مقایسه سمند و l90 دو خودروی مورد علاقه جیب های متوسط
سمند و تندر90 یا همان ال 90 از خودروهای پرتیراژ و پرهوادار کشور است؛ دو خودرویی که در میان خودروهای ایرانی جزو بهترین گزینه ها برای جیب های متوسط است. از سوی دیگر هر دوی این خودروها در کنار طرفداران اصیل، یکسری مخالف افراطی هم دارند.
با تمام این اوصاف سال ها پس از ورود این دو خودرو به خیابان های ایران، هنوز بازار مقایسه دو خودرو در محافل تخصصی داغ داغ است.
طراحی ظاهری
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است.
سمند LX سال به عنوان میوه نهایی پروژه سمند، ترکیبی از طرح های آئودی و بی ام و است. در سوی دیگر رقابت تندر L90 به واسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و ناآشنا به نظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و چندان زیبا به نظر نمی رسد.
در قسمت داخل اتاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده است. در حالی که سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید.
یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های جلوی خودرو است که به علت پهن بودن دید راننده را محدود می کند.
در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان هنوز جا نیافتاده و دید عقب نیز محدود است. از لحاظ امکانات هم سمند وضعیت بهتری دارد.
به عنوان مثال تندر 90 حتی در بهترین مدلش هم تندر اتوماتیک است، از صندلی برقی برخوردار نبوده و پشتی صندلی با اهرمهای دستی جابه جا می شود. در مورد سنسور دنده عقب هم وضعیت به همین منوال است، سمند آن را دارد و تندر فاقدش است.
بدنه و اتاق
در این بخش اغلب خودروسواران برتری را به تندر می دهند. اتاق سمند با وجود این که سال های گذشته به مراتب سبک تر از مدلهای اولیه و طبعا از استهلاکش کاسته شده، هنوز هم در مقایسه با تندر وزن بیشتری دارد.
به همین دلیل در مدت زمان نه چندان طولانی، جلوبندی و خصوصا درهای سمند به صدادادن می افتد و این برای رانندگانی که به صدای اضافه در اتاق خودرو حساسند، آزاردهنده است.
از طرف دیگر گفته می شود طراحی جلوبندی و زیر تندر 90 برای جاده و خیابانهای پر دست انداز مناسب است و از همین رو به این راحتی ها مثل سمند بدنه اش فرسوده و مستهلک نمی شود. به همین دلیل صداهای اضافه داخل کابین نیز در تندر چنان که اشاره شد از سمند کمتر است.
از سوی دیگر ارتفاع خودرو از زمین در تندر 90 بیشتر است و این یعنی عبور از دست اندازها و ناهمواری ها با این خودرو راحت تر انجام می شود.
قوای محرکه و دینامیک خودروها
موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر است.
در حالی که موتور سمند سال قدیمی تر است. این موتور تنها 8 سوپاپ دارد و 100 اسب بخار نیرو تولید می کند.
شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت است. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر و به این دلیل پر شتاب تر نیز است.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه است. گفته می شود این تاخیر این به دلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی ترمز سمند است.
در مورد دینامیک خودروها در حرکت های مارپیچ، سمند به دلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد مناسب تری دارد و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر است. به همین دلیل در میان خودروسواران ایرانی، سمند به خودروی جاده و مسافرت معروف است.
این در حالی است که در پیچ ها و حرکت های مارپیچ طراحی تندر به گونه ای است که یک ناپایداری مصنوعی به راننده القا می کند و درست به همین دلیل در طراحی سیستم تعلیق می توان برتری را به خودروی ایرانی داد.
با این حال ولی هدایت خودروی تندر به واسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحت تر از سمند است. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در فنربندی هم دو خودرو تقریبا مشابه هم بوده با این توضیح که در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرواست. در تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده که این همان نقطه ضعف سمند است.
این ضعف سمند البته بیشتر به طراحی داشبورد آن برمی گردد و در مدل های جدید این خودرو گویا این نقص برطرف شده. از طرف دیگر ولی بدنه سمند از ورق های قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد. به طور کلی ولی اگر از خودروسواران بپرسید، اغلب آنها در مباحث مربوط به ایمنی، برتری را به محصول خودروساز فرانسوی می دهند.