازار مذکور، درحال پیوستن به این رقابت هستند.
البته مشتریان همیشه تحتتأثیر آنچه مشاهده میکنند قرار نمیگیرند. یکی از محصولات این حوزه در CES دستکش زرد و جلیقهی مشکی رنگی بود که احساسات را ازطریق ارتعاشات منتقل و حس لامسهی ما را تحریک میکند. بهنظر میرسد فناوریهای کنونی برای ارائهی احساس واقعی در محیط مجازی، هنوز فاصلهی زیادی تا تکامل دارند.
طرفداران متاورس میگویند پذیرش گستردهی این فناوری درنهایت بهنفع بخشهای مختلف جامعه خواهد بود و اساساً توانایی حضور با هرکسی در هرمکانی و هرزمانی را فراهم خواهد کرد. اگرچه هنوز خیلی زود است بدانیم این فناوریها پس از بلوغ چه کارهایی میتوانند انجام دهند. شرکتهایی که به دنبال دستیابی به همهجانبهترین تجربهها برای کاربران هستند، با آغوش باز از این فناوریها استقبال میکنند.
تاونسند مدیر ارشد بازاریابی در Flare، شرکتی که قصد دارد ماه آینده برنامهی دوستیابی واقعیت مجازی خود به نام Planet Theta را راهاندازی کند، اظهارداشت تیم او درحال ساخت برنامهای است تا با گستردهتر شدن فناوریهای متاورسی، احساسات بیشتری مثل لمسکردن را به کاربران خود ارائه دهد. او در بخشی از توضیحات خود گفت:
متیو بال، متخصص متاورس گفت بعید بهنظر میرسد بسیاری از محصولات جدید حوزهی واقعیت مجازی طی چندسال آینده بهطور گسترده مورداستفاده قرار گیرند. او باور دارد پیشگامان پذیرش این فناوری احتمالاً شرکتهایی خواهند بود که بودجههای هنگفتی دراختیار دارند تا در زمینههای مختلف مثل پزشکی و نظامی از آن بهره ببرند.
جراحان مغز و اعصاب جان هاپکینز در سال ۲۰۲۱ اعلام کردند از فناوری واقعیت افزوده برای انجام عمل جراحی فیوژن ستون فقرات و برداشتن تومور سرطانی از ستون فقرات بیمار استفاده کردهاند. دیوید گلدمن، معاون بازاریابی Lumus که عینکهای واقعیت افزوده تولید میکند گفت درحالحاضر افرادی مثل جوشکاران زیر آب، خلبانان جنگندهها و جراحان از فناوری نوری شرکت متبوعش استفاده میکنند.
درهمینحال، استارتاپی به نام Xander که عینکهای هوشمند تولید میکند، ماه آینده یک برنامهی آزمایشی با وزارت امور کهنهسربازان ایالاتمتحده راهاندازی خواهد کرد. شایانذکر است عینکهای این شرکت قابلیت ایجاد زیرنویس مکالمات حضوری را بهطور زنده دارد که این ویژگی بهخصوص به افراد کمشنوا کمک میکند. الکس وستنر، بنیانگذار و مدیر عامل Xander میگوید فناوری این شرکت به افرادی که از مشکل کمشنوایی یا سایر مشکلات صوتی رنج میبرند کمک میکند.
شرکتهای دیگری مثل والمارت و نایک نیز شعبههای واقعیت مجازی فروشگاههای خود را راهاندازی کردهاند اما مشخص نیست در این مرحله از چنین اقدامی چقدر سود خواهند برد. شرکت مشاورهی مککینزی می گوید ارزش بازار متاورس تا سال ۲۰۳۰ میتواند به پنج تریلیون دلار برسد اما مایکل کلیمن، استراتژیست فناوری و محقق دانشگاه کالیفرنیا اعتقاد دارد غیر از بازیها، بیشترین مورد استفادهی واقعیت مجازی بیشتر بهعنوان سرگرمی حاشیهای است.