صفر تا صد قوانین ثبت برند
آیا تا به حال به ثبت علامت تجاری فکر کرده اید؟ تا چه اندازه از قوانین ثبت برند مطلع هستید؟ آیا می دانید که با ثبت برند مشتریان بیشتری را کسب خواهید کرد؟ امروزه بسیاری از صاحبان شرکت ها در پی ثبت برند و به دنبال آن کسب سود بیشتر هستند.
اما باید بدانید که ثبت علامت تجاری مراحل و قوانین به خصوصی دارد که باید از آن ها مطلع باشید که برند خود را به ثبت برسانید. به همین جهت در ادامه این مقاله به قوانین ثبت برند می پردازیم. با ما همراه باشید.
قوانین طراحی ثبت برند چیست؟
ابتدایی ترین قوانین در رابطه با ثبت علامت تجاری این است که طراحی آن باید به گونه ای باشد که از سوی اداره ثبت، تایید شود. به همین دلیل در ادامه قوانین مربوط به طراحی برند را ذکر می کنیم:
در برند مورد نظر نباید هیچ واژه توصیف کننده ای وجود داشته باشد.
برند شما نباید مصرف کننده را گمراه کند.
علامت تجاری مورد نظر نباید بر خلاف اخلاق و مذهب جامعه باشد.
برندی را طراحی کنید که کالا و خدمات شما را با دیگر کالاها و خدمات متمایز کند.
به هیچ عنوان نباید برند شما مشابه برند شرکت دیگری باشد.
در برند خود از واژه های عام استفاده نکنید.
علامت تجاری شما باید نشان دهنده نوع و کیفیت محصول و نام شرکت باشد.
و بسیاری موارد دیگر
قوانین مهم در مراحل ثبت برند
پس از اینکه برند مورد نظر خود را بر اساس قوانین اداره ثبت طراحی کردید؛ باید به طی مراحل ثبت برند بپردازید. در این رابطه نیز باید بدانید که مراحل ثبت برند قوانین مخصوص به خود را دارند. به همین جهت در اینجا قوانین مهم در این مراحل بیان می شود.
ابتدا باید از برند طراحی شده خود استعلامی مبنی بر تکراری نبودن آن تهیه کنید.
سپس مدارک لازم برای ثبت برند همچون کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی مجوز فعالیت، کپی روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و غیره را فراهم کنید.
اظهارنامه ثبت برند را در سامانه اداره مالکیت تکمیل کرده و مدارک را در آن بارگذاری کنید.
در اداره ثبت پرونده فیزیکی تشکیل داده و پس از دریافت پیامک جهت پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول اقدام کنید.
30 روز پس از چاپ و دریافت روزنامه رسمی اول، به پرداخت هزینه روزنامه رسمی دوم بپردازید.
در نهایت با در دست داشتن نسخه ای از اظهارنامه و نسخه ای از هر یک از روزنامه ها به اداره ثبت مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه حق الثبت، سند برند مورد نظر خود را دریافت کنید.
قوانین اعتبار برند ثبت شده
قوانین انتقال برند چیست؟
برندی که قصد انتقال آن را دارید؛ باید به ثبت رسیده باشد.
اعتبار گواهی ثبت برند مورد نظر نباید تمام شده باشد.
مدارک لازم جهت انتقال برند همچون آگهی رسمی، روزنامه آگهی درخواست ثبت برند، گواهی ثبت برند و غیره باید فراهم و به اداره مربوطه ارائه شود.
انتقال جزئی محصولات و خدماتی که موضوع علامت تجاری مورد نظر هستند باید در گواهی نامه آخر علامت نیز ذکر شود.
قوانین ثبت برند توسط وکیل یا نماینده صاحب شرکت
همانطور که می دانید امروزه بسیاری از صاحبان شرکت ها به دلیل مشغله های زیاد، امور ثبت برند خود را به وکیل یا یک فرد متخصص می سپارند. یکی از معتبرترین مراکزی که کارشناسان آن به ثبت برند در کوتاه ترین زمان ممکن می پردازند؛ سایت ثبت فردا است.
البته باید بدانید که در این رابطه نیز قوانینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است. به طوری که بر اساس قانون فرد متخصص یا وکیل در زمان طی مراحل ثبت برند، باید مدارک شناسایی خود را نیز به همراه دیگر مدارک به اداره مربوطه ارائه دهد که ثابت شود او نماینده صاحب شرکت است.
در نتیجه