نوکیا برای اولین بار در تقریباً ۶۰ سال اخیر قصد دارد هویت برندش را تغییر دهد. این تولیدکنندهی تجهیزات مخابراتی که در بین ایرانیها با گوشیهایش شهرت دارد، میزبان تغییراتی اساسی شده است و قصد دارد روی رشد بیشتر کسبوکارهایش تمرکز کند. یکی از اقدامات مهم نوکیا، رونمایی لوگو جدید است.
لوگو جدید نوکیا متشکل از پنج بخش مختلف است که درکنارهم عبارت NOKIA را شکل میدهند. لوگو جدید بسته به نوع استفاده، رنگهای مختلفی دارد. رنگ آبی نمادین لوگو قبلی به تاریخ پیوسته است.
پکا لاندمارک، مدیرعامل نوکیا، در مصاحبه با رویترز گفت: «قبلاً به گوشیهای هوشمند وابسته بودیم و امروزه شرکت فناوریمحور تجاری هستیم.» لاندمارک پس از انتخاب بهعنوان مدیرعامل نوکیا در سال ۲۰۲۰، استراتژی سه مرحلهای جدیدی معرفی کرد: خروج از بحران و سرعتبخشیدن به رشد و افزایش ابعاد شرکت. مرحلهی اول اکنون تکمیل شده است و بهگفتهی لاندمارک، نوکیا هماکنون در مرحلهی دوم بهسر میبرد.
نوکیا در قالب یکی از کسبوکارهایش به شرکتهای مخابراتی تجهیزات میفروشد. این کسبوکار همچنان در پی رشد بیشتر است؛ اما تمرکز اصلی نوکیا از این بهبعد روی فروش تجهیزات به سایر شرکتها خواهد بود. سال گذشته، نوکیا در بخش سازمانی ۲۱ درصد رشد کرد. این واحد تجاری هماکنون ۸ درصد از کل فروش نوکیا را ازآنِ خود میکند که معادل حدوداً ۲٫۱۱ میلیارد دلار است. مدیرعامل نوکیا میگوید: «میخواهیم این درآمد را در سریعترین زمان ممکن دورقمی کنیم.»
شرکتهای بزرگ صنعت فناوری با همکاری تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی مثل نوکیا تلاش کردهاند شبکهی خصوصی 5G راهاندازی کنند و بفروشند. نوکیا قصد دارد مسیر رشد کسبوکارهای مختلفش را بررسی کند و درصورت لزوم، سراغ روشهای جایگزین مثل واگذاری آنها برود. لاندمارک میگوید: «میخواهیم صرفاً در کسبوکارهایی حضور داشته باشیم که در آنها به رهبری جهانی برسیم.»
تمرکز نوکیا روی اتوماسیون کارخانهها و دیتاسنترها باعث میشود این شرکت رقیبی برای بزرگانی مثل مایکروسافت و آمازون باشد. نوکیا قصد دارد در برخی حوزهها با این شرکتها همکاری کند. مدیرعامل نوکیا میگوید: «گاهی اوقات آنها شریک تجاری ما خواهند بود و گاهی اوقات آنها میتوانند مشتری ما باشند؛ ولی مطمئنم که در برخی از شرایط آنها به رقیب ما تبدیل میشوند.»