آنچه باعث افزایش اهمیت جذب سرمایه برای استارتاپها میشود، نقش حیاتی و تعیین کننده سرمایه در ادامه حیات کسبوکارها است. بودجه یا سرمایه مورد نیاز برای راهاندازی و پیشبرد اهداف استارتاپها از طریق سرمایه اولیه (راهاندازی) و در ادامه مسیر از طریق جذب سرمایه برای استارتاپها فراهم میشود. طیف گستردهای از انتخابها برای تامین مالی یک استارتاپ وجود دارد. براساس آنچه کارشناسان جذب سرمایه رتیبا اعلام کردهاند، یکی از متداولترین چالشهای بنیانگذاران تصمیمگیری در مورد انتخاب نوع تامین مالی استارتاپها است. همچنین زمان مناسب جذب سرمایه و میزان بودجه مورد نیاز یکی از پرتکرارترین پرسشهایی بوده که از کارشناسان آنها پرسیده شده است. تامین مالی استارتاپها یک عمل حمایتگرانه از کسبوکارها برای دسترسی به اهداف آنها است اما انتخاب هر روش مزایا و معایب مختلفی برای استارتاپ دارد. در صورت انتخاب هر کدام از روشهای جذب سرمایه یک رابطه طولانی مدت با سرمایهگذار به وجود میآید
تعریف جذب برای استارتاپها
استارتاپها برای توسعه نمونه اولیه محصول (MVP) و تیم سازی استارتاپی نیاز به جذب سرمایه دارند. افزایش پتانسیل رشد میتواند دلیل اصلی تمایل استارتاپها به جذب سرمایه باشد. جذب سرمایهگذار برای استارتاپها به معنی قبول شراکت آنها در استارتاپ و داشتن حق در تصمیمات مهم کاری است. استارتاپهایی که پتانسیل رشد بالایی دارند از اقبال بیشتری نزد سرمایهگذاران برخوردار هستند.
عوامل موثر در جذب سرمایه
هنگام تلاش برای جذب و افزایش سرمایه علاوه بر اشتیاق کارآفرینان معیارهای کلیدی دیگری نیز لازم است. هر کارآفرینی معتقد است که بهترین ایده را دارد اما اگر سرمایهگذار قانع شود که این ایده واقعا منحصر به فرد است، جذب سرمایه بسیار راحتتر خواهد شد.
• کشش یا Traction
• تیم استارتاپی خوب Solid Team
• فرصت بازار Market Opportunity
• فنآوری یا تکنولوژی Technology
• ارزش پیشنهادی یا Value Proposition
• مزیت رقابتی Competitive Advantage
• فایل پیش بینی مالی Competitive Advantage
تامین مالی استارتاپها با توجه به سطخ بلوغ آنها متفاوت است و کسبوکارها برای جذب سرمایه در یک رقابت دائمی با سایر استارتاپها قرار دارند. راههای مختلف برای تامین نقدینگی سرمایه مورد نیاز استارتاپها وجود دارد
انواع روشهای جذب سرمایه برای استارتاپها
جذب سرمایه نه تنها به تامین نقدینگی مورد نیاز استارتاپها میپردازد بلکه پول هوشمند یا اسمارت مانی را نیز در اختیار کسبوکارها قرا میدهد.
پسانداز و سرمایه شخصی
در دسترسترین سرمایه برای شروع کار سرمایه و پسانداز شخصی است. اغلب بنیانگذاران ترجیح میدهند که سرمایه راهاندازی کسبوکار خود را خودشان تامین کنند.
دوستان و خانواده
حلقه نزدیکان هر فردی مناسبترین گزینه برای جذب سرمایه در مراحل اولیه رشد استارتاپ است زیرا آنها اعتماد بالایی به فاندر استارتاپ و کاری که انجام میدهد دارند.
سرمایه گذاران فرشته (Angel Investors)
سرمایه گذاران فرشته دقیقا همان فردی است که استارتاپ در ابتدای فرآیند توسعه خود به آن نیاز دارد. باوجود اینکه سرمایه نقدی تزریق شده توسط سرمایه گذار فرشته چندان بالا نیست اما برای استارتاپها در مراحل اولیه رشد که افراد زیادی مایل به سرمایهگذاری روی آنها نیستند، بهترین انتخاب است. همچنین بنیانگذاران میتوانند از سایر تجربیات این سرمایهگذاران استفاده کنند.
سرمایه گذاران خطرپذیر (Venture Capital)
سرمایه گذاران خطرپذیر که به اصطلاح VC هم گفته میشوند، سرمایهگذارانی هستند که در ازای دریافت سهام حاضر به سرمایهگذاری روی استارتاپها میشوند. بیشتر سرمایهگذاران خطرپذیر ترجیح میدهند که روی استارتاپهایی با پتانسیل رشد بالا سرمایهگذاری کنند.
شتاب دهندهها
شتابدهندههای استارتاپی معمولا ترکیبی از سرمایه و سایر خدمات را برای استارتاپها فراهم میکنند. در صورت استفاده از این گزینه استارتاپها علاوهبر جذب سرمایه اولیه، دسترسی همیشگی به راهنماییهای افراد باتجربه این حوزه دارند.
وام بانکی
وام بانکی نسبت به سایر روشهای جذب سرمایه سنتیتر و برای استارتاپهایی که به درآمد رسیدهاند مناسبتر است. درصورت دریافت وام بانکی سهام استارتاپها دستنخورده باقی میماند اما اصل وام دریافتی و سود آن باید به بانک برگردانده شود.
کراودفاندینگ (Crowdfunding)
تامین مالی جمعی یا کراودفاندینگ اغلب به صورت آنلاین انجام میشود و به جذب سرمایه از طریق عده زیادی از افراد میپردازد. فرآیند کراودفاندینگ آسان است و امکان دسترسی به مشتریان اولیه کسبوکار را برای فاندرها فراهم میکند.
کمکهای مالی
کمکهایی است که اغلب توسط دولت برای کمک به رشد استارتاپها درنظر گرفته میشود. کمکهای مالی اغلب بلاعوض هستند اما دریافت آن بستگی به همخوانی قوانین و الزامات تعیین شده با اهداف کسبوکار دارد.
دورههای مختلف جذب سرمایه استارتاپها
پس از به اتمام رسیدن سرمایه اولیه، استارتاپها به تامین نقدینگی نیاز پیدا میکنند. معمولا هیچ استارتاپی با یک دوره جذب سرمایه تمام نقدینگی مورد نیاز خود را تامین نخواهد کرد و پس از مرتبه اول (جذب سرمایه سری A) سایر مراحل جذب سرمایه (B، C، D و حتی E) هم اتفاق خواهد افتاد.
در تامین سرمایه مرحله A انتظار میرود که استارتاپ برنامه مدونی برای توسعه مدل کسبوکار خود داشته باشد و از سرمایه دریافتی برای درآمدزایی یا افزایش درآمد استفاده کند. کسبوکاری که به جذب سرمایه مرحله B نیاز پیدا میکند در مرحلهای قرار دارد که محصول یا خدمات خود را برای ارائه به بازار پیدا کرده و در انتظار کمک برای گسترش محصول خود است. استارتاپی که برای جذب سرمایه مرحله C اقدام میکند، تا به اینجا عملکرد مثبتی داشته و آماده گسترش بازارهای جدید یا ادغام با سایر کسبوکارها است. جذب سرمایه سری D و فراتر از آن به این علت اتفاق میافتد که استارتاپ نتوانسته تمام انتظارات مراحل قبلی را برآورده کند. خصوصی ماندن قبل از IPO شدن (عرضه اولیه سهام) میتواند دلیل دیگری برای نیاز به جذب سرمایههای مراحل دیگر باشد.
مراحل جذب سرمایه
جذب سرمایه یک هنر است و به تجربه زیادی احتیاج دارد. نکاتی وجود دارد که با انجام آنها شانس افزایش سرمایه برای کسبوکارها بالاتر میرود.
محاسبه نیازهای مالی
هر کسبوکاری تا حد زیادی باید بداند به چه میزان سرمایه برای ادامه مسیر و دستیابی به اهداف خود نیاز دارد.
طرح تجاری یا بیزنس پلن
اغلب سرمایهگذاران قبل از واگذاری سرمایه ترجیح میدهند یک طرح تجاری از کسبوکار مورد نظر رویت کنند. بیزنس پلن استارتاپها شامل بودجه مورد نیاز، بازار هدف، صنعت، استراتژی بازاریابی و خلاصهای از وضعیت مالی است.
ارزیابی سلامت مالی کسبوکار
اظهارنامههای مالیاتی کسبوکار و شخصی، صورتحسابهای بانکی، صورت سود و زیان و پیشبینی درآمد معیارهایی است که میتواند سرمایهگذاران را از وضعیت سلامت مالی کسبوکارها مطلع سازد.
تنظیم برنامه بازپرداخت سرمایه
جذب سرمایه در هر مرحله از بلوغ کسبوکارها که اتفاق بیفتد لازم است برنامهای برای بازپرداخت سرمایه دریافتی مشخص شده باشد.
نتیجهگیری
جذب سرمایه یکی از چالشیترین تصمیماتی است که استارتاپها دیر یا زود مجبور به گرفتن آن میشوند. منابع زیادی برای تامین مالی وجود دارد که تعیین مناسبترین گزینه از بین آنها با توجه به اهداف شرکت گرفته میشود. کارشناسان جذب سرمایه استارتاپهای رتیبا توصیه میکنند که قبل از تصمیم به جذب سرمایه تمام جوانب موجود را سنجیده و سپس مناسبترین منبع را انتخاب کنید. فرآیند آمادهسازی مستندات لازم برای جذب سرمایه در رتیبا، به پشتوانه سالها تجربه به گونهای طراحی شده تا درعینِحال که تمام جنبههای لازم برای تهیه مستندات مسیر جذب سرمایه را در نظر میگیرد؛ کمترین فشار را به لحاظ درگیری در آمادهسازی مستندات متوجه کارفرما میکند و درنهایت کسبوکار میتواند فرآیند جذب سرمایه خود را سریعتر انجام دهد. آنچه پس از آمادهسازی مستندات لازم برای جذب سرمایه، باید مورد توجه بنیانگذاران کسبوکارها قرار بگیرد؛ انتخاب مدل تأمین مالی و طراحی سناریوهای مختلف جذب سرمایه است. دراین ارتباط گزینههای مناسب برای مذاکره به صورت بهینه لیست شده و مستندات لازم بر مبنای ملاحظاتشان تهیه میشوند. درنهایت باز هم فرآیند مذاکره برای جذب سرمایه آسانتر میشود. آنچه واضح است این است که هر استارتاپی نیازمندیهای خاص خود را دارد و هیچ تامین مالی ثابتی برای همه کسبوکارها جواب نمیدهد. جهت ثبت درخواست آماده سازی مستندات جذب سرمایه (ارزش گذاری، مدلسازی مالی، فایل پیچ) و مشاوره جذب سرمایه سرمایه اینجا کلیک کنید.