تیم کوک امیدوار است هدست واقعیت ترکیبی اپل، تغییر بسیار مهمی در بازار این محصولات ایجاد کند. توسعهی این محصول و ساخت قابلیتهای آن، محدودیتهایی دارد که شاید باعث شده از هدف اصلی خود دور شود.
مارک گورمن از بلومبرگ توضیحات بیشتری درمورد هدست واقعیت ترکیبی اپل ارائه داده که نشان میدهد این دستگاه نسبت به آنچه غول فناوری کوپرتینویی انتظار داشت بهشدت تغییر کرده است. براساس اعلام چندین منبع ناشناس که با هدست اپل کار کردهاند، ابتدا قرار بود این محصول بهعنوان عینک واقعیت افزوده سبک معرفی شود و اکنون ساختاری شبیه هدستهای واقعیت مجازی گرفته و ارائهی ویژگیهای واقعیت افزوده را ازطریق دوربین آسان میکند.
اکنون حدود هفتسال از اولینباری که اپل تصمیم گرفت هدست واقعیت ترکیبی بسازد گذشته است و این محصول درحالحاضر به دستگاهی تبدیل شده که برای کاهش وزن، از باتریهای مجزا بهره میبرد. اپل این فناوری را ابتدا سال ۲۰۱۵ آزمایش کرد در آن زمان عملکرد خوبی نداشت. شرکت مستقر در کوپرتینو ابتدا قصد داشت هدست واقعیت افزودهاش بهعنوان مانیتور اکسترنال برای مک عمل کند و امکان تماسهای ویدیویی چندنفره را فراهم سازد اما سرانجام مجبور شد ویژگیهای مذکور را کنار بگذارد.
اپل هرسال یک میلیارد دلار و بیش از هزار مهندس را به هدست واقعیت ترکیبی خود اختصاص داده است. براساس اعلام گیزمودو، اگرچه هدست اپل احتمالاً با قیمت سه هزار دلاری عرضه خواهد شد اما همچنان انتظار میرود برای شرکت مذکور ضرر بهدنبال داشته باشد. متا قبلاً چنین ضررهایی را با عرضهی هدستهای کوئست خود تجربه کرده، اما ارزانترین مدلهای این شرکت فقط چندصد دلار قیمت دارند. بههرحال اخیراً فروش کوئست ۲ افزایش یافته و قیمت کوئست پرو جدیدتر، از ۱۵۰۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار رسیده است.
انتظار میرود هدست واقعیت افزودهی اپل بهطور پیشفرض با چند برنامه ازجمله Books، دوربین، سافاری، موزیک، ایمیل و فیستام عرضه شود. این شرکت میخواهد هدست آیندهاش به فناوری متحولکنندهای مثل آیفون تبدیل شود. اگر اپل در حوزهی واقعیت افزوده به یکی از پیشروان این بازار تبدیل شود احتمالاً درآمد سالانهی ۲۵ میلیارد دلاری به دست خواهد آورد.
انتظار میرود اپل هدست Reality را در رویداد WWDC امسال معرفی و آن را در سال جاری عرضه کند. شاید این محصول بهدلیل قیمت ۳۰۰۰ دلاری بلافاصله با پذیرش گستردهی مردم مواجه نشود. مینگچی کو، تحلیلگر خبرهای مرتبط با اپل میگوید شرکت کوپرتینویی احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ دو نسخه از هدست خود را عرضه خواهد کرد.