همانطور که تحلیلگران ماهها قبل پیشبینی کرده بودند، بازار موبایل چین در وضعیت چندان خوبی به سر نمیبرد. با وجود کاهش ابعاد بازار چین، آمار نشان میدهد اپل توانسته است سهم خود را در این کشور افزایش دهد، آن هم در شرایطی که حجم عرضهی گوشیهای اپل کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.
به نوشتهی اپل اینسایدر، مشکل تأمین محصولات در چین تأثیر قابلتوجهی روی آیفون ۱۴ پرو اپل گذاشت و باعث شد این گوشی تا هفتهها بهراحتی قابل تهیه نباشد. از آن زمان تاکنون فاصلهی بین سفارش و تحویل آیفون ۱۴ پرو کمتر شده است، اما اپل همچنان بهدلیل وضعیت چند وقت اخیر، در فصل چهارم ۲۰۲۲ متحمل ضرر مالی میشود.
بر اساس آمار منتشرشده از سوی مؤسسهی جیپی مورگان و آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین، در بازهی زمانی سپتامبر تا اکتبر ۲۰۲۲ (حدودا اواسط شهریور تا اواسط آبان ۱۴۰۱) حجم عرضهی آیفونهای اپل ۱۴ درصد افت کرد. صرفاً در ماه اکتبر (مهر و آبان) اپل ۳۰ درصد آیفون کمتر نسبتبه اکتبر سال گذشته در دسترس مشتریان چینی قرار داد.
با وجود افت تعداد آیفونهای عرضهشده، اپل توانسته است سهم خود را در بازار موبایل چین بهمیزان یک درصد نسبتبه سال ۲۰۲۱ افزایش دهد. اپل سال گذشته حدودا ۲۱ درصد از سهم را در اختیار داشت. در یک سال اخیر، تقاضا برای گوشی در بازار چین ۱۸ درصد کاهش یافته است. از آنجایی که تقاضا برای آیفون با سرعت کمتری کاهش یافت، اپل کمتر متضرر شد.
در نظر داشته باشید آنچه جیپی مورگان اعلام کرده، صرفاً مربوط به ماه اکتبر است. پیشبینی میشود در ماههای نوامبر (آبان و آذر) و دسامبر (آذر و دی) حجم عرضهی گوشیهای اپل بیش از پیش تحت تأثیر عواملی مانند تعطیلیهای ناشی از کرونا قرار بگیرد.
به نوشتهی مؤسسهی جیپی مورگان، گوشیهای 5G مجموعا ۸۰ درصد از بازار موبایل چین را در اکتبر ۲۰۲۲ در اختیار گرفتند. سهم این گوشیها در اکتبر سال گذشته ۷۹ درصد بود.